Hm. Ik ben wel benieuwd hoe je dat onderzoek gaat doen.
Aan woordenboeken heb je inderdaad niet zo gek veel. In feite lopen die altijd een stuk achter. Als het woord Islamitisme opgepik wordt door kranten en televisie, komt het vanzelf in zwang bij de sprekers van een taal en zal het in de volgende druk van het woordenboek voorkomen. Een woordenboek schrijft niet voor hoe taal gebruikt moet worden, maar beschrijft hoe taal gebruikt wordt. Vandaar dat woordenboek onderling ook verschillen.
Alleen is het ergens angstig woordenboeken niet meer als leidraad te gebruiken, maar over te gaan op 'wat populair is'. Een zoektocht op Google naar "als mij" (met aanhalingstekens) levert 28,400 hits op. In sommige gevallen zal het correct gebruikt zijn (Anna Bijns kunnen we niets aanrekenen) maar in denk dat het meerendeel van de gevallen gewoon die domme maar veel voorkomende fout is.
Als we taal compleet overlaten aan de grillen van het volk, is 'als mij' even goed als 'als ik' en 'dan ik', en zal 'enigste' ook goed zijn als het niet over iets enigs gaat, maar over iets dat enig in zijn soort is. Lijkt mij persoonlijk wel jammer...
Maar goed. Daar gaat je column niet echt over.
LUH-3417