Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2004, 12:25
PGWR
PGWR is offline
Ik heb sinds kort een bijbaantje bij Albert Heijn. Ik heb een contract voor 4,5 uur. Ik ga dan verplicht in het ziekenfonds, terwijl ik nu nog bij de particuliere verzekering van mijn vader ben meeverzekert.

Het is probleem is dan dat mijn ziekenfondsverzekering waarschijnlijk duurder zal uitpakken dan wanneer ik meeverzekert blijf bij de particuliere verzekering van mijn vader.

Weet iemand of ik meeverzekert kan blijven bij mijn vader, en onder de verplichting van het ziekenfonds uit kan. Heeft iemand hier ervaring mee.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2004, 19:16
Verwijderd
Volgens mij hoef je als je zo weinig werkt het ziekenfonds niet in...toen ik 7 uur per week werkte hoefde dat volgens mijn baas iig niet (ook nooit iets van gehoord verder, dus zal best kloppen). En anders kun je volgens mij je premie terug vragen, maar 't kan ook dat dat alleen zo is als je twee ziekenfonds verzekert bent.

Ik ben altijd bij mijn vader verzekerd geweest...ook wanneer ik een baantje had.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 19:23
Lotte
Lotte is offline
Ik snap het hele gebeuren niet echt maar ik weet wel dat ik met mijn bijbaantje en particuliere verzekering geld terug krijg omdat ik dubbel verzekerd ben. Dat geld moet ik terugvragen door een speciaal formulier in te vullen, die Achmea naar mij verstuurt, en als het goed is krijg ik het dan terug.

En ik werk ook weinig, soms zelfs 6 uur per week, en ik moet zelfs mijn premie terugvragen van de verzekeringmaatschappij.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 19:50
Miracle
Miracle is offline
Dan heeft je vader een goede verzekering.
Ik ben sinds kort via m'n werk verzekerd, waardoor m'n vader een goedkopere ziekenkostenverzekering kon nemen. Dat scheelt een hoop geld.

Naar mijn weten is het niet verplicht, maar dat kun je het beste bij zo'n mannetje van de verzekering navragen.

Ik krijg iig geld terug, omdat m'n baas wel heeft betaald voor mijn ziekenkostenverzekering, maar ik maakte er toen nog geen gebruik van.
Oud 23-10-2004, 22:33
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Het is niet verplicht om in het ziekenfonds te gaan . Je kan gewoon particulier verzekerd blijven dat heb ik 3 jaar lang gedaan tot ik HBO ging doen toen hebben we het om gezet naar ziekenfonds, we kregen tot ruim 1.200 euro terug aan te veel betaalde premie na aftrek van 100 euro (omdat we te laat het hadden omgezet) heel mooi meegenomen dus. Als het je zo bevalt en je vader vind het ook okay gewoon laten dus en later als je evt wil omzetten
Oud 24-10-2004, 10:48
tandenborstel
tandenborstel is offline
Bij mij was het iig zo dat ik particulier ben meeverzekerd bij mn ouders. Zodra ik uit huis ga of boven een bepaalde inkomensgrens kom (maar dat was echt 9000 euri per jaar ofso), dan moet ik er weg.
Bij bijbaantjes kon ik gewoon de premie van de ziekefonds verzekering via mn werk terugkrijgen.

Bij mij was het trouwens wel zo dat premies voor ziekefonds via werk erg laag waren. Maar ik had geen zin in gedoe van steeds in/uitschrijven als ik even geen bijbaan had ofso.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 11:05
zus en zo
zus en zo is offline
ik ben via m'n werk verzekerd, maar ook bij m'n pa... ik kan de premie die ik bij m'n werk afsta terugvragen. zelfde reden als tandenborstel. zodra ik een vaste baan heb (of het huis uit ga), kan ik niet meer verzekerd zijn bij m'n pa.
Oud 25-10-2004, 10:18
iamcj
iamcj is offline
Als je een contract hebt van meer dan 4 uur moet je verplicht in het ziekenfonds. Wil je dan niet dan moet je een 0 uren contract aan gaan (oproepcontract)

1 tip, blijf zo lang mogelijk bij je ouders, ook al ben je dubbel verzekerd. Particulier geeft over het algemeen een betere dekking.
Oud 25-10-2004, 15:31
Bo
Bo is offline
Ik had ook een 4uren contract, en kon gewoon particulier verzekerd blijven bij mijn ouders. Was idd goedkoper.
Oud 25-10-2004, 17:08
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
iamcj schreef op 25-10-2004 @ 11:18 :
1 tip, blijf zo lang mogelijk bij je ouders, ook al ben je dubbel verzekerd. Particulier geeft over het algemeen een betere dekking.
Betere dekking is ook niet alles en om daar nou zoveel extra voor te betalen....
Mijn vader is veel goedkoper uit door particulier verzekerd te zijn zonder kinderen. M'n broer en ik zitten in het ziekenfonds.
Oud 25-10-2004, 17:12
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 25-10-2004 @ 18:08 :
Betere dekking is ook niet alles en om daar nou zoveel extra voor te betalen....
Mijn vader is veel goedkoper uit door particulier verzekerd te zijn zonder kinderen. M'n broer en ik zitten in het ziekenfonds.
Volgens mij krijg je in verhouding voor dat geld meer wel een veel betere dekking...

Natuurlijk is een ouder goedkoper uit om zonder kinderen verzekerd te zijn, das toch ook logisch, hij betaald dan voor minder mensen. Maar soms is het bedrag wat er voor de particuliere verzekering betaald moet worden voor een kind, minder dan dat het kind zelf voor het ziekenfonds zou moeten betalen. 'k denk dat Bo dat meer bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 17:32
tandenborstel
tandenborstel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-10-2004 @ 18:12 :
Maar soms is het bedrag wat er voor de particuliere verzekering betaald moet worden voor een kind, minder dan dat het kind zelf voor het ziekenfonds zou moeten betalen.
Idd. Ik zit bij mn ouders en moet 20 euro per maand betalen. Als ik zelfstandig ziekefonds verzekerd zou zijn, zou dat iets van 36 euro worden geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 17:40
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-10-2004 @ 18:12 :
Natuurlijk is een ouder goedkoper uit om zonder kinderen verzekerd te zijn, das toch ook logisch, hij betaald dan voor minder mensen. Maar soms is het bedrag wat er voor de particuliere verzekering betaald moet worden voor een kind, minder dan dat het kind zelf voor het ziekenfonds zou moeten betalen. 'k denk dat Bo dat meer bedoeld.
Ik bedoelde natuurlijk hij particulier en ik ziekenfonds is nog steeds minder dan als ik bij hem in zit. Zelfs met een aanvullende ziekenfonds verzekering.

Ik vind het wel apart dat het zoveel verschil is. Voor Bo is het goedkoper om bij haar vader verzekerd te zijn en bij mij is het omgekeerd.
Oud 25-10-2004, 17:43
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 25-10-2004 @ 18:40 :
Ik bedoelde natuurlijk hij particulier en ik ziekenfonds is nog steeds minder dan als ik bij hem in zit. Zelfs met een aanvullende ziekenfonds verzekering.

Ik vind het wel apart dat het zoveel verschil is. Voor Bo is het goedkoper om bij haar vader verzekerd te zijn en bij mij is het omgekeerd.
Het zal per verzekering (zowel maatschappij als soort), maar ook per hoeveelste kind je bent (en misschien nog andere dingen), verschillen. Volgens mij betaalt mijn vader voor mij (eerste kind) bv. veel meer dan voor mijn jongste zusje (derde kind) en voor de middelste betaald hij iets daar tussen in.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 17:44
ikbenschipper1
Citaat:
Als je een contract hebt van meer dan 4 uur moet je verplicht in het ziekenfonds. Wil je dan niet dan moet je een 0 uren contract aan gaan (oproepcontract)

Nee hoor zolang je het niet omzet kan je gewoon bij je ouders verzekerd blijven. Dus het hoeft zeker weten niet verplicht, het word wel aangeraden
Oud 25-10-2004, 18:13
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
dreen schreef op 25-10-2004 @ 18:08 :
Ik zeg dat omdat ouders vaak de particuliere verzekering voor je betalen. Ga je in het ziekenfonds moeten de meeste jongeren de nominale premie zelf betalen. 25 euro per maand is dan best veel.
Oud 25-10-2004, 18:15
Balance
Balance is offline
Citaat:

Ik moest met mijn contract van 3 uur per week verplicht het ziekenfonds in.
Overigens was het verschil in prijs niet heel groot en de dekking bleef hetzelfde, omdat we gewoon dezelfde aanvullende verzekeringen hebben genomen.
Oud 25-10-2004, 20:45
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
iamcj schreef op 25-10-2004 @ 19:13 :
Ik zeg dat omdat ouders vaak de particuliere verzekering voor je betalen. Ga je in het ziekenfonds moeten de meeste jongeren de nominale premie zelf betalen. 25 euro per maand is dan best veel.
Ze blijven gelukkig betalen hoor.
Oud 25-10-2004, 21:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
iamcj schreef op 25-10-2004 @ 19:13 :
Nominale premie is toch pas vanaf 18 jaar?
Oud 26-10-2004, 07:45
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
Balance schreef op 25-10-2004 @ 22:41 :
Nominale premie is toch pas vanaf 18 jaar?
jep
Oud 28-10-2004, 16:30
PowerFlower
PowerFlower is offline
Ik heb het ook, ik heb net een nieuw baantje erbij en daar moet ik in het ziekenfonds. Maar dan moet ik ook nog bij mijn vader particulier verzekerd blijven, anders ben ik de dagen dat ik niet werk helemaal nergens voor verzekerd.
Oud 30-10-2004, 15:50
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
PowerFlower schreef op 28-10-2004 @ 17:30 :
Ik heb het ook, ik heb net een nieuw baantje erbij en daar moet ik in het ziekenfonds. Maar dan moet ik ook nog bij mijn vader particulier verzekerd blijven, anders ben ik de dagen dat ik niet werk helemaal nergens voor verzekerd.
hm vaag? Toen ik namelijk met mn bijbaantje stopte, was ik opeens helemaal niet verzekerd. Dat betekent dus dat ik toen ik werkte, alleen via mn werk bij het ziekenfonds verzekerd was...
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 21:54
PowerFlower
PowerFlower is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-10-2004 @ 16:50 :
hm vaag? Toen ik namelijk met mn bijbaantje stopte, was ik opeens helemaal niet verzekerd. Dat betekent dus dat ik toen ik werkte, alleen via mn werk bij het ziekenfonds verzekerd was...
ja dat is ook zo. Maar als je nou alleen op zaterdag werkt, ben je alleen op zaterdag verzekerd. en de andere dagen dat er iets kan gebeuren helemaal niet, dus je kan beter ook nog zelf verzekerd zijn.
Oud 30-10-2004, 23:30
Balance
Balance is offline
Citaat:
PowerFlower schreef op 30-10-2004 @ 22:54 :
ja dat is ook zo. Maar als je nou alleen op zaterdag werkt, ben je alleen op zaterdag verzekerd. en de andere dagen dat er iets kan gebeuren helemaal niet, dus je kan beter ook nog zelf verzekerd zijn.
Dat lijkt me heel raar. Volgens mij klopt dat niet hoor.
Oud 31-10-2004, 07:37
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 31-10-2004 @ 00:30 :
Dat lijkt me heel raar. Volgens mij klopt dat niet hoor.
Volgens mij ook niet. Als je doordeweeks werk ben je ook niet alleen doordeweeks verzekerd en in het weekend niet. Een ziekenfonds-/particuliere ziektekostenverzekering is gewoon voor 7/7-24/7.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2004, 09:04
ikbenschipper1
Citaat:
PowerFlower schreef op 30-10-2004 @ 22:54 :
Nee hoor dat is onzin, als je op zaterdag werkt ben je de rest van de tijd verzekerd, als je vrij bent en niet uitbetaald krijgt ben je dan weerniet verzekerd, daar moet je wel mee oppassen dus
Oud 31-10-2004, 18:50
Blubje
Blubje is offline
Het ligt er ook nog aan hoe oud je bent.
Mijn zusje heeft namelijk ook sinds kort een bijbaantje en was ook met mijn pa meeverzekerd. Nu moet ze dus verplicht in t ziekenfonds. Maar omdat ze pas 16 is, hoeft ze daar niets voor te betalen. (dat is namelijk pas vanaf 18)

Ben je wel boven de 18, dan zou ik idd wat de rest zegt doen, dubbel verzekeren en dan je geld terugvragen door het invullen van zo'n speciaal formulier. (heb er nog nooit van gehoord, maar t zal wel kloppen als iedereen t hier zegt.)

Oh en nog iets. Als je dus verplicht ziekenfonds verzekerd bent (of particulier of wat dan ook eigenlijk) ben je gewoon altijd verzekerd. Dus niet alleen op je werk ofzo. Dat zou nogal wat zijn als dat niet zo was Verzekeringen zijn al duur genoeg...
Oud 31-10-2004, 19:05
Balance
Balance is offline
Citaat:
Blubje schreef op 31-10-2004 @ 19:50 :
Het ligt er ook nog aan hoe oud je bent.
Mijn zusje heeft namelijk ook sinds kort een bijbaantje en was ook met mijn pa meeverzekerd. Nu moet ze dus verplicht in t ziekenfonds. Maar omdat ze pas 16 is, hoeft ze daar niets voor te betalen. (dat is namelijk pas vanaf 18)
Je moet wel betalen voor het ziekenfonds, ook als je nog geen 18 bent. Alleen hoef je de nominale premie niet te betalen, waardoor je verzekering heel wat goedkoper wordt.
Oud 31-10-2004, 19:50
zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 31-10-2004 @ 10:04 :
Nee hoor dat is onzin, als je op zaterdag werkt ben je de rest van de tijd verzekerd, als je vrij bent en niet uitbetaald krijgt ben je dan weerniet verzekerd, daar moet je wel mee oppassen dus
ik heb het niet helmaal gevolgd, maar het kan best waar zijn.

Ik ben alleen de uren dat ik werk verzekerd door m'n werk, aangezien ik werk op oproepbasis. Daarom ben ik ook nog geheel verzekerd bij m'n vader, dan kan ik de premie die ik via m'n werk betaal later terugvragen.
Oud 31-10-2004, 21:56
ikbenschipper1
Citaat:
zus en zo schreef op 31-10-2004 @ 20:50 :
ik heb het niet helmaal gevolgd, maar het kan best waar zijn.

Ik ben alleen de uren dat ik werk verzekerd door m'n werk, aangezien ik werk op oproepbasis. Daarom ben ik ook nog geheel verzekerd bij m'n vader, dan kan ik de premie die ik via m'n werk betaal later terugvragen.
Das idd iets anders, je moet wel een contract hebben voor 1 of meer uren in de week en iedere weeg werken of vakantie uitbetaald krijgen

grtrz
ivo
Oud 06-11-2004, 22:59
Roos
Roos is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-10-2004 @ 08:37 :
Volgens mij ook niet. Als je doordeweeks werk ben je ook niet alleen doordeweeks verzekerd en in het weekend niet. Een ziekenfonds-/particuliere ziektekostenverzekering is gewoon voor 7/7-24/7.
Het ligt aan je contract. Een vriendin van me is ook per dag verzekerd.
Zo mag ze op de dag dat ze werkt, en dus onder het ziekenfonds valt, niet naar de fysio, omdat ze die 'betaalt' van haar particuliere verzekering.
Klinkt gek he? Maar zo zit dat.
Oud 07-11-2004, 12:55
Balance
Balance is offline
Citaat:
Roos schreef op 06-11-2004 @ 23:59 :
Zo mag ze op de dag dat ze werkt, en dus onder het ziekenfonds valt, niet naar de fysio, omdat ze die 'betaalt' van haar particuliere verzekering.
heeft zij dan ook een oproepcontract of echt een 'zoveel-uren' contract?
Oud 07-11-2004, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 06-11-2004 @ 23:59 :
Weet je toevallig bij welke verzekeraar dat is?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 13:48
Blubje
Blubje is offline
Citaat:
Balance schreef op 31-10-2004 @ 20:05 :
Je moet wel betalen voor het ziekenfonds, ook als je nog geen 18 bent. Alleen hoef je de nominale premie niet te betalen, waardoor je verzekering heel wat goedkoper wordt.
Mijn zusje hoeft helemaal niks te betalen.
Maar dat komt dan denk ik doordat ze bovenop die nominale premie geen verdere aanvullende verzekering heeft. Want daar moet je natuurlijk wel gewoon voor betalen ook al ben je nog geen 18 idd.
Dus onder de 18 geen nominale premie, maar wel betalen voor aanvullende verzekering.
Oud 13-11-2004, 22:28
Roos
Roos is offline
Balance: geen idee
Jadis: ook geen idee
Oud 16-11-2004, 22:32
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik geloof dat ik uit onze particuliere verzekering moet zodra ik ga werken
tenminste, dat is mij altijd verteld
Oud 17-11-2004, 08:09
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 16-11-2004 @ 23:32 :
Zodra je een zoveel uren contract krijgt, vermoed ik.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 08:54
ikbenschipper1
Citaat:
Freestyler* schreef op 16-11-2004 @ 23:32 :
HET MOET NIET, maar meestal is het wel stukken voordeliger om het wel te doen.
Oud 19-11-2004, 22:38
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 17-11-2004 @ 09:54 :
HET MOET NIET, maar meestal is het wel stukken voordeliger om het wel te doen.
nou het is zeker niet voordeliger
nu betaal ik niks dacht ik >> gezinspremie
maar ik dacht dat die voorwaarde was gesteld door mijn huidige verzekeringsmaatschappij
Oud 19-11-2004, 23:03
ikbenschipper1
[QUOTE]Freestyler* schreef op 19-11-2004 @ 23:38 :
nou het is zeker niet voordeliger
nu betaal ik niks dacht ik >> gezinspremie
maar ik dacht dat die voorwaarde was gesteld door mijn huidige verzekeringsmaatschappij
[/QUOTE
ik betaal nu minder dan dat mijn ouders eerst betaalde (ze maken het nu over op mijn rekening )
Oud 21-11-2004, 22:50
Loesje
Loesje is offline
Ik ben ook particulier verzekerd, terwijl ik minsten 10 uur per week werk. De premie die de werkgever betaald (gaat dus als het ware ook van je loon af) kan ik helaas niet terugvragen, dit omdat het dus mijn eigen keuze is.

ikzelf ben wel duurder uit, maar met wat problemen in het verleden wil ik niet meer overstappen voor een bijbaantje

Maar als je met je ouders goedkoper uitbent, kan dat gewoon hoor. Moet je maar eens bellen met de verzekering en het er even over hebben op je werk
Oud 24-11-2004, 17:27
Heleeeeen
Heleeeeen is offline
Citaat:
PGWR schreef op 23-10-2004 @ 13:25 :
Ik heb sinds kort een bijbaantje bij Albert Heijn. Ik heb een contract voor 4,5 uur. Ik ga dan verplicht in het ziekenfonds, terwijl ik nu nog bij de particuliere verzekering van mijn vader ben meeverzekert.

Het is probleem is dan dat mijn ziekenfondsverzekering waarschijnlijk duurder zal uitpakken dan wanneer ik meeverzekert blijf bij de particuliere verzekering van mijn vader.

Weet iemand of ik meeverzekert kan blijven bij mijn vader, en onder de verplichting van het ziekenfonds uit kan. Heeft iemand hier ervaring mee.
Toen ik een paar maanden geleden voor het eerst bij de AH ging werken vond ik dat ookal raar en heb ik het nagevraagd aan mijn baas. Ik kon toen gewoon dat papiertje weggooien omdat ik particulier verzekerd ben.
Reageren

Regels voor berichten