Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2004, 21:02
lucy48
lucy48 is offline
ten opzichte van kinderen met Nederlands als eerste taal?
Oud 11-11-2004, 21:44
Femic
Femic is offline
Zij kunnen minder goed meekomen in de omgang met de andere kinderen. Zij kunnen minder goed meekomen met de lesstof. Zij raken eerder afgeleid, omdat ze de lesstof niet kunnen volgen en raken daardoor nog verder achterop.
Oud 11-11-2004, 22:38
Balance
Balance is offline
Het lijkt me dat daar niet heel veel nadelen van zijn eigenlijk.

Kinderen kunnen (op basisschoolleeftijd) nog heel makkelijk een tweede taal aanleren, zodat het bijna hun (tweede) moedertaal wordt. Ze begrijpen binnen een paar weken alles wat er gezegd wordt en binnen no-time spreken ze de taal ook vloeiend.
Je zou hoogstens kunnen beginnen over kinderen vanaf een jaar of 9. (dus de bovenbouw van de basisschool). Bij hen is het al moeilijker (kijk maar naar groep 8: engels leren).
Oud 11-11-2004, 22:45
Verwijderd
niet moeilijk er zijn volgens mij niet eens bewezen achterstand bij deze kinderen. De school waarop ze zitten (wit of zwart) is doorslaggevend niet de tweede taal.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 22:52
Keith
Keith is offline
Ik denk dat er toch een verschil moet worden aangeduid hier. Het scheelt heel veel welke positie jouw tweede taal in je leven aanneemt. Ik ben zelf van Britse komaf en woon al heel mn leven in Nederland. Bij mij was het altijd heel duidelijk: thuis Engels en Nederlands, op school en elders alleen Nederlands. Wat Balance zegt klopte voor mij ook, ik kon ook gewoon Nederlands spreken enzo. Het nadeel voor mij was dan weer dat ik een soort cultuurverschil had met de rest van m'n klas, niet zo groot, maar toch, kinderen kunnen anderen op de kleinste dingen pakken. (vooral aangezien mijn klasgenoten allemaal 100% nederlands waren was ik als Brit al heel buitenlands). Ik kwam dus sociaal gezien niet echt optimaal mee. Maar met de leerstof had ik echt geen probleem, want Nederlands kon ik gewoon goed.

Maar voor veel andere allochtonen neemt de eerste taal een veel prominentere rol in het leven in. Als jouw eerste taal ook door veel klasgenoten en vrienden wordt beheerst, ga je deze toch meer gebruiken en dit lijdt dan tot het vormen van een splitsing tussen mensen die deze taal ook beheersen en de rest. En ik denk dat alleen dan echt een taalachterstand kan worden opgelopen.

Maar over tweetaligheid in het algemeen denk ik dat het zeker een voordeel is voor jonge kinderen. Als je al twee talen kent is het veel makkelijker om er op latere leeftijd een derde/vierde bij te leren dan om dan je tweede/derde taal te leren. Hierdoor heb je ook weer meer toegang tot informatie en kan je meer leren.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 00:19
Balance
Balance is offline
Citaat:
Keith schreef op 11-11-2004 @ 23:52 :
Maar over tweetaligheid in het algemeen denk ik dat het zeker een voordeel is voor jonge kinderen. Als je al twee talen kent is het veel makkelijker om er op latere leeftijd een derde/vierde bij te leren dan om dan je tweede/derde taal te leren. Hierdoor heb je ook weer meer toegang tot informatie en kan je meer leren.
kinderen die tweetalig zijn kunnen ook beter leren en zijn creatiever (stond geloof ik in mijn psychologieboek).
Oud 12-11-2004, 14:19
Verwijderd
Ligt er aan vanaf wanneer dat kind Nederlands is gaan leren en hoe de ouders er tegen over staan. Een kind van een jaar of 9 leert echt niet meer zo heel gemakkelijk een tweede taal (wat Balance ook al zei), maar ook voor jongere kinderen is het echt lang niet altijd zo dat ze binnen een paar weken alles begrijpen wat er gezegd wordt en/of binnen no-time de taal vloeiend spreken.

Voor zo ver ik weet is het wel bewezen dat die kinderen een achterstand kunnen hebben (natuurlijk niet allemaal, dat lijkt me logisch). Bronnen mag je zelf zoeken als je die nodig hebt, ik heb ze niet klaar liggen.

Ik denk niet dat elk tweetalig kind beter kan leren en creatiever is (net zo min dat elk kind dat het niet is, per definitie minder goed kan leren of minder creatief is).

Ik denk dat een betere omschrijving belangrijk is...het is nogal van veel dingen afhankelijk of het als voordeel kan werken of juist als nadeel.

In grote lijnen ben ik het wel eens met wat Keith zegt.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 14:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Balance schreef op 12-11-2004 @ 01:19 :
kinderen die tweetalig zijn kunnen ook beter leren en zijn creatiever (stond geloof ik in mijn psychologieboek).
tweetalig =/= tweede taal
Oud 16-11-2004, 17:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
T_ID schreef op 16-11-2004 @ 15:35 :
tweetalig =/= tweede taal
zoals ik al zei wordt een taal vrij snel hun tweede moedertaal als ze het op jonge leeftijd leren.
Oud 17-11-2004, 13:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-11-2004 @ 18:42 :
zoals ik al zei wordt een taal vrij snel hun tweede moedertaal als ze het op jonge leeftijd leren.
ik doelde op het verschil tussen vanaf je geboorte tweetalig opgevoed worden en met een taal opgevoed worden en later een erbij leren.

enige kwestie dan is bij welke leeftijd je nog als 'tweetalig' kunt gelden wanneer je een taal erbij leert.

ik denk dat wanneer je boven de 7-8 jaar komt dat je de tweede taal waarschijnlijk al geen 'moedertaal' meer kunt noemen.
Reageren

Regels voor berichten