Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik droomde vannacht dat er een meisje van mijn leeftijd een hoge flat beklom, de trap was aan de buitenkant en bij elke trede die ze nam keek ze naar beneden, recht in m'n ogen, ik kon haar gezicht goed zien.
Maar ik kon me niet bewegen, was vastgenageld aan de grond leek het.. er waren ook andere mensen (heel vaag allemaal).. en ik was bang in m'n droom, toen het meisje helemaal bovenaan op het dak was keek ze voor de laatste keer me recht in de ogen en toen sprong ze.. Er is hier in de buurt een paar weken geleden iemand van een flat gesprongen, maar heb er verder niet echt veel aan gedacht, en dan ineens zo'n droom.. heb ik me er onbewust misschien wel mee bezig gehouden of waarom heb ik dit gedroomd?
|
Verwijderd
|
Ok, wat ik denk, en wat ik heb gevonden.
Het zou kunnen dat het je toch meer bezighoudt dan je zelf denkt en dat het via het onbewuste tot uiting komt. Je bent bang dat het in het daglijks leven gebeurt en door die angst ga je er ook over dromen omdat je er best veel mee bezig bent. Verder zou het kunnen wijzen op een energietekort of in je lichaam of geestelijk. Het energietekort in je lichaam kun je terug op peil brengen door wat meer op je lichaam te letten, qua hygiëne, tijdig gaan slapen, letten op wat je eet, wanneer je het eet, niet teveel uitputten,... Het geestelijk tekort kan komen doordat je teveel in 1 keer wil doen, het te druk hebt en geen tijd neemt voor jezelf. Jaag jezelf niet op, neem tijdig wat rust, lees een boek, luister muziek, ontspan je (ook goed voor je lichamelijke energie). Je zou meditatie ens kunnen proberen en uitkijken om niet teveel te steken in dingen die het niet waard zijn (zomaar een voorbeeld, sommige 'vrienden' kunnen je erg uitputten zonder dat je het in de gaten hebt. sommige mensen kunnen je energie echt wegzuigen.). Dat tekort zou voor teleurstellingen kunnen zorgen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Of ben je misschien zelf bezig met die gedachten? (ALs je er hier niet op wil antwoorden, mag dat via pm). |
![]() |
||
Citaat:
Het zou ook best kunnen dat ik er me onbewust wel mee bezig heb gehouden, maar eigenlijk heb ik die gedachten proberen te verdringen ofzo? Ik wou er eigenlijk niet teveel aan denken.. Ik denk dat dat het is, als ik er zo aan denk heb ik de laatste tijd wel een aantal keren te maken gehad met zelfmoord of iemand die zulke plannen had.. Maar ik vond de droom ook zo raar, het was zo echt en ze keek me ook echt recht aan en daar kreeg ik een heel benauwd gevoel bij.. Maar ik herken wel dingen in jou beschrijving, ik denk dat het er mee te maken heeft, ik loop iig zelf niet met zulke plannen rond, maar ik heb wel een beetje een nare gedachte over die droom.. beetje vreemd gevoel gaf het.
|
Verwijderd
|
heeft er iemand hier wel s gehad dat alsje wakker werd je nog half verlamd was?
ik heb het 1 keer gehad ik schrok m echt gek! ik werd wakker en ik wilde ff in me ogen wrijven maar het voelde alsof me linker arm geamputeerd was en toen keek ik naar die arm terwijl ik hem probeerde te bewegen en ik zag zo die arm tegen het bed aankloppen, en ik zo WAAT?! en toen raakte ik hem aan met me andere hand en het voelde echt ranzig, en toen kwam het gevoel weer terug ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
het 2e was voor jou bestemd... daar heb ik nog nix over gezocht... al is vallen te vergelijken met flauwvallen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
*Squarelty*
Dromen dat u zelfmoord pleegt geeft aan dat u geconfronteerd zult worden met trieste aangelegenheden. Zien of vernemen dat anderen zelfmoord plegen voorspelt dat het mislukken van anderen uw belangen zal beïnvloeden. Als een jonge vrouw droomt dat haar beminde zelfmoord pleegt wijst dit op de ontrouw van deze persoon. En ik blijf er toch bij dat het onbewust heeft meegespeeld. Je zit er volgens mij toch wel mee. Vallen is trouwesn ook te vergelijken met flauwvallen... dus wat Dreen had, kan ook bij jou voorkomen... Al weet ik niet waarom het dan een ander persoon zou zijn, maar ze keek je wel in de ogen of ze je iets wilde vertellen. Meer kan ik er ook niet van maken. Dreen, graag gedaan. |
![]() |
|
Ik heb een vriendin die uit Chili komt.... (maar nu is verhuist)
ZE heeft een jaar in Nederland gewoon en ze was erg speciaal. Ik bedoel hel anders dan andere mensen. Ze was eerst bij me en vertelde me dat ze laatst over een jongen had gedroomt maar iemand die ze helemaal niet kende maar dat ze hem na een paar dagen daarna opeens in de winkel zag werken. Ze was helemaal verliefd op hem geworden. Ik geloof har en ik denk dat ze nooit tege me zou liegen Heb jij ook weleens iemand uit je dromen tegen gekomen die je nooit eerder had gezien?
|
![]() |
ik droom altijd dat er een jongen op me staat te wachten bij het hek van school, hij neemt me mee naar het water... we gebruiken altijd drugs en we zoenen altijd in de droom...
maar mijn droomt varieert wel een beetje en details ofzo kan ik me nooit herrineren ik weet alleen deze vage grote lijnen een deel van de droom kan ik opzich zelf wel verklaren maar niet alles dus misschien iemand anders
||
Citaat:
Kun je zeggen, hoe het was, toen ze je aankeek? Wat voor gevoel wekte ze in je op? Wat was er in haar te zien of voelen? En hoe heb je van dat meisje in het écht begrepen, waarom ze het deed - en hoe van dat meisje in de droom? Vertel er maar bij, wat je nog meer weet van de droom en van je gevoelens erin, en er ná. In http://www.droominfo.tk vind je een checklist voor dromen, misschien brengt die je ook nog op ideeen over wat je over de droom kan schrijven. groeten, peter. |
![]() |
|
![]() |
Ik heb de laatste tijd erg veel last van het feit dat ik het verschil tussen een droom en realiteit niet meer kan onderscheiden en dat kan heel vervelend zijn en ik denk dat ik daardoor ook slechter uitrust. Ik zal een voorbeeld geven.
Ik heb tijdje geleden introductie gehad van de universiteit en we werden ingedeeld in mentorgroepjes. Toen de introductie afgelopen was, sliep ik weer thuis, maar s nachts was ik er heilig van overtuigd dat heel mijn mentorgroep op mn kamer zat. Ik heb toen een tijdje de hele tijd iedereen tot stilte gemaand en gezegd dat ze geen rotzooi moesten maken, omdat ik het anders op moest ruimen. Na een tijdje realiseerde ik me dat dit helemaal niet kon en kon ik weer door slapen. Op deze manier heb ik ook al een keer een stapelbed omgeduwd met mezelf erin, omdat ik dacht dat ik ergens anders was. Meestal realiseer ik me na een tijdje wel waar ik ben, maar daar voor heb ik dan al lawaai gemaakt of me erg druk gemaakt of wat dan ook. Het is geen slaapwandelen want de ochtend daarna kan ik het me gewoon herinneren en ook de "ingebeelde" beelden die ik dan zag, het zijn bijna hallucinaties. Ik weet dat je in je slaap indrukken verwerkt van de dag en daar hebben deze "beelden" ook altijd betrekking op, maar de meeste mensen merken daar niets van of dromen gewoon en herinneren ze al dan niet, maar ik kan het onderscheid tussen wat echt is en wat ik droom niet meer maken. Want de situaties waarin ik dan terecht kom zijn niet precies hetzelfde als de originele. Nou is mijn vraag of er mensen zijn die dit ook in zo'n extreme mate hebben en of ze tips hebben. ALs er nog iets onduidelijk is moet je het maar even zeggen, want volgens mij is het verhaal niet al te helder. (dit stuk had ik btw eerst ook op psychologie, voordat mensen er commentaar op gaan hebben dat ze het voor een 2e keer lezen)
Laatst gewijzigd op 14-09-2003 om 21:05. |
![]() |
|
Ja, dit is in principe heel normaal. Dingen die zware indruk op je maken kan je vaak over dromen. Als je dan wakker wordt, en de droom erg realistisch is gebeurt het erg vaak dat je er in blijft hangen. Je zweeft dan een beetje tussen wakker zijn en slapen zeg maar. Klinkt een beetje raar, maar het gebeurt denk ik iedereen ooit wel eens in z'n leven, zo niet vaker...
|
ik droom nachtmerries waarin ik naar mezelf kijk en dat ik vermoord zou worden door een heks of een ander persoon.
ik ben dan bang voor de heks en dat terwijl ik eigenlijk maar een toeschouwer ben en er al een persoon van mij is. ik kijk dan vaak vanuit een hoger plaats (bijvoorbeeld boven in een hoek van en kamer) en meestal op de plek waar normaal en beveiligingscamera verborgen zit. ook heb ik dan vaak aan het begin van de droom nog niet door dat ik droom maar op het engste moment weet ik dat ik droom en dan doe ik BEWUST mijn ogen dicht en dan wordt ik op de een of andere manier weer gewoon wakker. het is een trucje voor me geworden als ik bang wordt in nachtmerries. daarentegen bij een leuke droom is dat ook zo. maar wat ik me dus eigenlij afvroeg was; heeft het iets te betekenen dat ik mezelf bekijk als als tweede persoon in een enge nachtmerrie? |
![]() |
|
Hallo Greenleaf,
We kennen het idee dat je meer personen in je hebt, als een soort psychische ziekte. Maar dat is het niet. Alleen als het héél erg wordt. Je kunt in het dagelijks leven op jezelf letten, dan zul je zien dat je niet altijd vanuit hetzelfde gevoel reageert. De ene keer ‘ben je’ zus, de andere keer zo. Je kunt bijv. ook een gevoel ondergaan, en in een ander hoekje van je geest bekijk je dat en dan vind je dit en dat van dat gevoel. Je reageert erop, maar het zijn 2 verschillende delen in je, het ene wat het gevoel beleeft, en het andere, wat dit ziet, en er iets van vindt. Dat heeft iedereen volgens mij. Een droom beeldt zoiets dan symbolisch uit door je als twee (of meer) personen te laten zien. Dat gebeurt niet alleen in nachtmerries, ook in heel gewone dromen. Eigenlijk is dat normaal voor dromen. Net zoals het normaal is, dat je niet altijd vanuit hetzelfde gevoel reageert op situaties en gevoelens in het leven. Je kunt het ook anders bekijken: bijna niemand is één in zichzelf, bijna iedereen heeft tegenstrijdigheden. Dat zijn dus als het ware ook 2 personen in je. Je moet die 2 personen denk ik ook niet per sé letterlijk zien, je kunt het als een symbool zien. Een persoon staat eigenlijk voor een deel van je bewustzijn. Zie in het droomwoordenboek onder het woord “mens”. Daar lees je hetzelfde: een mens (persoon) staat voor een (deel van je) bewustzijn. Net als een dier trouwens. Een deel van jou kijkt dus vanuit het gezichtspunt van de beveiligingscamera. Dat is volgens mij een symbool. Je bekijkt de situatie in de droom letterlijk vanuit de beveiligingscamera, de betekenis van dit symbool is dan, dat je de situatie van het andere deel bij wijze van spreken “bekijkt” vanuit het gezichtspunt van “beveiliging”. Je kijkt met het doel: “jezelf beveiligen”, zou je kunnen zeggen. Tenminste dat ene deel van je. Dit tweede deel zal waarschijnlijk wat ‘wijzer’ zijn dan het andere, het kan wat afstand nemen. Als je vanuit een hoge plek kijkt, dan heb je overzicht over de situatie. Dat kan een symbool zijn voor dat je in geestelijk opzicht overzicht hebt, overzicht in je geest, over de situatie voor dat ándere deel van je. Dat je (lichamelijk) vermoord zou worden, dat is bijna altijd een symbool voor dat je gééstelijk ‘vermoord’ zou worden, tenminste, dat een deel van je geest als het ware vermoord zou worden. Zie bij dood in dromen, hier staat dit uitgebreider beschreven. Een heks is in dit geval een symbool voor een persoon die misbruik van geestelijke mogelijkheden maakt, denk ik. Misbruik van gevoel eerder, dan misbruik van bewustzijn. De droom laat dus zien, waarvóór je bang bent. Ik denk dat als je gaat vergelijken met wanneer je alleen maar als één persoon gedroomd had dat je bang was voor die heks – dat het dan nú zo is, dat het meer te betekenen heeft voor je, die angst. Want niet alleen dat deel van je wat gevaar liep, is bang, maar dat deel wat overzicht heeft over de situatie ook. Misschien kan je zo je angst serieuzer nemen. Wanneer je toegeeft in jezelf, dat je daar bang voor bent, kan je er misschien meer rekening mee houden. Dat is wat hier achter zou kunnen zitten. Ik hoop dat je hierin wat herkent. groeten, peter. ________________ * deze uitleg kan goed zijn, half goed of fout. * maak daarom zelf uit, wat je ervan gelooft. |
![]() |
|
ik had laatst een lucide droom waarin ik op een herinneringsplek was aan de WO II. Het was een plek in het bos waar vroeger Hitler zou hebben geregeerd, met één grote toren en daarom heen kleinere torens.
ik ging erheen 's middags en bekeek één van de kleinere torens. ik was er met 'n beste vriend (die ik overigens niet eens heb, maar het voelde als een beste vriend) toen ik opeens hoorde dat Hitler eraankwam. ik wou net wegrennen toen i kzag dat soldaten mijn beste vriend doodschoten. ineens was het stikdonker. ik rende weg uit de toren om te zorgen dat de soldaten me niet vonden. maar om mezelf beter te kunnen verstoppen gooide ik mezelf onder een dik laag bladeren die in het bos lagen. ik was me bewust van het feit dat ik niet goed verstopt was. ook kreeg ik op dit moment door dat het dus een droom was. ik keek door de bladeren heen toen ik een soldaat zag en hij scheen met een zaklantaarn op mijn gezicht en had dus door dat ik er lag. uit angst voor wat er zou gaan komen, deed ik mijn ogen dicht zodat ik wakker zou worden en werd dat uiteindelijk ook. mijn vraag is dus... waarom droom ik over een goede vriend die niet eens bestaat? waarom over hitler? hebben de tijden iets met elkaae te maken, de snelheid van licht naar donker enz? |
![]() |
|
Hallo Greenleaf,
waarom je het als echt meemaakt in je droom Ik denk dat de droom ervoor zorgde, dat je heel erg goed kon inleven in Hitler en Hitlers’ tijd. En dat het daarom helemaal écht werd op een gegeven moment. Dromen doen dat vaker, een situatie lijkt dan heel echt. Je gevoel weet dan precies, hoe het is om in die tijd te leven. In droomforums schrijven mensen vaker, dat ze na een droom het gevoel hebben gehad, dat een droom heel echt was, dat ze het echt hebben meegemaakt. En mensen die nooit hebben kunnen zwemmen, kunnen in een droom soms opeens zwemmen. En na de droom, in hun echte leven, kunnen ze het nog steeds niet, dus. Als je in de droom bijv. als buitenstaander naar het verhaal zou hebben gekeken dan had je alleen maar in je denken kunnen begrijipen, hoe het zou zijn, te moeten vluchten. Het was dan ook een herinneringsplek aan WO II. Op een herinneringsplek krijgen mensen meestal herinneringen aan die tijd. Die komen dan naar boven. Zo’n plek doet je dan aan die tijd denken. Je zou kunnen denken, dat de droom als het ware zegt: “denkend aan WO II, kijk eens hiernaar … “ (en dan volgt de droom). je eigen situatie Dat de situatie onder de bladeren onhoudbaar werd, had je niet kunnen ervaren, maar je had het alleen kunnen be-denken. Pas als het voor je eigen gevoel echt is, dan heb je ervaren hoe het voor een ánder kan zijn – dan heb je je echt in- geleefd in de situatie van anderen. Je hebt het leven van iemand in die tijd geleefd dan, als het ware. Jezelf inleven is vaak te moeilijk, dan “leeft de droom je in”, zogezegd. En na de droom kun je begrijpen, dat het niet een stukje van je echte leven in de buitenwereld (dag-bewustzijn) was, maar dat het alleen in je binnenwereld gebeurde (droom-bewustzijn). Dat het alleen voor je gevoel echt waar was, maar niet in het “echte” leven. Als je het in je droom niet echt meegemaakt had, dan wist je gevoel niet, hoe het zou zijn dan, zelf op het punt staan, doodgeschoten te worden. Het laatste stukje van de droom, dat je situatie onhoudbaar was, en je dood zou gaan, is denk ik het stuk, wat je jezelf moeilijk echt goed kan voorstellen, als je het niet “meegemaakt hebt”. Het is ook het belangrijkste stukje van de droom denk ik. Je zou kunnen zeggen: “zó was het in de tijd van Hitler”. je vriend Waarom je droomde van een vriend, die je op het moment niet hebt … ik denk dat het bij dit stukje het belangrijkste is, wat je er in de droom bij voelde. Misschien iets van dat al het mooie, wat je in het leven had, in één keer van je afgenomen werd? (dat je vriend dus van je afgenomen werd). Hij kan natuurlijk pas van je afgenomen worden in je droom, als je hem eerst hebt (in je droom dan). Je was er ’s middags, en toen je vriend werd doodgeschoten, wat het opeens stikdonker. Dat het opeens, in één keer, donker werd, dat is een droomsymbool. Het gaat dan niet om létterlijk donker (in de buitenwereld) - maar het betekent dan, dat het figuurlijk (bij wijze van spreken) donker werd, in je geest (in je binnenwereld). Het donker worden in je droom is daar een symbool van. Aan dit symbool te zien, werd het in je geest dus helemaal duister voor je, in één keer, op dat moment dat hij doodgeschoten werd. Dit soort gevoelens hoort erbij, bij weten hoe het was in de tijd van Hitler. Omdat andere mensen dit meegemaakt hebben. Daarom zal het een deel van je droom geweest zijn. In een droom kan je dus echt van alles meemaken, wat je in je gewone leven op aarde niet mee kunt maken, of niet meemaakt. twee hoofdpunten in je droom Er zijn dus twee belangrijke delen in je droom: het doodschieten van een vriend, en het zelf zullen doodgaan. Dit zijn de dingen die belangrijk zijn als je wilt weten hoe het was in Hitlers’ tijd, denk ik. bewust worden in je droom (lucide) Wij maken als mensen onderscheid tussen “gewone dromen” en “lucide dromen” (waarin je met je dagelijkse bewustzijn weet, dat je droomt). Maar in de praktijk ligt het anders, vaak word je je op bepaalde momenten pas bewust van dat je droomt. Bij jou was dat, toen je ontdekt was, vlak voor je (waarschijnlijk – dat schrijf je niet) doodgeschoten ging worden. Ik denk dat dat precies uitgemikt was van de droom, dat moment. En dat je zo de kans kreeg, om te kiezen of je wel of niet wakker wilde gaan worden. Omdat je het trucje van je ogen dicht doen en wakker worden kende. Dat het dus niet nodig was, dat je het doodschieten (of wat het ook was in je droom) mee zou maken. --- Waarom je over Hitler droomt? Misschien heb je de dag vóór je droom naar iets over Hitler gekeken op tv, misschien er iets over gelezen, misschien erover nagedacht, misschien je er iets over afgevraagd? Of heb je misschien nagedacht over hoe een oorlog is? Dan is zo’n droom als het ware een antwoord op die gedachten of vragen in je. En als je niets herkent in de dagen vóór (soms: ná) de droom, dan zal het gewoon nuttig zijn voor je, om je hierin te kunnen inleven, een goed begrip te hebben van hoe het in die tijd was. Ik ga er van uit, dat de toren die je in je droom zag, gewone wachttorens waren, zoals die in die tijd voorkwamen. Bij concentratiekampen en dergelijke. Als het een ander soort torens waren, dan zal de betekenis anders zijn van deze droom. Dan zijn het symbolen met een heel eigen betekenis. Maar dan hoor ik dat wel van je. Je schrijft nog: “hebben de tijden iets met elkaar te maken, de snelheid van licht naar donker enz?” Als je hiermee het donker worden in de middaguren bedoelt, dan heb ik je vraag al beantwoord, dan is het symbolisch dus. Als je hier iets anders mee bedoelt, dan zou je de vraag anders moeten stellen, zo begrijp ik hem niet. Dat van licht en donker kun je nalezen in het droomwoordenboek – bij het woordje droomwoordenboek: licht. groeten, peter. ________________ * deze uitleg kan goed zijn, half goed of fout. * maak daarom zelf uit, wat je ervan gelooft. |
![]() |
|
zijn er ook manieren om dromen of bepaalde dromen te verwekken? door bijvoorbeeld iets te doen of ergens aan te denken? of juist iets niet doen?
want ik zou weleens iets willen dromen waarvan ik gehoopt had het te dromen. ik heb gehoord dat je namelijk van slecht onverteerbaar voedsel eerder droomt en van een warme slaapomgeving. maar zijn er ook echt effectieve middelen om te kunnen dromen? |
![]() |
|
Manieren om bepaalde dromen te verwekken, ken ik niet. Een droom "krijg" je, er zit vaak een advies in. Dat wat de droom geeft, staat boven je. Of je het nu als je eigen onbewuste ziet, of als "de goden".
Wel heb ik gelezen, dat mensen soms om dromen kunnen vragen, dat doen ze dan meestal als ze in bed liggen, vlak voordat ze inslapen. Soms krijgen ze dan een droom over het probleem, soms niet. Er zijn ook mensen die niet geloven in "vragen", die menen dat het lukt om dromen over bepaalde onderwerpen te krijgen, als je je vlak voor het inslapen (alweer) concentreert op het idee, dat je vannacht over dit en dat gaat dromen. Dat lukt soms. En als het lukt, dan menen ze, dat ze dat zichzelf hebben gegeven. Ze zien dat dan ook als een soort techniek. Persoonlijk geloof ik, dat ze het dan ook 'gekregen' hebben, maar dat ze niet met dit idee overweg kunnen, en dat het daarom lijkt, alsof ze het zelf gedaan hebben. Voor mijzelf denk ik, dat ik als ik een droom 'vraag' aan mijn onbewuste, dat ik me dan eerst moet voornemen, hem dan ook erg serieus te bekijken, en me er wat van aan te trekken. In het echte leven zou ik als ik iemand advies moest geven, ook liever iemand helpen met zo'n houding. Dan heeft de droom ook nut, en dat verhoogt de kans dan denk ik. Maar ik denk ook, dat je niet krijgt, wat je zelf nodig vindt, maar wat je echt nodig hebt. Daar kan nog wel eens een verschil in zitten. Dat slechte, onverteerbare voedsel: Dromen krijg je dacht ik op de grens van slapen en waken. En omdat je van slecht, onverteerbaar voedsel slecht slaapt, zit je misschien wat langer in dat overgangsgebied, kom je niet aan je diepe slaap toe. Dan kunnen mensen dus op dat moment meer dromen krijgen, zo zal dat werken. Maar ik vind het een slecht idee, om het zo te doen, ik vind het een paardemiddel. Je berooft jezelf van je nachtrust, die je nodig hebt. Iemand met iets minder energie zal er nachtmerries van krijgen. Mensen hebben de ervaring van nachtmerries krijgen, wanneer ze voor het slapen gaan chocolade gegeten hebben. Je dromen zijn ergens een afspiegeling van hoe je je voelt. Als je koorts hebt, krijg je dromen, die op koorts lijken, zgn. "koortsdromen". Als je de hele dag zit te computeren, krijg je soms dromen in computertaal. Dan praat je niet met mensen, je chat ermee. En je forumt. Soms krijgen mensen nachtmerries van op een pijnlijke plek in hun rug liggen. Dat stoort de slaap zoveel, dat je er een droom over krijgt. Energiegebrek kan een oorzaak van nachtmerries zijn. Zie oorzaken van nachtmerries hierover. Een betere manier om meer dromen te krijgen is: zorgen dat je er genoeg energie voor hebt. Dromen kosten namelijk energie. Die gaat aan je lichaam of aan je geest op. En weinig dromen hebben kan door energiegebrek veroorzaakt worden. Daar kun je dan op verschillende manieren wat aan doen. Hierover kun je meer lezen in: moeilijke periodes in je leven en in 's ochtends moe of weinig dromen?. De pagina's van deze 3 links zijn door mij geschreven. Meer dromen krijgen door punt 1 en 3 toe te passen van de laatste link, dat lukt niet alleen mij, maar anderen ook, daar heb ik reacties van gelezen in forums. Het zijn verder natuurlijke methodes, ze geven geen vervelende effecten zoals de nachtmerries, die je van te weinig slaap kunt krijgen. Ik weet niet, of dit bij iedereen werkt, maar je kan natuurlijk gewoon een dag of 4, 5 vroeg naar bed gaan, en vooraf gaan douchen. Dan zie je wel hoe het uitwerkt. Misschien zijn er nog wel meer methodes die werken, maar die ken ik dan niet. Maar anderen kunnen hier ook antwoord geven op je vraag. groeten, peter. |
![]() |
|
Mooie post peter
![]() Weet iemand toevallig of het iets betekend als je de laatste tijd over spoorwegovergangen droomt? Het komt al een paar maanden bijna elke nacht wel een keer voor in mijn droom. Vooral het gedeelte dat die rode lampen ineens beginnen te knipperen. (Dit lijkt me nogal symbolisch) |
![]() |
||
Citaat:
toepasselijke nick ![]() Maar dat hangt ervan af, hoe je erover droomt. En bijv. of er spoorwegovergangen zijn in je dagelijks leven. Als je als scholier naar school fietst, kom je dan langs spoorwegovergangen? Dan kan het zijn dat je niet uitkijkt - je dromen zouden dan laten zien, dat die lampen bedoeld zijn om je te waarschuwen, dat je daar dus anders naar moet gaan kijken. Het kan ook symbolisch zijn, en dan ken het een persoonlijk symbool zijn of een algemeen symbool. Een algemeen symbool betekent hetzelfde, dezelfde basisbetekenis voor iedereen, en een persoonlijk symbool heeft alleen voor jezelf een speciale betekenis. Stel dat een kennis van je niet uit heeft gekeken en onder de trein is gereden, dan heeft een knipperend licht een heel ander gevoel voor je als wanneer je het gewoon kent vanuit de verkeerslessen op de lagere school. Het is dus eerst kijken naar of een letterlijke betekenis zin heeft, als dat weinig zegt, dan moet je eerst even gaan kijken of er misschien een persoonlijke betekenis is. Als die er niet is, dan zal het de algemene betekenis hebben. En algemene betekenissen kan ik alleen weten, als ik een droom heb uitgelegd (of zelf gehad) waarin die betekenis voorkwam. En dat heb ik bij knipperende lichten van spoorwegovergangen nog niet gehad. Nu is het dus alleen een vaag gevoel van gevaar, wat ik moet raden. Maar als je je droom opschrijft (één van de dromen), en onder die droom de vragen van deze checklist beantwoordt, dan kan ik waarschijnlijk wel een gevoel over je droom krijgen. Je kan er dan ook nog bijzetten, hoe de andere van deze dromen dan verschillen. En je zou er bij moeten zetten, wanneer je de eerste van deze dromen kreeg. En wat er toen in je leven gaande was, met welke problemen je bezig was, wat er toen in je leven gebeurde. Misschien in oude dagboeken of agenda's te vinden? O ja, en dat de droom steeds terugkomt, betekent, dat je hem nog steeds niet begrepen hebt. Zie hiervoor droomwoordenboek: herhalende dromen. groeten, peter. |
![]() |
|
Ik droom heel vaak dat er iets in brand staat (een gebouw ofzo )waar ik op dat moment ben.
Toen ik klein was, en i kwas bij mijn oma, droomde ik dat haar flat in brandstond.. Laatst droomde ik dat ons huis in brand stond en de school, op het moment dat ik er was. En het vreemde was, je kon gewoon naar binnen. In mijn droom waren we alle meubels uit huis aan het halen en er verbrandde niets... heel vreemd allemaal.. Wat betekent dit? |
![]() |
||
Citaat:
Misschien is jouw droom anders, ik kan er niets over zeggen als ik de droom niet zie. Een droom is meestal maar een droom, je vindt hem in de droom leuk. Wat je in de droom meemaakt, hoeft niet te zijn wat jij vindt. De droom zegt dan eigenlijk: als je hem leert kennen, kun je zoiets verwachten. Het is je eigen vrije wil, of je dat wilt, en wanneer en hoe je dat wil. groeten, peter. |
![]() |
||
Citaat:
Ik weet het nog niet, wat ik van je droom moet vinden. Een huis, flat enz. staat voor een sfeer van iemand (zijn of haar gééstelijke huisje). Maar het vuur, daar weet ik nog niet van, wat ik ervan moet denken. Vuur kan staan voor het element vuur, voor energie, voor eenheid, en het kan ook vernietigend zijn, het kan dingen verbranden. Maar in jouw droom verbrandde er niets. Dus dat zal het niet zijn. Misschien dat ik eruit kom als je wat meer vertelt. Voor die gevallen heb ik een soort checklist gemaakt. Misschien kan je de vragen beantwoorden waar je een antwoord op weet? En dat vuur, waren er gewone vlammen aan de meubels, gordijnen, vloerbedekking, zonder dat er iets ver-brandde? Kun je ook zeggen wat voor overeenkomsten die flats hadden waar je dit van gedroomd hebt? groeten, peter. |
![]() |
||
Citaat:
Het kan meer dingen betekenen, dat hangt erg af van de omstandigheden en de gevoelens die je voor hem had, vóór de droom. Daarvoor heb ik meer achtergrondinformatie nodig, om te weten hoe hij uitgelegd moet worden. Maar ik heb een gevoel, dat het bijv. zou kunnen dat je ruzie met hem had, de dag vóór de droom, of de laatste tijd. Of een vervelend gevoel tegenover hem - dat je iets tegen hem hebt. En dat de droom dan zal zeggen: 'je kunt nu wel ruzie met hem hebben, maar stel, dat hij dood zou gaan, dan zou je zelfs zijn pijn willen overnemen ... '. De droom laat het je gelijk meemaken, zodat je weet hoe dat gevoel is. Een droom zegt dat soort dingen van "als ... dan" (zoals in deze droom) er niet hardop bij, dat moet je zelf gaan begrijpen. Dit is, wat ik bij deze droom voel, maar er zijn meer mogelijkheden bij zo'n droom, hij kan in principe ook waarschuwend zijn of symbolisch. Daarom is het belangrijk dat je meer over de droom zegt (details) en achtergrondinfo geeft, zoveel als je weet. Dan kan de uitleg wat zekerder worden, en zo kun jij het denk ik ook wel wat beter vertrouwen. Ik heb een soort checklist gemaakt voor het insturen van dromen. De antwoorden op die checklist geven me meestal genoeg houvast om bij een droom te komen. Misschien kun je de antwoorden op die vragen hier opschrijven, als je die weet? Als het te persoonlijk is voor het forum, dan stuur je het maar als privé-bericht (private message) - daarvoor moet je rechtsboven in dit bericht klikken op "privé". groeten, peter. ________________ * deze uitleg kan goed zijn, half goed of fout. * maak daarom zelf uit, wat je ervan gelooft. |
![]() |
|
Hallo Misz-M-,
Ik heb nog een tijdje zitten 'broeden' op dat vuur, en ik denk dat ik nu weet wat het betekent. Ik dacht vanmorgen toevallig na over iemand die verliefd was en zei in mezelf: "haar hart staat in vuur en vlam". En toen moest ik dus aan je droom denken. Vuur kan een symbool zijn voor zoiets als 'een geest van liefde'. Voor een geest of 'spirit' van geestelijk één-zijn in plaats van apart-zijn. (als je de 4 elementen kent, is dit één van de betekenissen van het element vuur). Als iets 'vol van liefde' is, als iemand 'met hart en ziel' van iets of iemand houdt, wordt vuur vaak als symbool gebruikt. Dat kom je dan tegen in dromen en ook als in onze taal, als beeldspraak.
Ik denk dus dat dit de betekenis is van dat er vuur was in de huizen in je dromen. Dat je in een sfeer kwam waarin een spirit, een geestesgesteldheid van liefde was. Je hart is een afgeschermd deel van je lichaam, en op dezelfde manier is een huis een afgeschermd deel van de buitenwereld. De betekenis van dit symbool is: een afgeschermd deel van je binnenwereld, oftewel van de geestelijke wereld, het gaat om een sfeer waar je dan in zit. Zie voor wat meer info in mijn droomwoordenboek, klik dan links in de balk op het woord gebouw en op het woord huis. Je hoeft de vragen van de checklist niet meer te beantwoorden, die je nog weet, behalve natuurlijk als dit volgens jouw eigen gevoel niet kan kloppen als uitleg. Dan heb ik ze nodig om op het goede spoor te komen. groeten, peter. ________________ * deze uitleg kan goed zijn, half goed of fout. * maak daarom zelf uit, wat je ervan gelooft. |
![]() |
|
![]() |
Whoops, sorry van die topic net.
![]() Vannacht had ik zo'n geweldige droom, dat ik oprecht teleurgesteld was toen ik wakker werd en me realiseerde dat ik gedroomd had. Vandaar dat ik dit hier post. Eerst een achtergrond. Ik ben al zo'n anderhalf jaar niet meer verliefd geworden op iemand. Ik heb een paar maanden geleden een meisje leren kennen, en ik denk vaak aan haar, ze maakt me gelukkig, ik kan met haar lachen - ze is op dit moment alles wat ik zoek in een meisje. Maar ik ben niet verliefd. Een andere vriendin zegt dat ik ongetwijfeld verliefd ben, maar ik wéét dat het niet zo is. Nu dan, de droom. Ik was met het desbetreffende meisje in een werkelijk prachtige tuin. Overal groen, bloemen, een grote treurwilg die eenzaam op een heuveltje stond, een beekje, en zo'n 'huisje' wat rond is, geen muren heeft en waar je in kunt zitten. Echt mooi. Er liepen ook wat vriendinnen van haar rond, vriendinnen die in het echt bestaan en een paar die mijn fantasie had bedacht. Op een gegeven moment zag ik zo'n vriendin van haar die ik had bedacht, en ik was meteen verliefd. De tuin veranderde in een disco (jaja...) en we begonnen meteen te zoenen. Laat de flauwe opmerkingen alsjeblieft achterwege. Weet iemand wat dit betekent, waarom het een vriendin van dit meisje is? Waarom een denkbeeldige vriendin, terwijl er ook vriendinnen van haar in mijn droom waren die echt bestaan? Waarom verandert die tuin in een discotheek? Misschien ben ik wel gewoon wanhopig.
||
Citaat:
Ik denk dat deze droom laat zien, dat ‘het meisje van je dromen’ (waar je verliefd op wordt) wél bestaat. Of eigenlijk kan je zeggen: ‘het meisje van je fantasieën bestaat wél’. En verliefd worden bestaat ook, op het moment in je fantasie, want in de realiteit ben je het niet. Conclusie: Verliefd worden zit er dus wél in. Je krijgt haar niet te zien, maar in je droom krijg je via jouw fantasie te zien,dat ze wel bestaat. Als je haar tegenkomt, dan word je er gelijk verliefd op. Dat maak je in de droom mee dus. De droom laat tegelijk ook zien, dat het niet je nieuwe vriendin is, die je een paar maanden geleden hebt leren kennen, of haar vriendinnen (die er rond liepen). De tuin en de disco zijn symbolisch bedoeld. Dan gaat het niet om een tuin en disco in je buitenwereld, maar in je binnenwereld. Niet om een fysieke omgeving, maar om een psychische omgeving, een sfeer waarin je bent. Eerst ben je met de anderen in ‘de tuin van je geest’. Als je in m’n droomwoordenboek in de linkerbalk klikt op het woord ‘tuin’, dan zie je waar een tuin voor staat. In jouw droom is het een gezamenlijke tuin, een sfeer, waar je samen in bent. Die mooi is, waar schoonheid is. De treurwilg staat voor dieper gevoel, denk ik. In zo’n sfeer kan je helder voelen, en goed onderscheiden wat een meisje voor je betekent. Iemand die in een minder goede sfeer mooi lijkt, maar geen geschikte vriendin voor je is, die is in zo’n sfeer als deze duidelijker te voelen, je ziet dan gelijk, dat ze ‘het niet is’ voor je. Je kan er dus van uitgaan, dat je je niet vergist in op wie je verliefd wordt, omdat je in de sfeer van die mooie (geestelijke) tuin zit. Dan verandert de sfeer in een disco-sfeer, als je weet, hoe ze is voor jou. De droom beeldt dat dus uit met dat de buitenwereld verandert. Ik denk dat je met haar alleen was in die disco-sfeer, dat de anderen er niet bij waren. In de disco-sfeer kan je makkelijker zoenen, het past erin. Je voelt je dan beter op je gemak. De droom laat hier (in deze sfeer) denk ik, merken hoe het is, met haar te zoenen. Met andere woorden: hoe die verliefdheid is. Waarschijnlijk zul je er wel tevreden mee zijn. waarom haar vriendin? Dat moet je niet letterlijk nemen, het is volgens mij een symbolische voorstelling. Ik denk, dat jij de vriendinnen van je nieuwe vriendin wel mag. Dat je de sfeer ook wel mag, waarin die groep vriendinnen leeft. De droom neemt deze vriendinnensfeer als voorbeeld denk ik, voor de sfeer waarin je dit meisje om verliefd op te worden kunt vinden. Er zijn andere meisjes, die in andere sferen leven als deze vriendinnengroep. Maar je liefde moet je dus niet in die ándere sferen (stijlen van leven) zoeken, maar in de sfeer/stijl van leven en voelen die hoort bij de vriendinnengroep rond je nieuwe vriendin. Daarom beeldt de droom haar volgens mij uit als een vriendin van je vriendin. Je moet bij haar aan zo’n type sfeer denken. Ik denk dat je in deze sfeer bijv. veel vriendschappelijkheid zult vinden. Of andere eigenschappen, dat weet je zelf wel. De droom had dat natuurlijk ook wel met woorden kunnen zeggen, maar als de droom het zo doet, is het beter te voelen waar het op neer komt. waarom een denkbeeldige vriendin? Hierbij moet ik denken aan de dieptepsychologie. Psychologen als Freud en Carl Jung gingen ervan uit dan mensen een bewust deel van hun geest hadden (dat kan je voelen) en een onbewust deel (het onbewuste – dat kan je niet voelen). Om problemen van mensen op te lossen zochten ze naar wat iemands onbewuste deel erover zei, zo konden mensen beter geholpen worden dan wanneer ze moesten raden. Je onbewuste kun je zelf niet zien, maar het uit zich op verschillende manieren. In dromen, in sommige versprekingen (Freudiaanse versprekingen), maar het onbewuste uit zich ook via sommige elementen in je fantasie. Als iemand bij zo’n psycholoog komt en bijv. vraagt, of er voor hem liefde inzit of niet, dan kan de psycholoog nagaan aan je fantasie, wat je onbewuste erover zegt. De droom beeldt nu uit, dat je fantasie wél een meisje kent, waar je verliefd op kan worden. En laat je voelen hoe dat is. Ik zie het dus als een soort inspiratie van je onbewuste, die via je fantasie komt. En dan de fantasie in deze droom dus. Hoe het in je dagelijks leven is met je fantasie, dat is een ander hoofdstuk, maar misschien herken je hier hetzelfde idee in? Natuurlijk bestaan er ook echte vriendinnen van haar, maar daar zal je niet verliefd op worden. Je moet het bij hun niet zoeken, laat de droom zo merken. Deze droom is denk ik een antwoord op je vermoedelijke wanhoop. Als je hem goed begrijpt, zal er geen wanhoop overblijven denk ik. groeten, peter. ________________ * deze uitleg kan goed zijn, half goed of fout. * maak daarom zelf uit, wat je ervan gelooft. |
![]() |
|
Maar weetje wat zo lullig is? Ik heb altijd dak 'verhalen' droom, en niet echt over 1 ding. en ik kan me ook nooit bedenken wat het nou met mij te maken heb of waar mn droom op slaat omdak altijd meer 'avonturen' etc. droom.
![]() ![]() ![]()
|
Hallo Spongsiebob,
Verhalen kunnen ook een ‘boodschap’ hebben. Als je een leuk verhaal hoort (of droomt) dan kan je daar een fijn gevoel van overhouden, dat het leven leuk kan zijn. En dat is een boodschap, toch? Waarom zou je zo’n boodschap in woorden moeten krijgen of in symbolen, als het ook zó kan? Op die manier heeft je mamsie natuurlijk gewoon gelijk. Ik weet omdat ik op andere plekken dan hier veel dromen uitgelegd heb, dat je niet de enigste bent, die in verhalen droomt. Ik ben het vaker tegengekomen. En volgens mij is daar helemaal geen probleem mee. De een droomt nu eenmaal zus, en de ander zo. Het idee is, dat je dát soort dromen krijgt, wat je nodig hebt. Alleen kan je er vaak zelf niet bij, wat je nodig hebt. En mensen die bijv. vaak nachtmerries krijgen, zijn hun dromen dan liever kwijt dan rijk. Terwijl, als je erover nadenkt, die nachtmerries als nogal heftige verwerkingen van wat ze meegemaakt hebben, toch gewoon nodig zijn. Het zou dus bijv. bij jou zo kunnen zijn, dat je die avonturen gewoon nodig hebt, om je iets leuks of spannends of afwisselends te laten meemaken. Dat je leven anders zo saai en grijs zou zijn, misschien. Avonturen-dromen is gewoon een van de stijlen van dromen. De meeste mensen hebben symbolische dromen (die ze niet snappen) en geen avonturen-dromen. Maar ik zou niet weten, wat er mis is aan avonturen-dromen. Er zullen genoeg mensen zijn, die jaloers op je zullen zijn. Jij zult die zwaar symbolische dromen gewoon niet nodig hebben, anders kreeg je die wel volgens mij. Misschien heb je ze gewoon niet nodig, en hebben andere mensen het wat moeilijker, en zij wel, dus. Wie weet. En het kan ook nog zijn, dat in de verhalen die je droomt, een diepere laag zit, die symbolisch is. Water kan bijv. een symbool voor gevoel zijn. Een waterballet maken met een paar mensen in een droom, wat erg lollig is, kan zo bijv. betekenen, dat er veel gevoel tussen de mensen is, en dat ze lol maken. Maar je zult dit symbool niet zo snel herkennen, want als gewoon verhaal doet zo’n droom het ook perfect. Je zal dus denken dat je niet van symbolen gedroomd hebt dan. Maar als ik wil proberen te verklaren waarom jij steeds in verhalen droomt, dan zou ik dingen moeten weten als: Vanaf wanneer droom je in verhalen? Wat veranderde er toen in je leven, wat dat na bepaalde problemen of zo? Dan zou ik ook een paar van die verhalen moeten zien, je zou de vragen van deze checklist erbij moeten beantwoorden. En dan kan ik hopen, wat meer inzicht te krijgen. Wat hierboven staat allemaal, dat kán de reden zijn bij jou. Voor wat meer zekerheid is extra info nodig. groeten, peter. ________________ * deze uitleg kan goed zijn, half goed of fout. * maak daarom zelf uit, wat je ervan gelooft. |
![]() |
|
Ik zal mn droom van vanacht zo goed mogelijk proberen te vertellen.
Ik was bij ons in de discotheek waar ik iedere week week. Maar het zag er wel zo uit allemaal, maar het hete anders. Maar ik wist gewoon zkr dat het die discotheek was. Naja toen ik daar binnen was, kwamen al mn vriendinnen ook. En toen hadden we zin een stinger(rode wodka redbull) toen we de stinger hadden gekregen, kwam de barkeeper achter ons aan, en die zei dat we dr nog een Flugel in moesten doen. Naja toen had ik mn stinger op, en liep naar buiten. Toen kwam ik op een strand terecht. Ik wist gewoon dat het Bretagne was. (ben ik 3x op vakantie geweest) Naja toen moest ik over rotsen klimmen, en aan de andere kant van die rotsen was een andere discotheek waar een kei lange rij voor de deur stond. Dus ik draaide me om, en zag daar mn beste vriendinnetje staan. Ik liep naar dr toe, en we gingen terug naar die andere discotheek. Maar we kwamen nooit in die andere discotheek, want opeens was mn beste vriendinnetje in een andere vriendin van mij 'veranderd'. We liepen een bibiotheek binnen, en toen zocht ik een boek wat ik heel graag wil lezen(ook in real live) maar dat boek hadden ze niet, dus toen ging ik maar schoolspulletjes kopen. Maar ik moest naar huis vanuit amsterdam met de trein, dus toen ging mn vriendin me wegbrengen naar de trein. Naja toen liepen we ineens langs het spoor en toen werd ik wakker....echt super sonisch vaag...althans, naja ik kan dr niet zo goed echt een boodschap of hint in vinden....jij? Toen ik sliep, had ik een gestressed gevoel eigelijk, en toen ik wakker werd had ik een wazig gevoel. De kleuren in mijn dromen worden de laatste tijd ook steeds sterker, en eerst konden de mensen ook niet praten, maar nu wel. naja gister heb ik niet zo veel mee gemaakt, gewoon school. Trouwens, ik droom meestal, en onthoud ze meestal ook. Meestal als ik echt super moe ben, onthoud ik ze niet. Maar dat zal wel komen omdak dan te moe ben. En ik droom ook sterker en 'echter' als ik ongesteld moet worden of ben. Hoop dat je meer kunt met deze info?
|
Hoi Spongiebob,
Eens kijken wat ik hiermee kan. In dromen zijn veel dingen symbolisch. De plaatsen in dromen kunnen ook symbolisch zijn. De sfeer van een discotheek en een bibliotheek bijvoorbeeld is nogal anders. In dromen kunnen een discotheek en bibliotheek symbolen zijn van die twee sferen. Van die 2 manieren van voelen. Je vriendinnen kunnen ook voor een sfeer staan. Voor de sfeer in je vrien(-den/dinnen)-club. Die is natuurlijk anders als de sfeer op school. Die sfeer zou door klasgenoten uitgebeeld kunnen worden in plaats van vriendinnen bijvoorbeeld. Wat in je droom in de buitenwereld gebeurt, is dan een symbool voor wat in je binnenwereld gebeurt, in je geest dus. De droom laat als symbool je fysieke omgeving zien (lichamelijke, materiële omgeving), en dat staat dan voor je psychische omgeving (geestelijke omgeving, de omgeving in je eigen geest – de sfeer waar je in bent). In deze droom gebeurt er van alles in de buitenwereld, dat staat ervoor, dat er van alles in je eigen geest gebeurt. Je gaat van de ene sfeer (stijl van denken en voelen) naar de andere. Het zou heel goed kunnen, dat de stijl van deze droom (afwisseling, van het een naar het ander) een goede afspiegeling is van de stijl van denken en voelen in jezelf.
In het begin van je droom ben je in 2 discotheken. In de ene werk je (als ik dat goed begrepen heb) en de andere is van je vakantie. Je maakt dus een discotheeksfeer op 2 manieren mee. Uit dat de 1e discotheek anders heette, kan je al afleiden dat het niet de discotheek zelf is, waar het om gaat, maar dat die een symbool is voor iets. Want jouw eigen discotheek heeft die ene zelfde naam nog steeds. Het is dus een symbool voor een sfeer, die lijkt op de sfeer in jouw discotheek. Je kan dit terugvinden in m’n droomwoordenboek, als je links in de woordenlijst klikt op het woord ‘gebouw’. Dan zie je dat een gebouw normaal gesproken voor een bepaalde sfeer staat. Hier wordt discotheek niet als voorbeeld gegeven, maar wel bibliotheek. Maar een discotheek is gewoon ook zo’n aparte ruimte met een eigen sfeer. Die barkeeper die achter jullie aankwam, kan ook weer een symbool zijn, (of een voorbeeld) van dat je je daar niet echt op je gemak kan voelen, op die plek. En dat het van de barkeeper (of als symbool of voorbeeld) van de baas en het personeel af komt, dat je je niet thuisvoelt. Kijk maar of dat klopt. Zo niet, geloof dan niet dit stuk van de uitleg. Ik weet niet of zulke drankjes voor jullie gewoon zijn. (of dat je gewoon bier drinkt en fris alleen?). Als het niet gewoon is, dan zal de droom daar iets mee bedoelen. Als het wel gewoon is, dan laat de droom hiermee zien, dat je hier voor je amusement bent, dat je amusement zoekt in deze disco. Als je aan het denken bent, kan je ineens aan iets anders gaan denken. Je maakt dan een gedachtesprong, zeggen ze. Als je in een bepaalde stemming bent, kan je opeens in een andere stemming terechtkomen. Een plotselinge stemmingswisseling dus. Dat is heel gewoon, eigenlijk. Hieraan moet ik denken, als ik zo’n plotselinge overgang zie in de droom, zoals dat je dan opeens op een strand in Bretagne was. De droom laat een verandering van sfeer zien, met een volgend symbool. Het gaat om de plek, die je als vakantieplek kent. Dat is ook weer symbolisch. Je gaat op vakantie om je te ontspannen, voor je plezier, om uit te rusten na hard werken of zoiets. Daarom is vakantie vaak een symbool voor relaxen, ontspannen. Je komt nu in een vakantiesfeer dus, met dat strand. Dat betekent dan dat je in een sfeer komt, waarin men zich ontspant. Een droom beeldt dat symbolisch uit met vakantieplek. Na wat inspanning kom je bij een vakantiedisco aan. Hier kan je niet gelijk in, je moet lang op je beurt wachten. Ik weet niet of dat normaal was voor je? Als het niet normaal was op vakantie, dan wil de droom hier iets mee zeggen. Want die verschillen worden dan niet voor niets uitgebeeld. Je ziet plotseling een vriendin staan. Dat kan staan voor een sfeer, de sfeer die bij deze vriendin hoort. Of een gevoel, wat bij deze vriendin hoort. Een sfeer kan dus door een gebouw (bijv. school) worden gesymboliseerd, maar ook door mensen (bijv. klasgenoten). Het verschil is, dat mensen meer een bewustzijn zijn, levend. Maar een vriendin kan dus ook de (geest van die) persoon uitbeelden. En een school meer een vaste ruimte is, waarin je zo’n sfeer vindt. Maar de volgende verandering is dan dat je bezig bent met het gevoel wat bij die vriendin hoort, dat komt in je geest dus. Met haar als symbool daarvan in je droom. Dan neem je een beslissing, om naar de andere disco terug te gaan – naar die sfeer dus. Het gevoel van die vriendin verandert in een gevoel, wat bij een andere vriendin hoort. De droom beeldt dat symbolisch uit, door het beeld van de ene vriendin in dat van de andere te laten overgaan. En met dat andere gevoel kom je in een bibliotheek uit. (misschien past deze vriendin beter bij een lees- en studie-sfeer? Ik ken haar niet, maar jij wel … ) Boeken zijn vaak een symbool van kennis, in een bieb vind je boeken, dus: kennis. Jij zoekt bepaalde kennis, die vind je niet. Dan ga je iets doen, wat dicht bij die bieb-sfeer zit, je gaat schoolspulletjes kopen. Misschien is dat een symbool voor een of andere geestelijke voorbereiding op school. Omdat schoolspulletjes kopen eigenlijk een materiële voorbereiding is, dan zal het als symbool een geestelijke voorbereiding zijn. Nu ben je via-via dus in deze heel andere stemming/sfeer beland. Naar huis gaan, dat is als symbool dus weer: in je geest teruggaan naar de sfeer van thuis. De droom beeldt dat uit met: naar je materiële huis gaan, in je buitenwereld. Dit kan je in het droomwoordenboek ook terugvinden, als je klikt op ‘gebouw’ en ‘huis’. Een trein is een vervoermiddel, en lopen (langs de rails) dat is: zonder vervoermiddel gaan, op eigen kracht. Tenminste als je dit lopen langs de rails niet meegemaakt hebt ooit, toen er een trein uitviel. Want dan is het een symbool voor die sfeer van toen, denk ik. Maar goed. Op m’n website in vervoermiddelen in dromen kun je het idee van vervoermiddelen terugvinden, en wat een trein betekent: een supersnelle manier om je te verplaatsen (in je geest dan weer). Maar jullie twee gaan op een gegeven moment op eigen kracht naar huis, zonder het hulpmiddel ‘trein’. Wat in deze droom ook opvalt is, dat je van een sfeer van ontspanning langzamerhand gaat naar sferen die meer inspanning kosten. Van makkelijk leven (disco) naar bieb naar schoolvoorbereiding. Dan ga je je dus langzaam meer inspannen, de overgang van school naar disco is makkelijker, kost geen inspanning. Maar de overgang maak je steeds mee, met een vriendin. Het zou dus ook kunnen misschien, dat deze droom staat voor een iets langere periode, van vakantie naar weer opnieuw op school beginnen. Misschien na de herfstvakantie? Of een lang weekend? Het gaat niet echt om Frankrijk, het is maar een symbool voor ontspanning. Dus de droom kan zo best de overgang van weekend naar schoolgaan in beeld brengen. Toch zit deze periode waarschijnlijk in het heden voor jou. Omdat het stuk met het boek wat je nu zoekt, erin voorkomt. Ga dus even na, wanneer je ging zoeken naar dit boek, dan vind je de periode waarover deze droom gaat. Als je het boek vanmiddag gevonden zou hebben, dan kan de droom dus ook nog over vanmiddag gaan, maar niet over later dan vanmiddag. Anders past dat (letterlijke) boek er niet in. Het boek zal geen symbool zijn, omdat je dat nu nog steeds zoekt, het is actueel. Dit is ongeveer het idee, wat ik zo over je droom kan krijgen. Het is nog steeds wat vaag, maar je ziet, dat je droom écht niet minder symbolen heeft dan dromen van anderen. Je moet wel bij elk stukje nadenken en nagaan of iets een symbool is of niet. Want er hangt geen bordje bij: ‘dit is een symbool’. Behalve die eerste disco, in het begin. Daar is de naam anders van, en verschillen met de werkelijkheid hebben meestal betekenis. --- Dat de kleuren in je dromen steeds sterker worden, kan te maken hebben met je gezondheid. Mensen dromen meestal in zwart-wit als ze niet zo goed in hun energie zitten. Omdat dromen energie kosten. De kleuren ook. Oudere mensen dromen vaker in zwart-wit, mensen die in een zwakkere conditie zijn, ook. Een andere reden om in zwart-wit te dromen is, dat je in een depressieve toestand zit, je geest heeft als het ware zélf weinig kleuren, is grauwer en zwart-witter. Of: het onderwerp van een bepaalde droom is zelf zwart-wit, of kleurloos. Dan krijg je die droom zonder kleuren te zien. Dat leg je dan uit met dat die hele droom, over dat onderwerp, zich in een kleurloze sfeer afspeelt. Daar voel je je dus ook minder bij. Zwart-wit kan ook staan voor zwart-wit-denken. Dat is denken waarin je geen nuances hebt. Iets is dat óf waar óf niet waar. Er is dan geen tussenweg. Dat de mensen opeens konden praten, kan ook aan je conditie liggen. Het zou ook nog kunnen, dat de mensen jou als mens meer te zeggen hebben (figuurlijk gesproken dan), als je ze ziet. Dat ze vroeger “bleker” waren, je minder aanspraken. En dat de droom dit uitbeeldt. Ga eens na, of je je de laatste tijd beter voelt, minder somber, of dat je meer energie hebt? Misschien zijn bepaalde problemen over aan het gaan? Als je super moe bent, dan kan je inderdaad meestal je dromen minder goed onthouden. Maar het is ook nog eens zo, dat je vaak minder dromen krijgt als je super moe bent. Want dromen kosten je energie. Ik heb als ik moe ben, 0-2 dromen per nacht, en als ik fit ben, vaak 6-8. En ik onthou ze dan ook beter. Onthouden gaat makkelijker met een heldere kop natuurlijk dan als je moe of slaperig bent. Wat het ongesteld worden betreft, dat snap ik niet zo, dat je dan sterker en echter droomt. Omdat dat extra energie kost, dat merk je toch ook aan je humeur als je ongesteld bent? Dat het minder kan zijn? Dan zou je eigenlijk minder dromen moeten hebben. Maar misschien heb je ze dan wel harder nodig, en is dat daarom zo. Daar ben ik nog niet achter in ieder geval. Ik hoop dat je hier iets mee opschiet, en dat je dromen zo iets meer te zeggen kunnen hebben. En ik ben benieuwd, of je er iets in herkent. Of dat bepaalde stukken fout zijn gedacht van me. Als ik dat weet, kan ik verder zoeken in ieder geval. groeten, peter. ________________ * deze uitleg kan goed zijn, half goed of fout. * maak daarom zelf uit, wat je ervan gelooft. |
![]() |
|
Heej heej,
Hier was ik weer. Dank je wel voor je uitleg! Op sommige vlakken herken in mezelf(in het dagelijk leven). Maar op simmige vlakken denk ik toch echt bij me eigen:''ik geloof niet dat dit op mij slaat''. Eerlijk gezegd vind ik je uitleg soms een beetje vaag. Maar op het moment dat ik sommige stukken herkende, werd het ook duidelijker. Zal daar dus wel aan gelegen hebben ![]() ![]() ![]() Over mijn eigen gevoel van de laatste...Ja ik weet het niet zo goed. Het ene moment ben ik ![]() ![]() Naja dat ongesteld zijn, kun je je in verdiepen. Misschien dat meer meisjes dit hebben? Ik ben dr wel nieuwschierig naar iig!! Naja hoop dat je hier wat mee kunt. Anyway thanks, ik denk dat ik vanaf nu toch wel anders ga kijken naar dromen. Ik ben ook vanplan om een dromen dagboek bij te gaan houden, maar omdat ik het momenteel nogal drukjes heb met school, ben ik bang dat ik dr toch nix aan zal doen. Maja kan het natuurlijk altijd proberen he ![]()
|
Ik heb altijd als er iets gaat gebeuren een angstig voorgevoel, en dan gebeurt er meestal ook wat.
Nu droomde ik vannacht dat ik op CNN aan het kijken was, dat er een meteoriet in de grote oceaan was gevallen, en een vloedgolf de westkust van de vs overspoeld had. Ook Japan en Korea waren er op. Op het nos-journaal was een roodkleurige wolk via radarbeelden te zien. Ik ging op mijn fiets door de stad en de lucht was roodkleurig, ik weet dat ik heel erg bang was. Het was een half-droom, dus ik was ook 10% wakker, vandaar dat ik me het kan herinneren. Ik ben nu best wel angstig, of is dit echt pure fictie wat ik gedroomd heb? |
![]() |
||
Citaat:
de dreiging is er altijd, is er altijd geweest, en zal er altijd blijven. Maar tegenwoordig worden ze bijna allemaal ruim van te voren gesignaleerd. Pe zei dat dit iets kan betekenen maar dat vind ik nergens op slaan TENZIJ je paranormaal (helderziend) zou zijn. En dat lijkt me helemaal sterk. Ik denk dat dit meer met persoonlijke angsten en ook films te maken heeft. Ik heb namelijk ook zovaak van dit soort dromen gehad. Over een meteoriet/asteroide inslag al 2 keer.....net echt.....maar ik geloof verder absoluut niet in een voorspelling ofzo.
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Wat gebeurt er nou als je droomt? Upke | 7 | 16-07-2004 22:27 | |
Psychologie |
nachtmerrie moon | 3 | 31-03-2004 17:19 | |
Psychologie |
Nachtmerries fruitvliegje | 12 | 07-10-2003 09:01 |