Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2004, 09:50
QueenOfTheBongo
QueenOfTheBongo is offline
Hoi,

ik vroeg me iets af:
verandert het bestaan van god iets aan je leven? en hoe en wat dan?

karen
(ik geloof niet, dus leg me maar eens uit waarom jullie wel geloven...)
Oud 03-12-2004, 13:19
T_ID
T_ID is offline
nou ja, alles wat aan 'god' wordt toegeschreven kun je net zo goed onder 'niet zinnig verklaarbaar' of 'toeval' mikken....

en idd, mischien was een enkele topic met alle vragen erin wel makkelijker geweest.
Oud 03-12-2004, 13:42
Q
Q is offline
@TS: Je begrijpt wel erg weinig van het geloof als ik dit zo lees.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 13:56
Verwijderd
Citaat:
QueenOfTheBongo schreef op 03-12-2004 @ 10:50 :
Hoi,

ik vroeg me iets af:
verandert het bestaan van God iets aan je leven? en hoe en wat dan?
ja, het verandert alles. Alles draait om God voor mij. Bij alles wat ik doe of zeg probeer ik te doen en te zeggen zoals God zou willen. Mijn mening over allerlei zaken heeft te maken met mijn geloof in God.
Mijn doel in dit leven heeft met God te maken.
God heeft invloed op bijna alles in mijn leven.

Waar ik constant op let is of ik wel of niet zodig. Of ik wel of niet roddel, lieg, slecht denk over anderen, scheld enzo.
Vaak doe ik het wel, maar ik probeer het niet te doen.
Het geloven in God en proberen op Zijn pad te blijven is een bezigheid waar je 24/7 mee bezig bent.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 13:57
Verwijderd
En als je nou zondig denkt over anderen, wat doe je dan? Moet je jezelf dan kastijden?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 14:01
Verwijderd
nee hoe kom je daarbij
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 14:02
Verwijderd
Nou, het lijkt me dat er vrij weinig druk achter zit om bepaalde dingen niet te doen als er geen sanctie aan verbonden is.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 14:05
Verwijderd
ik wil bepaalde dingen niet doen omdat ik weet dat het slecht is.
Dat er niet per se een sanctie aan zit verbonden heeft daar niet veel mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 14:06
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
rspct schreef op 03-12-2004 @ 15:05 :
ik wil bepaalde dingen niet doen omdat ik weet dat het slecht is.
Dat er niet per se een sanctie aan zit verbonden heeft daar niet veel mee te maken.
en je hebt altijd nog die felbegeerde hemel toch
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 03-12-2004 @ 15:06 :
precies. En ik wil niet nar de hel.

Jezus zei (ongeveer): " De weg naar het Koninkrijk van God is smal, doe u uiterste best om er te komen"
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 14:24
RanC
RanC is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 03-12-2004 @ 15:06 :
"In heaven all the interesting people are missing." - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 14:31
Eviellan
Eviellan is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-12-2004 @ 14:57 :
En als je nou zondig denkt over anderen, wat doe je dan? Moet je jezelf dan kastijden?
de gedachte is iets waar een mens vrij over is in de Islam (zolang je blijft geloven in alle woorden van de Qor'an en de woorden van de profeet Mohammed(v.z.m.h)
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 14:45
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
RanC schreef op 03-12-2004 @ 15:24 :
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 14:45
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 03-12-2004 @ 15:24 :
echt een menselijke uitspraak.

alsof de hemel net als de aarde is maar dan beter.

Wat ik weet van de hemel en de hel is het volgende (ik weet nog wel een paar dingen meer, lees Lukas 16-19 en verder):

Het fijnste dat je hier meemaakt op de aarde is niks vergeleken bij hoe het in de hemel is.

Het ergste wat je meemaakt op deze aarde is niks vergeleken met hoe het in de hel is.

Laatst gewijzigd op 03-12-2004 om 14:47.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 14:47
RanC
RanC is offline
Citaat:
rspct schreef op 03-12-2004 @ 15:45 :
echt een menselijke uitspraak.

alsof de hemel een soort paradijs is dat op de aarde lijkt.
Jij snapt die uitspraak blijkbaar niet.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 14:49
Verwijderd
jawel, maar door die uitspraak maakt hij een menselijke voorstelling van de hemel.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 14:49
RanC
RanC is offline
Citaat:
rspct schreef op 03-12-2004 @ 15:49 :
jawel, maar door die uitspraak maakt hij een menselijke voorstelling van de hemel.
En jij beweert dat jij een Goddelijke (of, er van uitgaand dat er een hemel is, juiste) voorstelling van de hemel hebt?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 14:54
Verwijderd
nee, ik heb geen voorsteling. Dat is beter dan een mensleijke voorstelling hebben
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 14:58
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
RanC schreef op 03-12-2004 @ 15:47 :
Jij snapt die uitspraak blijkbaar niet.
1: christenen gaan naar de hemel
2: mensen in de hemel zijn niet interessant
conclusie: Nietzsche vond christenen niet interessant.
tsja, dat moet hij weten, maar als je het met hem eens bent, waarom zit je hier nog met al die oninteressante mensen te discussieren?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 15:04
RanC
RanC is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 03-12-2004 @ 15:58 :
tsja, dat moet hij weten, maar als je het met hem eens bent, waarom zit je hier nog met al die oninteressante mensen te discussieren?
Fout...

Mensen die de Regels van God niet volgen gaan NIET naar de hemel. En juist de mensen die "Zijn" regels niet volgen zijn juist interessant.

De Hemel zal maar een saaie boel zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 15:15
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
RanC schreef op 03-12-2004 @ 16:04 :

Mensen die de Regels van God niet volgen gaan NIET naar de hemel.
Fout...
je hebt nog niet helemaal helder wie er naar de hemel gaan volgens de christelijke dogma's. De mens is van nature slecht en geneigd tot alle kwaad. Enkel door geloof in de Verlosser gaan wij dus naar de hemel. (ik ben het daar nog niet helemaal mee eens, maar dat is wat anders.) Christenen gaan dus naar de hemel. Volgens mij maken niet-christenen ook nog een kans (of dat wil ik graag geloven).
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 15:20
RanC
RanC is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 03-12-2004 @ 16:15 :
Fout...
je hebt nog niet helemaal helder wie er naar de hemel gaan volgens de christelijke dogma's. De mens is van nature slecht en geneigd tot alle kwaad. Enkel door geloof in de Verlosser gaan wij dus naar de hemel. (ik ben het daar nog niet helemaal mee eens, maar dat is wat anders.) Christenen gaan dus naar de hemel. Volgens mij maken niet-christenen ook nog een kans (of dat wil ik graag geloven).
Dus ehm...

Als ik een Christen ben, geloof in "de Verlosser" maar ondertussen verkracht, vermoord, steel, etc. kom ik nóg in de hemel?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 15:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 03-12-2004 @ 15:58 :
jij snapt die uitspraak idd niet..
Oud 03-12-2004, 15:33
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
RanC schreef op 03-12-2004 @ 16:20 :
Dus ehm...

Als ik een Christen ben, geloof in "de Verlosser" maar ondertussen verkracht, vermoord, steel, etc. kom ik nóg in de hemel?
daar gaat de laatste geloofwaardigheid van mij geloof: ja
(jezus zei dat tegen de moordenaar die naast hem aan het kruis hing.)

@T_ID: normaal als ik zeg dat mensen iets niet snappen probeer ik het uit te leggen. maar jij wilt blijkbaar alleen poneren hoe slim je wel niet bent dat je het begrijpt. nou, gefeliciteerd, je snapt een uitspraak van Nietzsche.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 15:37
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 03-12-2004 @ 16:33 :
nou, gefeliciteerd, je snapt een uitspraak van Nietzsche.
ik doe niet aan handtekeningen.

wat wilde je dan? dat ik een uitreksel van het hele hoofdstuk waarin de uitspraak stond zou posten en vervolgens een pagina vulde met de contextverklaring?

vraag dan om uitleg in plaats van aan laue 'dat klopt niet want de hemel schopt kont'-verhaal te posten, scheelt op misverstanden.
Oud 03-12-2004, 15:45
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-12-2004 @ 16:37 :
ik doe niet aan handtekeningen.

wat wilde je dan? dat ik een uitreksel van het hele hoofdstuk waarin de uitspraak stond zou posten en vervolgens een pagina vulde met de contextverklaring?

vraag dan om uitleg in plaats van aan laue 'dat klopt niet want de hemel schopt kont'-verhaal te posten, scheelt op misverstanden.
aah, wat jammer, geen handtekening van T_ID
ik snap het nu, maar waarom dan zomaar zo'n losse uitspraak posten voor enkel ingewijd publiek zonder dat er even bij te zetten?
ik zet het er toch ook bij als ik een bijbelquote doe waar alleen ingewijden het nut of de humor van begrijpen? oke, het heeft geen enkel effect want je krijgt alsnog onzin reply's. Maar nu doe ik eens de onzin reply's. mag ook wel een keer toch?

[edit] ik zie dat jij de uitspraak niet gepost had. ben wel op dreef met onzin reply's zeg [/edit]

Laatst gewijzigd op 03-12-2004 om 15:50.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 19:55
Outlaw
Outlaw is offline
heel simpel: ik geloof nu niet in god, en dat veranderd niets aan mij leven.

zou hij wel bestaat, dan zou ik alleen in hem geloven als ik er voordeel van zou hebben
Oud 03-12-2004, 20:45
DvoorA
DvoorA is offline
het verandert mijn leven in deze zin: ik ben een freak geworden die als ze 's avonds over straat fietst omhoog kijkt naar de sterren en dan hardop een praatje met God maakt en haar bedankt voor alles. Soms ben ik nog erger en dan verwijt ik God van alles en nog wat. En ik bid als ik ga slapen, als er nu dingen gebeuren die toevallig zijn schrijf ik ze toe aan God. Ik hang trouwens geen religie aan, ik weet niet eens zeker of God bestaat, maar het geloof in iets groters is goed voor een mens.
Oud 04-12-2004, 13:52
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
nou ik denk het wel.

je veranderd zelf, je doel veranderd, je zijn veranderd. je handelen veranderd, je denken veranderd, je laten veranderd. je levensinvulling veranderd, je levenswijze veranderd, je houding veranderd.

duh
Met citaat reageren
Oud 04-12-2004, 14:09
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 03-12-2004 @ 20:55 :
heel simpel: ik geloof nu niet in god, en dat veranderd niets aan mij leven.

zou hij wel bestaat, dan zou ik alleen in hem geloven als ik er voordeel van zou hebben
aarch, aan zulke egoïstische mensen gaat de wereld nu ten onder...

(heeft niks met geloof te maken, alleen het feit dat je er zelf beter van wil worden... )
Oud 04-12-2004, 14:10
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 04-12-2004 @ 14:52 :
nou ik denk het wel.

je veranderd zelf, je doel veranderd, je zijn veranderd. je handelen veranderd, je denken veranderd, je laten veranderd. je levensinvulling veranderd, je levenswijze veranderd, je houding veranderd.

duh
ontopic:
precies!
Oud 07-12-2004, 10:02
Dark Dawn
Dark Dawn is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 04-12-2004 @ 15:09 :
aarch, aan zulke egoïstische mensen gaat de wereld nu ten onder...

(heeft niks met geloof te maken, alleen het feit dat je er zelf beter van wil worden... )
Zo ben jij ook, geloof me...
Oud 07-12-2004, 10:37
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Dark Dawn schreef op 07-12-2004 @ 11:02 :
Zo ben jij ook, geloof me...
Van nature slecht en geneigd tot alle kwaad. Maar door God kunnen we goede dingen doen en vertrouwen dat hij ons voor onze menselijke zonden vergeeft en altijd van ons houdt. Dat is wat het bestaan in God aan iemands leven kan veranderen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 10:46
Verwijderd
Ik vraag me trouwens af waarom mijn reply is verwijderd :?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 11:47
RanC
RanC is offline
Citaat:
Reverend schreef op 07-12-2004 @ 11:46 :
Ik vraag me trouwens af waarom mijn reply is verwijderd :?
Wij waren zeker off-topic en onrespectvol bezig...

on-topic:

God verandert niets in mijn leven. Want hij bestaat niet.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 12:03
Verwijderd
Ik gaf gewoon zeer duidelijk mijn mening, ik vertelde dat we deze vraag al minstens 968x hebben gehad en hij wordt verwijderd, en dat allemaal zonder scheldwoorden en/of flames...

Maargoed, zo kan het natuurlijk ook.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 13:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 07-12-2004 @ 11:37 :
Van nature slecht en geneigd tot alle kwaad. Maar door God kunnen we goede dingen doen en vertrouwen dat hij ons voor onze menselijke zonden vergeeft en altijd van ons houdt. Dat is wat het bestaan in God aan iemands leven kan veranderen.
ik stel het anders: het feit dat de mens goden heeft gemaakt bewijst onze slechte natuur.
Oud 07-12-2004, 13:35
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-12-2004 @ 14:26 :
ik stel het anders: het feit dat de mens goden heeft gemaakt bewijst onze slechte natuur.
dan zijn we het in elk geval over 1 ding eens
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 18:02
Envy
Envy is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 03-12-2004 @ 20:55 :
In dat geval valt er niks meer te geloven, want dan zou zijn bestaan een feit zijn.

En ik geloof niet in god, dus er verandert ook niks.
Oud 09-12-2004, 11:00
Dark Dawn
Dark Dawn is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 07-12-2004 @ 11:37 :
- Waarom heeft hij ons dan niet meteen 'goed' gemaak? wij waren toch geschapen naar ZIJN evenbeeld?
- Er zijn zat gelovige die ook 'slecht' en 'geneigd zijn tot alle kwaad'.
- Er zijn genoeg 'goede' niet-gelovigen...
Oud 15-12-2004, 22:07
see it
see it is offline
Hij heeft ons ook goed geschapen maar wij met ons stomme willetje moesten en zouden die vrucht hebben...

Maareh een heel stuk terug zei iemand dat het weinig zin had om te proberen geen zonden te doen omdat er toch geen straf meer achter zat als je bekeerd was. Als God in je leven gekomen is dan WIL je het ook niet meer doen dus zul je ook niet zomaar gaan moorden en verkrachten...
Er blijven altijd dingen die je verkeerd doet en daarom verlang je ook naar de hemel omdat het daar niet meer fout kan gaan.
En waarom zijn mensen die Gods regels volgen niet interessant? Als je er goed over nadenkt is het volgen van Gods wet alleen maar goed voor je! God heeft echt geen slechte dingen met je voor!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 22:34
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Dark Dawn schreef op 09-12-2004 @ 12:00 :
- Waarom heeft hij ons dan niet meteen 'goed' gemaak? wij waren toch geschapen naar ZIJN evenbeeld?
We waren goed maar door de zondeval (zie de post van 'see it') werden we zondig. Overigens de schuld van de vrouw hè, laten we dat voorop stellen . De man hobbelde er maar wat duf achteraan. (was er niet ooit iemand die zei dat vrouwen niets deden in de bijbel?)
Citaat:

- Er zijn zat gelovige die ook 'slecht' en 'geneigd zijn tot alle kwaad'.
zei ik dat gelovigen geen mensen waren?
Citaat:

- Er zijn genoeg 'goede' niet-gelovigen...
niemand is zonder fouten. volledig 'goede' mensen bestaan dus niet. Er zijn verschillen inderdaad, maar in vergelijk met de hemelse goedheid zijn die zo klein dat ze op de laatste dag geen naam mogen hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:36
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-12-2004 @ 15:02 :
Nou, het lijkt me dat er vrij weinig druk achter zit om bepaalde dingen niet te doen als er geen sanctie aan verbonden is.
Er zit een vrij heftige sanctie aan verbonden namelijk de hel.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:39
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 16-12-2004 @ 16:36 :
Er zit een vrij heftige sanctie aan verbonden namelijk de hel.
Toch is dat een vrij indirecte sanctie, want als ik als gelovige zondig dan weet ik pas of die zonde 'hellewaardig' is geweest op het moment dat ik doodga.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:41
Verwijderd
Daar zou ik eerst ongelovig voor moeten worden
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 18:43
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 03-12-2004 @ 16:20 :
Dus ehm...

Nee, dan ga je niet naar de hemel. Je moet oprecht spijt hebben van je daden, en dat leven achter je laten. En God weet alles, dus ook of je oprecht bent. Je kan jezelf niet de hemel "in praten".

Citaat:
cartman666 schreef op 03-12-2004 @ 16:33 :
daar gaat de laatste geloofwaardigheid van mij geloof: ja
(jezus zei dat tegen de moordenaar die naast hem aan het kruis hing.)
Je moet wel wat beter lezen in de bijbel. De moordenaar vroeg vergeving, en had oprecht spijt. Jezus zag dit, en zodoende werd hij vergeven.

De andere moordenaar ging niet naar de hemel! Teminste, er word geen dialoog gehouden met de 2e moordenaar.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 18:49
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2004 @ 16:39 :
Toch is dat een vrij indirecte sanctie, want als ik als gelovige zondig dan weet ik pas of die zonde 'hellewaardig' is geweest op het moment dat ik doodga.
Je hebt mensen die niet zondig proberen te doen zodat ze niet in de hel komen. Ik vind dit soort mensen hypocriet. Je hebt in mijn ogen niet de juiste motieven om goed te doen.

Je bent pas goed als je goed doet omdat je vind dat het zo hoort.

Ik weet niet wat ik moet denken van het hele hel vs hemel gebeuren. Wanneer ga je waarheen? En als je hebt gesteelt, ga je dan ook naar de hel als je geen andere keuze had? En waarom gaat iemand die steelt naar dezelfde plek als iemand die 20 mensen heeft gemarteld en geslacht? Lijkt me niet echt eerlijk.

Ik kan me wel wat vinden in het hele "zeven lagen hel, zeven lagen hemel" verhaal.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 19:05
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 16-12-2004 @ 19:43 :

Je moet wel wat beter lezen in de bijbel. De moordenaar vroeg vergeving, en had oprecht spijt. Jezus zag dit, en zodoende werd hij vergeven.

De andere moordenaar ging niet naar de hemel! Teminste, er word geen dialoog gehouden met de 2e moordenaar.
lucas 23:
39 Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’ 40 Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? 41 Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’ 42 En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’ 43 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’

Ik zie hier geen spijt in. De moordenaar ziet Jezus als eigenaar van het koninkrijk. Daar getuigt hij zijn geloof in Jezus als zoon van God en heerser over het koninkrijk na de dood. Onschuldig gekruisigd. Hij vat de halve geloofsbeleidenis samen in die paar zinnen, maar zegt niets over berouw dan dat hij zijn straf heeft verdient.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 19:24
Verwijderd
(2e vertaling van de bijbel lees ik hier trouwens)

(De ene misdadiger spreekt tegen de lasterende misdadiger: )

Lucas 23: 40-43

Vreest zelfs gij God niet, nu gij hetzelfde vonnis ontvangen hebt? En wij terecht, want wij ontvangen vergelding, naar wat wij gedaan hebben, maar deze heeft niets onbehoorlijks gedaan. En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw koninkrijk komt. En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.

Hiermee word bedoelt: De misdadiger zegt dat ie terecht word veroordeelt, en hij beseft ermee dat het slecht van hem was. Hij zei ook dat Jezus goed niks verkeerds had gedaan, en dat hij er niet hoort te hangen.

Nu meen ik dat het eigenlijk een soort van verontschuldiging was, of spijtbetuig. Alleen vertalingen zijn lastig, zoals al in een andere topic word aangegeven.

Ik ga binnenkort de originele vertaling van de 1e Nederlands talige bijbel doorspitten. Kijken hoe het daar is vertaald. Verder kan ik helaas niet terug, want ik kan geen Grieks.

Laatst gewijzigd op 16-12-2004 om 19:31.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 19:28
Verwijderd
-Matthéüs zegt dat beide "rovers" Jezus bespotten.

-Marcus ook, in andere woorden dan.

-Johannes schrijft helemaal niks over de rovers/misdadigers.
(Wat ik raar vind overigens. Vind ik best een belangrijk gedeelte.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten