Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2004, 10:59
JackieZ
JackieZ is offline
Hoi allemaal,

we weten dat Nederland een land is waar de verspreiding van illegale muziek en software hoogtij viert. Toch noemt een deel van Nederland zich nog altijd gelovig.

Nu ben ik niet gelovig en heb ik verder geen probleem met illegale software en muziek, maar ik weet mij zeker nog wel dat ene Gebod (zowel voor Christenen, Moslims als Joden zo geloof ik) te herinneren waarin diefstal verboden wordt.

Welnu, warez kunnen inderdaad beschouwd worden als diefstal. Wij eigenen ons immers een product toe dat in stricte zin niet van ons is. Hoewel warez downloaden of verspreiden volgens mij niet als diefstal te boek staat bij justitie, denk ik zeker wel dat het zo gezien kan worden, zeker als we het vanuit het geloof gaan bekijken.

Hoe kunnen gelovigen zich hiervoor verantwoorden?

Ik ken diverse gelovigen (ook hier op het forum) die veel illegale muziek en software hebben en daar geen enkel probleem van maken. Komen gelovigen met MP3 wel in de hemel?

Blijkbaar zijn er gelovigen die alle moderne middelen schuwen (streng gereformeerden) omdat er niets over in de Bijbel staat, en blijkbaar zijn er gelovigen die alle moderne zaken die niet in de Bijbel staan gretig accepteren. Over warez staat niets in de Bijbel, dus het mag, om kort te gaan.

Wat vinden wij hier nou van?

Laatst gewijzigd op 20-12-2004 om 11:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2004, 11:03
Verwijderd
ik ben als christen de laatste tijd mijn leven aan het opruimen. En ik heb toen ook besloten al mijn mp3'tjes te verwijderen en niet meer te downloaden. Want eigenlijk is het wel stelen naar mijn mening.
Ik ken wel christenen die gewoon downloaden, maar dat moeten zij weten.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 11:33
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
JackieZ schreef op 20-12-2004 @ 11:59 :

Hoe kunnen gelovigen zich hiervoor verantwoorden?
niet.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 12:08
T_ID
T_ID is offline
Beweren dat geloof maakt dat mensen nooit meer een misdaad plegen zou wel erg schijnheilig en naief zijn...

loze thread dus..
Oud 20-12-2004, 12:26
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-12-2004 @ 13:08 :
Beweren dat geloof maakt dat mensen nooit meer een misdaad plegen zou wel erg schijnheilig en naief zijn...

loze thread dus..
Het geloof heeft er bij mij voor gezorgd dat ik ben opgehouden met sommige verkeerde dingen.

En de topicstarter zij toch ook helemaal niet dat het geloof misdaden tegenhoudt, hij wil alleen weten hoe gelovige mensen tegen muziekdiefstal aankijken.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 13:25
Verwijderd
Stelen is sowieso fout. Of je nou in een god gelooft of niet.
Als je steelt en je bent gelovig ben je niet fouter. Daar lijkt me geen discussie over mogelijk.
Dus gelovigen stelen MP3's, ik ook. Ik vind dat niet hypocriet.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 14:12
see it
see it is offline
Ik download niet, simpelweg omdat ik geen zin heb om me erin te verdiepen. Alleen als ik ergus een nummertje tegenkom dat de zanger(es) zelf heeft vrijgegeven. Maareh hoe zit dat nu met branden, voor eigen gebruik is dat toch niet illegaal?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 14:15
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
see it schreef op 20-12-2004 @ 15:12 :
Ik download niet, simpelweg omdat ik geen zin heb om me erin te verdiepen. Alleen als ik ergus een nummertje tegenkom dat de zanger(es) zelf heeft vrijgegeven. Maareh hoe zit dat nu met branden, voor eigen gebruik is dat toch niet illegaal?
Je mag iets branden als je ergens het origineel van bezit en het dan niet weggeeft. Het kan zijn dat in Nederland zo is dat het downloaden van warez en muziek helemaal niet illegaal is, ik geloof inderdaad dat dat zo is; volgens mij mag je alles voor eigen gebruik gebruiken.

maar of het moreel ook OK is...?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 15:55
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
deadlock schreef op 20-12-2004 @ 14:25 :
Als je steelt en je bent gelovig ben je niet fouter. Daar lijkt me geen discussie over mogelijk.
stelen is niet sowieso fout, stelen is slecht voor de samenleving maar goed voor de dief, dat jij meer waarde hecht aan het algemeen belang is gewoon jouw mening
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 16:16
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 20-12-2004 @ 16:55 :
stelen is niet sowieso fout, stelen is slecht voor de samenleving maar goed voor de dief, dat jij meer waarde hecht aan het algemeen belang is gewoon jouw mening
Mooie opmerking!
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 16:17
Verwijderd
Ik zie het niet als stelen
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 20-12-2004 @ 16:55 :
Ja, op die manier kun je alles misdrijven wel rechtvaardigen. Als het gaat om het stelen van een brood door een arme bijstandsmoeder die anders nauwelijks te eten heeft, oke. Daar kun je eventueel nog over twisten. Maar geen weldenkend mens zal beweren dat het downloaden van muziek door studenten omdat dat gewoon goedkoper is dan het kopen van cd's gerechtvaardigd is, of je hebt wel een heel vreemd gevoel voor moraal.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 17:00
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 20-12-2004 @ 17:27 :
Ja, op die manier kun je alles misdrijven wel rechtvaardigen. Als het gaat om het stelen van een brood door een arme bijstandsmoeder die anders nauwelijks te eten heeft, oke. Daar kun je eventueel nog over twisten. Maar geen weldenkend mens zal beweren dat het downloaden van muziek door studenten omdat dat gewoon goedkoper is dan het kopen van cd's gerechtvaardigd is, of je hebt wel een heel vreemd gevoel voor moraal.
Het ligt natuurlijk wel iets anders dan dit.

Wanneer iemand 15.000 illegale MP3's bezit, zullen dat gemiddeld zo'n 1000 CD's zijn. Echter, iemand met niet zo veel geld zal geen 1000 CD's kunnen betalen.

Kortom, het is alleen nadelig voor het collectief indien degene die de muziek steelt de muziek zou kopen als hij de muziek niet kon downloaden. Het is dus voordelig voor de maatschappij als mensen MP3's downloaden die ze toch niet zouden kopen, omdat de welvaart van die mensen erdoor omhoog gaat. (ervanuitgaande dat ze de muziek ook waarderen natuurlijk) Immers, de maker van de muziek heeft er geen last van als iemand de muziek beluistert die toch de CD's niet zou kopen.

Om deze reden is het illegaal downloaden van MP3's gerechtvaardigd, in het geval dat men de CD toch niet zou kopen. Voor mezelf rechtvaardig ik het door mijn geld niet aan artiesten te geven door middel van CD's, maar het bezoeken van concerten. Touren ze niet, jammer dan voor ze.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 18:27
T_ID
T_ID is offline
tja, op papier is het stelen.

Persoonlijk denk ik dat het effect op de verkopen van piraterij marginaal is, omdat, idd, degenen die nu illegaal spelen het anders niet zouden kopen.

Verder geld voor de muziekindustrie dat er simpelweg te gulzuig me prijzen wordt omgesprongen.

25-30 euro voor een cd? hoeveel zou de productie kosten? 1 euro? 2?

Zolang een (waardeloze) artiest van een enkel cd'tje uitbrengen multimiljonair kan worden (de platenmaatschappijen verdienen daarnaast ook grof geld) is er nog te bezuinigen op de prijs.

Als de muziekconcerns (en de gamesindustrie) werkelijk zouden willen zouden ze de piraterij kapot kunnen concurreren.

maar ja, dan zou het mensen op kunnen vallen wat voor gigantische kartelvorming er aan het werk is... conclusie: hoppa, vervolgen, 12-jarigen aanklagen en in de gevangenis ermee....
Oud 20-12-2004, 19:13
see it
see it is offline
De platenmaatschappijen mogen ons ook geen veel te hoge prijzen laten betalen voor een schijfje met 10 à 11 nummers erop.
Voor het produceren van een CD is de platenmaatschappij ongeveer ?0,05 per exemplaar kwijt. Hier moeten ze natuurlijk kosten voor artiesten bij doen en de bedrijfskosten, dit zou uitkomen op zo'n ?1 per stuk.
Dan moet een winkel (FRS/Music Store) nog winst maken. Ik denk dat een CD gewoon voor ?5 in de winkel kan liggen ipv ?23 voor 10 keer 4 minuten.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 07:19
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-12-2004 @ 17:27 :
Doe nou niet alsof je een moralistisch Christen bent ofzo man. Hij maakt toch gewoon een goeie opmerking, je weet ook heus wel dat het zo is als hij zegt.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 09:35
Verwijderd
Citaat:
JackieZ schreef op 21-12-2004 @ 08:19 :
Doe nou niet alsof je een moralistisch Christen bent ofzo man. Hij maakt toch gewoon een goeie opmerking, je weet ook heus wel dat het zo is als hij zegt.
Nee aap, ik ben helemaal geen moralistische christen. Ik betwist alleen het nut van zijn opmerking. Als je zegt dat diefstal 'niet sowieso fout' is omdat het ook maar een arbitraire keuze is dat het algemeen belang voorgaat, dan kun je alle regels van een samenleving, geschreven en ongeschreven wel gaan betwisten omdat ze allemaal arbitrair zijn en daar heb je gewoon niets aan.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 10:22
Raven
Raven is offline
hmmpf kijk .. bij diefstal raakt iemand anders wat kwijt .. je neemt iets af.

downloaden is gewoon een kopie maken.

van de radio mag je immers ook muziek opnemen..

bovendien ..
meestal weet ik niet hoe een nummer heet en van wie het is .. door MP3 weet ik dat dus wel en heb dus ook door MP3 cd's gekocht. (anders had ik nooit geweten van wie dat nr was.)
en tja .. uit je stereo klinkt toch beter..
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 11:16
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Raven schreef op 21-12-2004 @ 11:22 :
hmmpf kijk .. bij diefstal raakt iemand anders wat kwijt .. je neemt iets af.

Tuurlijk is het stelen. Doe niet zo hypocriet, en wees eerlijk tegen jezelf. Stel je eens voor dat jij ergens je best voor doet, uiteindelijk eeen product aflevert, en je dit product wil ruilen voor geld, en bepaalde mensen dit product toch krijgen, zonder jouw te betalen voor alle moeite en inspanningen.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 11:25
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
deadlock schreef op 20-12-2004 @ 14:25 :
Goh, als je niet gelovig bent, ben je fout volgens de wetgeving, en mogelijk ook je geweten.

Wanneer je wel gelovig bent, speelt je geloof ik nog eens een rol.
Mensen die gelovig genoeg zijn stellen hun geloof nog eens boven de wet, daar komt het op neer.
Oud 21-12-2004, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 21-12-2004 @ 12:16 :

Tuurlijk is het stelen. Doe niet zo hypocriet, en wees eerlijk tegen jezelf. Stel je eens voor dat jij ergens je best voor doet, uiteindelijk eeen product aflevert, en je dit product wil ruilen voor geld, en bepaalde mensen dit product toch krijgen, zonder jouw te betalen voor alle moeite en inspanningen.
Dan nog is het een kopie maken; je steelt de auteursrechten en niet de muziek zelf.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 11:29
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Raven schreef op 21-12-2004 @ 11:22 :

van de radio mag je immers ook muziek opnemen..
In principe moet je betalen om de muziek te beluisteren. Wanneer je dat niet doet, doen de artiesten verlies. Dus neem je wel iets weg van hun. Ze hebben hun volste recht op je geld.

De radio is meer goed dan slecht voor de commercie, alles in acht genomen. Wanneer er geen radio was, waren veel artiesten minder populair. De mensen die opnemen van de de radio en zo de verkoop negatief beginvloeden zijn een zeer kleine minderheid.

Laatst gewijzigd op 21-12-2004 om 11:46.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 13:26
Raven
Raven is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 21-12-2004 @ 12:16 :

je hebt dus NIET goed gelezen..
ze krijgen geld OMDAT ik mp3's down .. anders hat ik die cd's nooit gekocht
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 14:44
Chrizzle
Chrizzle is offline
Een beetje stelen is niet bah, zeg ik altijd maar.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 14:58
Verwijderd
Citaat:
Chrizzle schreef op 21-12-2004 @ 15:44 :
Een beetje stelen is niet bah, zeg ik altijd maar.
ligt eraan of je gelovig bent.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2004, 15:01
RanC
RanC is offline
Als God Almachtig is, dan had hij hij al rekening gehouden met de technologische ontwikkelingen en daar zijn wetten al op gebaseerd.
In dat geval is het verboden voor gelovigen om Warez te downen.

Gelukkig ben ik ongelovig en download ik naar hartelust MP3'tjes.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 15:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
rspct schreef op 21-12-2004 @ 15:58 :
ligt eraan of je gelovig bent.

ligt eraan of je streng gelovig bent.
Oud 21-12-2004, 16:07
DEChengst
DEChengst is offline
Ik heb hier nog een 666 MHz CPU