Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2004, 11:54
Systematica
Systematica is offline
Is er een instantie waar je hulp koent zoeken
wanneer je iemand kent die ernstig gepest word op het werk?

Dit gaat niet om flauwe plagerijen bij de appie heijn of iets dergelijks

Dit gaat om mijn ma, op een architecten bureau, die systematisch en voortuderend vernederingen moet doorstaan van haar 10 jaar jongere collega.
Het gaat om hevige discriminatie en beledigingen. Dit is niet iets wat je als volwassen vrouw mag accepteren.

Ik denk niet dat ze lid is van een vakbond. Ze heeft er nauwelijks problemen mee en wil het niet aankaarten bij haar collega of bij haar baas. Omdat ze niet wil dat dat de reden is dat ze haar contract niet willen verlengen...

Maar ik wil het wel. Mijn moepsie is erg gevoelig en haar werk kan hier ernstig onder lijden.
Ik hoop dat er mensen zijn hier, die mij kunnen vertellen wat haar rechten zijn hierin.

Alvast bedankt.
Oud 10-11-2004, 12:36
Verwijderd
Misschien heb je iets aan http://pesten.werk.jouwpagina.nl/ en http://www.pesten.bestelinks.nl/

Maar de meeste instanties geven volgens mij toch aan dat je het het beste eerst met je baas kunt bespreken, doet die niks, dan kunnen er andere stappen ondernomen worden.

Er is btw vrijwel altijd een soort van bedrijfsarts (of hoe dat ook heten mag, van welke instantie weet ik even niet meer), volgens mij kun je daar ook met dit soort dingen terecht.

Als je moeder het niet bespreekbaar wil maken, dan lijkt het me niet verstandig als jij dat zelf doet... Je moeder is een volwassen vrouw en ze moet haar eigen beslissingen maken. Natuurlijk kun je haar wel sites laten lezen oid, maar ik zou het verder aan haar over laten wat ze er mee doet.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 13:33
Global
Global is offline
dat je nog gepest kan worden als je volwassen bent
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Global schreef op 10-11-2004 @ 14:33 :
dat je nog gepest kan worden als je volwassen bent
Het bewijst hoe zielig mensen kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 15:57
Energie
Energie is offline
Citaat:
Sylph schreef op 10-11-2004 @ 16:32 :
Het bewijst hoe zielig mensen kunnen zijn.
Oud 10-11-2004, 16:04
Verwijderd
In dit geval zou je echt moeten zeggen:
"Als je nu je grote bek niet houdt dan sla ik hem dicht"
maar zo'n type is je moeder zeker niet
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 22:16
snoodaard
snoodaard is offline
Ik ben van mening dat zij als volwassen vrouw gewoon voor zichzelf op moet en ook zeker wel kan komen.
Oud 11-11-2004, 23:02
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
snoodaard schreef op 11-11-2004 @ 23:16 :
Ik ben van mening dat zij als volwassen vrouw gewoon voor zichzelf op moet en ook zeker wel kan komen.
Dan weet jij waarschijnlijk vrij weinig van de wereld waar je in leeft.
Oud 12-11-2004, 16:26
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
snoodaard schreef op 11-11-2004 @ 23:16 :
Je moest eens weten hoeveel volwassenen dat niet kunnen.

@ ts: Je zou dan inderdaad in eerste instantie naar je leidinggevende kunnen stappen, maar als je het niet direkt aan hem of haar kwijt wilt dan kun je ook terecht bij een bedrijfsarts. Wij hebben in onze organisatie vertrouwenspersonen (is een aparte functie) waar je met dit soort problemen terecht kunt, maar ik kan me voorstellen als het niet een echt groot bedrijf is dat ze die niet hebben. In de link die Leonoor gaf zag ik dat er een landelijke vereniging vertrouwenspersonen bestaat, maar daar moet je weer lid van zijn. Een vertrouwenspersoon bemiddeld (vaak in de eerste instantie anoniem) tussen slachtoffer en dader om het zo maar ff uit te drukken.

Omdat het een werksituatie betreft kun jij verder niets voor je moeder doen, je moeder zal zelf actie moeten ondernemen (als ze dat wil).
Oud 13-11-2004, 00:35
Verwijderd
Citaat:
Systematica schreef op 10-11-2004 @ 12:54 :
Is er een instantie waar je hulp koent zoeken
wanneer je iemand kent die ernstig gepest word op het werk?

Dit gaat niet om flauwe plagerijen bij de appie heijn of iets dergelijks

Dit gaat om mijn ma, op een architecten bureau, die systematisch en voortuderend vernederingen moet doorstaan van haar 10 jaar jongere collega.
Het gaat om hevige discriminatie en beledigingen. Dit is niet iets wat je als volwassen vrouw mag accepteren.

Ik denk niet dat ze lid is van een vakbond. Ze heeft er nauwelijks problemen mee en wil het niet aankaarten bij haar collega of bij haar baas. Omdat ze niet wil dat dat de reden is dat ze haar contract niet willen verlengen...

Maar ik wil het wel. Mijn moepsie is erg gevoelig en haar werk kan hier ernstig onder lijden.
Ik hoop dat er mensen zijn hier, die mij kunnen vertellen wat haar rechten zijn hierin.

Alvast bedankt.
In België is er heel recent nog een nieuwe wet het leven ingeroepen ivm PESTEN OP HET WERK.

De regering heeft daar een belangrijk puntvan gemaakt, en 'pesters' kunnen boetes, veroordelingen en andere straffen riskeren.

Info:

http://pesten-op-werk.skynetblogs.be
http://www.jobat.be/fs.asp?cont=http...il.asp?ID=2676
http://www.belgium.be/eportal/applic...age&docId=8034 --> en ten slotte de bijbehorende PDF-file (zie hierboven!): http://www.meta.fgov.be/pd/pdd/nldd00.htm

astu.

Laatst gewijzigd op 13-11-2004 om 01:33.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:36
Verwijderd
Citaat:
geilespookje schreef op 13-11-2004 @ 01:35 :
In België is er heel recent nog een nieuwe wet het leven ingeroepen ivm PESTEN OP HET WERK.
Tis alleen jammer dat de TS in Nederland woont en dat dus de belgische wetten niet van toepassing zijn
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:41
Verwijderd
Je zult er verbaasd over staan hoe vaak pesten op het werk voorkomt, juist onder volwassen collega's. Het is een serieus probleem waardoor mensen last krijgen van stress en andere nare arbeidsziekten.

In Nederland is elke ondernemer verplicht om een plan van aanpak op te stellen voor zijn onderneming. Dat is onderdeel van arbeidsomstandighedenwetgeving. Niet alleen is de werkgever gehouden 'traditionele' maatregelen te treffen (zoals bescherming tegen gevaar, ongezonde omstandigheden, enz.enz.) maar ook maatregelen tegen problemen 'van deze tijd', zoals een plan van aanpak voor seksuele intimidatie, racisme en vooral ook pesten op de werkvloer.

Jouw moeder kan dus toch het beste contact opnemen met haar baas, of anders een vertrouwenspersoon. Als dat er niet is dan kun je contact opnemen met de arbeidsinspectie, want dan is haar werkgever in strijd bezig met de arbeidswetgeving.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 15:02
Verwijderd
Citaat:
Laurens schreef op 13-11-2004 @ 11:36 :
Tis alleen jammer dat de TS in Nederland woont en dat dus de belgische wetten niet van toepassing zijn
1. het is altyd interessant om dat te weten
2. ik heb contacten gehad met de TS via PM, en haar daar ook op de hoogte van gesteld. Zij is zich er dus van bewust.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 19:47
snoodaard
snoodaard is offline
Citaat:
Sithan schreef op 12-11-2004 @ 00:02 :
Dan weet jij waarschijnlijk vrij weinig van de wereld waar je in leeft.
Dergelijke aannames zijn dodelijk voor je nog vast te stellen geloofwaardigheid.

De interpretatie die je duidelijk niet hebt van mijn bericht zou moeten zijn "Hoewel het natuurlijk overduidelijk is dat er gepest wordt op het werk net als dat 'vroeger' gebeurde, waarschijnlijk door zij die in de knoop met zichzelf zitten en dit enkel op deze manier kunnen uiten, ben ik van mening dat er een punt is in je leven waarop je van de negatieve gevoelens die je hiervan ervaart omzet in een daad en dergelijke zaken niet meer pikt."
Oud 17-11-2004, 14:40
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
snoodaard schreef op 13-11-2004 @ 20:47 :
Dergelijke aannames zijn dodelijk voor je nog vast te stellen geloofwaardigheid.

De interpretatie die je duidelijk niet hebt van mijn bericht zou moeten zijn "Hoewel het natuurlijk overduidelijk is dat er gepest wordt op het werk net als dat 'vroeger' gebeurde, waarschijnlijk door zij die in de knoop met zichzelf zitten en dit enkel op deze manier kunnen uiten, ben ik van mening dat er een punt is in je leven waarop je van de negatieve gevoelens die je hiervan ervaart omzet in een daad en dergelijke zaken niet meer pikt."
Kortom je weet geen moer van wat er in mensen omgaan en hoe gedrag ontstaat. Aangezien je anders niet van dit soort ongebaseerde uitspraken doet, enkel op jouw eigen gevoelsovertuiging. Dat noemen ze een egocentrischperspectief. Je baseert wetenschap op wat jij zou doen, wat jij verwacht, itt tot harde feiten.
Oud 17-11-2004, 16:42
snoodaard
snoodaard is offline
Citaat:
Sithan schreef op 17-11-2004 @ 15:40 :
Kortom je weet geen moer van wat er in mensen omgaan en hoe gedrag ontstaat. Aangezien je anders niet van dit soort ongebaseerde uitspraken doet, enkel op jouw eigen gevoelsovertuiging. Dat noemen ze een egocentrischperspectief. Je baseert wetenschap op wat jij zou doen, wat jij verwacht, itt tot harde feiten.
Ik denk dat ik je nog maar even de kans geef om het nog eens rustig na te lezen.

De volgende onbeargumenteerde reactie doe ik wel een poging je het licht te laten zien.
Oud 20-11-2004, 22:17
Tom Poes
Tom Poes is offline
Ik moet zeggen dat ik je ook niet helemaal snap
Reageren

Regels voor berichten