Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2004, 21:11
11568
11568 is offline
Ik zit er de laatste weken hard over te denken om te stoppen met mijn school. Omdat er geen redden meer aan is. Sowieso door wiskunde, door dat vak ben ik al van VWO naar de mavo gezakt en waarschijnlijk zak ik ook daardoor voor mijn examens dit jaar. Ik heb het nooit gekund, nooit hoger gehaald dan een 5,5 in de 5 jaar dat ik nu op de middelbare school zit. Nou, dat gaat dit jaar dus ook niet gebeuren want met mijn cijfers van vorig jaar erbij die ook meetellen voor het examen staat ik gemiddeld een 3,3 (...). Heb nu bijles (net zoals voorgaande jaren) maar dit blijkt weer eens niet te helpen, wiskunde kan gewoon niet bij mij.
Nouja, dat ik zak staat dus eigenlijk wel vast ook al gaat de rest prima (tegenwoordig wel weer wat minder, ik heb niet ernstig veel motivatie meer).
Mijn enige hoop is nog op de een of andere manier vrijstelling te krijgen voor wiskunde met mijn examen, is dit mogelijk als er bijvoorbeeld is aangetoond dat ik dyscalculie heb? Of iets anders met compensaties van andere vakken? Als iemand enig idee heeft?
Op school wordt overigens een beetje over deze vragen heengeluld, die leraren e.d. denken allemaal dat ik-het-wel-kan en dat dit een soort faalangst is

Laatst gewijzigd op 11-11-2004 om 21:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2004, 21:18
Verwijderd
Vrijstelling voor een examen krijg je (voor zo ver ik weet) nooit. Je kunt wel bv. langer tijd krijgen, maar ik weet niet hoe dat bij dyscalculie geregeld is, ligt volgens mij ook een beetje aan de 'good will' van de school waar je op zit.

Vroeger kon je volgens mij je diploma halen zonder wiskunde, ik weet niet hoe dit nu bij de tweede fase is? Is er nog een profiel mogelijk zonder wiskunde? Of bij mavo een richting?

Laat je iig testen op dyscalculie, als je dat hebt kunnen ze het faalangstgebeuren iig achterwege laten.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 21:21
11568
11568 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-11-2004 @ 22:18 :
Vrijstelling voor een examen krijg je (voor zo ver ik weet) nooit. Je kunt wel bv. langer tijd krijgen, maar ik weet niet hoe dat bij dyscalculie geregeld is, ligt volgens mij ook een beetje aan de 'good will' van de school waar je op zit.

Vroeger kon je volgens mij je diploma halen zonder wiskunde, ik weet niet hoe dit nu bij de tweede fase is? Is er nog een profiel mogelijk zonder wiskunde? Of bij mavo een richting?

Laat je iig testen op dyscalculie, als je dat hebt kunnen ze het faalangstgebeuren iig achterwege laten.
Een dyscalculietest wil ik in ieder geval laten doen inderdaad, al kan ik nu al raden wat de uitslag zal zijn.

Helaas kan je nu geen examen meer doen of richting kiezen zonder wiskunde, het zit in werkelijk elk profiel.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 21:25
Verwijderd
Citaat:
11568 schreef op 11-11-2004 @ 22:21 :
Een dyscalculietest wil ik in ieder geval laten doen inderdaad, al kan ik nu al raden wat de uitslag zal zijn.

Helaas kan je nu geen examen meer doen of richting kiezen zonder wiskunde, het zit in werkelijk elk profiel.
Je kunt ook slecht zijn in wiskunde zonder dyscalculie. Maar laat je idd testen, dan heb je iig zekerheid en dan heb je ook iets om op te staan richting docenten.

Stom... Misschien dat er wel mogelijkheden zijn, maar daar weet ik niet zoveel van... Het is met dyscalculie ook allemaal wat moeilijker dan met dyslexie, daar is al vrij veel voor geregeld... Misschien zou je als je getest bent en idd dyscalculie blijkt te hebben eens kunnen informeren bij iemand op school (decaan, directie, ...) of anders desnoods bij het ministerie van OCW of een examencommissie ofzo .
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 21:32
Verwijderd
Ik weet wel ongeveer wat je meemaakt. Met mij gaat het steeds beter, alhoewel ik wel dankzij wiskunde naar 4havo ben gegaan.

Discalculatie wordt minder serieus genomen dan dyslexie. Het lijkt wel een soort onzin. Woordenblind ok, maar zodra je echt cijferblind bent beschouwt men dat vaak als luiheid. Best wel primitief.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 21:47
Femic
Femic is offline
Probeer iig de motivatie voor de andere vakken niet te laten varen door de problemen met wiskunde!
Oud 11-11-2004, 21:47
11568
11568 is offline
Ik ga morgen weleens op school vragen over zo'n test, als dat tenminste via hen kan. Tja, en als er toch echt niets voor mij veranderd bij het examen dan overweeg ik om binnenkort echt te kappen met school, dan verspil ik alleen maar tijd daar.

Maar ik dacht dat er voor mensen met dyslexie ook niet iets als vrijstelling oid bestond? Op mijn school is het alleen maar wat extra tijd ofzo.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 22:20
Balance
Balance is offline
zou je geen vmbo verzorging kunnen doen?
Ik gaf een jongen bijles en die kon ook absoluut geen wiskunde. Ik moest er alleen voor zorgen dat ie doorging naar de 4e. Daarna mocht ie het vak laten vallen, dus alleen het overgaan was belangrijk. En volgens mij deed die jongen verzorging.
Oud 12-11-2004, 07:14
Qamra
Qamra is offline
Wat pas verspilde tijd is, is NU stoppen. Dan verspil je tenminste 3,5 jaar en misschien wel meer. Dan kun je net zo goed dat laatste halfjaartje er ook aan vast plakken en dan misschien alsnog stoppen.

Misschien heb je, net als mij, bizar veel mazzel met je examen wiskunde. Maar die kun je niet krijgen als je nu stopt...
Oud 12-11-2004, 09:15
Verwijderd
Citaat:
Qamra schreef op 12-11-2004 @ 08:14 :
Wat pas verspilde tijd is, is NU stoppen. Dan verspil je tenminste 3,5 jaar en misschien wel meer. Dan kun je net zo goed dat laatste halfjaartje er ook aan vast plakken en dan misschien alsnog stoppen.
Idd

Laten testen kan meestal niet via school, maar moet via een speciaal bureau die dergelijke tests doen (maar misschien heeft je school wel een adres van zo'n bureau bij jou in de buurt).
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 20:18
Saycheese
Saycheese is offline
Verdiep je ook even heel goed in de slagingseisen voor het examen. Hoeveel onvoldoendes mag je hebben? Welk cijfer moet je minimaal hebben, oftewel, hoeveel minpunten mag je maximaal hebben? Mag je nog compenseren met andere vakken?

Als je het op deze manier gaat bekijken, valt het misschien best wel mee. Als je voor de rest van de vakken wel goed staat en het dus alleen wiskunde is, kun je met heel hard werken voor wiskunde (en uiteindelijk alleen daarvoor een vier of vijf staan) toch slagen.

En mocht het toch niet lukken, dan kun je voor de vakken die je wel hebt gehaald, certificaten aanvragen. Dan heb je weliswaar geen diploma, maar je hebt meer dan wanneer je nu zou stoppen en helemaal niets haalt.
Oud 12-11-2004, 20:49
Verwijderd
Met zo'n instelling kom je er natuurlijk nooit.

Er zijn zelfs natuurkundigen geweest met dyscalculi (niet kunnen rekenen). Met wat meer motivatie en zelfvertrouwen kom je m.i. een eind.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 08:19
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-11-2004 @ 21:49 :
Er zijn zelfs natuurkundigen geweest met dyscalculi (niet kunnen rekenen).
Niet iedereen is met elkaar te vergelijken. (Even los van TS. )

Maar goed, mt motivatie en zelfvertrouwen kom je idd een eind.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 16:22
11568
11568 is offline
Hmmm bedankt allemaal voor het reageren, ik ga het eens even rustig doorlezen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 21:21
Meow
Meow is offline
Ja, die test zou ik zeker doen
Maark vind het wel raar dat die leraren daar zelf niet op komen
En vrijstelling krijg je idd niet, behalve voor bepaalde opdrachten, wel meer tijd enzo
Oud 17-11-2004, 13:12
annetjuh
annetjuh is offline
je kunt met een onvoldoende slagen.
dus niet zeiken maar aan het werk!!!!!!!!!!!!
Oud 17-11-2004, 16:06
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 17-11-2004 @ 14:12 :
je kunt met een onvoldoende slagen.
dus niet zeiken maar aan het werk!!!!!!!!!!!!
niet met een 3..
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 16:33
11568
11568 is offline
Vanaf een 4 kan je slagen ja.

Ik heb inmiddels 1 bijles achter de rug, gaat nog niet echt geweldig al beginnen er 2 onderdelen ofzo zeer vaag door te dringen.
We zullen het wel zien, maar toch heb ik er een hard hoofd in dat ik slaag.

Die dyscalculietest mag ik trouwens nog steeds niet doen
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 17:16
Qamra
Qamra is offline
Joh, ik heb ook een 5,9 voor mijn examen gehad, terwijl ik maar 1/4 van mijn punten had en wellicht nog wel minder. Dus daar kun je ook nog altijd op gokken
Oud 17-11-2004, 18:14
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
11568 schreef op 17-11-2004 @ 17:33 :

Die dyscalculietest mag ik trouwens nog steeds niet doen
Waar slaat dat op !!!

Vecht er voor !!!!!

Stelltje $&^%%& daar op school .

En sterkte he .
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 19:06
11568
11568 is offline
Ze blijven er van overtuigd dus dat ik het kan, blablabla [dat komt door een of andere rekentest waar ik een 5,9 voor haalde voor mijn toelating op het VWO] en kwamen verdomme zelfs aan met een formulier voor faalangsttraining, jaja.

Mja, ik heb dinsdag weer een toets en ik denk dat ik mijn besluit om wel/niet door te gaan met school daar vanaf laat hangen. Het onderwerp is niet heel ingewikkeld en ik krijg daarvoor nog 4 uur bijles dus als het dan nog steeds niet lukt dan weet ik wel hoe dit jaar af gaat lopen.

Bedankt
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 20:14
Saycheese
Saycheese is offline
Maaar hoe sta je dan voor de andere vakken? Uit je verhaal blijkt dat het alleen wiskunde is waardoor je de hoop hebt opgegeven. Maar als je voor de andere vakken goede cijfers haalt, moet het toch lukken op op zijn minst de deelcertificaten voor de andere vakken te halen, en met heel hard werken en veel bijles kan je zelfs slagen met een 4 voor wiskunde. En zelfs die deelcertificaten is al veel meer dan helemaal niets. Bedenk je heel goed dat je voor zowat elke vervolgopleiding een diploma nodig hebt, zonder papieren kom je nergens. En met alleen een onafgemaakte vmbo-opleiding heb je zeer weinig toekomstperspectief, en ik denk niet dat dat je erg aantrekt.

Kortom, denk er heel goed over na voordat je stopt met school, je gooit er zoveel dingen mee weg.
Oud 18-11-2004, 23:18
iced
iced is offline
Mijn leraar zegt altijd dat je wiskunde doet om een manier van denken onder de knie te krijgen maar dat je dat evengoed met bijvoorbeeld een taal kan leren. Dus zo belangrijk is wiskunde eigenlijk helemala niet. En met een 4 voor wiskunde kan je het halen dus haal je een 3,5 (word afgerond naar een 4) dan haal je het. Je staat nu een 3,3 dus dat moet haalbaar zijn. Geef de moed dus niet op en bikkel voor elk puntje.

heel veel succes en sterkte
Oud 20-11-2004, 21:28
amz
amz is offline
Ik vond wiskunde ook baggermoeilijk, maar ben vorig jaar toch maar mooi geslaagd met een supervette 6. Vooraf aan het examen had ik 2 spoedcursussen gedaan in Leiden (stoomcusrus.nl ofziets). Heeft goed geholpen!
Voor mn huidige studie heb ik weer 2 dikke wiskundeboeken voor mn neus liggen. En ik zie nu in dat wiskunde op middelbare school supermakkelijk was: je moet het gewoon bijhouden, bijhouden en nog eens bijhouden. Als je veel opgaven maakt moet het examen je lukken. Ga vaak naar begeidingsuren om vragen te stellen aan je leraar. En doe wellicht ook zo'n cursus.
Je zult zien dat het examen meevalt hoor, het lijkt allemaal zoveel erger dan het is. Succes
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 17:07
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
op de HAVO profiel CM zou je toch dan kunnen doen, geen wiskunde examen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2004, 22:07
Lotte
Lotte is offline
Ik ben ook slecht in wiskunde, maar vorig jaar had ik een 6 als eindcijfer. Mede dankzij dat ik dat jaar duidelijk o.a. overspannen was. Maar ik had ook heel hard gewerkt voor wiskunde. Nu werk ik weer hard voor wiskunde, met bijles, maar het lukt niet. Omdat de leraar die ik nu heb totaal geen goede wiskundeleraar is. Hij komt zelf uit het vmbo en heeft in zijn hele carriere alleen aan de 1e klas vmbo en havo lesgegeven. En dan gaat hij ons door de tweede fase helpen, lekker zeg. Maar goed, ik hoop op een 4 want dan kan ik gewoon overgaan. Veel haat-fantasien over hem bedenken en ik red het wel Mijn bijles leraar zegt trouwens dat ik heel goed in wiskunde ben, alleen dat ik te snel lees en slecht verbanden zie in sommen met de theorie. Dat weet ik ook wel, maar daar heb ik op het moment niks aan.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 12:38
schurk
schurk is offline
Hmmm, ik ben zelf (zo goed als) wiskunde leraar en ik zou toch goed navragen hoe t zit met je test voor dyscalculie. Als je op het vwo toegelaten wordt en met alleen wi problemen hebt, dan kan dit goed de oorzaak zijn.

