Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2004, 15:12
-00333-
-00333- is offline
Hmm, ik weet niet hoe het met herkansingsregelingen zit door het hele land, maar ik neem aan dat ze landelijk zijn (toch? =\)

Nou, het zit zo. Vorig jaar is op mijn school (ik zit nu in 4 havo) 75% van de havo 4 leerlingen blijven zitten. Ik kom gewoon van havo 3, ben nog niet blijven zitten. Echter, vorig jaar mochten de leerlingen 2 vakken herkansen. Nu nog maar 1. Is dat overal zo? Nu heb ik 1 onvoldoende, wiskunde 5.2. Dat is mijn enige onvoldoende, en aangezien het het enige vak is dat mij al mijn hele schoolperiode achtervolgt met slechte resultaten, ben ik eigenlijk nog blij ermee. Ik heb anders gekend. Nu hoor ik verschillende dingen: De 1 zegt dat je, als je nu wiskunde herkanst, dat vak geen 2e x in een ander PTA mag herkansen. Maar van weer anderen hoor ik dat je dat wel mag, dus nu, met kerst, met pasen etc etc...

Vragen aan mijn mentor leveren niets op, en elke leraar zegt wat anders. Hebben jullie dit ook, of zit het heel anders? :(
Oud 30-11-2004, 15:21
dutch gamer
dutch gamer is offline
Exacte vakken --> School en Studie

Sowieso: vraag aan je mentor of hij het uit wil zoeken als hij het niet weet. Als hij dat niet wil vind ik het geen goede mentor. Je kan het dan natuurlijk ook vragen aan je LJC of aan een conrector of aan iemand van de examencommisie. Als je een PTA boek hebt (wat volgens mij verplicht is) zal het daar ook wel instaan.

Verder vind ik het ook een vreemd systeem, want je kan nu toch nog niet bepalen of je de herkansing nu wil gebruiken of dat je hem aan het eind van het jaar nog nodig hebt? Bij ons op school zijn alle herkansingen daarom pas aan het eind van het jaar (dit heeft natuurlijk ook nadelen).
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 16:05
asd
asd is offline
Volgens mij mag je één vak maar maximaal 2x per jaar herkansen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 17:04
pino123
pino123 is offline
Van alle herkansbare toetsen en po's mag je bij mij op school er maximaal 2 herkansen. Bij geen onvoldoendes mag je herkansen als je je cijfer omhoog wilt halen, maar dat hoeft niet.

Dus je hebt per perioden (er zijn d'r 4 bij mij) maximaal 2 herkansingen.

Toch flex mijn school
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 20:01
Verwijderd
dit past beter op School en Studie.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 20:04
Briseïs
Briseïs is offline
Ok nu gaat iedereen waarschijnlijk zitten posten hoe het bij hem/haar op school zit, wat dus totaal geen zin heeft aangezien de herkansingsregeleling níet landelijk geregeld is en het dus overal anders is. Leraren die elkaar tegenspreken heb je overal, dus het beste wat je kunt doen is ergens een PTA (van dít jaar) vandaan halen, daar staat het in.
Oud 30-11-2004, 20:05
bignielz
bignielz is offline
bij mei op school kreeg ik in de vierde 6 herkansingen
iedere periode (er waren er 6) mocht ik maximaal 2 herkansingen maken. Als al mijn herkansingen op waren dan kon ik niks meer herkansen

maar op de andere middelbare school hier in de buurt is het weer totaal anders dus
vraag het aan je mentor die moet het weten
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 20:54
Femic
Femic is offline
Je mentor heeft vaak geen verstand van dit soort dingen, dus ik raad je aan naar je afdelingsleider te gaan. Als hij/zij het niet weet, kan je hem/haar vragen het even voor je uit te zoeken. In principe doet elke afdelingsleider dit, daar is hij/zij immers voor.
Oud 30-11-2004, 21:01
Verwijderd
dit topic lezend vraag ik me af waarom er eigenlijk geen landelijke regeling is qua herkansingen. We moeten straks immers allemaal hetzelfde eindexamen doen, dan zou je zeggen: allemaal gelijke kansen.
De één mag namelijk alleen onvoldoendes herkansen, de ander mag er weer veel meer.
Zou best handig zijn een landelijke regel denk ik.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 21:47
rubenrtv
rubenrtv is offline
Bij mij op school 4 herkansingen per jaar, zo vaak als je wilt 1 bepaald vak
Oud 30-11-2004, 22:23
Balance
Balance is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 30-11-2004 @ 21:04 :
Ok nu gaat iedereen waarschijnlijk zitten posten hoe het bij hem/haar op school zit, wat dus totaal geen zin heeft aangezien de herkansingsregeleling níet landelijk geregeld is

wat lezen sommige mensen toch over bepaalde posts heen...
Oud 01-12-2004, 07:11
Verwijderd
Bij mij op school : 2 herkansingen per periode (6 per jaar verdeeld over 3 periodes) die je mag gebruiken over de hele periode en het maakt niet uit of het een VT of SE is.

Ik zet ze waarschijnlijk deze periode in voor mijn profiel vakken om die wat hoger te krijgen
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 11:48
Hanneke
Hanneke is offline
lijkt een beetje op mijn school alleen dan dat ik op vwo zit maar is idd ook heeeeel veel blijven zitten van 4 havo
(zit je toevlalig ook op GHL?)
maar t lijkt me dat je gewoon alles mag herkansen, maar als t niet landelijk geregeld is zal ik t nog ff voord e zekerheid navragen bij je unitleider oid
Oud 01-12-2004, 12:51
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Anneka schreef op 30-11-2004 @ 22:01 :
dit topic lezend vraag ik me af waarom er eigenlijk geen landelijke regeling is qua herkansingen. We moeten straks immers allemaal hetzelfde eindexamen doen, dan zou je zeggen: allemaal gelijke kansen.
De één mag namelijk alleen onvoldoendes herkansen, de ander mag er weer veel meer.

vind ik ook......als je bijv 6 herkansingen hebt heb je toch veel meer kans om over te gaan....kvind het vrij debiel dat het niet landelijk geregeld is.....
Oud 01-12-2004, 13:41
Verwijderd
Als het goed is zijn de voorwaarden voor herkansing gewoon vastgelegd in je PTA of schoolregelement, wat je neem ik aan gewoon hebt gekregen. Voor de rest kan ik er niet zo veel zinnigs over zeggen omdat het gewoon per school verschilt hoe de herkansingmogelijkheden zijn. Vraag het anders aan een coordinator oid, ik neem aan dat die persoon precies op de hoogte is hoe alles op zijn afdeling werkt (hoewel dit in de praktijk wel eens tegen kan vallen).
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 13:48
Belgarath
Belgarath is offline
Zo gaat het bij mij op school:
1 herkansing per periode (alleen A-toetsen/SE-toetsen) en ALLEEN als je een onvoldoende hebt. Aan het eind van het jaar nog 1 algemene herkansing voor een vak waar je gemiddeld een onvoldoende op staat.

Maar verschillende herkansingssystemen zijn inderdaad niet eerlijk.
Oud 01-12-2004, 14:56
Global
Global is offline
wij mogen van alle vakken 1 toets herkansen aan het eind van het schooljaar.. (tenminste als je voldoende aanwezig bent geweest) luistertoets en paar andere kan je niet herkansen ( bij ons iedergeval niet)
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 15:15
professor2
professor2 is offline
Citaat:
dat is volgens mij geen legale regel

alle dossier toetsen moeten herkansbaar zijn

over de hoeveelheid herkansingen etc mag de school beslissen

toch
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 15:31
Balance
Balance is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 01-12-2004 @ 13:51 :
vind ik ook......als je bijv 6 herkansingen hebt heb je toch veel meer kans om over te gaan....kvind het vrij debiel dat het niet landelijk geregeld is.....
Het is niet persé zo dat iemand met 10 herkansingen meer kans heeft om over te gaan dan iemand met 1 herkansing. Je weet namelijk totaal niet hoe het niveau van de toetsen ligt. Dus als je het eerlijk zou willen maken zou je ook het niveau vast moeten leggen, maar dat is onmogelijk.
Oud 01-12-2004, 15:59
Femic
Femic is offline
Natuurlijk is dat niet onmogelijk. Net als het CE zou ook het SE landelijk vast moeten liggen en dat is heel goed haalbaar, daar hebben we immers een prachtig instituut voor.
Leerlingen van scholen waar de SE's relatief makkelijk zijn en waar veel herkansingen zijn, maken meer kans om te slagen (het gemiddelde van je SE's is 50% van je eindcijfer!!), dus is het net zo oneerlijk als verschillende eindexamens.
Oud 01-12-2004, 16:26
_mar
_mar is offline
Ik vind het wel een vreemde regeling dat ze het aantal herkansingen aanpassen aan het aantal onvoldoendes (Dit is wat ik uit de tekst opmaak).

Wij hebben twee herkansingen per kwartiel, dus 8 in het jaar in totaal. Maar bij ons mag je ze niet opsparen. We mogen elke toets die we willen herkansen en ook gewoon elk vak. Dus niet dat je maar een keer per jaar wiskunde mag herkansen ofzo. Daar ben ik wel blij mee, aangezien ik elke keer scheikunde verpruts.
Volgens mij hebben wij best een soepele regeling, en dat zeggen leraren meer dan eens...
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 16:27
Balance
Balance is offline
Citaat:
FMathers schreef op 01-12-2004 @ 16:59 :
Natuurlijk is dat niet onmogelijk. Net als het CE zou ook het SE landelijk vast moeten liggen en dat is heel goed haalbaar, daar hebben we immers een prachtig instituut voor.
Leerlingen van scholen waar de SE's relatief makkelijk zijn en waar veel herkansingen zijn, maken meer kans om te slagen (het gemiddelde van je SE's is 50% van je eindcijfer!!), dus is het net zo oneerlijk als verschillende eindexamens.
Leerlingen van scholen waar de SE's makkelijk zijn scoren slecht op het CSE want zij zijn makkelijke toetsen gewend.

En nee, misschien is het niet onmogelijk, maar wel onmogelijk uit te voeren. Je hebt waanzinnig veel mensen nodig die toetsen samen stellen, die vragen nakijken, veel contact met scholen om te zorgen dat alles goed verloopt zonder dat een leerling al vooraf een toets kan hebben gezien, scholen zouden dezelfde methoden moeten gebruiken enz.
Oud 01-12-2004, 18:29
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Balance schreef op 01-12-2004 @ 17:27 :
Leerlingen van scholen waar de SE's makkelijk zijn scoren slecht op het CSE want zij zijn makkelijke toetsen gewend.
inderaad

bij ons zijn de vragen die de leraar scheikunde verzint zo moelijk dat daarna het CE een eitje is \
aldus wat ex 6e klassers
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 18:42
-00333-
-00333- is offline
Er zijn heleboel dingen waar ik iets op wil zeggen maar om die nu almaal te quoten...Nouja, allereerst benkt ermee eens dat er best een landelijke regeling zou kunnen gemaakt worden, want zoals ik het almaal lees zijn er veel te veel vragen over.
Dat de ene school maar een herkansing toelaat en de andere 2 of meer, is mss niet direct van invloed bij de overgang, maar helemaal eerlijk is het natuurlijk niet. Bij mijn school is, omdat er vorig jaar dus 75% is blijven zitten, het PTAregeling strenger gemaakt. En dan kan ik me voorstellen dat leerlingen roepen dat leerlingen van vorig jaar meer kans hadden (2 herkansingen) dan nu (1 herkansing).
Maarja, ik heb indd zo'n PTA-regeling gekregen, maar dat begon de eerste dag al met verbeteren van typfouten.
Agja, het zegt alweer genoeg over mijn school...
Oud 02-12-2004, 10:01
Femic
Femic is offline
Citaat:
Balance schreef op 01-12-2004 @ 17:27 :
Maar dat maakt niet uit, want zij hebben al belachelijk hoog gescoord op hun SE's. Zij halen dus even hoge eindcijfers, terwijl ze veel minder kennis hebben.

Wat betreft de haalbaarheid moet ik je, na er nog even over nagedacht te hebben, wel gelijk geven, zeker omdat er zoveel verschillende lesmethoden zijn. Jammer wel, want ik blijft het systeem krom vinden.
Oud 08-12-2004, 09:28
Econome
Econome is offline
Volgens mij verschilt dit allemaal per school. Ons PTA is best goed, je mag elke periode 1 SE herkansen, dat komt dus neer op zo'n vier per jaar. Wat je ermee doet mag je zelf weten; bij mij komt het meestal neer op de 'niet-leer' SE's en dan maar proberen het een beetje beter te maken.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:11
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik zit op de Uni... mja heb je niet veel aan maja...
Wat rot bij ons is dat de herkansingen op tentamens van het eerste jaar allemaal in begin augustus zijn!
Dus, daar moet ik dus rekening mee houden als ik mijn vakantie met vrienden ga plannen. Mocht ik tenminste iets niet halen... wat me op het HBO amper is gebeurd.
Maar het is wel verschrikkelijk irritant, moet je ook nog in je andere vakantiemaand (juli) als je ook nog wilt werken om het voor een student bruikbare geld te verdienen ook nog eens gaan leren voor de tentamens.

Januari en juni zijn bij mij dé maanden. Halen die tentamens, anders wordt het een minder leuke zomervakantie.
Oud 08-12-2004, 21:02
forumfreakie
forumfreakie is offline
Citaat:
asd schreef op 30-11-2004 @ 17:05 :
Volgens mij mag je één vak maar maximaal 2x per jaar herkansen.
Bij ons is dit in ieder geval niet het geval. Wij mogen als we willen elke periode hetzelfde vak herkansen, dus dat zal per school dan wel verschillen.

Inderdaad toch even zelf uitzoeken
Oud 09-12-2004, 14:24
SeniSeviyorum
SeniSeviyorum is offline
Bij ons mag je per periode 1 SE herkansen, maakt niet uit of het hetzelfde vak is of een ander vak..
Oud 09-12-2004, 16:48
klaartje101
klaartje101 is offline
Wat hebben jullie een geluk zeg! Ik mag maar 3toetsen herkansen.
Wij hebben 6 periodes.
Ik zit nu in het examen jaar en mag er nu maar 2 herkansen
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 18:22
annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
-00333- schreef op 30-11-2004 @ 16:12 :
Hmm, ik weet niet hoe het met herkansingsregelingen zit door het hele land, maar ik neem aan dat ze landelijk zijn (toch? =\)
herkansing is per school afhankelijk net als de toetsindeling en de hoeveelheid toetsen.
Dusse ik zou het gewoon duidelijk navragen aan je coordinator. die weet vast wel wat nou de bedoeling is denk ik toch?
Oud 09-12-2004, 19:16
Nyawa
Citaat:
Mee eens, zo kun je eigenlijk niet spreken van een eerlijke situatie. Op de ene school zou je veel hogere cijfers kunnen halen dan op de andere. @ TS: staat dat niet gewoon in je PTA? Of weet je mentor of aco dat niet? Bij ons is het 1 herkansing per toetsweek, in één jaar niet vaker dan 2 keer hetzelfde vak, maar daar heb je niet zoveel aan .
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 07:25
Verwijderd
Als je alles gelijk trekt qua herkansingen moet je het ook gelijk trekken qua toets niveau en dat is gewoon onmogelijk.
Mijn scheikunde docent maakt bijvoorbeeld toetsen boven examenniveau en mijn frans docent dus juist weer niet. Daardoor heb ik sneller een herkansing voor scheikunde nodig dan voor frans..

Alles gelijk trekken lijkt me onverstandig want het is echt een gigantische administratieve romslomp en daar hebben docenten geen zin in dnek ik
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten