Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2004, 21:26
Verwijderd
Ik wil graag weten wanneer een gewone huiskat oud is en of het ongezond is als de kat (12 jaar) zo slank is, dat je zijn ruggengraat goed kunt voelen.

Verder eet ze goed, niet veel, maar dat heeft ze nooit gedaan. Ze is wel veel minder actief dan voorgaande winters, ze is per dag hoogstens twee uur buiten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2004, 00:26
Flærynn
Flærynn is offline
Ik dacht dat 12 jaar een behoorlijke leeftijd voor een kat is; dan is het voelen van de ruggegraat niet vreemd (dat is het sowieso nooit bij een gezonde kat dacht ik), oudere dieren vallen nou eenmaal af over het algemeen.
Het minder actief zijn van het beestje hangt waarschijnlijk ook samen met de leeftijd en de kou. Vergelijk het met oude mensen. Zij krijgen ook last van hun botten met dit weer en zijn ook minder actief.
Oud 27-11-2004, 05:58
Verwijderd
wij hebben een ook een kat van rond de twaalf, zij is iig bepaald niet dun en is altijd buiten
niet meer rennen en spelen, maar nog wel redelijk actief
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 14:51
AngelLena
AngelLena is offline
Vanaf een jaar of 9/10 mag je toch wel overschakelen op senioren voer voor katten ja. Dan hebben ze toch andere en meer gedoseerde voedingsstoffen nodig. Maar idd vanaf die leeftijd KAN het zijn dat ze wat in beginnen te vallen maar dat hoeft lang niet altijd.
Oud 27-11-2004, 15:49
AlopiA
AlopiA is offline
vanaf een jaar of 8 worden ze senior, maar echt oud zijn ze nog niet. Vanaf 10 jaar worden ze meestal 'geestelijk' oud.
Het is dus niet zo vreemd dat je z'n ruggengraat kunt voelen, als je je toch zorgen maakt moet je even opletten of hij nog wel goed eet. Als dat niet te weinig is, zou ik me iig geen zorgen maken
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 17:23
Verwijderd
Ik sluit me aan bij AlopiA.

Als je je zorgen maakt misschien een keertje de dierenarts bellen of er even langs gaan of als je toch een keer bent er even naar laten kijken, wie weet heeft hij iets waardoor hij zo dun wordt (het komt bv. vaak voor dat bij een kat op leeftijd de nieren het niet meer zo goed doen ed).
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 27-11-2004 @ 18:23 :
Ik sluit me aan bij AlopiA.

Als je je zorgen maakt misschien een keertje de dierenarts bellen of er even langs gaan of als je toch een keer bent er even naar laten kijken, wie weet heeft hij iets waardoor hij zo dun wordt (het komt bv. vaak voor dat bij een kat op leeftijd de nieren het niet meer zo goed doen ed).
Dat is een beetje een probleem. Het is niet zo'n gehoorzame poes, zacht gezegd. Als ze naar de dierenarts gaat, moet ze onder narcose gebracht worden en dat is niet echt gezond volgens de dierenarts. We gaan dus alleen als er ècht iets is.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 19:38
11568
11568 is offline
Die van mij is 13 maar oud wil ik d'r niet noemen. Je kan merken dat ze niet meer 1 of 2 is maar ze rent nog als een gek door de tuin, klimt in bomen en ze vreet hele zakken en blikken kattenvoer leeg. Ze slaapt wel veel meer, maar dat doet ze eigenlijk altijd in de winter. In de zomer is ze de hele dag buiten. Ze verjaagt ook nog steeds katten van haar territorium [lees: uit de hele buurt ] en ze speelt ook nog wel. Ze begint trouwens wel steeds meer te miauwen, dat deed ze al maar nu krijst ze steeds meer en harder.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 19:39
11568
11568 is offline
Ohja en die kat daarvoor is 18 geworden, maar ik kan me niet echt herinneren wanneer hij echt oud werd.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 20:04
Nobucta
Nobucta is offline
Mijn kat is eem jaartje of 13 nu en we merken wel dat hij ouder wordt. Gewoon minder actief en hij kan enorm snurken (als hij in de garage ligt hoor ik hem in de slaapkamer erboven).

Je moet je pas echt zorgen gaan maken als hij begint te stinken of zijn vacht niet meer goed verzorgt.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 20:36
Morgan le Fay
Morgan le Fay is offline
Onze kat is 19 jaar, best oud, lijkt me, maar vanaf wannneer je dat kunt zeggen....
Oud 28-11-2004, 08:47
Verwijderd
Citaat:
zuster schreef op 27-11-2004 @ 19:30 :
Als ze naar de dierenarts gaat, moet ze onder narcose gebracht worden
Ook bij alleen onderzoeken (zonder enge dingen ed?)? En anders misschien ff bellen om te vragen of je het zo kunt zien (volgens mij wel aan veel drinken, enz. - dan weet je het niet voor 100%, maar iig wel zekerder).
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 10:37
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 28-11-2004 @ 09:47 :
Ook bij alleen onderzoeken (zonder enge dingen ed?)? En anders misschien ff bellen om te vragen of je het zo kunt zien (volgens mij wel aan veel drinken, enz. - dan weet je het niet voor 100%, maar iig wel zekerder).
Ja, zodra ze uit de reismand moet komen, flipt ze. Ze bijt dwars door van die dikke leren handschoenen van de assistent heen. Bovendien maakt ze zich zo druk, dat ze in shock kan raken van de stress.

Ik ga morgen even bellen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 14:59
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Morgan le Fay schreef op 27-11-2004 @ 21:36 :
Onze kat is 19 jaar, best oud, lijkt me, maar vanaf wannneer je dat kunt zeggen....
katten kunnen idd 19 worden, onze vorige werd 16 en die daarvoor bijna 20 maar vaak merk je dat ze vanaf 10 jaar wat rustiger worden.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 12:23
Verwijderd
op het pak whiskas staat 8 jaar
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 21:47
Hely
Hely is offline
Ouderdom komt bij elke kat op een andere leeftijd. Maar inderdaad vanaf een jaar of 9 kun je wel aan seniorvoedsel beginnen. Je merkt vanzelf wel wanneer een kat minder gaat bewegen en langer slaapt.
De dunheid van jouw kat kan ook aan wormen liggen. Ontworm je de kat wel regelmatig?? Ook kan het aan de nieren liggen, dan wordt de kat zonder duidelijke reden heel dun of juist heel dik.
Oudere katten hebben sowieso eerder last van symptomen van ziektes en kwaaltjes, dus ik zou zeker de dierenarts even laten kijken.
Ik heb trouwens een kat gehad die 21 jaar oud werd. Die was wel compleet seniel en blind helaas.
Veel succes!
Oud 30-11-2004, 15:35
Verwijderd
Wij hebben ook een kat van 21 gehad en die was tot haar twintigste (oid) nog vrij gezond. Ze had alleen last van haar nieren en ze werd op een gegeven moment heel dun ed. En aan het einde kon ze zichzelf moeilijk meer schoonhouden ed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten