Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2002, 17:02
sase
sase is offline
Ik ben protestants en geloof dus niet in de katholieke absolutie en alle 7 sacramenten. Maar ik ken ze wel. Wat vinden jullie van absolutie op je sterfbed krijgen? Je krijgt dat echt voor alles...voor moord, verkrachting, terrorisme...Bin Laden zou, als ie katholiek was, absolutie kunnen krijgen voor de Twin Towers. Okay, misschien ga ik nu ietwat te ver, maar jullie snappen wat ik bedoel. Ik vind dit slecht..ik vind eigenljk niet dat je voor alles vergeving moet kunnen krijgen. Sommige dingen zijn te erg. Zou de moordenaar van 3 kleine kindjes vergeving moeten krijgen? Alles wat ie hoeft te doen is naar een priester stappen en zeggen dat ie spijt heeft...

Natuurlijk kan je een winkeldief vergeven..daar wil ik ook wel mee aan tafel zitten, om het zo te zeggen. Maar moet je een dictator die duizenden mensen's dood op zijn geweten heeft ook kunnen vergeven? Is dat mogelijk?

Dit is misschien in strijd met Jezus's woord, dat je elkaar moet vergeven en liefhebben. Daarom doen zij waarschijnljk aan de biecht. Maar vertel, wat vinden jullie ervan?

Laatst gewijzigd op 15-06-2002 om 17:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2002, 20:08
Sterrenkijkster
Sterrenkijkster is offline
Ik ben het persoonlijk voor een groot deel met je eens,
hoewel ik natuurlijk bijlange niet weet hoe ik zelf in zo'n situatie zou reageren...

hetgeen ik wel weet is dat vele mensen met een slachtoffer in de familie van moord, verkrachting, enzoverder, het vaak toch over hun hart kunnen krijgen om de dader te vergeven.

Als je alleen maar met wraak gedachten bezig bent, dan maak je ook jezelf kapot. Vergeving is moeilijk, zeker in een maatschappij zoals vandaag waar het geweld en de wraak op het tv-scherm uitgesmeerd worden, maar voor de mensen die het toch kunnen, heb ik zeer veel respect.

Waarom zou men iemand niet mogen vergeven op zijn sterfbed, als die mens van oprecht berouw getuigt...

Let wel, dit betekent niet dat je zo'n misdaden mag goed praten!
Oud 17-06-2002, 18:47
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
sase schreef:
Ik ben protestants en geloof dus niet in de katholieke absolutie en alle 7 sacramenten. Maar ik ken ze wel. Wat vinden jullie van absolutie op je sterfbed krijgen? Je krijgt dat echt voor alles...voor moord, verkrachting, terrorisme...Bin Laden zou, als ie katholiek was, absolutie kunnen krijgen voor de Twin Towers. Okay, misschien ga ik nu ietwat te ver, maar jullie snappen wat ik bedoel. Ik vind dit slecht..ik vind eigenljk niet dat je voor alles vergeving moet kunnen krijgen. Sommige dingen zijn te erg. Zou de moordenaar van 3 kleine kindjes vergeving moeten krijgen? Alles wat ie hoeft te doen is naar een priester stappen en zeggen dat ie spijt heeft...

Natuurlijk kan je een winkeldief vergeven..daar wil ik ook wel mee aan tafel zitten, om het zo te zeggen. Maar moet je een dictator die duizenden mensen's dood op zijn geweten heeft ook kunnen vergeven? Is dat mogelijk?

Dit is misschien in strijd met Jezus's woord, dat je elkaar moet vergeven en liefhebben. Daarom doen zij waarschijnljk aan de biecht. Maar vertel, wat vinden jullie ervan?
Afgaande op het christendom (met andere woorden: wat ik in het volgende verhaal ga vertellen geloof ik zelf niet, maar volgens de bijbel en de logica zou het zo moeten zijn):

Vergeving is niet het zeggen tegen een priester "Ik heb er spijt van." Vergeving is een proces dat in het hart plaatsvind. Dan gaat vergeving ook gepaard met berouw, en in dit geval geloof ik dat absolutie gerechtvaardigd is.
NIET door simpelweg een priester om vergeving te vragen... Je hebt tenslotte die priester niets misdaan. Help liever de slachtoffers van je misdaden!

MvG,
TMLWKY
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 11:29
dream-chaser
dream-chaser is offline
Je moet verantwoordelijk zijn voor je daden. Ik geloof dan wel niet niet in God en de kerk hoef ik ook niets mee te maken te hebben. Als je iets doet moet je daar ook de gevolgen van kunnen accepteren.
Reageren

Regels voor berichten