![]() |
|
Verwijderd
|
Einstein heeft gelijk
Gepubliceerd op vrijdag 22 oktober 2004 Het laatste vraagstuk van de algemene relativiteitstheorie van Einstein is opgelost, want voor het eerst hebben wetenschappers het bestaan van ‘frame-dragging’ bewezen. Het geheimzinnige fenomeen ‘frame-dragging’ was het laatste onderdeel van Einstein's beroemde algemene relativiteitstheorie dat wetenschappers nog niet in de praktijk hadden bewezen. Frame-dragging Einstein verklaarde begin jaren twintig van de vorige eeuw dat ruimte en tijd met elkaar verweven zijn en een bepaalde structuur vormen. Hij voorspelde dat die structuur van ruimte en tijd krom getrokken en uitgerekt kan worden door de zwaartekracht van een ronddraaiend hemellichaam zoals de aarde, een verschijnsel dat bekend staat als ‘frame-dragging’. Einstein baseerde zijn theorie op voorspellingen die de Oostenrijkse natuurkundigen Hans Thirring en Joseph Lense voor het eerst in 1918 publiceerden. Frame-dragging staat derhalve ook bekend als het ‘Lense-Thirring effect’. Hoe de rotatie van de aarde de tijd-ruimte-structuur met zich mee trekt, was echter nooit direct gemeten omdat de gravitatiekrachten nauwelijks waarneembaar zijn. In 1997 beweerden astronomen het bijzondere fenomeen wel te hebben waargenomen bij een om zijn as draaiend zwart gat, maar dat ‘bewijs’ was indirect en omstreden. Laserstralen Twee wetenschappers hebben het bestaan van de mysterieuze natuurkracht nu aangetoond door over een periode van elf jaar de bewegingen van twee NASA-satellieten te meten die om de aarde draaien. Daarvoor analyseerden Ignazio Ciufolini van de universiteit van het Italiaanse Lecce en zijn collega Erricos Pavlis van het Joint Center for Earth Systems Technology in Baltimore (VS), milioenen laserstralen die door de satellieten worden teruggekaatst. De zogeheten LAGEOS-satellieten (LAser GEOdynamics Satellite), waarvan de eerste in 1976 en de tweede in 1992 werd gelanceerd, zijn kleine, glimmende satellieten, elk bedekt met 426 spiegeltjes. Ze zijn speciaal in de ruimte gebracht om variaties van het zwaartekrachtveld van de aarde in kaart te brengen door zich helemaal aan de zwaartekracht over te geven. Via de weerkaatste laserstralen kan de afstand tussen de aarde en de satellieten worden berekend tot een nauwkeurigheid van enkele millimeters. Zwaartekrachtkaart De twee wetenschappers hebben die miljoenen gegevens nu ook gebruikt om het bestaan van frame-dragging aan te tonen. Met behulp van een nieuwe, zeer gedetailleerde zwaartkrachtkaart die in 2003 gereed kwam, kon het duo de verschillen opsporen tussen gangbare afwijkingen in het zwaartekrachtveld van de aarde en afwijkingen die door frame-dragging ontstaan. Volgens Ciufolini en Pavlis wijken de satellieten door het Lense-Thirring effect twee meter per jaar af van hun gangbare positie. Tijdens hun elf jaar lange onderzoek meenden beide onderzoekers al halverwege afwijkingen te constateren die door het Lense-Thirring effect teweeg gebracht zouden worden, maar door gebrek aan hard bewijs werden ze destijds door de meeste wetenschappers niet serieus genomen. Dit keer zijn hun bevindingen lovend ontvangen, al houden sommige wetenschappers nog altijd een slag om de arm omdat de methode niet accuraat genoeg zou zijn. Gravity Probe B-project Absolute zekerheid volgt wanneer de resultaten van de zogeheten Gravity Probe B-project bekend zijn. Daarvoor is medio april een speciale satelliet gelanceerd die het verschijnsel frame dragging moet aantonen met behulp van zeer accurate metingen. Deze satelliet is uitgerust met vier bolletjes die zo groot zijn als pingpongballetjes en gemaakt zijn van kwarts. De bolletjes bevinden zich in een omhulsel waarbinnen het vacuüm is. Volgens de betrokken wetenschappers zijn de vier bolletjes de meest perfecte die ooit zijn gemaakt. Om zo nauwkeurig te kunnen meten, wordt de temperatuur binnen het omhulsel waarin de bolletjes zich bevinden rond het vriespunt gehouden en wordt het geheel volkomen geïsoleerd om iedere mogelijke verstoring te voorkomen. Eenmaal in de ruimte zullen de bolletjes gaan tollen. De snelle, ronddraaiende bewegingen zullen dan naar verwachting kleine oriëntatie-afwijkingen laten zien als gevolg van frame-dragging. Die veranderingen zullen nauwkeurig worden gemeten. bron: http://www.planet.nl/planet/show/id=...8284/sc=c8d28c |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
Shit happens = Poep gebeurt.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
I thought we were an autonomous collective!
