Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2004, 17:33
Kerpal2k5
Ik ben voor school bezig met een fosforzuur bepaling van cola.

Mijn werkwijze is als volgt (moet mbv indicator)

Doe 100 ml cola in bekerglas..om die cola kleurloos te maken doe ik lepeltje norit in.. en dan laat ik die norit n cola ff 10 min koken...(omdat die Norit anders zijn werk niet goed doet)...
Vervolgens pippeteer ik 25ml en met NAOH TItreren

Maar heeft het koken invloed op mijn bepaling.. ik zou namelijk denken...door het verdampte water.. is de concentratie fosforzuur een stuk groter geworden en dan kan ik dus niet zeggen wat de hoeveelheid was van de colafles. Klopt dit wat ik zeg
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2004, 17:39
sdekivit
sdekivit is offline
heeft geen invloed op de proef:

je kunt bepalen hoeveel mol fosforzuur er in je monster zit met de titratie

je hebt gelijk dat de concentratie fosforzuur in je monster groter is geworden, maar het aantal mol blijft gelijk.

--> je moet dus bij de titratie niet naar concentratie rekenen, maar naar aantal mol door de reactievergelijking op te stellen en dan gebruit te maken van de ratio fosforzuur : OH- ( die is 1 : 3)

nu weet je aantal mol in je monster die je als het goed is voor het koken al hebt gemeten en dus kun je dan rekenen naar concentratie naar de hele fles.

ik zou het zelf anders aanpakken: ik meet 25 mL cola af --> koken met norit en titreren --> nu weet je hoeveel mol fosforzuur er in 25 mL cola zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten