Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2004, 14:27
FastJapie
FastJapie is offline
Hallo.
Ik moet voor school een practicum doen waarbij ik moet onderzoek wat het gehalte ascorbinzuur (C6 H8 O6 ) in een vitamineC-tablet.
Nu moet ik weten hoe het reageert als zuur?
is het gewoon enkelvoudig?
C6H8O6+H20-->C6H8O5+ +H30+

of gaat die ook nog verder? Tevens vraag ik me af wat een antioxidant is?

De proef met NaOH worden uitgevoerd.
Oud 17-11-2004, 14:40
Rocks
Rocks is offline
Alleerst zou je eens de structuurformule van ascorbinezuur eens moeten opschrijven.

Je merkt dan dat ascorbine 4x een -OH groep heeft: 2x op een ring en 2x op een keten. Bij het bekijken van de pKa-waardes van deze verschillende groepen, blijkt dat het H-atoom van een OH-groep op de ring afgesplitst wordt. Om de andere H-atomen af te splitsen, heb je een sterkere base nodig dan NaOH. Het ascorbaat-ion zou trouwens eerder via een redoxreactie reageren tot dehydroascorbinezuur.

Een anti-oxidant is een bewaarmiddel. Het wordt bij voedsel gedaan om te verkomen dat het snel de bederft. De werking is heel simpel: in het mengsel van voedingsstof en anti-oxidant zal het anti-oxidant eerst oxideren. Pas nadat alle moleculen anti-oxidant gereageerd hebben, begint de voedingsstof te oxideren, en dan pas wordt je voedingsproduct "slecht".

Voor het gebruik van anti-oxidanten zijn er strenge wettelijke reglementeringen
Oud 17-11-2004, 14:45
FastJapie
FastJapie is offline
Dank je.
Ik werd echter niet wat de pKz waardes (pKa ken ik trouwens niet) is van ascorbinzuur. In het tabellenboek, Binas, wat wij gebruiken staat deze waarde. De structuurformul van ascorbinezuur kan ik gewoon op internet vinden neem ik aan?
Het is dus een enkelvoudige reactie? waarbij er maar één H+ -ion wordt afgestaan.

PS: zou ik je emailadres mogen of msn dan kan ik je in het vervolg ook nog wwat vragen als jij dat niet erg vindt.
Oud 17-11-2004, 14:50
Rocks
Rocks is offline
pkz en pka is het zelfde (z staat voor zuur, a staat voor acid )

Voor ascorbinezuur is die 4,2

Er wordt maar 1 H+ afgesplitst

De waarde die ik heb gevonden, staat in een van m'n boeken biochemie (Stryer; handig boek als je gaat verder studeren in biochemie).

Ik zit bijna nooit op msn, maar je mag me altijd mailen op kotstudent1982@hotmail.com
Oud 17-11-2004, 15:49
MasterB
MasterB is offline
Stryer rules!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 17:55
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Rocks schreef op 17-11-2004 @ 15:50 :
pkz en pka is het zelfde (z staat voor zuur, a staat voor acid )

Voor ascorbinezuur is die 4,2

Er wordt maar 1 H+ afgesplitst

De waarde die ik heb gevonden, staat in een van m'n boeken biochemie (Stryer; handig boek als je gaat verder studeren in biochemie).

Ik zit bijna nooit op msn, maar je mag me altijd mailen op kotstudent1982@hotmail.com
wat gaaf --> ik doe nu biomedische wetenschappen en heb voor celbiologie en dna en enzymkinetiek en dat soort dingen dus ook stryer (5e editie inmiddels)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten