Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2002, 23:02
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik heb deze week iedere dag gedroomd dat ik doodging..

Ik werd een keer vermoord, ik viel een keer voor een trein, en dat soort dingen.. en t leek zó echt....

*rilling*

Weet iemand of dit iets betekent?

Liefs,

Laura
Oud 27-06-2002, 23:12
Yule
Yule is offline
Naja, ik help je hopen dat je niet net as die andere topic hier, dromen heb die binnen een week tot 10 dagen uitkomen, want dan zie ik et somber

voor de rest, tja, je weet je leeftijd leuk weg te houden hiero, dus weet nie hoe oud je bent, maar geloof dat et gewoon is in je tienertijd as je et es moeilijk hebt....

Ook duid de dood meestal op et doodgaan van een oud gedeelte van je leven en et beginnen aan iets nieuws (zoals bij tarot)...dus niet dat jij doodgaat, maar een gedeelte van je leven waar je doorheen bent, en je begint aan iets nieuws....
Oud 28-06-2002, 10:38
watermannetje
watermannetje is offline
doodgaan betekent inderdaad dat je iets afsluit en aan iets nieuws begint. Je moet het doodgaan niet letterlijk maar figuurlijk nemen
Oud 29-06-2002, 13:12
Amuwébee
Amuwébee is offline
Ik heb heel veel de zelfde droom,
ik loop weg van iemand, een meisje helemaal in zwart gekleed.
Dan rust ik uit en staat ze voor mij en kust ze mij.
Ik begin weer te lopen en danna een tijdje staat ze weer voor mij en neemt ze ene dolk en steekt het in mijn hart, en ik sterf.
Ik heb het al aan veel mesnen gevraagt maar de meeste zeggen, zelf de dokters, dat het met mijn 'ziekte ' te maken heeft. Ik ben namelijk schizofrenisch.
Maar ik heb al langer dan ik schizo ben, dus ja
Oud 29-06-2002, 13:24
lady of the dark
lady of the dark is offline
Heb ik ook wel eens gedroomd, regelmatig zelfs. Dat was inderdaad in een tijd dat een periode afsloot. Maak je er maar niet al te druk over, het gaat vanzelf wel weer weg.
Oud 29-06-2002, 14:01
pe
pe is offline
Hallo Aragnabite,

Doodgaan in dromen laat mensen vaak schrikken. Daarom is er een standaardverklaring in droomboeken gekomen dat dood een nieuw begin betekent. Een troost voor de mensen, vind ik.

Hoe ik het zie: Dromen beelden het idee “dood” uit. Dat kan letterlijk waar zijn of figuurlijk. Letterlijk, dat is als je lichaam dood gaat (je gaat dan echt dood) en figuurlijk of symbolisch dat is, als je geest doodgaat, dat wil zeggen: een stukje van je geest. Iets van je gevoel, dan kun je daarmee niet meer voelen. Of een heel mooie gedachte, (die leeft dan in je, omdat hij zo mooi is). Als die ‘doodgaat’, dan heeft hij je niets meer te zeggen, hij sterft een dood dan als het ware.

Nu gaat het er dus om, HOE dat idee “dood” waar is: voor je lichaam of voor je geest, letterlijk of figuurlijk/symbolisch. In de praktijk blijkt dat het praktisch nooit om de echte (lichamelijke) dood gaat, maar in bijna alle gevallen om iets geestelijks.

UITLEG A:

Deze droom zal te maken hebben met iets, wat de laatste tijd in je gedachten of gevoelens is veranderd. Er kan iets in je geest zijn "doodgegaan", wat de dromen dan symbolisch uitbeelden. Daarom is het belangrijk dat je nagaat, wat er vlak voor de eerste van deze dromen in je veranderd is, of wat er gebeurd is in je leven, of met welk probleem je toen bezig was. Meestal gaat het om 1-3 dagen voor de droom. Met een agenda of dagboek bij de hand kun je je vaak nog die dag voor de geest halen, wat er toen speelde.

UITLEG B:

Als je voor deze uitleg eerst dit artikel over achtervolgingsdromen (van mijn website) leest, dan kun je begrijpen dat dromen over doodgaan ook met problemen te maken kunnen hebben na allerlei gebeurtenissen in je leven. Dan wordt het functioneren van je geest dus uitgebeeld in symbolen, en omdat delen van je geest het dan ‘niet redden’ en stoppen, te werken, gaan ze als het ware dood. Vandaar het symbool dood in de droom.
Als je het artikel gelezen hebt, dan kun je waarschijnlijk wel nagaan of het zoiets is bij jou.

UITLEG C:

Dan zou het ook nog kunnen dat je op een bepaalde manier over de dood hebt nagedacht (als gothic misschien – heb even op je website gekeken) en dat de droom je wil laten voelen, dat de dood niet op die manier interessant is, als jij het gedacht hebt. In dat geval is jouw gedachte de oorzaak van deze dromen en helpt het om de fout in je eigen voorstellingen van de dood te zoeken. Want je wilt natuurlijk zelf ook ware voorstellingen hebben, en er niet naast zitten. Maar het punt kan dan zijn, dat als je ernaast zit, dat dat heel ongezond voor je geestelijke gezondheid kan zijn, en dat de droom daarom jou zo moet waarschuwen. Beter een goede indringende waarschuwing dan een ongezonde geest later, is het dan. Ik hou zelf ook van gothic en ik weet dat de dood een mystieke aantrekkingskracht kan hebben. Het gaat dan niet om de dood zelf, maar om de werelden van de geest, die je wilt ontdekken, die mysterieus en veelzeggend kunnen zijn (als je er op een gezonde manier aan denkt, tenminste).

---

Ik kan met deze informatie van je niet zien, welk van deze 3 mogelijkheden het zijn zal. Misschien is het wel iets anders trouwens. Het is in ieder geval goed, zulke dromen uit te zoeken, omdat ze weg zullen blijven als je ze begrepen hebt, en je je er iets van aantrekt, dus je fout herstelt.

Het lijkt met goed, als je dit artikel over hoe je een droom moet posten op een forum leest, hierin staat wat belangrijk is om bij een droom te schrijven, als je wilt dat ie begrepen wordt. En dat je meer info geeft over jezelf en je droom, zodat anderen en ik er een duidelijker idee van kunnen krijgen.

Groetjes, pe.
Oud 29-06-2002, 14:21
pe
pe is offline
Hallo Amuwébee,

Als je mijn antwoord aan Aragnabite doorleest, dan kun jij misschien ook iets daaruit halen. Bijvoorbeeld het artikel over achtervolgingsdromen, dat kan voor jou ook gelden.
Misschien heb je in je leven ook zoiets meegemaakt, als waar ik daar over schrijf.

Maar het kan ook ‘gewoon’ een symbolische beschrijving zijn van wat in jouw geest omgaat in verband met de ziekte schizofrenie in je. De droom beeldt dan uit, dat een deel van je geest op dat moment stopt met werken. Doodgaat dus. Dat komt door dat meisje. Een meisje staat vaak symbool voor “een stuk gevoelsleven”. Zwart kan betekenen: onopvallend, een stil type meisje, dus een stil onopvallend type gevoelsleven. In de psychologie heet dat: het introverte type (naar binnen gericht). Het tegendeel is: een opvallend, open type meisje. Het extraverte type (naar de buitenwereld gericht), zeggen ze in de psychologie. Dat zou door lichte kleding, blond haar enz. worden uitgebeeld.

Dat is een gevoel waar jij niet tegen kunt, je loopt ervoor weg, en het gevoel komt dan achter je aan, achtervolgt je. Net als ik in dat artikel schrijf. Maar in jouw droom gaat het wat rustiger misschien? Het is een deel van je eigen gevoel, waar je niet tegen kunt, daarom komt het ook achter je aan, het hoort bij jou zelf. Net als kinderen als de ouders weglopen, die gaan ook achter de ouders aan.

Het kan zijn dat het gevoel in principe helemaal geen kwade bedoelingen heeft, omdat het je eerst kust. Maar dat je dat niet snapt, en weer wegloopt, waarna het een deel van je geest doodt.

Dit is in ieder geval wat de droom zegt. Het ‘doodgaan’ kan betekenen dat een deel van je geest het opgeeft. Omdat de droom veel lijkt op dromen van anderen, die bijv. geweld, aanranding, incest enz. hebben meegemaakt, maar niet de ziekte schizofrenie hebben. Hun geest stort dan als het ware af en toe in, dan kunnen ze niet meer voelen, moeten aan iets anders gaan denken, enzovoorts. Onverwerkte problemen dus. Die zul jij ook wel ergens hebben denk ik.

Het kan dus komen door een gebeurtenis in je leven, waardoor er opeens veel schrik, angst, en problemen in je leven kwamen. Een traumatische gebeurtenis, zeggen psychologen. Doordat je als kind problemen met je ouders had, geslagen werd, of seksueel geweld over je heen gekregen hebt. Vandaar dat ze zeggen dat het met je ziekte te maken heeft.
Oud 29-06-2002, 14:54
ForestSpirit
ForestSpirit is offline
uhm Pe

kan jij deze misschien uitleggen???

ik droomde een keer dat ik in een soort van Marie-Antoinette achtig paleis op de vlucht was voor iemand die achter me aanzat.
toen zag ik ook nog een schilderij van een of andere meneer van adel met zo'n pruik daar bleef ik bij stil staan.
toen rende ik naar een andere kamer en verschool me achter de gordijnen.
toen trok die man de gordijnen weg en duwde mij dwars door die ruit heen naar buiten en toen werd ik wakker.

kweet nie of het iets kan betekenen maar ik vond het zelf best vreemd....

in ieder geval harstikke bedankt als je deze kan uitleggen...
Oud 29-06-2002, 15:11
pe
pe is offline
Forest Spirit,

Ik neem aan dat je dat artikel ‘achtervolgingsdromen’ gelezen hebt? Dat geeft de basisbetekenis van achtervolgingen.

De ruimte waarin je bent, is vaak symbool voor de sfeer waarin je bent. En ik elke sfeer kun je je weer anders voelen. De sfeer waar het hier om gaat is dus een Marie-Antoinette-achtige sfeer. En een vrij luxe sfeer. In die stijl van denken, in die sfeer ben je bang voor iets. Een man kan een idee of een gedachte symboliseren, zoals een vrouw een gevoel. Meestal is dat iets van jezelf, wat je verdrongen hebt.

Die sfeer kan een deel van je opvoeding zijn, of een sfeer waar je van houdt. Vanuit zo’n sfeer kun je meestal niet de gewone mensen al te goed begrijpen, je bent er niet op ingesteld.

Maar ik moet raden bij jouw droom, ik ken jou en je achtergrond niet. Als je ook dat andere artikel doorleest over hoe je een droom post, wat je er voor info bij moet geven, dan kun je misschien meer details en meer achtergrondinfo geven. Let ook op de dagen ervoor, of er een aanleiding voor de droom is geweest. Wat is een moeilijke gedachte, waar denk je niet graag aan?

Het principe is zo wel uitgelegd, maar wat deze concrete droom betekent, daar is meer info voor nodig.
Oud 29-06-2002, 15:12
Gatara
Gatara is offline
Ik had vannacht dat ik droomde dat ik zou sterven en daarvoor erg bang was: dat ik dus bang was dat ik dood zou gaan. Enneh, het zou een verstikkingsdood worden; kreeg steeds minder lucht (volgens mij zat ik te ver onder de dekens ofzo )
Overigens was het mijn vader bij wie ik bescherming zocht en die me probeerde gerust te stellen dat het allemaal niet zo erg was... uiteindelijk bleek ik dan toch niet dood te gaan
Oud 29-06-2002, 15:14
pe
pe is offline
dan zal jouw droom zo goed door jezelf uitgelegd zijn lijkt me. Geen lucht krijgen brengt altijd zulke angst met zich mee, lijkt wel.
Oud 29-06-2002, 17:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
pe schreef:
dan zal jouw droom zo goed door jezelf uitgelegd zijn lijkt me. Geen lucht krijgen brengt altijd zulke angst met zich mee, lijkt wel.
Tja., het zette me wel aan het nadenken aangezien je soms hoort:
ach, hij/zij is vredig in zijn/haar slaap gestorven.

nou,.. als je gestikt bent, merk je dat dan toch nog. En geloof me: dit was geen pretje Dus volgens mij is het ook niet vredig als je stikkend in je slaap sterft.
Oud 30-06-2002, 11:11
pe
pe is offline
Dat was dus de goede reactie van de droom, als je t nagaat.
Advertentie

Regels voor berichten