Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2004, 10:38
Billy_bob
Billy_bob is offline
Wat is het maximale toegestane dB in een Discotheek? ik was gisteren in Het Paard van Troje en daar stond de muziek veeeels te hard, omdat er 2 halve gare achter de draaitafels stonden die steeds aan die knoppen aan het draaien waren, en eigenlijk maar steeds harder gingen, ik heb zelf 115 dB Max gemeten, en een Gem. van 105 a 108dB dat lijkt mij veel te hard??? Ik heb zelfs oordoppen in gedaan, en er stonden een tal van mensen met hun handen op hun oren....het was dus een compleet fiasco, zijn hier nou bepaalde wetten aan verbonden of iets? En wat is mijn recht als ik vind dat ik een gehoorbeschadiging heb opgelopen?

Alvast bedankt, evt onduidelijkheden sorry daarvoor, ben pas net wakker.....
Oud 27-11-2004, 10:55
Verwijderd
Als je echt gehoorbeschadiging zou hebben opgelopen zou je schadevergoeding kunnen eisen, maar dat lijkt me niet echt een reeële mogelijkheid aangezien procederen tijdrovend en duur is. Bovendien zul je eerst moeten vaststellen óf je echt een gehoorbeschadiging hebt opgelopen, dus je zult eerst al flink wat dokterskosten moeten maken.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 11:17
Billy_bob
Billy_bob is offline
nee dat is ook geen optie inderdaad, en heb tot nu toe altijd een leuke avond daar gehad, dus....zal in de toekomst ook graag daar nog komen , vraag me het alleen af.....het lijkt me stug dat het normaal is zoveel dB, ja misschien op een hardcore feest ofzo....maar goed daar ga ik niet naar toe
Oud 27-11-2004, 11:21
WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Neem jij, als je uitgaat, meetapparatuur mee?
Oud 27-11-2004, 11:42
iamcj
iamcj is offline
Wat je hebt gemeten dat horen we niet. Je hebt een zogenaamde lineare meting in dB gedaan. Voor het menselijk oor wordt (flink) gecorrigeerd zodat je dB(A) krijgt. Ook gelden de maximale waarden niet, maar een tijdgemiddelde. Het niveau voor de wet zal dus ongeveer 95/100 dB(A) zijn.

Verder zegt naar mijn weten de wet alleen dingen om de mensen te beschermen die in de woningen om de discotheek heen wonen en muziekgeluid wordt extra streng beoordeeld. Bij de vergunning voor de disco is gekeken naar hoeveel dB(A) de disco wil maken en naar de omliggende gebouwen.

Maakt de disco meer, moet er eerst mensen gaan klagen. Gaan er mensen klagen dan kan de gemeente de disco verplichten om een akoestisch onderzoek te doen en zo te bepalen wat het maximale niveau is dat de disco mag maken. Wil de disco meer, moeten ze voorzieningen treffen.

Voor de rest is het denk je eigen keuze om je oren bloot te stellen aan dit soort niveau's. Langdurige blootstelling aan 80 dB(A) (machinale werkplaats), kan al gehoorbeschadiging veroorzaken. Kom je ieder weekend thuis met een piep in je oren, bestaat er een grote kans dat na een paar jaar die piep nooit meer weggaat. Ook een walkman die te hard staat enz, kan gehoorbeschadiging veroorzaken omdat je langdurig naar bepaalde niveau's luistert.

De laatste paar keer dat ik naar disco ging, (2 jaar geleden) had ik zelf gemaakte doorzichtige oordoppen in. En dan verstond ik de mensen die tegen me praten nog beter ook. En toen begon ik me af te vragen wat ik deed in zo'n zweterig rookhol waar de muziek te hard stond om elkaar te verstaan.

