Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2004, 16:53
rambo-007
rambo-007 is offline
eey mensen.
ik heb morgen een practicum toets maar ik begrijp er helemaal niets van ik heb ook al een aantal uur bijles gevolgd maard aar werd ik niet veel wijzer van.

voorbeeld!
Voorbeeld practicum toets:

A. 1. Maak vast AluminiumHydroxide.
- geef elke oplos vergelijking + neerslagvergelijking.

2. Maak vast Calciumfosfaat.
- geef elke oplos vergelijking + neerslagvergelijking.

B. 1. Geef het onderzoekschema om aan te tonen welk zout zich in het potje bevindt.
- NatriumHydroxide
- BariumSulfaat
- KaliumCarbonaat
- LoodNitraat
- KoperChloride

C. 2. Geef de oplosvergelijking van elke oplosbaar zout.

3. Geef elke neerslagvergelijking van elk voorspelbaar slecht oplosbaar zout.

dit moet ik morgen kennen maar ik snap niet echt waar ik nu mee moet beginnen[jaa met opdracht a maar ik kom al bij a niet verder]dus misschien weet iemand het hier? en zou diegene dan ook meteen erbij willen zetten hoe hij het heeft gevonden
ThQ Alvast _0_
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2004, 17:47
sdekivit
sdekivit is offline
gebruik een oplosbaarheidstabel

bijvoorbeeld we hebben een oplossing Ba(NO3)2 en Na2SO4 die we bij elkaar gooien.

we weten dat natrium en nitraatzouten goed oplosbaar zijn en dus worden ze door water gehydrateerd:

Ba(NO3)2 ---> Ba2+(aq) + 2 NO3- (aq)
Na2SO4 ---> 2 Na+(aq) + SO42-(aq)

vervolgens ga je kijken of er onoplosbare combinaties zijn (Ba met NO3 vergelijken heeft geen zin natuurlijk want dat hebben we al zelfde geldt voor Na met SO4)

nu blijkt dus dat NaNO3 goed oplosbaar is volgens de tabel, maar de combinatie Ba2+ en SO42- blijkt slecht oplossbaar te zijn. We krijgen dus een neerslag:

Ba2+(aq) + SO42-(aq) --> BaSO4(s)

als je wilt onderzoeken met een neerslag welke stof erin zit, dan moet je dus een stof nemen die een neerslag vormt met het ene ion, maar niet met het andere ion. Als je dan een negatief ion moet aantonen, neem je dan ook meestal een nitraatzout, want nitraat + het positieve ion dat je niet wilt aantonen lost goed op en vormt geen neerslag. Wil je een positief ion aantone, dan neem je meestal natriumzouten want het negatieve ion dat je niet wilt aantonen lost goed op als natriumzout.

Wil je een een stof in een mengsel aantonen, dan zul je een stof moeten zoeken die wel met het ene ion een neerslag vormt, maar niet met het ander. --> heb je geen neerslag dan weet je dat je te maken hebt met de goed oplosbare combo en anders met de niet goed oplosbare combo.

beetje duidelijk ? (heb geen voorbeeldjes omdat ik geen oplostabel bij de hand heb)
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 18:12
rambo-007
rambo-007 is offline
echt waar .. dank je ik ga nu even alles doornemen en dan laat ik het wel even weten of ik er iets aan had in ieder geval bedankt
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 15:21
pino123
pino123 is offline
Citaat:
rambo-007 schreef op 16-12-2004 @ 19:12 :
.. dank je ik ga nu even alles doornemen en dan laat ik het wel even weten of ik er iets aan had in ieder geval bedankt
vertel vertel vertel
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 15:45
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
pino123 schreef op 23-12-2004 @ 16:21 :
vertel vertel vertel
nieuwsgierig aagje
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren