Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Hallo Aragnabite,
Doodgaan in dromen laat mensen vaak schrikken. Daarom is er een standaardverklaring in droomboeken gekomen dat dood een nieuw begin betekent. Een troost voor de mensen, vind ik. Hoe ik het zie: Dromen beelden het idee “dood” uit. Dat kan letterlijk waar zijn of figuurlijk. Letterlijk, dat is als je lichaam dood gaat (je gaat dan echt dood) en figuurlijk of symbolisch dat is, als je geest doodgaat, dat wil zeggen: een stukje van je geest. Iets van je gevoel, dan kun je daarmee niet meer voelen. Of een heel mooie gedachte, (die leeft dan in je, omdat hij zo mooi is). Als die ‘doodgaat’, dan heeft hij je niets meer te zeggen, hij sterft een dood dan als het ware. Nu gaat het er dus om, HOE dat idee “dood” waar is: voor je lichaam of voor je geest, letterlijk of figuurlijk/symbolisch. In de praktijk blijkt dat het praktisch nooit om de echte (lichamelijke) dood gaat, maar in bijna alle gevallen om iets geestelijks. UITLEG A: Deze droom zal te maken hebben met iets, wat de laatste tijd in je gedachten of gevoelens is veranderd. Er kan iets in je geest zijn "doodgegaan", wat de dromen dan symbolisch uitbeelden. Daarom is het belangrijk dat je nagaat, wat er vlak voor de eerste van deze dromen in je veranderd is, of wat er gebeurd is in je leven, of met welk probleem je toen bezig was. Meestal gaat het om 1-3 dagen voor de droom. Met een agenda of dagboek bij de hand kun je je vaak nog die dag voor de geest halen, wat er toen speelde. UITLEG B: Als je voor deze uitleg eerst dit artikel over achtervolgingsdromen (van mijn website) leest, dan kun je begrijpen dat dromen over doodgaan ook met problemen te maken kunnen hebben na allerlei gebeurtenissen in je leven. Dan wordt het functioneren van je geest dus uitgebeeld in symbolen, en omdat delen van je geest het dan ‘niet redden’ en stoppen, te werken, gaan ze als het ware dood. Vandaar het symbool dood in de droom. Als je het artikel gelezen hebt, dan kun je waarschijnlijk wel nagaan of het zoiets is bij jou. UITLEG C: Dan zou het ook nog kunnen dat je op een bepaalde manier over de dood hebt nagedacht (als gothic misschien – heb even op je website gekeken) en dat de droom je wil laten voelen, dat de dood niet op die manier interessant is, als jij het gedacht hebt. In dat geval is jouw gedachte de oorzaak van deze dromen en helpt het om de fout in je eigen voorstellingen van de dood te zoeken. Want je wilt natuurlijk zelf ook ware voorstellingen hebben, en er niet naast zitten. Maar het punt kan dan zijn, dat als je ernaast zit, dat dat heel ongezond voor je geestelijke gezondheid kan zijn, en dat de droom daarom jou zo moet waarschuwen. Beter een goede indringende waarschuwing dan een ongezonde geest later, is het dan. Ik hou zelf ook van gothic en ik weet dat de dood een mystieke aantrekkingskracht kan hebben. Het gaat dan niet om de dood zelf, maar om de werelden van de geest, die je wilt ontdekken, die mysterieus en veelzeggend kunnen zijn (als je er op een gezonde manier aan denkt, tenminste). --- Ik kan met deze informatie van je niet zien, welk van deze 3 mogelijkheden het zijn zal. Misschien is het wel iets anders trouwens. Het is in ieder geval goed, zulke dromen uit te zoeken, omdat ze weg zullen blijven als je ze begrepen hebt, en je je er iets van aantrekt, dus je fout herstelt. Het lijkt met goed, als je dit artikel over hoe je een droom moet posten op een forum leest, hierin staat wat belangrijk is om bij een droom te schrijven, als je wilt dat ie begrepen wordt. En dat je meer info geeft over jezelf en je droom, zodat anderen en ik er een duidelijker idee van kunnen krijgen. Groetjes, pe. |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd - Ik mis je voor altijd Verwijderd | 0 | 08-03-2006 21:44 | |
Verhalen & Gedichten |
[Kort verhaal] Een liefdesverhaal. Verwijderd | 23 | 16-04-2005 21:33 | |
Psychologie |
voorgevoelens Fantôme | 35 | 13-04-2004 22:52 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |