Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2004, 19:30
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Oudere allochtoon is vaker depressief

Uitgegeven: 8 december 2004 08:13

AMSTERDAM - Allochtone ouderen hebben vaker te kampen met depressies dan hun autochtone leeftijdsgenoten. Eenderde van de oudere Marokkanen en zelfs tweederde van de oudere Turken heeft last van depressieve verschijnselen. Onder autochtonen is dat aandeel 14,5 procent.

Dat concludeert psychiater Frits van der Wurff in zijn onderzoek aan het VU Medisch Centrum in Amsterdam en GGZ-Buitenamstel, waarop hij woensdag promoveert. Volgens Van der Wurff dragen met name een slechte fysieke gezondheid en armoede vaak bij aan bij het ontstaan van depressieve klachten bij allochtone ouderen.

De psychiater stelt daarnaast dat er meer gedaan moet worden om de behandeling van deze groep senioren te verbeteren. Nu blijkt vaak dat psychiaters zich niet houden aan de richtlijnen voor behandeling van ouderen, waardoor sprake is van onderbehandeling. Zo is er weinig draagvlak voor behandeling van depressies door middel van elektroshocks, terwijl juist ouderen daar baat bij blijken te hebben.

bron: nu.nl

Advertentie
Oud 09-12-2004, 19:32
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Dit is geen tiswah topic omdat het weldegelijk discussiewaarde heeft.. Zo zou je kunnen discussieren over of het klopt, waardoor het komt, hoe het tegengegaan kan worden en of we ze misschien in een inrichting moeten stoppen
Oud 09-12-2004, 19:36
Verwijderd
Dit komt rechtstreeks uit de crypten der linkse kerk, ik zou er geeneens aandacht aan besteden
Oud 09-12-2004, 19:49
Verwijderd
Blijkbaar wel, want je neemt de moeite hierop te reageren.
Oud 09-12-2004, 19:49
RanC
RanC is offline
Ik denk dat alle Extreem Rechtse Rukkers dit wel een leuk nieuwtje zullen vinden...
Oud 09-12-2004, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Gornetsnoaker schreef op 09-12-2004 @ 20:32 :
tiswah
Oud 09-12-2004, 20:11
Verwijderd
En iedereen die meer dan 3 uur per dag achter MSN Messenger zit ook. So?
Oud 09-12-2004, 20:16
professor2
professor2 is offline
mm ik zet er mijn vraag tkenes bij allochtinen verdienen vaak minder dan autochtonen en volgens mij zijn mensen met lachere inkomens sowieso vaker depressief
Oud 09-12-2004, 20:47
Outlaw
Outlaw is offline
logisch, want een groot deel van de ouder allochtonen voelt zich helemaal niet thuis in Nederland en zou, als ze geen kinderen in Nederland zouden hebben, het liefst terug gaan naar hun geboorteland.
Oud 09-12-2004, 21:18
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Vaak hebben ze ook nog kinderen in hun geboorteland
Oud 09-12-2004, 21:30
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Zonder die belachelijke, humorloze 'cartoon' (al is dat al te veel eer voor dat prentje) was het nog wel een post van enig niveau geweest...
Oud 09-12-2004, 21:40
RanC
RanC is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-12-2004 @ 22:30 :
Zonder die belachelijke, humorloze 'cartoon' (al is dat al te veel eer voor dat prentje) was het nog wel een post van enig niveau geweest...
Ach... de avatar van de TS zegt al genoeg.
Oud 09-12-2004, 21:53
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Da's jammer. Wat kan ik daaraan doen?
Oud 09-12-2004, 22:09
Fantôme
Fantôme is offline
ik heb dit ook gelezen.
Veel allochtone mensen die nu oud zijn, zijn ooit met het idee naar Nederland gekomen dat ze hier zouden gaan werken en geld verdienen om vervolgens weer terug te keren naar het land van herkomst. Dit is voor velen anders gelopen. Zij hebben ook kinderen en wellicht kleinkinderen hier gekregen. In veel landen, en volgens mij ook in Marokko/Turkije is het de gewoonte dat de ouders wanneer zij oud zijn, door de kinderen verzorgt worden. Dit past niet (geheel) bij de Nederlandse cultuur. Het komt steeds vaker voor dat de kinderen van deze ouderen zo zijn 'vernederlandst' dat zij dit niet meer als hun plicht zien. De 'allochtone ouderen' die hier dan zitten voelen zich daardoor misschien eenzaam. Bovendien denk ik niet dat zij zich thuis kunnen voelen in de nederlandse verzorgingstehuizen. De cultuur is anders, de behoeften zijn anders... In de zorg is het de bedoeling dat er wordt ingespeeld op de behoefte van ouderen. En de behoefte verschilt van persoon tot persoon. Dit is denk nog te overzien. Maar de verschillen van cultuur tot cultuur veel minder. Ik denk dat veel marrokaanse/turkse ouderen zich eenzaam en onbegrepen voelen als zij in Nederlandse verzorgingshuizen zitten. Tegenwoordig zijn er wel enkele verzorgingshuizen gebouwt, speciaal gericht op mensen met zo'n cultuur. De verwarming staat hoog, de tuin is zo ingericht, en de kamers. Er wordt op die manier gegeten en de verzorgers hebben dezelfde cultuur als de verzorgden. Hier bestaan er (helaas) nog niet genoeg van.

xxx fantome
Oud 09-12-2004, 22:10
Vice
Vice is offline
Citaat:
Gornetsnoaker schreef op 09-12-2004 @ 20:32 :
Dit is geen tiswah topic omdat het weldegelijk discussiewaarde heeft.. Zo zou je kunnen discussieren over of het klopt, waardoor het komt, hoe het tegengegaan kan worden en of we ze misschien in een inrichting moeten stoppen
Ik denk dat eerder andere mensen in een inrichting moeten.
Oud 09-12-2004, 23:47
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Vice schreef op 09-12-2004 @ 23:10 :
Ik denk dat eerder andere mensen in een inrichting moeten.
dat was een inkoppertje
Oud 09-12-2004, 23:50
T_ID
T_ID is offline
tja, wat moet ik zeggen, 'tiswah' klopt niet echt, het is meer het constateren van een feit waar verder weinig aan te doen is.

hmm, iets anders dan maar:

Tiszo.
Oud 09-12-2004, 23:50
Verwijderd
Wat een kuttopic.
Oud 09-12-2004, 23:52
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sylph schreef op 10-12-2004 @ 00:50 :
Wat een kuttopic.
Oud 10-12-2004, 14:56
Verwijderd
Oud 10-12-2004, 14:58
Machiavelli
Machiavelli is offline
Shit happens.
Oud 10-12-2004, 14:58
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
waarom overvalt mij ook het 'tiswah' gevoel?
vind je het gek dat die allochtonen depressief zijn. nouja, jammer.
Oud 10-12-2004, 15:01
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Sylph schreef op 10-12-2004 @ 00:50 :
Wat een kuttopic.
Oud 10-12-2004, 16:22
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Dit is inderdaad een niet bijster boeiend topic. En die cartoon helpt dan ook niet.

Regels voor berichten