Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2004, 10:08
Lunatsy
Lunatsy is offline
om in arme landen betere drinkwatervoorzieningen te realiseren
Oud 12-11-2004, 10:15
Lunatsy
Lunatsy is offline
iemand nog voor's en tegen's?

het idee van deze stelling is dat mensen in nederland voor elke liter water iets meer betalen, en dat dat geld wordt gebruikt om bijv. waterpompen in afrika te plaatsen.

ben jij daar voor of tegen?

bij voor kan je denken aan: zoveel betaal je niet extra en het is een mooie kans om die mensen te helpen.

bij tegen kan je denken aan:
er zijn al mensen die moeite hebben met hun waterkosten

wie zegt dat dat geld er niet al is, is er niet een andere(makkelijkere) manier om aan dit geld te komen.

mensen die daar geld aan willen schenken doen dat wel via een fonds en niet via hun waterkosten

Idd veel meer tegens dan voor's , ik moet ook eigenlijk alleen tegen argrumenten voor mijna school opdracht maar ik ben benieuwd naar jullie mening.
Oud 12-11-2004, 12:30
T_ID
T_ID is offline
goedbedoeld maar weinig kans van slagen..

verder zie ik niet waarom Nederland nog meer aan ontwikkelingshulp zou moeten doen zolang structurele veranderingen in de wereldmarkt en ontwikkelingslanden zelf uitblijven.
Oud 12-11-2004, 15:13
Keith
Keith is offline
Het klinkt mooi hoor, maar je wilt gewoon een soort accijns heffen op water, om daarmee arme landen te helpen?

Volgens mij kan je dat geld veel ebter van een andere bron halen, wat dacht van sigaretten, drank of ander slecht spul duurder maken om daarmee een betere water-infrastructuur te realiseren in de derde wereld?

om eens een weerlegging te geven voor jouw voorargument:

"bij voor kan je denken aan: zoveel betaal je niet extra en het is een mooie kans om die mensen te helpen."

Als het slechts om een klein beetje extra gaat schiet het niet op, dan krijg je nooit de hoeveelheid geld die je moet hebben. Om echt een substancieel bedrag te krijgen hieruit zou de waterkosten flink moeten stijgen.

Ook economisch is dit plan alleen haalbaar als het internationaal wordt toegepast. Dit maakt het voor bepaalde industrien erg onaantrekkelijk zich in Nederland te vestigen, en dat is ook niet mooi.

Even globaler en socilologischer: ik denk ook niet dat de Nederlandse overheid het zo'n groot probleem vindt dat veel mensen geen schoon water kunnen drinken, Bakelende II lijkt niet bepaald bezorg te zijn over mensen die het in Nederland moeilijk hebben, laat staan daarbuiten.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 15:39
Lunatsy
Lunatsy is offline
ff om een beetje reacties te krijgen

Ja maar wat als iedereen 10 euro extra betaald per jaar, als je bedenkt hoeveel huishoudes er in nederland zijn kom je daar nog op een best groot bedrag
Oud 15-11-2004, 17:37
Verwijderd
zo kun je alles wel duurder maken

of die aankomende 1 cent heffing die de Italiaanse regering heeft voorgesteld op smsjes! daar worden ongeveer 27 miljard sms'jes per jaar gestuurd
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 09:42
Lunatsy
Lunatsy is offline
maar wat nou als je 10 euro per jaar extra betaald, dat is voor de meeste mensen niet zo veel, en als je daar de armere landen mee kan helpen???...

verder ben ik er ook mee eens dat je het geld ergens anders van zou kunnen halen maar waar van daan? drugs, alcohol enz. zijn al duurder. en ik denk dat mensen het misschien niks uitmaakt of ze nou extra geld via hun belasting of via hun water rekening betalen.
Oud 19-11-2004, 09:43
Lunatsy
Lunatsy is offline
*sukkel...* vandaan schrijf je overduidelijk aan elkaar
Oud 24-11-2004, 09:37
Fantôme
Fantôme is offline
gebruik dan gewoon geen drinkwater om de wc's in nederland mee door te spoelen, en gebruik het zo gespaarde geld om waterpomps in Afrika te plaatsen.
opzich is je idee niet slecht, maar ik denk niet dat de regering op dit moment met zo'n plan moet aankomen bij veel Nederlanders...
Reageren

Regels voor berichten