Waarschuwing: volgende regels tekst zullen wat warrig en gek overkomen, om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid tekst. Ik bied er nu reeds mijn excuses voor aan. Ik wens jullie veel geluk om dit door te lezen. Degenen die er in slagen om het door te lezen, verdienen een medaille voor doorzettingsvermogen.
Ik ben er ook wel al heel lang mee bezig, en enerzijds zijn het de meest belangrijke vragen in het universum. Wat is het leven, hoe is het ontstaan, hoe weten al die atoompjes dat ze samen een mensje gaan vormen, hoe kunnen al die atoompjes samen dan gaan denken, hoe zorgen al die atoompjes ervoor dat uit mijn hersenatoompjes vanalles naar mijn vingeratoompjes naar mijn toetsenbordatoompjes gaat, over de internetatoompjes naar jouw computeratoompjes naar jouw oogatoompjes naar jouw hersenatoompjes?
Heel ingewikkeld eigenlijk; maar de belangrijkste vraag is niet "wat is het leven en hoe zit het in elkaar?", maar juist "wat is een vraag en haar waarde?". Is het nu echt zo belangrijk om te weten wat het antwoord is, zou je met die miljoenen hersenatomen kunnen verstaan wat er met al die andere atomen gebeurt, waardoor je zou snappen wat op moleculair vlak gebeurt, wat ervoor zou zorgen dat je zo goed als alles zou snappen.
Bekijk het ook eens anders: we bestaan allemaal uit gigantisch kleine deeltjes, zo klein dat je ze niet kan zien: atomen en die atomen bestaan weer uit nog eens kleinere deeltjes (elektronen/protonen/neutronen) die uit kleine deeltjes bestaan (quarks) en anderzijds zijn wij geen geheel, we zijn gewoon een hoop atomen, in een bepaalde vorm 'gevallen' als het ware en als je al die mensen samenneemt, kom je aan een bevolking voor de aarde, als je de aarde en planten samenneemt kom je aan ons zonnestelsel, heel wat gigantisch grote sterren (die ook uit atoompjes etc. bestaan) erbij, een melkwegstelsel, heel wat melkwegstelsels erbij en je hebt een heelal, dat oneindig groot is en nog groter zou worden. Gek he, want wat is dat heelal dan, dat moet toch ook ergens inzitten, en dat moet ook ergens inzitten etc. etc. En hoe is het heelal ontstaan? Nog zo'n vraag, waar niemand een antwoord op heeft; kom ook niet af met een oerknal, want daarvoor heb je atomen nodig en die moet je ook ergens halen.
Eigenlijk zijn dat zowel frustrerende gedachten omdat het heel moeilijk is om zo abstract een logica te hebben, maar anderzijds laat het toe om dingen die rond je gebeuren te relativeren. Op atomair niveau maakt een dode niets uit, bijvoorbeeld. Het is gewoon waar wij een betekenis aan geven dat uitmaakt, dus als we ergens de betekenis van weghalen, dan maakt het zogezegd niets meer uit. Wat maakt het uit voor het heelal dat wij ons de vraag stellen hoe het in elkaar zit? Niets, want niets maakt uit. Het is echt niet alsof het de bedoeling is dat wij ons vragen gaan stellen, hoe iets in elkaar zit, maar toch doen we het maar al te graag om te streven naar die 100% kennis, maar dat bestaat niet. Kennis bestaat niet, kennis is gewoon iets dat door de mens is uitgevonden om aan te duiden dat je in je hersenatomen bepaalde verbindingen gemaakt hebt die ervoor zorgen dat je bepaalde informatie kan oproepen. Eigenlijk zou je alles oneindig abstract kunnen noemen omdat je axioma's moet stellen voordat je kan nadenken over het leven. Als je axioma's stelt, dan zeg je eigenlijk dat je van iets abstracts iets concreets zou willen maken. Mja, ik hoop dat je min of meer begrijpt waar ik naartoe wil, ook al staat het hier niet zoals ik het denk, omdat woorden vaak niet kunnen tippen aan gedachten. In je hoofd kan je wonderbaarlijke dingen uitvinden en filosoferen, maar ze toch niet omzetten in woorden, gek he.
Kortom: die vragen zijn echt niet belangrijk, maar wel heel interessant om over na te denken en zeker niet onnuttig, want onnuttig is een relatief begrip. Wat zou jij anders nuttig willen noemen? Lekker studeren voor school, nuttig? De wereld zal niet vergaan als je het niet doet (veel mensen denken van wel, sommigen zeggen zelfs dat hun leven ervan afhangt of dat ze dood zullen zijn met slechte cijfers). Wat noem je nuttig? Ervoor zorgen dat het heelal in evenwicht blijft? Denk je dat atomen ook lekker denken "wat zijn wij hier toch lekker nuttig en productief bezig het heelal in stand aan het houden"? Neen, hoor (of dat denk ik toch). Het gebeurt gewoon, maar voor mensen is dat vaak niet genoeg: waarom gebeurt dat? hoe gebeurt dat? Allemaal onbelangrijke vragen als je het relativeert of abstracter bekijkt; maar zeker leuke vragen om je mee bezig te houden.
Zo, ik sluit nu deze onnutige post af (of was ie nou nuttig) ?
Laatst gewijzigd op 20-12-2004 om 21:28.
|