Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-12-2004, 10:40
qwertyuiop
qwertyuiop is offline
Ik vraag me af in hoeverre werkgevers (in dit geval de V&D) je als hulpkracht (weekend, koopavond) kunnen verplichten meer te gaan werken in bijvoorbeeld de kerstvakantie.

Het is misschien fijn voor de vaste werknemers dat ze extra vrij kunnen nemen, maar het lijkt mij niet verplicht.

Ik wil best een dagje extra werken, maar niet mijn hele vakantie, hoe is dat in het algemeen bij andere bedrijven geregeld?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2004, 12:27
Verwijderd
Je bent toch niet verplicht meer te werken als dat je contracturen zijn? En als jij net kan, dan zeg je gewoon NEE.

Zo gaat dat bij ons
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 12:42
Mara
Mara is offline
Ik word ook meer ingepland, wat ik niet erg vind want volgens mij krijg ik dan ook meer vakantiegeld (volgens mij gaat 't procentueel).

Ik weet niet of de winkelier hier 'recht' op heeft, maar ik denk dat als jij ruim van te voren aangeeft dat jij dat liever niet hebt, zodat hij/zij er rekening mee kan houder er geen probleem zou moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 16:13
Balance
Balance is offline
Jij hebt een contract: het aantal uren dat daar in staat ben jij verplicht te werken. Niet meer dus.
Bij wederzijdse instemming kun je uiteraard wel meer werken. En er zijn werkgevers (dat deed de mijne ook) die je gewoon zonder te vragen inplannen. Als je geen commentaar geeft gaan ze ervanuit dat je het er mee eens bent. Maar als jij weigert op die dagen te werken dan moeten ze toch zelf een oplossing gaan zoeken.
Oud 01-12-2004, 18:59
Verwijderd
Volgens mij kan het wettelijk dat de baas je kant verplichten tot een X aantal overuren te maken in een bepaalde periode.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 19:27
soultodeny
soultodeny is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 01-12-2004 @ 13:42 :
Ik word ook meer ingepland, wat ik niet erg vind want volgens mij krijg ik dan ook meer vakantiegeld (volgens mij gaat 't procentueel).

Ik weet niet of de winkelier hier 'recht' op heeft, maar ik denk dat als jij ruim van te voren aangeeft dat jij dat liever niet hebt, zodat hij/zij er rekening mee kan houder er geen probleem zou moeten zijn.
precies
Oud 01-12-2004, 20:06
sebastiaan1987
sebastiaan1987 is offline
als je oproepkracht bent dan ben je niet verplicht te werken wanneer jij niet kunt.
dit is wel zo wanneer er in je contract staat opgenomen dat je in de kerstperiode meer werkt dan normaal(moet je ff checke) maar als dit niet zo is kunnen ze je niet verplichten te komen werken.

wel kunnen ze, als je een beetje flauwe baas hebt, je gewoon niet meer inroosteren de komende maanden omdat je, waarscheinlijk zoals de meeste oproepkrachten, een 0-uren contract hebt.
maar het lijkt me niet dat ze dat doen omdat ze je toch wel inwillen roosteren op de uren dat je wel verplicht bent te werken.

ik heb hier ook problemen mee gehad bij verschillende bazen omdat ik 3 verschillende baantjes heb en ik stond de hele vakantie ingeroosterd bij alle 3 de baantjes. maar dit is overigens allemaal goed gekomen ik heb de dagen die ik WIL werken een beetje verdeeld(en ff gekeken waar ik de meeste toeslag kreeg ).

conclusie: je bent tot niets verplicht
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 21:56
Balance
Balance is offline
Citaat:
sebastiaan1987 schreef op 01-12-2004 @ 21:06 :
als je oproepkracht bent dan ben je niet verplicht te werken wanneer jij niet kunt.
juist als oproepkracht volgens mij wel!
Officieel kan je dan ontslagen worden voor het weigeren te komen werken als je niet kan.
In de praktijk werken bazen veel flexibeler met zo'n contract, maar in theorie mag dat wel (m'n moeder heeft het pas uitgezocht van die heeft een oproepcontract).
Maar als je een 1 of meer uren contract hebt, dan is het anders (zie mijn vorige post).
Oud 01-12-2004, 22:28
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
ze kunnen je oproepen maar als je niet kan dan kan je niet zo simpel. Bij een x-uren comtract moet je minimaal het aantal uren werken, voor 50% moeten dei uren vast liggen en voor 50% mogen ze verschillen (echter in overleg met de werknemer)
Reageren

Regels voor berichten