Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2004, 22:54
Sartre
Sartre is offline
Zojuist geschreven, is dit een goede column??

Is-lam-i-tis-me

In het RTL-programma Barend en van Dorp was vanavond de advocaat Robert Moscovich te gast. Ik had altijd wel een hoge pet op van deze mensen. Ik dacht altijd dat iedereen van de familie Moscovich al van zichzelf slim was en niet alleen maar omdat Pa Moscovich toevallig het geld had om een grachtenpandje, een studie en een maatpak voor zijn zonen aan te schaffen. Een paar gezellige glazen rode wijn op tafel en maar intellectueel lullen. Robert moet zich een koning te rijk hebben gevoeld vanavond. Maar ik had het fout! Hij is helemaal niet intellectueel! Het is een clown! Een labiele theemuts! Heerlijk!
Deze man is namelijk een sprekend voorbeeld van iemand die een hoop dure woorden gebruikt om zijn grenzeloze domheid te verbergen. Gehuld in het begravenispak van Andre Hazes zat hij daar met woorden te goochelen om de gemiddelde RTL-4 kijker eraan te herinneren met wie ze hier te maken hadden. Ongelooflijk doelloos juridisch taalgezwam en constante pogingen goed lopende volzinnen te formuleren. En ik wordt daar zo moe van, zó grenzeloos moe.
Moscovich had het in deze uitzending bijvoorbeeld aan de lopende over 'het islamitisme'. Ik denk dat het niveau van het programma Barend en van Dorp goed getekend wordt door het feit dat iedereen aan tafel even simpel is als Moscovich of dat niemand, en zelfs Jan Mulder niet, het waagt zijn bek open te doen en Moscovich te corrigeren. Islamitisme is natuurlijk een woord wat hier niet gebruikt moet worden. Het is een verzonnen woord om de discussie over de Islam in Nederland wat moeilijker te maken en er een vermoeiend draaitje aan te geven. Volgens Moscovich was het oprukkend Islamitisme een gevaar voor de Nederlandse democratie, omdat het die lieden voortbrengt die de Sharia hier als nominaal stelsel willen invoeren. 'U zult wel 'Islamisme' bedoelen, meneer Moscovich. 'En van Islamisme is in de Nederlandse samenleving nauwelijks sprake, meneer Moscovich, 'we hebben hier hooguit last van een paar doorgeschoten gekken die niet tegen een geintje lijken te kunnen. Weet u eigenlijk wel wat 'Islamisme' betekent, meneer Moscovich? Misschien kunt u uw mooie praatjes en dom gezwam beter voor u houden'. Kijk, zó zou ik een uitzending van B&vD graag willen zien. En Jan Mulder zou zo'n discussie met Moscovich vast graag deze kant op willen sturen als hij alleen maar geweten had dat 'Islamitisme' niet bestaat en dat er van 'Islamisme' in de Nederlandse samenleving ook helemaal geen sprake is.

Laatst gewijzigd op 04-12-2004 om 00:10.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-12-2004, 23:22
Verwijderd
Ik wist niet eens dat de term islamisme bestand, dus ik zou die kerel al lang door de borrelnoten gesleept hebben.

Je colum is qua stijl best vermakelijk maar ik heb het idee dat het ophoud na de derde alinea. Je introduceert je onderwerp en gaat het daarna afzeiken. Een beproefde methode, want zelf ga ik vaak zo te werk. Misschien vind ik het daarom jammer dat je niet echt doorzet. Je pakt hem alleen maar op dat verzonnen woord, terwijl de introductie van zijn figuur zo veelbelovend was.

Bovendien vond ik het jammer dat dat kleine kritiek op die vermoeiende Islam-discussie erin zat. Besteedt er of meer ruimte aan, of laat hem wegvallen, is mijn idee.

Oh, en ik las ergens 'jurisisch'. Erg jammer als je iemand wilt pakken op zijn taalgebruik. Fixen dus, net als een paar aanhalingstekens waar je wat mee rommelt, waardoor het verschil tussen normale tekst en zogenaamde citaten lastig wordt.

Maar goed. De uitdrukking 'zich de koning te rijk voelen' had ik een poos niet gehoord en dat waardeer ik.

LUH-3417 - P.s. Barend en Van Dorp kijken is zeer slecht voor je.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 23:33
Sartre
Sartre is offline
Bedankt voor je reactie. Ik heb even wat dingen aangepast.
Ik kom er trouwens net achter dat Islamitisme wel een bestaand woord is, hoewel het niet in de vandale voorkomt. k heb even ge googled op 'islamitisme' en het is een woord wat veel gebruikt wordt. Maar volgens mij is het een onjuiste verbastering van het woord 'anti-semitisme'. Semitisme is volgens mij ook een onjuist woord om het jodendom mee aan te duidden. Ik ga nog even verder onderzoek naar het woord 'islamitisme' doen en als blijkt dat het een goed woord is om 'de Islamieten' aan te duidden zal ik mn column ingrijpender veranderen of gewoon vernietigen.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 23:41
Verwijderd
Hm. Ik ben wel benieuwd hoe je dat onderzoek gaat doen.

Aan woordenboeken heb je inderdaad niet zo gek veel. In feite lopen die altijd een stuk achter. Als het woord Islamitisme opgepik wordt door kranten en televisie, komt het vanzelf in zwang bij de sprekers van een taal en zal het in de volgende druk van het woordenboek voorkomen. Een woordenboek schrijft niet voor hoe taal gebruikt moet worden, maar beschrijft hoe taal gebruikt wordt. Vandaar dat woordenboek onderling ook verschillen.

Alleen is het ergens angstig woordenboeken niet meer als leidraad te gebruiken, maar over te gaan op 'wat populair is'. Een zoektocht op Google naar "als mij" (met aanhalingstekens) levert 28,400 hits op. In sommige gevallen zal het correct gebruikt zijn (Anna Bijns kunnen we niets aanrekenen) maar in denk dat het meerendeel van de gevallen gewoon die domme maar veel voorkomende fout is.

Als we taal compleet overlaten aan de grillen van het volk, is 'als mij' even goed als 'als ik' en 'dan ik', en zal 'enigste' ook goed zijn als het niet over iets enigs gaat, maar over iets dat enig in zijn soort is. Lijkt mij persoonlijk wel jammer...

Maar goed. Daar gaat je column niet echt over.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 04-12-2004, 00:12
Sartre
Sartre is offline
Islamitisme is waarschijnlijk net zo'n woord als 'katholicisme'.
Ik heb nog wat dingetjes aangepast
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 12:28
Verwijderd
Is het niet een woord om een bepaalde doorgevoerde manier van denken en behandelen aan te duiden. Net zoals je dat met andere woorden hebt.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:09
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
een paar simpele foutjes:
1. Je verwijst met deze mensen naar Robert Moscovich, dat klopt niet.
2. 'Moscovich had het (...) aan de lopende over...' band?
Viel me zo op.

Het is nog steeds een beetje jammer dat zijn woordkeuze jou enige aanvalspunt is. Geen sterke column. Het begin was daarentegen wel sterk, misschien dat daarom dat einde zo teleurstellend overkwam. Je schept verwachtingen.
Oud 08-12-2004, 23:42
Sartre
Sartre is offline
Tsja, ik geloof ook niet dattie erg sterk is.

Ik hoorde moscovich praten over het islamitisme en met een paar borrels achter de kiezen zat ik me daaraan te ergeren en dacht ik iets et schrijven... Misschien dat ik het begin nog wel eens gebruik voor een andere column....
Oud 09-12-2004, 08:52
Verwijderd
Ik weet niet wat het is met deze column, maar het doet me niets. Om 'labiele theemuts' moest ik inwendig even grinniken, maar verder kwam er van mij nauwelijks reactie. Ik kan je helaas niet zeggen waar dat aan ligt. Misschien is het een beetje open deuren intrappen, misschien komt het doordat ik het gevoel vanaf het begin al had dat je hem ging afzeiken.
En dit: 'Ik dacht altijd dat iedereen van de familie Moscovich al van zichzelf slim was en niet alleen maar omdat Pa Moscovich toevallig het geld had om een grachtenpandje, een studie en een maatpak voor zijn zonen aan te schaffen.' is natuurlijk helemaal een voorbode.

Beetje jammer, maar je schrijfstijl is wel oké.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten