Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2004, 16:18
SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Hoi,

Hier nog een topic van mij maar dan over allimentatie ....

Ik open hier een apart topic voor zodat het voor mij overzichtelijker is en 2 totaal verschillende onderwerpen gescheiden blijven en er dus niet allerlei adviezen dwars door elkaar staan.....

Situatieschets:

Mijn vader en moeder zijn nu al ruim 11 jaar gescheiden! Mijn vader was de kostwinner in het gezin en kreeg dus de beschikking over onze zaak en "villa"...

Mn moeder kwam in 1 klap in de bijstand te recht en hier bleven wij ook zo'n 5 jaar in......het was een verschrikkelijke tijd en we leefden ontzettend armoedig....het was echt leven van centen en donaties van familieleden in de vorm van kleding en eten etc...

Goddank heeft mn moeder in die tijd allerlei cursussen gevolgd en zijn we nu uit de bijstand en heeft de afgelopen jaren goed betaalde banen weten te bemachtigen.....Hiernaast zijn ik en en mijn broer inmiddels ook wel oud genoeg voor de nodige bijbanen en vakantiewerk die wij dan ook hebben om onzelf te financieren

Al die jaren heeft mijn vader ons nooit gefinancierd.....Slechts doormiddel van een kaartje op onze verjaardag met 50 gulden toendertijd en nu dus 25 euro....en THAT'S IT!!!!!!

Ik vind dit echter een vreemde zaak want ouders dienen toch bij een scheiding allimentatie te betalen? Dit is echter al die 11 jaar never nooit gebeurd.....

Mijn moeder heeft er nooit werk van gemaakt want die was maar al te blij dat het contact met de kinderen verloren ging (haar ex-man, mijn vader.....ging vreemd met een goede vriendin van dr....dus wilde ze nix met mijn vader te maken hebben)

Nu ik 18 jaar ben kan ik dit allemaal gaan uitzoeken etc maar krijg hier geen hulp bij van familie van mijn moeders kant en dus ook niet van mijn moeder zelf.....niet van mn moeder omdat ik dan de nodige beerputten weer open zou trekken zoals ze zegt en familie omdat ze een hekel hebben aan mijn vader....

Mijn vraag:

In hoeverre was mijn vader verplicht allimentatie te betalen? Of is hij dit nog steeds? Kan ik hier alsnog aanspraak op doen? Kan iemand er om bepaalde redenen onderuit komen bij een scheiding?

Ik hoop dat iemand mij hierover zou kunnen informeren...

Met vriendelijke groet,

Ik

Laatst gewijzigd op 04-12-2004 om 21:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2004, 16:24
mirrie-1986
mirrie-1986 is offline
allimentatie bedoel je zeker?

Kinderbijslag krijg van de staat.

Ikweet trouwens niet hoe het zit. Volgens mij moet je daar een rechtzaak voor aanspannen.
Oud 04-12-2004, 17:02
Somebody Special
Somebody Special is offline
Volgens mij moet de meest verdienende tijdens de scheiding alimentatie voor zijn/haar ex en evt. de kinderen betalen tot 12 jaar na de scheiding.
Zou de andere persoon gaan werken dan wordt zijn/haar alimentie minder of stopt gezet, afhankelijk van het aantal uur en dus het salaris, voor de kinderen moet altijd betaald worden.

Alleen als in dit geval jouw moeder een nieuwe relatie aan zou gaan/gegaan is waarin een samenlevingscontract aanwezig is of ze hertrouwd is dan vervalt haar alimentatie.

Kinderen hebben tot hun 18e recht op alimentatie maar tot je meerderjarig bent (21) moeten je ouders ook financieel voor je zorgen, dus studie etc.
Meestal betaald degene wie die jaren de alimentatie heeft betaald deze latere kosten.
Als je werkt vanaf je 18e kunnen je ouders met je overleggen de alimentaie stopt te zetten, wil je dit niet dan moet dit met een rechter overlegd worden.

Volgens mij gaat het zo maar er zullen vast nog meer dingen bij komen kijken.

Laatst gewijzigd op 04-12-2004 om 17:07.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2004, 17:02
SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Citaat:
mirrie-1986 schreef op 04-12-2004 @ 17:24 :
allimentatie bedoel je zeker?

Kinderbijslag krijg van de staat.

Ikweet trouwens niet hoe het zit. Volgens mij moet je daar een rechtzaak voor aanspannen.
Thanks voor je tip....ik heb het al veranderd, ik had al zo'n vermoeden dat het niet de juiste benaming was...

Topictitel laat zich om 1 of andere reden niet veranderen....Misschien dat een forumbaas dat zou kunnen doen? Zo ja.....bij voorbaat dank
Met citaat reageren
Oud 04-12-2004, 17:05
SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 04-12-2004 @ 18:02 :
Volgens mij moet de meest verdienende tijdens de scheiding alimentatie voor zijn/haar ex en evt. de kinderen betalen tot 12 jaar na de scheiding.
Zou de andere persoon gaan werken dan wordt zijn/haar alimentie minder of stopt gezet, afhankelijk van het aantal uur en dus het salaris, voor de kinderen moet altijd betaald worden.

Alleen als in dit geval jouw moeder een nieuwe relatie aan zou gaan/gegaan is waarin een samenlevingscontract aanwezig is of ze hertrouwd is dan vervalt haar alimentatie.

Volgens mij gaat het zo maar er zullen vast nog meer dingen bij komen kijken.
Mijn moeder werkt nu zo'n 6 jaar dus vanaf dat moment is het voor haar komen te vervallen denk ik zo....hoewel ook zij daarvoor nooit iets heeft ontvangen...

Mn moeder is nooit hertrouwd en is ook nooit een nieuwe relatie aangegaan tot de dag van vandaag....
Met citaat reageren
Oud 04-12-2004, 17:10
Somebody Special
Citaat:
SimplyABoy18 schreef op 04-12-2004 @ 18:05 :
Mijn moeder werkt nu zo'n 6 jaar dus vanaf dat moment is het voor haar komen te vervallen denk ik zo....hoewel ook zij daarvoor nooit iets heeft ontvangen...

Mn moeder is nooit hertrouwd en is ook nooit een nieuwe relatie aangegaan tot de dag van vandaag....
Dan had zij de jaren dat ze niet werkte recht op alimentatie maar ben bang dat je daar nu niets meer aan kan doen.

Via een rechter zou je wel alimentatie voor jou (als je niet werkt) en evt. broertjes/zusjes kunnen regelen, hij is dit verplicht volgens mij.
Oud 04-12-2004, 17:12
Somebody Special
Ik heb een overzichtelijke site voor je gevonden, misschien heb je er wat aan

*KLIK*
Oud 04-12-2004, 17:16
SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 04-12-2004 @ 18:10 :
Dan had zij de jaren dat ze niet werkte recht op alimentatie maar ben bang dat je daar nu niets meer aan kan doen.

Via een rechter zou je wel alimentatie voor jou (als je niet werkt) en evt. broertjes/zusjes kunnen regelen, hij is dit verplicht volgens mij.
Mjah ach....het gaat nu ook niet echt meer op mn moeder.....het laatste dat zij wil is geld van haar ex-man...en ok daar kan ik dan ook wel begrijpen...

Het gaat nu alleen om mij, mijn rechten etc!

Ik werk op dit moment wel...maar dan in de vorm van een bijbaantje...en volg daarnaast dus een voltijd hbo studie....maar dan heb ik denk ik alsnog recht op alimentatie!

Thanks voor je link ook, ik ga de site meteen doorneuzen
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 11:15
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 04-12-2004 @ 18:10 :
Waarom niet? Hij is geld schuldig, toch?

Zou een mooie boel worden als ik mensen niet hoef terug te betalen "omdat het te laat is"...
Oud 14-12-2004, 14:46
mrsjones
mrsjones is offline
Ga eens naar de rechtshulp. Daar kan je gratis in contact komen met advocaten (pro deo etc.)
suc 6!
Reageren

Regels voor berichten