Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2004, 15:52
Verwijderd
Ik heb een vraagje:

Ik werk bij de AH als caissière, en soms op de Brood/kaas afdeling. Op deze afdelingen krijg je na (de officiële) sluitingstijd van de winkel niet meer uitbetaald. Ik vind dit belachelijk, want vaak zijn er nog tot wel een half uur na sluitingstijd klanten in de winkel die je moet helpen (het is ons door mijn baas verboden om via de intercom om te roepen dat het bijna sluitingstijd is). Ook moet je nog dingen doen als opruimen, kassa-lades in de kluis zetten, afromen, afboeken, etc. Dit alles zorgt ervoor dat ik vrijwel altijd een half uur à drie kwartier in mijn eigen tijd sta te werken.

Is dit bij meerdere/alle supermarkten zo, of word ik afgezet door mijn baas? Ik heb er al regelmatig iets van gezegd tegen hem, maar hij beweert dat het overal zo is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2004, 15:56
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ik werk bij ook bij AH, maar die regel hebben wij echt niet, hoor. Ten eerste wordt een aantal keer omgeroepen dat de winkel gaat sluiten, waardoor de laatste klanten uiterlijk 10 minuten na sluitingstijd vertrekken. Daarnaast werk ik standaard tot een half uur na sluitingstijd, dat staat gewoon ingepland, en dat krijg ik dus ook betaald. Als ik eerder wegga/later blijf, schrijf ik dat op en krijg ik dat betaald. En zo hoort het natuurlijk ook. (tuurlijk werk ik ook wel eens 10 minuutjes onbetaald langer door, maar niet langer)
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 10-11-2004 @ 16:56 :
Ik werk bij ook bij AH, maar die regel hebben wij echt niet, hoor. Ten eerste wordt een aantal keer omgeroepen dat de winkel gaat sluiten, waardoor de laatste klanten uiterlijk 10 minuten na sluitingstijd vertrekken. Daarnaast werk ik standaard tot een half uur na sluitingstijd, dat staat gewoon ingepland, en dat krijg ik dus ook betaald. Als ik eerder wegga/later blijf, schrijf ik dat op en krijg ik dat betaald. En zo hoort het natuurlijk ook. (tuurlijk werk ik ook wel eens 10 minuutjes onbetaald langer door, maar niet langer)
Ja, ik vind ook dat het zo hoort. Ik bedoel: de dingen die ik na sluitingstijd doe, horen bij mijn taken en dat krijg ik niet uitbetaald. Wanneer ik op de planning mijn "eindtijd" verander van 20:00 naar bijvoorbeeld 20:30, wordt dat weer gewoon weggehaald.
Eén keer heb ik omgeroepen dat de winkel bijna ging sluiten. Mijn baas werd toen witheet, en zei tegen alle klanten dat ze gewoon rustig door konden winkelen. Ik ben toen, uiteraard, tegen hem uitgevallen, maar het leverde niets op.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 16:48
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik werk bij de c1000 en wij hebben er gewoon over geklaagd tijdens een werkbespreking, dus nou krijgen we elk kwartiertje overwerk uitbetaald.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 17:08
Miracle
Miracle is offline
Ik werk in de natuurwinkel. Wij krijgen standaard een half uur na sluitingstijd uitbetaald. In die tijd moeten we klanten de winkel uit werken (wel op een vriendelijke manier natuurlijk), koeling dichtmaken, brood opruimen, lichten uit en afwassen. Meestal ben ik daar wel eerder mee klaar en dan mag ik ook gewoon weg.
Soms blijf ik wel, totdat m'n collega klaar is met de kas opmaken. Maar ik werk nooit langer dan dat halve uur. Ik werk er nog niet super lang en geen idee hoe het ze gelukt is dat we ruim uitbetaald krijgen..
Oud 10-11-2004, 17:20
Fade of Light
Fade of Light is offline
Hah als ik niet betaalt kreeg voor die uurtjes (ok half uurtje dan ) Dan zou ik om precies de sluitingstijd werken. Dit als het stelselmatig later wordt dan slutingstijd en ze dus gewoon moeten betalen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 17:42
Balance
Balance is offline
In de winkel waar ik werkte gingen we rond 17.55 naar de klanten toe met 'mevrouw, zou u willen afrekenen? We gaan zo sluiten'. Dan waren ze om 18.00 uur de winkel uit en gingen we dicht. Daarna moest je nog wel het geld naar achter doen, wachten op de kluis en spullen controleren enzo. Je stond rond 18.15 buiten en dat kwartiertje werd dus niet uitbetaald.
Maar normaal als je bijvoorbeeld tot 21.00 moest werken en het werd later (omdat het werk meer tijd bleek te kosten), dan kregen we die tijd (uiteraard) wel uitbetaald.
Oud 11-11-2004, 11:08
Roos
Roos is offline
Bij ons in de AH riep 1 van de cassieres altijd om 'Dames en heren, het is bijna 8 uur en onze winkel gaat sluiten. Zou u zo vriendelijk willen zijn om naar de kassa's te komen? Wij wensen u verder een prettige avond'.
Echt standaard dat zinnetje Dat hielp wel hoor. EN ik kreeg tot kwart over 8 betaald.
Oud 11-11-2004, 11:43
tandenborstel
tandenborstel is offline
"Goedenavond dames en heren. Het is alweer 8 uur 's avonds. Dat betekend dat de Albert Heijn Gerrit vd Veenstraat gaat sluiten. Zou u zo vriendelijk willen zijn om naar de kassa's te komen en dan wensen wij u verder nog een prettige avond"

Dat heb ik ontelbaar keer moeten omroepen als we gingen sluiten. Als je het netjes zegt is er niets aan de hand..

En ik kreeg ook gewoon uitbetaald voor wat ik na openingstijd gewerkt had (met tellen e.d toch altijd nog wel 45 min bezig..)
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 11:53
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
ik werk bij c1000. Wij krijgen standaart een kwartier na sluitingstijd uitbetaald gewoon omdat je niet weg kan omdat de kassa's afges;agen moeten worden enzo. Als je langer werk heb ofzo dan krijg je langer uit betaald.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 12:32
waaromniet?
waaromniet? is offline
Conclusie, je word afgezet.
Oud 11-11-2004, 12:38
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
er staat bij ons standaard één kwartier extra ingeplaned voor het afsluiten van de kassa afdeling.
De klanten worden door ons persoonlijk verzocht naar de kassa te gaan als het sluitingstijd is.
Je diend ook gewoon BETAALD te krijgen. Wil je baas niet luisteren? Speel het dan richting je OM!!! En anders via personeelszaken, deze chef zet je dus duidelijk af, en helaas zijn dat soort gekken er ook .
gelukkig doe ik zelf 1 dag in de week de uren op mijn afdeling dus heb i ker wat toezicht op
Gewoon aanspreken erop heb je een BT contract laat het eventueel een collega met een OT contract doen die hetzelfde probleem heeft
EN HOU JE UREN GOED BIJ!!! ZE MOETEN GEWERKTE UREN BETALEN. DAT WETEN ZE DONDERSGOED.
Oud 11-11-2004, 12:42
Verwijderd
Tuurlijk weten ze dat. Je hebt altijd recht op loon over de uren waarin je arbeid hebt verricht, tenzij er overeengekomen zou zijn dat het eerste kwartier overwerk niet betaald wordt, ofzo. Maar dat zal wel niet het geval zijn. Dit is typisch misbruik van onwetende scholiertjes
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 14:58
Snufje
Snufje is offline
Bij ons krijgen we ieder kwartier uitbetaald. Als je om 17.14 uitklopt, krijg je uitbetaald t/m 17.00, als je om 17.16 uitbetaald krijgt, t/m 17.15.. Meestal zijn we tegen 17.12 ofzo bij de klokautomaat
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 15:05
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Snufje schreef op 11-11-2004 @ 15:58 :
Bij ons krijgen we ieder kwartier uitbetaald. Als je om 17.14 uitklopt, krijg je uitbetaald t/m 17.00, als je om 17.16 uitbetaald krijgt, t/m 17.15.. Meestal zijn we tegen 17.12 ofzo bij de klokautomaat
Dan maak je toch nog even een praatje?
Oud 11-11-2004, 15:24
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het is heel simpel, als jij na bijvoorbeeld 20:00 uur niet meer betaald krijgt, pak je je spullen, zeg je "dahag" tegen je baas en ben je weg. Dat hoeft hij misschien niet te accepteren, maar jij hoeft niet te accepteren dat je geen loon krijgt voor je gewerkte tijd. Sterker nog, je hebt recht op dat loon.
Oud 11-11-2004, 15:25
Gimme more beer
Citaat:
Dan zou ik gewoon nog even naar de WC gaan oid
Oud 11-11-2004, 16:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
wij rondden het altijd af naar boven
Als we om 21.08 klaar waren zetten we 21.15 op het rooster.
en anders rekten we gewoon nog wat tijd door de winkel nog eens door te lopen.
Oud 11-11-2004, 16:03
Smartie
Smartie is offline
Ik krijg wel gewoon uitbetaald als ik na 5en nog moet werken...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 16:04
Smartie
Smartie is offline
Citaat:
Balance schreef op 11-11-2004 @ 17:00 :
wij rondden het altijd af naar boven
Als we om 21.08 klaar waren zetten we 21.15 op het rooster.
en anders rekten we gewoon nog wat tijd door de winkel nog eens door te lopen.
dat is pure afzetterij
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 16:13
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 11-11-2004 @ 16:05 :
Dan maak je toch nog even een praatje?
Iedereen gaat tegelijk naar boven met de kassa's e.d. en klokt eigenlijk tegelijk uit...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 16:14
Balance
Balance is offline
Citaat:
Smartie schreef op 11-11-2004 @ 17:04 :
dat is pure afzetterij

het is ook afzetterij als ik 6x tot 21.10 werk en ik krijg maar tot 21.00 uitbetaald. Dan heb ik bij elkaar een uur gratis gewerkt.
Maarre, mijn verhaaltje hierboven (over normale werkdagen) compenseert de boel wel
Oud 11-11-2004, 16:15
Balance
Balance is offline
Citaat:
Snufje schreef op 11-11-2004 @ 17:13 :
Iedereen gaat tegelijk naar boven met de kassa's e.d. en klokt eigenlijk tegelijk uit...
dan maak je met z'n allen een praatje
Oud 11-11-2004, 17:26
Verwijderd
De winkel gaat dicht om 1800 en we gaan weg om 1845 meestal.. maar ik krijg uitbetaald tot 1830
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 17:48
Smartie
Smartie is offline
Citaat:
Balance schreef op 11-11-2004 @ 17:14 :

het is ook afzetterij als ik 6x tot 21.10 werk en ik krijg maar tot 21.00 uitbetaald. Dan heb ik bij elkaar een uur gratis gewerkt.
Maarre, mijn verhaaltje hierboven (over normale werkdagen) compenseert de boel wel
Nu weet ik wel hoe al die supermarktketens failliet gaan, door werknemers zoals jij
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2004, 17:55
Balance
Balance is offline
Citaat:
Smartie schreef op 11-11-2004 @ 18:48 :
Nu weet ik wel hoe al die supermarktketens failliet gaan, door werknemers zoals jij
Laat het nou zo zijn dat ik nooit in een supermarkt heb gewerkt
('winkel' staat niet persé gelijk aan 'supermarkt')
Oud 11-11-2004, 17:57
Smartie
Smartie is offline
Citaat:
Balance schreef op 11-11-2004 @ 18:55 :
Laat het nou zo zijn dat ik nooit in een supermarkt heb gewerkt
('winkel' staat niet persé gelijk aan 'supermarkt')
ja, maar uhm... uhm... *stilte*
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:28
Gimme more beer
Citaat:
Snufje schreef op 11-11-2004 @ 17:13 :
Dan nog is afronding op het kwartier al beter geregeld. Nergens wordt per minuut uitbetaald, naar mijn weten.
Oud 11-11-2004, 21:20
Mara
Mara is offline
AH hier doet 't zelfde.
Zelf werk ik bij de c1000 en is 't anders. Om 9 uur gaat er iemand bij de deur staan die klanten 'tegenhoud' en gaat er iemand anders de winkel door om de klanten die er nog zijn vriendelijk te verzoeken naar de kassa te gaan.
Als we een kwartier erna nog bezig zijn krijgen we dat in theorie uitbetaald. In praktijk wordt 't vaak 'vergeten'. Een kwartier wordt 't eigenlijk nooit, altijd 10 minuten, maar dat krijg je dus niet. 3 avonden in de week is een half uur, krijg je niet uitbetaald als caissière, beetje jammer.

De kw, groente, brood en slagerij vullen zelf hun uren in. Als 't dus 10 minuten is kunnen zij gewoon een kwartier invullen, wat ze dus ook doen
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 19:20
PowerFlower
PowerFlower is offline
Ik werk nu bij de Hema, je mag daar eigenlijk meteen weg als de winkel dichtgaat...je moet de kassa-la wel naar boven brengen, maar je hoeft hem niet te tellen
Oud 15-11-2004, 20:42
Verwijderd
Toen ik bij Konmar en Super de Boer werkte was dit ook zo, en dit kreeg ik ook niet betaald, wel kregen we een drankje van de zaak.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 18:38
Forumschorum
Forumschorum is offline
Ik werk bij de konmar en hebben we allemaal een soort pinpasje die je door een automaat haalt als je pauze hebt ofzo. En je logt pas uit als je klaar bent met werken en iedereen naar huis gaat, of naar de kantine dan ff biertje doen en kaarten enzo. En bij ons word er 5 min van te voren omgeroepen dat t sluitings tijd is en of de klanten naar de kassas willen komen om af te rekenen.
Oud 16-11-2004, 21:30
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Citaat:
Roos schreef op 11-11-2004 @ 12:08 :
Bij ons in de AH riep 1 van de cassieres altijd om 'Dames en heren, het is bijna 8 uur en onze winkel gaat sluiten. Zou u zo vriendelijk willen zijn om naar de kassa's te komen? Wij wensen u verder een prettige avond'.
Citaat:
tandenborstel schreef op 11-11-2004 @ 12:43 :
"Goedenavond dames en heren. Het is alweer 8 uur 's avonds. Dat betekend dat de Albert Heijn Gerrit vd Veenstraat gaat sluiten. Zou u zo vriendelijk willen zijn om naar de kassa's te komen en dan wensen wij u verder nog een prettige avond"

Dat heb ik ontelbaar keer moeten omroepen als we gingen sluiten. Als je het netjes zegt is er niets aan de hand..
Noujaaaa, jullie vergeten 'en graag tot ziens!'
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 13:18
June bug
June bug is offline
Ik werk bij de Plusmarkt, wij hebben altijd een kwartier uitwerk-tijd. Ik werk altijd op zaterdag, dan sluit de winkel om 18:00, en sta ik dus ook tot 18:00 op de planning. Meestal zijn rond 18:10 de laatste klanten wel uit de winkel, zo niet loopt iemand er even naar toe om te vragen of ze naar de kassa willen komen.
Als het later wordt dan 18:15 (wat bijna altijd het geval is) krijgen we vanaf 18:15 nog uitbetaald. Als we dus om 18:45 klaar zijn, krijg ik nog een extra halfuur uitbetaald. De leidinggevende van de kassa op zaterdag verandert dan de tijden op de planning. (die is er ook altijd tot sluitingstijd)

Ik heb daarvoor ook bij de ah gewerkt, daar ging het als volgt: als de winkel om 20:00 dichtging, waren er mensen die tot 20:00 ingepland stonden, en mensen tot 20:30. Die van 20:00 mochten meteen om 20:00 ook weg, en die van 20:30 deden het opruimen en afsluiten. Bij de ah deden ze dan wel zo'n omroepzinnetje of de klanten naar de kassa wilden komen.
("Dames en heren, het is al weer bijna acht uur, en dat betekent dat de winkel gaat sluiten. Wij verzoeken u om zo snel mogelijk met uw boodschappen naar de kassa te komen. Morgenochtend om 8 uur staan wij weer graag voor u klaar." )
Oud 18-11-2004, 17:25
mrs me
mrs me is offline
Ik werk bij de C1000 en we mogen onze eigen uren opschrijven.

Als het 20.10 is, dan schrijven we gewoon kwart over op. We moeten ook altijd 5 min voor tijd op de vloer zijn, dus dat compenseert wel weer.
Als het 23 min over is, dan schrijven we half. Dat is de algemene regel bij ons en de baas accepteert dat.