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je hebt o.a. het GRAIL project in leiden en het LIGO project in de VS.
__________________
O_o
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Ik vond hem ook een geniale geest. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik moet eerlijk zeggen dat ik mezelf daar ook wel heel erg in herken ik zal eens kijken wat de symptomen zijn ![]() |
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() ps. internet-tests zijn nooit goed. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laten we dan toch maar aardig zijn ![]() CHECKLIST ASPERGER (Een aanverwante Autisme stoornis) De stoornis van Asperger: genoemde kenmerken (Ook te lezen als: Een aanverwante Autisme stoornis). Over de precieze criteria voor de stoornis van Asperger is veel te doen geweest en nog steeds bestaat er in de praktijk onduidelijkheid over wat nu precies de kenmerken en verschillen zijn tussen hoog-functionerend autisme (dat vaak helemaal niet zo ‘hoog’ functionerend is), de stoornis van Asperger en PDD-NOS (pervasieve ontwikkelingsstoornis niet anders omschreven). Voor de autisten/Aspergers/PDD-NOSers zelf lijkt het nog het minst duidelijk; het lijkt afhankelijk van de willekeur en mening van de psychiater waar je toevallig komt, of je het ene of het andere labeltje opgeplakt krijgt. Zodat in de praktijk mensen met vergelijkbare klachten en problemen de ene keer zo en de andere keer zo heten. Artikelen, boeken en internetpagina’s die gaan over de stoornis van Asperger, zowel wetenschappelijk als niet-wetenschappelijk, hanteren veel verschillende omschrijvingen van deze stoornis, en noemen even zovele en diverse eigenschappen. De lijst met kenmerken is erg lang. Hieronder heb ik de meest genoemde opgesomd. Veel van deze kenmerken kunnen zowel bij (hoger functionerend) autisme als bij Asperger als bij PDD-NOS horen. En ook ‘normale’ mensen zowel als mensen met een andere psychiatrische diagnose zullen sommige dingen bij zichzelf herkennen. Een duidelijke grens is er niet. Als je echter het merendeel van deze opgesomde kenmerken bij jezelf herkend, is er een grote kans dat je in het autistische spectrum zit. Wat zijn nu die kenmerken (in willekeurige volgorde): 1) slechte (grove) motoriek, slechte coördinatie 2) stereotiepe bewegingen/ tics 3) dwangmatigheid (soms alleen in gedachten) 4) het niet 'zien' van dingen, en daardoor etiketjes opgeplakt krijgen als 'lui', 'egoïstisch' 5) jezelf soms voor de ander laten gaan 6) moeite met wederkerigheid, meer nemen dan geven, moeite met gelijkwaardigheid in contacten 7) als een ander iets vertelt, roept dat niet altijd een gevoel op, dus moeite met invoelen vanuit je gevoel, dit lukt soms wel vanuit je gedachten 8) lagere frequentie van contacten dan de meeste mensen: bijv. je vrienden maar gemiddeld eens per maand willen zien of spreken, of hooguit eens per week, geen behoefte aan intensief contact 9) niet altijd in contact kunnen staan met andere mensen of je omgeving, ook vaak weg zijn, letterlijk (weg gaan, op je kamer gaan zitten, alleen willen zijn) en figuurlijk (dissociëren, geestelijk weg gaan, absences/black outs) 10) absences/ weg vallen/ in je eigen hoofd gaan leven/ in je eigen wereldje zitten 11) moeite met groepen mensen, stil vallen in een groep, niks zeggen, niet meer deelnemen aan het gesprek 12) moeite met oppervlakkig praten, liever serieus doen, niet zo snel humor hebben 13) niet creatief zijn 14) liefst zelfstandig werken, dingen op je eigen manier willen doen, moeite met samenwerken 15) individualistisch 16) niet echt bij een groep (willen) horen, liever één-op-één contacten hebben 17) moeite met (laten) aanraken 18) grote zintuiglijke overgevoeligheid, bijv. voor geluiden 19) detail: vooral op details letten en de grote lijnen uit het oog verliezen, niet altijd de grote verbanden zien 20) visueel denken: je een plaatje maken in je hoofd, in beelden denken 21) sterk analytisch zijn 22) eerder rationeel dan emotioneel zijn, tenminste zo komt het over op anderen, maar zelf kun je het gevoel hebben wel erg gevoelig (overgevoelig) te zijn. Sommige autisten zijn over- andere ondergevoelig. Niet alle autisten noemen zichzelf in hoofdzaak rationeel. 23) moeite met uiten van gevoelens, niet snel je gevoel laten zien 24) duidelijke eigen mening hebben 25) moeite relaties op te bouwen en vooral te houden, vooral wat betreft (intieme) vriendschappen 26) maar 1 ding tegelijk kunnen doen 27) snel het overzicht kwijtraken 28) traagheid 29) prosopagnosia: lett. geen gezichten herkennen. 30) behoefte aan rust en een rustige omgeving, moeite met drukte 31) tegenstrijdigheden in jezelf: open-gesloten, stil-veel praten, aanpassen-moeite met aanpassen, flexibel-niet flexibel, optimistisch-depressief, vrij-geremd, nabijheid-afstand, lui-niet lui, rationeel-emotioneel en (over)gevoelig, etc. 32) onhandigheid 33) verwarring bij plagen 34) denken bij alles wat je doet 35) 'professortje' in de ogen van anderen 36) moeite met grenzen 37) moeite met beslissingen nemen, onzeker 38) eerlijkheid 39) gedrevenheid 40) wilskracht 41) doorzettingsvermogen 42) sterk gevoel voor rechtvaardigheid 43) je 'anders' voelen dan anderen 44) egocentrisch gevonden worden door je omgeving 45) weinig inlevingsvermogen 46) rigide, moeite met veranderingen 47) fiepen: stereotiepe interesses, die heel intens zijn 48) stereotiepe bewegingen/tics 49) letterlijkheid 50) behoefte aan structuur 51) moeite zelf initiatief te nemen 52) dingen op de lange baan schuiven 53) (niet-functionele) routines hebben 54) volharding op hetzelfde 55) (emotionele) kwetsbaarheid 56) slechte non-verbale communicatie (bijv. geen oogcontact maken) 57) naïviteit 58) pedant (geleerd) taalgebruik 59) moeite met intimiteit en/of seksualiteit 60) geen relaties (kunnen) hebben 61) behoefte aan voorspelbaarheid, slecht tegen onverwachte dingen kunnen 62) perfectionistisch .. etc. Het gevolg van dit alles is problemen op het gebied van werk, relaties, vriendschappen. Het is moeilijk, zo niet onmogelijk, om een omschrijving te geven van de stoornis van Asperger die voor alle Asperger (verwant Autisten) geldt. Een omschrijving zou kunnen zijn: 'Dat het iets heel subtiels en genuanceerd is, wat niet in één zin is samen te vatten, maar wat in elk detail van je leven zit'. Er is geen grote gemene deler, behalve het heel algemene 'moeite met sociale contacten'. Wat dat betreft geldt dan dus de DSM-IV definitie, die breed en vaag is, maar daarmee wel iedereen dekt. Voor elke autist is de combinatie van eigenschappen weer anders. Bij elk bovengenoemd kenmerk is er ook wel een autistisch iemand die dat juist niet heeft. Autisme is iets, wat onafhankelijk is van karakter of persoonlijkheidseigenschappen. Er bestaan ook sociale autisten, autisten die vooral aan anderen denken, verlegen autisten, spontane autisten, autisten die werken op ‘niet-autistische’ plaatsen (zoals autisten die lesgeven, met autistische kinderen werken, etc.), autisten die ‘niet-autistische’ hobby’s hebben (zoals toneelspelen etc.). Autisme komt bij allerlei verschillende mensen voor, met verschillende opleidingsniveaus, wel of niet getrouwd, wel of geen kinderen, wel of geen werk, wel of niet zelfstandig wonend. Ook kunnen sommige eigenschappen zowel positief als negatief zijn, zowel je sterke als je zwakke kant. Deze checklist laat hopelijk zien dat Asperger niet alleen maar negatief is, maar er ook goede kanten en talenten bij horen. Helaas denken veel mensen bij ‘autisme’ alleen aan het stereotype, klassiek autistische kind dat erg gehandicapt is. Goede voorlichting en informatie is dus nodig. Het is onmogelijk om volledig te zijn. Zo staat in bovenstaand artikel niets over kenmerken bij kinderen. Of over erfelijkheid, over het vaak familiaire voorkomen van autisme/Asperger. In de toekomst zullen weer nieuwe dingen ontdekt worden. Hopelijk neemt het onderzoek naar en denken over autisme en Asperger alleen maar toe. bron: http://www.autsider.net/spectrum/dsmiv.htm#checklist |
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Laatst gewijzigd op 31-10-2004 om 15:09. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik voel me ook niet heel erg onbewust onhandig, soms is het alsof ik sociaal onwenselijke dingen doe gewoon omdat ik ze móet doen, ofzo. Nou ja, ik heb toch binnenkort een afspraak bij een psycholoog, ik ben benieuwd wat die van me zegt. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Even off-topic: wat doet een kerel van 40 eigenlijk in een scholierenforum?
__________________
Fuck yeah
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Mijn belangstelling voor sexualiteit richt zich op zowel de lichamelijke als de emotionele aspecten van sexualiteit, wat voor mij indertijd de aanleiding was om ook actief te worden op het sexualiteitsforum. Mijn belangstelling voor psychologie richt zich op klinische psychologie (ontstaan en behandeling van psychische stoornissen) en sinds ik de diagnose van het syndroom van Asperger heb ben ik sterk geïnteresseerd geraakt in het hoe en waarom van diverse stoornissen in het autistische spectrum, mede door mijn interesse in psychologie.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() *maar goed, laten we verder maar ontopic blijven*
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
The Sleeper Must Awaken
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geen God Xavi Hernández | 254 | 05-08-2006 14:53 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
sneller dan het licht wel mogelijk? Blitzkrieg Bop | 61 | 08-04-2004 20:48 | |
Algemene schoolzaken |
Leraar-anekdotes-citaten ArieP | 37 | 29-07-2003 22:21 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het mooiste PW-nieuws van Januari 2003 Just Johan | 8 | 04-02-2003 20:28 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Tijd reizen??? jimmyO | 32 | 15-04-2002 20:57 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De Oorsprong van Energie legatus | 75 | 05-02-2002 13:15 |