Maar anders moet je echt proberen die 4 te scoren, dan maar 1 minder puntje op je lijst. Ook zonder diploma ben je dalijk echt helemaal nergens en heb je dus altijd alle moeite voor niks gedaan.

Mijn ervaring met leerlingen die moeite hebben, komt die grotendeels door (leer)achterstand, wat bij wiskunde bijna altijd de boosdoener is. Kijk welke onderwerpen je niet begrijpt, en waarom niet begrijpt, en vraag hierop gericht bijles! Dat helpt iig.

Voor vragen kun je me mailen als je dat wil. Succes!
Oud 23-11-2004, 19:55
11568
11568 is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 18-11-2004 @ 21:14 :
Maaar hoe sta je dan voor de andere vakken?
Dat gaat over het algemeen prima vorig jaar ook geen onvoldoendes, behalve voor wiskunde natuurlijk.

Citaat:
schurk schreef op 22-11-2004 @ 13:38 :
Hmmm, ik ben zelf (zo goed als) wiskunde leraar en ik zou toch goed navragen hoe t zit met je test voor dyscalculie. Als je op het vwo toegelaten wordt en met alleen wi problemen hebt, dan kan dit goed de oorzaak zijn.
Het zou erg fijn zijn als je zou kunnen navragen of je die test ook onafhankelijk van school kan doen!

Vandaag overigens weer een toets gehad, zondag nog 2,5 uur bijles gehad en donderdag een uurtje, maar ik heb er werkelijk geen moment iets van gesnapt. Toets ongelovelijk verknald, misschien 3 antwoorden in kunnen vullen?
Mijn vader heeft over dit hele rotprobleem naar mijn afdelingsmanager gebeld en die zegt dat ik het in principe zou moeten kunnen halen met mijn intelligentie, al snap ik niet waar ze die informatie vandaan haalt want ze kent me niet eens. Anyway, er komt een gesprek over mijn opties en toekomst.
Tsja. Bedankt allemaal weer.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 21:25
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
11568 schreef op 23-11-2004 @ 20:55 :
Dat gaat over het algemeen prima vorig jaar ook geen onvoldoendes, behalve voor wiskunde natuurlijk.

Niet opgeven dan!! Met een vier voor wiskunde slaag je ook, zoals al is gezegd, en beter zeven deelcertificaeten van vakken die je wel hebt gehaald, dan helemaal niets!
Oud 24-11-2004, 14:09
I love stars
I love stars is offline
Hoe ging het dan met rekenen op de basisschool?
Oud 24-11-2004, 18:37
schurk
schurk is offline
de test voor dyscalculie kun je ook via de GGD/huisarts/o.i.d. regelen. de school hoeft hier geen toestemming voor te geven.

hoe dit precies zit weet ik eigenlijk niet maar t kan wel buiten de school om

succes ermee
Oud 27-11-2004, 19:31
11568
11568 is offline
Citaat:
I love stars schreef op 24-11-2004 @ 15:09 :
Hoe ging het dan met rekenen op de basisschool?
Slecht, ik had in groep 5 al extra begeleiding. En ik heb eens in mijn rapporten gezien dat ik nooit echt hoger dan een zesje stond.

@schurk: dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten