Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2004, 21:40
alpha
alpha is offline
ik weet niet of dit op psych moet of op l&r..

Een vriend van me voelt zich erg rot. Hij wil niet zeggen wat er is, en ik ga hem ook zeker daar niet toe dwingen, maar ik merk wel dat het extreem is. Normaal is hij de leuke, altijd actieve, en nu zegt ie gewoon haast niks.
Het enige wat ik weet is dat het is met/over/door/? iemand die ik ook ken, in de zin van: eens ontmoet waarschijnlijk, want hij wil er liever niet met iemand over praten die zijn omgeving kent. Hij praat er gelukkig wel over met andere goede vrienden. Dat is iig iets. Ik kan niks doen (op msn: )

ik: oke maar is dr iets dat ik kan doen zonder meer info te hoeven geven dat jij een beetje blijer enzo word?
hij: neej sorry...

maar ik voel me nu zo machteloos!! Ik wil iets doen, maar ik kan niks doen.. heeft iemand enig idee?? Ik kan ook niet zomaar even langskomen, want het is 2 uur met het openbaar vervoer.. Misschien moet ik hem ook wel gewoon laten, maar dat kan ik dus niet goed.. Als iemand verdriet of problemen heeft, dan wil ik op de een of andere manier helpen..
Oud 19-12-2004, 21:54
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 19-12-2004 @ 22:40 :
ik weet niet of dit op psych moet of op l&r..

Een vriend van me voelt zich erg rot. Hij wil niet zeggen wat er is, en ik ga hem ook zeker daar niet toe dwingen, maar ik merk wel dat het extreem is. Normaal is hij de leuke, altijd actieve, en nu zegt ie gewoon haast niks.
Het enige wat ik weet is dat het is met/over/door/? iemand die ik ook ken, in de zin van: eens ontmoet waarschijnlijk, want hij wil er liever niet met iemand over praten die zijn omgeving kent. Hij praat er gelukkig wel over met andere goede vrienden. Dat is iig iets. Ik kan niks doen (op msn: )

ik: oke maar is dr iets dat ik kan doen zonder meer info te hoeven geven dat jij een beetje blijer enzo word?
hij: neej sorry...

maar ik voel me nu zo machteloos!! Ik wil iets doen, maar ik kan niks doen.. heeft iemand enig idee?? Ik kan ook niet zomaar even langskomen, want het is 2 uur met het openbaar vervoer.. Misschien moet ik hem ook wel gewoon laten, maar dat kan ik dus niet goed.. Als iemand verdriet of problemen heeft, dan wil ik op de een of andere manier helpen..
Iemand die geen hulp wil help je het beste door geen hulp te bieden.
Buiten dat lopen relaties (vriendschappelijk of niet) in de regel slecht af met een helper/slachtoffer-rolverdeling. Het slachtoffer zal de hulp in het begin waarderen, de helper vindt het niet erg die hulp te bieden. Echter raakt het slachtoffer steeds meer afhankelijk van de helper. Hierdoor ontstaat een zeer kwetsbare relatie tussen beiden. Je kunt iemand wel steunen, maar helpen is iets anders. Het slachtoffer gaat zich (bewust, dan wel onbewust) altijd naar het slachtoffer gedragen. Wat dus betekent dat je een kromme band schept, jij bent immers geen hulpverlener. Je kunt er voor iemand zijn, maar je moet uitkijken met het daadwerkelijk helpen van diegene.
Als het al op zo'n manier gaat als er om hulp gevraagd wordt, hoe zal dat dan aflopen als jij hulp biedt waar niet om gevraagd wordt? Sterker nog: waarvan verteld wordt het niet te geven?

Laatst gewijzigd op 19-12-2004 om 21:56.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 22:00
alpha
alpha is offline
oke dus je zegt dat ik genoeg gedaan heb nu ik duidelijk heb gemaakt dat ik open sta om mee te praten enzo. Dus nu hij zegt dat het niet hoeft, moet ik er niet over verder gaan.
(ik weet dat ik dat aan de ene kant ook zou willen (en zeggen!!) maar diep van binnen zou ik toch wel hulp willen..)
dus ik moet ook niks vragen aan zn zusje als ik die binnenkort eens spreek.. (die gaan altijd al niet zo leuk met elkaar om.. zal best kunnen zijn dat dat het is) Ik weet wel dat hij dan giga boos zou worden, maar toch..
De drang om te helpen is sterker dan die van beter weten en niks doen. (alhoewel ik nu niks doe, in de zin van niet aan het vragen enzo)
Oud 19-12-2004, 22:06
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 19-12-2004 @ 23:00 :
oke dus je zegt dat ik genoeg gedaan heb nu ik duidelijk heb gemaakt dat ik open sta om mee te praten enzo. Dus nu hij zegt dat het niet hoeft, moet ik er niet over verder gaan.
(ik weet dat ik dat aan de ene kant ook zou willen (en zeggen!!) maar diep van binnen zou ik toch wel hulp willen..)
dus ik moet ook niks vragen aan zn zusje als ik die binnenkort eens spreek.. (die gaan altijd al niet zo leuk met elkaar om.. zal best kunnen zijn dat dat het is) Ik weet wel dat hij dan giga boos zou worden, maar toch..
De drang om te helpen is sterker dan die van beter weten en niks doen. (alhoewel ik nu niks doe, in de zin van niet aan het vragen enzo)
Alleen moet je oppassen met welk doel je hem wilt helpen.
Doe je dat uit principe, of voor hem? In dit geval lijk je meer naar het eerste te neigen. Doe je het voor hem dan zou je de situatie met rust laten, hoe moeilijk dat ook is. Als hij aangeeft dat hij beter af is zonder hulp, moet je hem ook geen hulp verschaffen. Nu juist niet. Daar 'help' je hem het best mee.
Ga helemaal niet achter zijn rug vissen, daar komt hij toch wel achter. Denk je dat hij daar nu op zit te wachten?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 22:15
alpha
alpha is offline
Citaat:
Robgoroth schreef op 19-12-2004 @ 23:06 :
Alleen moet je oppassen met welk doel je hem wilt helpen.
Doe je dat uit principe, of voor hem? In dit geval lijk je meer naar het eerste te neigen. Doe je het voor hem dan zou je de situatie met rust laten, hoe moeilijk dat ook is. Als hij aangeeft dat hij beter af is zonder hulp, moet je hem ook geen hulp verschaffen. Nu juist niet. Daar 'help' je hem het best mee.
Ga helemaal niet achter zijn rug vissen, daar komt hij toch wel achter. Denk je dat hij daar nu op zit te wachten?
het is niet zomaar iemand. ik wil niet dat hij zich slecht voelt.. dan ben ik ook niet heel happy.. dus het is enerzijds misschien uit principe maar ook voor een groot(er) gedeelte voor hem..
maar ik ben dus nu gezellig met hem aan het praten. (of iig een poging tot) dus ik laat het rusten.. maar in mn hoofd blijf ik ermee zitten.. als het iig maar goed komt
Oud 20-12-2004, 13:06
Verwijderd
Komt tijd komt raad. Soms kun je gewoon geen hulp geven dan moet je je niet machteloos voelen, dat is namelijk de keuze van die vriend van je of hij/zij je wil laten helpen of niet. Maar hij/zij zal wel van andere plekken hulp krijgen. Mocht je denken van niet je kunt slechts zeggen dat je er bent als hij/zij je nodig heeft, meer ook niet?
---------
Dont regret not helping when your not able to help,
Regret not helping when you were able to !
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten