Het topic over Dr Phill heeft mij lichtelijk geinspireerd tot een wellicht interessant onderwerp. Namelijk therapie verslaving.
Dit houdt in dat je zo veel en vaak en lang in therapie zit/hebt gezeten dat je het gevoel hebt niet meer zonder te kunnen.
Ter illustratie:
Ik heb een aantal mensen in mijn omgeving met therapie verslaving, waarvan met 1 goed contact. Het betreft hier een vrouw van achterin de 40. Zij lijdt aan waanbeelden en een ernstig vervormd wereld en mensbeeld. Zij heeft 2 kinderen, een zoon en een dochter. De vader van de kinderen heeft haar snel na de geboorte van het 2e kind verlaten, hij blijkt spoorloos verdwenen. Een aantal jaren later hertrouwde zij met een man die haar beide kinderen seksueel heeft misbruikt, tot de zoon in opstand kwam en hem van de trap duwde terwijl de betreffende vrouw net het huis binnenkwam. Het hele verhaal gedaan was dit ook meteen einde huwelijk. Zij gaf wel zichzelf de schuld, zij had iets moeten merken. Ook hield zij zichzelf voor dat ook zij seksueel misbruikt was door haar eigen vader (wat later niet zo bleek te zijn, maar daar is jaren aan vooraf gegaan voordat ze dat kon erkennen).
Op dit moment is zij in therapie gegaan. De therapie leek niet aan te slaan dus heeft zij verschillende vormen van therapie ondergaan. Na 6 jaar ongeslaagde therapie kwam ze terrecht bij een psychiatrische groep die 4 maal per week bij elkaar kwam, deze groep bestond uit mensen met praktisch dezelfde ervaringen. Hierdoor ontstond voor haar een erg vervormd wereldbeeld. Zij schroomde er bijvoorbeeld niet voor om iedere vader een verkrachter te noemen.
Na 7 jaren therapie werd haar financiering gestopt door de verzekering. Voor haar ging de wereld ten onder. Toch merkten wij op dat ze zonder therapie ineens veel gelukkiger was en haar eigen weg kon gaan, wat ze voorheen niet kon, dit gaf ze zelf ook aan. Via vele wegen heeft zij toch financiering weten te regelen voor een 8e jaar therapie. Dolgelukkig was ze dat ze weer in therapie kon, maar sinds ze weer in therapie zat, raakte ze weer diep ongelukkig. Ook komt ze met haar therapie nog altijd geen stap verder dan dat ze was, het lijkt alsof ze er alleen maar dieper inzakt. Toch weigert ze aan alle kanten haar therapie op te geven, volgens haar eigen zeggen kan ze niet leven zonder therapie.
Dit is wat we noemen therapie verslaving. Ik ben erg benieuwd naar wat jullie hierover denken, hoe jullie denken dat het komt, wat je eraan kan doen, of je het zelf door zou hebben als je verslaafd zou raken aan therapie, of er mensen in jouw omgeving zijn met therapie verslaving en hoe zij daarmee omgaan en zoja, hoe ga jij daarmee om?