Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2004, 20:33
ice-dive
ice-dive is offline
Sinds een paar dagen is mijn pc zéér langzaam. Opstarten duurt langer, en ook 'stottert' de pc (de muis als ik een prog. opstart, winamp als ik muziek draai, stotterd de muziek). Dit is 'opeens' gebeurd.

Alles gescant met ad-aware en Norton, en niks gevonden!

Pc specs:

Pentium4 2.4Ghz
768MB DDR
120 + 80 + 200GB Hdd
Ati radeon 9700

Screenshot van me cpuload (Dit was geloof ik winamp openen, verkenner een keer openen, en windows media player!)

Ik zal zo een programmatje installeren om me temps te checken, en deze hierna ook posten. (Volges mij ligt het daar niet aan, want ik heb nog extra coolers in me pc die niet altijd aanstaan, en al zet ik die wél aan, heb ik nog steeds dezelfde problemen!)

En mijn geheugen heb ik al getest, en daar vind ie geen fouten in.

Maar mijn vraag dus, wat veroorzaakt dit?
Oud 28-12-2004, 20:39
M@rco
M@rco is offline
Check idd je temperaturen eens. Als een P4 te warmt wordt klokt ie terug en wordt ie dus langzamer.
Oud 28-12-2004, 20:40
ice-dive
ice-dive is offline
Citaat:
M@rco schreef op 28-12-2004 @ 21:39 :
Check idd je temperaturen eens. Als een P4 te warmt wordt klokt ie terug en wordt ie dus langzamer.
(Ik pak je nieuwe post ff ) Dat geloof ik, maar hij wordt wel érg veel langzamer, tot aan het stotteren toe.

Dit zijn temps van me pc (Check Temp3, welke is dat?) Die schommelt steeds tussen 49-50 (en zogauw 50, met vlammetje)

Oud 28-12-2004, 22:21
M@rco
M@rco is offline
Hmm, 50 graden is best warm voor een P4. Ik heb zo'n zelfde processor, maar die komt nauwelijks boven de 35 graden uit. Download hier eens het progje ThrottleWatch:

http://www.panopsys.com/

Als het goed is kun je daarmee zien of je CPU idd terugklokt. Gewoon aanzetten en ff een tijdje wat met je PC gaan doen.
Oud 28-12-2004, 23:19
Verwijderd
24 procent load is niet vreemd als je een applicatie opstart.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 23:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mogelijk Harddisk in PIO mode. Dat zuipt CPU bij schijfactiviteit en zorgt daarmee ook voor schokkerig verloop. PIO is interrupt-driven en gaat dus voor alle andere CPU taken.

Check met Everest of in de eigenschappen van je IDE controller in de Device Manager of je HDD soms in PIO mode draait.
Oud 29-12-2004, 11:09
Dumbass
Dumbass is offline
mijn cpu zit ook altijd rond de 50° is dit dan zo abnormaal, ik heb wel P4 3.2Ghz HT
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 11:12
M@rco
M@rco is offline
Als het een Prescott is dan kan het best, maar een 2.4GHz hoort gewoon niet zo warm te worden.
Oud 29-12-2004, 11:24
Dumbass
Dumbass is offline
is een prescott maar ik zie dat temp soms oplopen tot 58° wat kan ik hier aan doen ???
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-12-2004 @ 00:29 :
Mogelijk Harddisk in PIO mode. Dat zuipt CPU bij schijfactiviteit en zorgt daarmee ook voor schokkerig verloop. PIO is interrupt-driven en gaat dus voor alle andere CPU taken.
PIO mode zorgt er alleen voor dat de CPU niet verder kan werken op de bus omdat de harde schijf dan niet zelfstandig kan werken en dat is bij DMA opgelost. Maar als je harde schijf in PIO mode draait (wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt bij zo'n nieuwe PC, of iemand moet bewust in het bios hebben zitten loten) kost dat volgens mij geen hoge CPU-usages zoals je die kunt zien in de task mananger.

Bovendien, vijftig graden - wie zegt ons dat hij de kachel op zijn computerkamer niet megahoog opstookt en dat hij niet een enorme zutkoeler heeft en geen airflow?
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 13:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dumbass schreef op 29-12-2004 @ 12:24 :
is een prescott maar ik zie dat temp soms oplopen tot 58° wat kan ik hier aan doen ???
probeer de kast open te schroeven en kijk eens of de koelers stofvrij zijn.
Oud 29-12-2004, 17:34
Dumbass
Dumbass is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-12-2004 @ 13:00 :
PIO mode zorgt er alleen voor dat de CPU niet verder kan werken op de bus omdat de harde schijf dan niet zelfstandig kan werken en dat is bij DMA opgelost. Maar als je harde schijf in PIO mode draait (wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt bij zo'n nieuwe PC, of iemand moet bewust in het bios hebben zitten loten) kost dat volgens mij geen hoge CPU-usages zoals je die kunt zien in de task mananger.

Bovendien, vijftig graden - wie zegt ons dat hij de kachel op zijn computerkamer niet megahoog opstookt en dat hij niet een enorme zutkoeler heeft en geen airflow?
pc is 2maand oud dus zit geen stof in en hebk ook al gedaan
koeling zit standaard in case (aopen) en op cpu is cpu P4 3.2Ghz boxed with cooler dus zal wel van goed kwaliteit zijn als intel ze op zijn cpu's zet
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 17:48
ice-dive
ice-dive is offline
Euhm ben weer thuis, zal dadelijk eens kijken voor die Pio-mode.

Het is hier altijd wel warm op mijn kamer (computer staat bijna langs verwarming). Maar al doe ik mijn zijkant eraf scheelt het nog niet veel.

Ooh, heb net 2min pc aanstaan, en zie dat proc maar 31graden is. Maar toch stottert mijn pc constant, bij het starten/wisselen van programma's!

Zou een her-installatie van XP niet helpen?

btw, dumbass, zou je aub even een eigen topic aan willen maken?
Oud 29-12-2004, 19:41
M@rco
M@rco is offline
Dat kun je idd ook gewoon proberen Best kans dat alles dan weer prima werkt. Test ook je harde schijf even (testprogje op site fabrikant)..
Oud 29-12-2004, 20:50
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-12-2004 @ 13:00 :
Jawel, CPU zit constant tegen de 100% aan, b.v. bij het opstarten wanneer er veel HDD activiteit is. De muis is ook heel erg schokkend dan en geluid speelt ook krakerig en choppy af. In Linux/BSD zul je denk ik zien dat Interrupt CPU usage tegen de 90% aan zit. Interrupts worden ook gewoon gezien als processorgebruik.
Citaat:
Ja daar heb je niks aan nee. Eerst de temperatuur van de kast (of mobo) eens zien, en vergelijken. Als dat 40 graden is, is zijn delta 10 graden, wat niet zo superveel is. In dat geval is zijn airflow brak want 'koelt' hij zijn processor met lucht van 40 graden.

Laatst gewijzigd op 29-12-2004 om 20:57.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 20:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dumbass schreef op 29-12-2004 @ 18:34 :
pc is 2maand oud dus zit geen stof in en hebk ook al gedaan
koeling zit standaard in case (aopen) en op cpu is cpu P4 3.2Ghz boxed with cooler dus zal wel van goed kwaliteit zijn als intel ze op zijn cpu's zet
Nou ga jij eens fijn genieten van de kwaliteit van je Intel Prescott CPU en boxed koeler.

Als je onderzoek had gedaan voor de aankoop had je geweten dat Prescott een heethoofd was. En als je dan een Prescott had gekocht, had je er verstandig aan gedaan een goede koeler te kopen met een zeer lage thermische weerstand (graden C per W). Maar een air tunnel waarbij de heatsinkfan direct 'verse' lucht van buiten je kast krijgt aangevoerd van buiten je kast is ook een optie. Goedkoop ook mits je het zelf doet.
Oud 29-12-2004, 21:02
M@rco
M@rco is offline
Nou, de boxed cooler die bij de Prescott zit is wel een goed ding... het is zo'n beetje de best koelende Prescott-koeler die er is (dat is tenminste uit een of andere test gebleken). Alleen de herrie die die boxed dingen produceren...

Maar ja, de airflow in je kast moet idd ook in orde zijn. En veel nieuwe kasten komen standaard met zo'n "air guide" in het zijpaneel, dat zal ook niet voor niets zijn. :\
Oud 29-12-2004, 21:13
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dan wil ik wel specs zien van de hoogte van de thermische weerstand van dat ding. Testen zijn beperkt, vaak 10 maintream koelertjes die weinig populair zijn. 59 graden is gewoon niet echt fijn natuurlijk, ook al zit je CPU tegen de 104W TDP. Maarja zegt niks over ambient temperatuur en of hij de koeler ook goed heeft gemonteerd (koelpasta).
Oud 29-12-2004, 21:29
M@rco
M@rco is offline
Hmm, vergeet dat eigenlijk maar. Had ergens gelezen dat die boxed coolers wel aardig zijn, maar volgens Silent PC Review valt het allemaal wel mee.
Oud 29-12-2004, 21:39
Jolt
Jolt is offline
Mijn boxed amd koeler deed het beter dan mijn gare Artic Copper Silent 2, hij maakte alleen meer lawaai maar jah.
Oud 29-12-2004, 21:54
M@rco
M@rco is offline
Die Arctic koelers koelen ook niet fantastisch, ze maken alleen bijzonder weinig geluid (naja, behalve die nieuwe ATI/nVidia Silencers... brrr)

Da's de kracht van die dingen, ze zijn simpel, goedkoop en stil.

Laatst gewijzigd op 29-12-2004 om 21:58.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 22:09
Jolt
Jolt is offline
Cheap wel jah idd, ga maar eens overstappen op een iets duurdere 120 mm cpu koeling van zalman, mijn broer heeft zo eentje, die is lekker stil . Hoop dat de 120 mm versie nog stiller is dan de 80 mm.
Oud 31-12-2004, 05:53
Enlightenment
Enlightenment is offline
Thermische resistantie moet je naar kijken, dat is graden C per W. Daaraan kun je zien hoe goed een koeler koelt. 0,25 C/W is heel goed te noemen. Dat houdt in dat het koelblok 1 graad stijgt per 4W opgenomen vermogen.
Reageren

Regels voor berichten