We roepen nooit om: geen idee of de baas dat goed zou vinden. Wel zetten we de deur om 20.00 zo dat de klanten alleen de winkel uit kunnen en niet erin. Om vijf over gaat er meestal wel een van ons de winkel in om de laatste klanten naar de kassas te leiden.
Oud 19-11-2004, 10:10
Liss
Liss is offline
Uitbetaald na sluitingstijd krijg ik ook niet.. Als ik achter de kassa heb gezeten moet ik meestal 1-2 kassa's opmaken en daar ben ik dan +- tot een half uurtje na sluitingstijd mee bezig. Als ik op het vers sta moet alles uit de koeling (vlees, vleeswaren, groente..) en het brood moet afgeschreven worden en ook daar ben je meestal iets van een half uurtje mee bezig.
We gaan erna gezamelijk naar huis dus je moet ook wachten tot de anderen klaar zijn, het staat wel in mn contract dat ik een kwartiertje moet blijven om af te sluiten maar dat is dus meestal meer.
Werk trouwens bij Super.
Oud 19-11-2004, 23:07
ikbenschipper1
het afwerk kwartiertje bestaat al lang niet meer iedere minuut zou betaald moeten worden.
ofwel dat half uur MOET je betaald worden je word zwaar MISBRUIKT (tenzij het aan jezelf ligt natuurlijk .... )
Oud 20-11-2004, 20:06
niempje..
niempje.. is offline
ik word voor elke minuut betaald. ik werk als kassierster bij de delhaise. we hebben een pasje waar we gewoon even pinnen als we aankomen , en weer vertrekken. de winkel sluit om 19 uur maar vaak ben ik ook maar pas om half weg. het is maar normaal dat je nog betaald wordt voor die tijd, je bent dus wel flink afgezet jah
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 22:47
Loesje
Loesje is offline
ik werk ook bij de AH

op de deli afdeling. Ik werk standaar tot 22.00. (gelukkig wordt er bij ons in de winkel wel omgeroep, zelfs twee keer)

Maar met machine's poetsen, vloer schoonmaken, afdekken ed ben ik vaak wel langer bezig. Maar aangezien ik niet krijg uitbetaald, heb ik gewoon voor me zelf besloten dat ik eerder ga schoonmaken en als klanten dan nog wat gesneden willen hebben gaan ze maar zeuren bij de manager... dan moeten die maar zorgen dat we een kwartier langer betaald krijgen
Oud 22-11-2004, 21:28
ikbenschipper1
Citaat:
Loesje schreef op 21-11-2004 @ 23:47 :
ik werk ook bij de AH

op de deli afdeling. Ik werk standaar tot 22.00. (gelukkig wordt er bij ons in de winkel wel omgeroep, zelfs twee keer)

Maar met machine's poetsen, vloer schoonmaken, afdekken ed ben ik vaak wel langer bezig. Maar aangezien ik niet krijg uitbetaald, heb ik gewoon voor me zelf besloten dat ik eerder ga schoonmaken en als klanten dan nog wat gesneden willen hebben gaan ze maar zeuren bij de manager... dan moeten die maar zorgen dat we een kwartier langer betaald krijgen
Toch "leuk" om te horen dat dit zo erg wisseld per filiaal/manager
wel triets uiteraard dat ze daarop bij jullie bezuinigen het leverd in verhouding geen moer op
Oud 23-11-2004, 17:48
Verwijderd
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 16-11-2004 @ 22:30 :
Noujaaaa, jullie vergeten 'en graag tot ziens!'
Hihi..

Bij ons wordt er omgeroepen:

"Goedenavond dames en heren, en het is bijna 17.30/17.00/21.00 en dat betekent dat de Xenos gaat sluiten. Wilt U daarom zo vriendelijk zijn om met Uw aankopen naar de kassa te komen, of om zich anders begeven naar de uitgang. Verder wenst het Xenos personeel U nog een prettige avond / prettig weekend en graag tot ziens. "

Geloof dat wij uiterlijk 10 minuten na sluitingstijd buiten staan, we krijgen gewoon tot 17.30/17.00/21.00 uitbetaald, maar er staat in ons contract dat we een minuut of 15 uitwerktijd hebben zonder dat dat doorbetaald hoeft te worden..
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 22:31
ikbenschipper1
tja en toch bestaat het afwerk kwartiertje/uitwerkkwartiertje wettelijk gezien niet :$
Reageren

Regels voor berichten