Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2004, 14:39
Schilpadje:D
Schilpadje:D is offline
Haaj...
Heeft iemand enig idee wat er bedoeld wordt met significante cijfers? Het schijnt in het boek te staan, maar daar krijg je alleen een verhaal met allemaal vage dingen. K wil gewoon duidelijk weten wat het is en hoe ik het kan gebruiken...
Thnx alvast

En nog een vraagje....
Hadden jullie ook zo'n moeite met alle vakken in de vierde? Bij mij lukten de eerste/tweede/derde klas nog wel, maar nu (in de vierde) lukt echt niks meer.... Ach das ook onnodige info voor jullie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2004, 14:52
Verwijderd
Significante cijfers zijn cijfers die een zinvolle betekenis hebben bij een meting en bij het combineren van meetresultaten.

De werkelijke onzekerheidsberekeningen die een beter model geven worden op de middelbare school niet onderwezen, maar als eenvoudige vuistregel kun je gebruiken dat het aantal cijfers dat je moet noteren gelijk is aan het minimaal aantal significante cijfers in de meetresultaten die je combineert.

Voorbeeld:

Een kar beweegt met een snelheid van 500 m/s gedurende een tijd van 3,5928374920 seconden. De afgeledge afstand is dan 180 * 101 m. Zoals je ziet is het aantal significante cijfers gelijk aan drie, net zoals bij het minimaal aantal cijfers van de twee cijfers die je combineert.

Bij significante cijfers tellen alle cijfers mee, behalve nullen die vooraan staan.

Dus 0,000567 heeft drie significante cijfers.

Ordes van grootte tellen ook niet mee:

1 * 106 heeft één significant cijfer, terwijl 1000000 zeven significante cijfers heeft en 1000000,000 tien significante cijfers heeft.

In berekeningen zoals die in de experimentele fysica worden toegepast ligt de zaak wat complexer, maar daar hoef je je waarschijnlijk nooit zorgen over te maken.

Laatst gewijzigd op 08-12-2004 om 19:15.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 14:54
humpf... oke
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 16:14
Bernero
Bernero is offline
Zal vooral aan jezelf liggen dat het niet goed lukt. Ik had in de 4e wat problemen met natuurkunde omdat ik er geen reet voor deed. Nu werk ik wel hard en zie, ik sta voorlopig een 10 voor mn schoolexamen.

En als je je boek en de uitleg van Mephostophilis een vaag verhaal vindt, dan zou ik als ik jou was nog even overwegen of een natuurprofiel wel goed voor je is. Ik bedoel, als je significante cijfers al niet snapt dan krijg je echt grote problemen strax. Vat het niet te persoonlijk op, dit is wat ik opmaak uit jouw ietwat onverschillige reactie
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 07:29
Verwijderd
Citaat:
Bernero schreef op 08-12-2004 @ 17:14 :
Zal vooral aan jezelf liggen dat het niet goed lukt. Ik had in de 4e wat problemen met natuurkunde omdat ik er geen reet voor deed. Nu werk ik wel hard en zie, ik sta voorlopig een 10 voor mn schoolexamen.

En als je je boek en de uitleg van Mephostophilis een vaag verhaal vindt, dan zou ik als ik jou was nog even overwegen of een natuurprofiel wel goed voor je is. Ik bedoel, als je significante cijfers al niet snapt dan krijg je echt grote problemen strax. Vat het niet te persoonlijk op, dit is wat ik opmaak uit jouw ietwat onverschillige reactie
Ik snap de significante cijfers ook maar half, maargoed ik heb de mazzel dat het eerst bij natuurkunde wordt gegeven en daarna nog een keer bij scheikunde .

TS : oefenen, oefenen, oefenen dan krijg je er vanzelf handigheid in
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 11:36
ILUsion
ILUsion is offline
Significante cijfers zijn niet zo moeilijk hoor:

alle cijfers zijn significant behalve:
- voorlopende nullen (dus een getal als 00000123 = 123 ==> 3 sign. cijfers)
- het kwadraat ( 10^x telt niet mee )
Wat wel meetelt zijn:
- alle cijfers van 1 tot en met 9
- de nul enkel als hij in het midden van een getal (103) of op het einde (100) voorkomt.

Nu weet ik ook dat je 3000 kan schrijven als 3.10^3 en dat dat exact hetzelfde is, maar dat het aantal significante cijfers anders is. De betekenis van deze getallen is een klein beetje anders: stel dat je een auto hebt van 4250 mm, dan is die meting correct tot op de milimeter, want die 0 heb je ook gemeten. Stel dat je nu 4,25 . 10^3 mm zet, dan kan je auto evengoed 4,251 zijn, want met een afronding is dat net hetzelfde. Voor resultaten wordt vaak verwacht om 3 significante cijfers te gebruiken, daar is er geen discussie mogelijk: afronden bij het 4e (vanaf 5 naar boven!) en je resultaat ofwel met een eenheid + prefix (kilo, mili, centi, ...) zetten of in wetenschappelijke notatie ( x . 10^y ). Daar moet je alle voorlopende nullen weglaten, en de rest behouden. Waarom dat gedaan wordt is omdat er op meetresultaten onjuisheden zitten (afrondingen omdat je geen perfecte meting kan uitvoeren).
Oud 09-12-2004, 16:03
He, k had vandaag even aan mn docent gevraagd en ik snap het nu. Het is eigenlijk heel simpel, k was gewoon dom tijdens het lezen denk ik. Toch bedankt voor de moeite om iets te typen...
Deze topic kan wat mij betreft ook wel gesloten worden hoor!
xxx
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 17:49
snookdogg85
snookdogg85 is offline
wat mij betreft ook
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten