Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2004, 14:33
theroach
theroach is offline
Onze stelling is: Wij zouden moeten mogen ingrijpen in andere culturen. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld vrouwenbesnijdenis bij de moslims of bij die stammen in Afrika. Alvast heel erg bedankt.

p.s. je mag voor en tegen argumenten zeggen!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2004, 23:02
Verwijderd
alsof dat nog niet gedaan wordt.. maar goed

Ik ben er tegen:
-het zijn hun normen en waarden, dat is onderdeel van hun cultuur. Als zij daar waarde aanhechten mogen ze het van mij doen.
-Waarom ingrijpen als het geen bedreiging vormt. Besnijdenis van meisjes is slecht. Je haalt het genot van seks voor ze weg, maar als zij dit zelf willen.

Ik denk dat er meer controle moet komen maar ingrijpen vind ik wat ver gaan. Een cultuur is een cultuur die moet je in zn waarde laten.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 17:26
theroach
theroach is offline
Zijn er nog meer mensen die hun mening willen geven, om mij te helpen?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 08:31
Pyromaniac
Pyromaniac is offline
Citaat:
Anneka schreef op 10-11-2004 @ 00:02 :
alsof dat nog niet gedaan wordt.. maar goed

Ik ben er tegen:
-het zijn hun normen en waarden, dat is onderdeel van hun cultuur. Als zij daar waarde aanhechten mogen ze het van mij doen.
-Waarom ingrijpen als het geen bedreiging vormt. Besnijdenis van meisjes is slecht. Je haalt het genot van seks voor ze weg, maar als zij dit zelf willen.

Ik denk dat er meer controle moet komen maar ingrijpen vind ik wat ver gaan. Een cultuur is een cultuur die moet je in zn waarde laten.
ze worden besneden als ze heel klein zijn, dan weten ze nog niks of ze weten niet dat er genot aan seks zit (alsof ze weten wat seks is)
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 17:27
Flit
Flit is offline
tegen:
- je moet mensen hun eigen cultuur laten, het is hun keuze.
- jij wil ook niet dat anderen in jouw cultuur gaan rotzooien als ze dat slecht vinden.

voor:
- Sommige gebruiken moeten iig in nederland niet toegestaan worden omdat die wreed zijn en niet passen in de nederlandse wetgeving.
-in andere landen moet je kinderen/vrouwen etc. ook beschermen (verdrag van de rechten van de mens uitvoeren)
Oud 12-11-2004, 12:37
T_ID
T_ID is offline
in het geval van vrouwenbesnijdenis voor vanwege de redenen erachter.

zeker voor immigranten naar het westen, aangezien het hier als barbaars wordt gezien.

verder is 'de cultuur' geen excuus, het wordt Somalische meisjes opgelegd, niemand vraagt naar hun mening.
Oud 21-11-2004, 13:11
Yummie
Yummie is offline
Aangezien we het er met maatschappijleer over gehad hebben, waarschijnlijk heb je wel wat aan deze info:

Tegen de stelling:

Het 'cultureel universalisme'
Men zou uit moeten gaan van bepaalde, algemene waarden die voor iedereen geldend zouden moeten zijn, zoals de universele mensenrechten en de maatschappelijke gelijkwaardigheid van man en vrouw. Op basis daarvan kun je verlangen dat bepaalde subculturen, die enkele van deze universele waarden afwijzen, zich aanpassen.

Argument:
Leidt tolerantie niet tot onverschillige vrijblijvendheid?
Bijvoorbeeld als het gaat om het op jonge leeftijd uithuwelijken van kinderen bij bepaalde allochtone groepen of de weigering kinderen te laten inenten tegen gevaarlijke, besmettelijke ziekten bij bepaalde aoutochtone groepen in Nederland?

Voor de stelling:

Het 'cultureel relativisme' .
In deze visie is elke cultuur een uniek fenomeen. Het past niet om over andere culturen waardeoordelen uit te spreken. Dwang of stimulering tot aanpassing wordt afgekeurd.
Reageren

Regels voor berichten