Wil je weten hoe het staat met je oren, kijk dan op: www.oorcheck.nl

Laatst gewijzigd op 27-11-2004 om 11:49.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 12:29
AJMouse
AJMouse is offline
ik heb een goed gehoor volgens de site yay! 4 keer per jaar dicht bij boxen op harde feesten maakt dus toch niet uit
Oud 27-11-2004, 12:44
Verwijderd
Ik heb een iets minder goed gehoor
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 13:34
Verwijderd
Die site is echt waardeloos, maar goed je kiest er zelf voor om in die herrie te staan.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 13:34
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik heb een goed gehoor, dat wist ik ook wel. Maar of deze tests zo fantastisch zijn weet ik niet

Antwoord voor de TS: De band waar ik voor werk speelde ooit in een of ander landhuis waar van de buren het geluid niet boven de 97 dB aan de muren mocht komen. Gebeurde dat wel, langer dan 10 seconden, dan knalde de stroom eruit.

Laat ik het zo zeggen, we hebben de drum er bijna uit moeten mixen en de zangeressen hebben we gevraagd om de uithalen iets minder uit te halen. Dat is een indicatie van hoe zacht 97 dB kan zijn

De band speelt gewoonlijk op een acceptabel niveau, niet te hard, maar hard genoeg om lekker op te dansen. En dat niveau is ongeveer 100 - 115 dB.

Ik kan dus niet zeggen dat wat je gemeten hebt echt significant te hard is. Ik ben wel eens op concerten geweest waar het geluid tegen de 130 dB aangepusht wordt, dan wordt het langzaamaan minder draaglijk.
Oud 27-11-2004, 13:39
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
MCH schreef op 27-11-2004 @ 14:34 :
Die site is echt waardeloos, maar goed je kiest er zelf voor om in die herrie te staan.
absoluut niet, ik verwacht dat als ik ergens ben het geluid van goede kwaliteit is....! En dat is het ook altijd geweest, alleen gisteren dus niet!
Oud 27-11-2004, 13:41
tandenborstel
tandenborstel is offline
Op het poppodium waar ik werk gaat t bij bands meestal tot 100-104 dBA en bij techno feesten ofso tot 108 dBA. Meer kunnen de versterkers ook niet aan, zonder in het rood te gaan. Maar meer is ook niet echt prettig voor je oren..
(metingen midden in de zaal)
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 13:42
Verwijderd
Citaat:
Billy_bob schreef op 27-11-2004 @ 14:39 :
absoluut niet, ik verwacht dat als ik ergens ben het geluid van goede kwaliteit is....! En dat is het ook altijd geweest, alleen gisteren dus niet!
Onzin en anders draag je maar gehoorbescherming. Vanaf 80dB kan geluid al schadelijk zijn, maar bij housemuziek ligt dit anders vanwege de toonhoogtes.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 13:50
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-11-2004 @ 14:34 :
Ik heb een goed gehoor, dat wist ik ook wel. Maar of deze tests zo fantastisch zijn weet ik niet

Antwoord voor de TS: De band waar ik voor werk speelde ooit in een of ander landhuis waar van de buren het geluid niet boven de 97 dB aan de muren mocht komen. Gebeurde dat wel, langer dan 10 seconden, dan knalde de stroom eruit.

Laat ik het zo zeggen, we hebben de drum er bijna uit moeten mixen en de zangeressen hebben we gevraagd om de uithalen iets minder uit te halen. Dat is een indicatie van hoe zacht 97 dB kan zijn

De band speelt gewoonlijk op een acceptabel niveau, niet te hard, maar hard genoeg om lekker op te dansen. En dat niveau is ongeveer 100 - 115 dB.

Ik kan dus niet zeggen dat wat je gemeten hebt echt significant te hard is. Ik ben wel eens op concerten geweest waar het geluid tegen de 130 dB aangepusht wordt, dan wordt het langzaamaan minder draaglijk.
dan spoor jij niet helemaal aangezien je bij 130 ongeveer zo doof als een kwartel wordt, en mag bidden dat je je trommelvliezen nog hebt
Oud 27-11-2004, 13:52
tandenborstel
tandenborstel is offline
Citaat:
dan spoor jij niet helemaal aangezien je bij 130 ongeveer zo doof als een kwartel wordt, en mag bidden dat je je trommelvliezen nog hebt
Het hangt ook wel heel erg af wat voor meting het is (lineair of gecorrigeerd) en waar je het meet (in het midden van de zaal of voor een luidspreker).
Die 107 dBA bij stampfeesten op mn werk is iig ook echt snoeihard.
Pijngrens ligt bij ongeveer 120-130 dB geloof ik.

Even een andere vraag,
Ik draag nu bij mn werk wanneer mogelijk gehoorbescherming (Alpine oordoppen), die reduceren het geluidsniveau met 15-20 dB.
Weet iemand hoe goed op maat gemaakte oordoppen het geluid reduceren? Is dit een groot verschil?

Laatst gewijzigd op 27-11-2004 om 13:57.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 14:17
iamcj
iamcj is offline
140 db is de pijngrens en dan ben je op slag doof.
Vanaf 125 db loop je een flinke kans op gehoorbeschadiging.

Er wordt hier maar met db's gesmeten, maar + 10 dB is voor het gehoor wel 2 maal zo hard.

Als je 1 box neerzet die 100 db maakt, heb je 1000 van die boxen nodig om 130 db te maken, om even aan te geven.

De 108 db(A) die tandenborstel noemt, is denk toch wel een beetje het plafond bij zo'n feest.

Als oordoppen 20 db reduceren is dat evenveel als dat je achter een glazen wand staat. en 4 keer zo zacht als de muziek die gespeeld wordt.

Laatst gewijzigd op 27-11-2004 om 14:19.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 14:39
Gimme more beer
Citaat:
iamcj schreef op 27-11-2004 @ 15:17 :
140 db is de pijngrens en dan ben je op slag doof.
Onzin, dan ben je niet op slag doof, het is echter zo'n pijnlijke ervaring dat dat wel je eerste gedachte is.

Ik heb geen idee hoe we het gemeten hebben (gecorrigeerd of niet), maar 115 dB uit de speakers ervaar ik niet als "te hard"... En 97 dB ervaar ik weldegelijk als te zacht.
Oud 27-11-2004, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-11-2004 @ 15:39 :
Onzin, dan ben je niet op slag doof, het is echter zo'n pijnlijke ervaring dat dat wel je eerste gedachte is.

Ik heb geen idee hoe we het gemeten hebben (gecorrigeerd of niet), maar 115 dB uit de speakers ervaar ik niet als "te hard"... En 97 dB ervaar ik weldegelijk als te zacht.
Misschien ben je al doof omdat je zo denkt.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 14:56
Gimme more beer
Citaat:
MCH schreef op 27-11-2004 @ 15:51 :
Misschien ben je al doof omdat je zo denkt.
Neu, mijn gehoor is nog best goed. Bij de bandrepetities gebruik ik speciale oordoppen en als ik naar een concert ga, neem ik ze op z'n minst mee. Maar bij het werk heb ik ze meestal echt niet nodig.
Oud 27-11-2004, 16:01
Billy_bob
Billy_bob is offline
kan het misschien een beetje bij het topic gehouden worden...
Oud 27-11-2004, 18:38
Gimme more beer
Citaat:
Billy_bob schreef op 27-11-2004 @ 17:01 :
kan het misschien een beetje bij het topic gehouden worden...
We zitten nog best bij het topic.
Oud 27-11-2004, 19:27
tandenborstel
tandenborstel is offline
Nouja, het blijkt iig wel dat er geen hele duidelijke regels zijn over hoe hard het mag gaan voor bezoekers van zo'n feest.

Zoals gezegd zijn er wel ARBO richtlijnen voor werknemers, dat ze bijv. zoveel uur bij zo'n geluidsdruk mogen werken, maar dat geld niet voor de bezoekers.

Je kiest er zelf voor om 6 uur lang bij 105 dBA te staan dansen of wat dan ook. Je hebt al een gehoorbeschadiging als je 4 uur lang wordt blootgesteld aan 90 dB; toch zullen de meeste mensen dat toch wel weer aan de "zachte" kant vinden..

Ooit een jongen gesproken die serieus beweerde dat als ie na afloop niet flink wat oorpijn had het toch niet zo leuk was geweest..
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 20:31
Verwijderd
Citaat:
tandenborstel schreef op 27-11-2004 @ 20:27 :
(...)

Zoals gezegd zijn er wel ARBO richtlijnen voor werknemers, dat ze bijv. zoveel uur bij zo'n geluidsdruk mogen werken, maar dat geld niet voor de bezoekers.

(...)
Stel dat jij op een houseparty moet werken en je loopt daar gehoorbeschadiging op, dan heb je wel een veel betere positie als je schadevergoeding wilt. Jouw baas moet dan aantonen dat hij wél alle maatregelen heeft genomen om jou tegen schade te beschermen. Vrijwel altijd komt aansprakelijkheid dan tot stand.

Als het echter gaat om een bezoeker is die omkering van de bewijslast er niet. De bezoeker van een houseparty die meent dat hij gehoorschade heeft opgelopen omdat het volume structureel te hoog was, moet alles zelf doen. Daarom is het vrijwel onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 22:20
Verwijderd
Citaat:
Hardstylesage schreef op 27-11-2004 @ 12:21 :
Neem jij, als je uitgaat, meetapparatuur mee?
Vragen er zich meer af.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 19:33
paco
paco is offline
Als het geluid goed afgesteld staat, en de akkoestiek goed is in een ruimte, dan kan 105 decibel nog prima relaxt zijn om naar te luisteren...

het heeft met geluids intensiteit te maken, en frequenties...

als je 105 decibel aan het topje van wat de mens kan horen plaatst ga je bijna doodt van de pijn (20.000 herz.)

Als je 105 decibel netjes verspreid van 19 tot 21.000 herz... is het super relaxt om te horen.
Oud 28-11-2004, 19:45
Gimme more beer
Ja, zoals paco terecht opmerkt, het gaat om de geluidsintensiteit van het geheel en niet om de geluidsintensiteit van bijvoorbeeld het aanslaan van 1 snaar op een gitaar...
Oud 29-11-2004, 03:32
Verwijderd
je zou denken dat goede draaiers het volume (subtiel) zouden aanpassen als de halve zaal met hun vingers in de oren zitten.

overigens, ik weet niet of het verplicht is, maar je kunt bij veel discotheken oordopjes krijgen als je het vraagt.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 17:12
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
Wes schreef op 27-11-2004 @ 23:20 :
Vragen er zich meer af.
Ja dat doe ik altijd voor de lol.....nee er zit er 1 in mijn telefoon, en er stond iemand met een apparaat te meten, en zeg nou niet gelijk dat mijn telefoon teveel afwijkt, bij mij stond op het schermpje 105 en bij hem 104,67.....dB
Oud 29-11-2004, 19:04
WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Zit dat tegenwoordig ook al in een telefoon?!

Het is wachten op een ingebouwde schuurmachine, primer, zwitsers zakmes en airbag
Oud 29-11-2004, 19:51
iamcj
iamcj is offline
Op 2500 Hz is het oor het gevoeligst en is voor je beleving dus ook het hardst. Bij 20.000 is er een correctie van 9 dB.

Zo kan het lineare niveau 103 db zijn en het gevoelniveau 105 db(A), als alle energie rond de 2000 Hz zit.

Zit de energie in de lage tonen, kan ik makelijk 125 dB maken wat voor het oor ook 105 db(A) is.

122 dB is volgens de menselijke weging 105 dB(A).

Kortom je kunt een hoop zin en onzin vertellen over dB's en een niveau wat je in een disco met een telefoon meet, is een Sound Presure Level en dat zegt helemaal niets over de werkelijke beleving. Daar kan in theorie 50 db tussen zitten.
Oud 29-11-2004, 20:05
Gimme more beer
Had ik toch gelijk
Reageren

Regels voor berichten