Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2004, 18:05
Verwijderd
Hoi mensen,

Ik heb vandaag citalopram voorgeschreven gekregen van een psychiater voor een depressie. Ik weet dus niet hoe ik er op reageer. Dus nu heb ik een vraagje aan de mensen die dit medicijn gebruiken en wat je persoonlijke ervaringen mee zijn. Bijvoorbeeld met alcohol of gewoon in het algemeen. Van welke bijwerkingen had jij zoal last.

Groetjes.

Laatst gewijzigd op 21-12-2004 om 08:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2004, 19:03
Verwijderd
Citaat:
pskitje schreef op 20-12-2004 @ 19:05 :
Hoi mensen,

Ik heb vandaag citalopram voorgeschreven gekregen van een psychiater voor een depressie. Ik weet dus niet hoe ik er op reageer. Dus nu heb ik een vraagje aan de mensen die dit medicijn gebruiken en wat je persoonlijke ervaringen mee zijn. Bijvoorbeeld met alcohol of gewoon in het algemeen.

Groetjes.
medicijnen mag je nooit met alcohol gebruiken

Laatst gewijzigd op 20-12-2004 om 19:08.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 19:08
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Als het goed is zijn er geen bijwerkingen bij alcoholgebruik (staat ook in de bijsluiter) en kan het reactievermogen verminderen (alleen heb je hier waarschijnlijk enkel last van als je beroepshalve de hele dag geconcentreerd bezig bent, zoals een vrachtwagenchauffeur oid).
Ook is het waarschijnlijk zo dat het de eerste week nog geen effecten heeft, of zelfs een beetje negatief effect. Dat komt vaker voor bij antidepressiva.

@devilious: "Er zijn geen farmacodynamische of farmacokinetische interacties aangetoond met alcohol."

[edit] heeft de psychiater het middel niet toegelicht? Dat had je even kunnen vragen. Overigens zal hij/zij het middel en de werking bij jou op den duur wel evalueren, dus dan kan dat ook nog.
Oud 20-12-2004, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Zut Alors! schreef op 20-12-2004 @ 20:08 :
Als het goed is zijn er geen bijwerkingen bij alcoholgebruik (staat ook in de bijsluiter) en kan het reactievermogen verminderen (alleen heb je hier waarschijnlijk enkel last van als je beroepshalve de hele dag geconcentreerd bezig bent, zoals een vrachtwagenchauffeur oid).
Ook is het waarschijnlijk zo dat het de eerste week nog geen effecten heeft, of zelfs een beetje negatief effect. Dat komt vaker voor bij antidepressiva.

@devilious: "Er zijn geen farmacodynamische of farmacokinetische interacties aangetoond met alcohol."

[edit] heeft de psychiater het middel niet toegelicht? Dat had je even kunnen vragen. Overigens zal hij/zij het middel en de werking bij jou op den duur wel evalueren, dus dan kan dat ook nog.
oke didnt know that, maar ja dacht gewoon dat het in het algemeen zo was
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 15:45
Eend
Eend is offline
mijn broer slikt het geloof ik
Oud 21-12-2004, 19:23
Masquerade
Masquerade is offline
Ik heb het langer dan een jaar geslikt. In het begin had ik erg last van bijwerkingen. Voornamelijk duizeligheid, misselijkheid en gewoon een 'naar' gevoel. Dit trok na anderhalve maand weg, toen mijn lichaam gewend raakte aan de citalopram. Rond die tijd begon ik ook echt iets te merken: ik was een stuk minder depressief.

Ikzelf heb wel last gehad van bijwerkingen. Veel last van mijn maag, darmen, veel boeren door maagzuur, veel moeten plassen, en daarnaast ben ik nogal aangekomen. Maar geen angst: m'n psychiater zei dat die klachten niet al te vaak voor komen. Dus wie weet heb jij nergens last van.

Citalopram heeft mij echt geholpen en ik zou niet weten wat ik zonder had moeten doen. Het nam alle scherpe randjes van mijn gevoelens er een beetje af.

Sinds kort ben ik gestopt. Ook tijdens het stoppen begon ik me een beetje raar te voelen, maar dat lijkt me vrij logisch.

Wat betreft alcohol: ik zou wel uitkijken als ik jou was. Ik werd erg snel dronken en kon niet meer dan twee/drie glaasjes drinken. En ik ben een aantal keren erg dronken geworden toen ik de grens overschreed.

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 21:34
DigitalWorld
DigitalWorld is offline
ik gebruik ze ook (offtopic min of meer) en ze werken wel geod vind ik. Voor mij neutraliseerd het gevoel zodat ik geen extreme ups en down ect heb.
Zelf had ik helemaal er geen last van.

Veel sterkte ermee, Liefs.
Oud 21-12-2004, 22:12
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
devilious schreef op 20-12-2004 @ 20:03 :
Tenzij je het er juist om doet; alcohol veroorzaakt een bepaalde wisselwerking tussen medicatie waardoor het effect versterkt wordt.. Officieel wordt het ontraden omdat 1 glas alcohol gelijk staat aan het effect van 3 glazen bij een niet anti-depressivum gebruikend mens.
Oud 22-12-2004, 11:27
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Gelukkig geldt dat niet voor alle medicijnen.
Stel je eens voor dat ik niet mag drinken alleen maar omdat ik medicijnen voor astma & allergie gebruik.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 18:06
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Dat is alleen omdat alcohol en antidepressiva allebei inwerken op de zenuwwerking. De een vertraagt de prikkel, de ander vermindert het, en gezamelijk word je dan wel sneller duf of 'dronken'.
Oud 22-12-2004, 18:12
Adam Warlock
Adam Warlock is offline
Sommigen mensen krijgen last van een droge mond of slapeloosheid bij het gebruik van citalopram.
Oud 23-12-2004, 12:07
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 22-12-2004 @ 19:06 :
Dat is alleen omdat alcohol en antidepressiva allebei inwerken op de zenuwwerking. De een vertraagt de prikkel, de ander vermindert het, en gezamelijk word je dan wel sneller duf of 'dronken'.
Heb je het tegen mij?
Ik weet dat allang hoor.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 17:37
Verwijderd
Heej mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik gebruik het nu 4 dagen en heb nogal last van de bijwerkingen zoals een droge mond, duizeligheid, hoofdpijn, wat rillerig, misselijk, gewoon een flink rotgevoel. Doordat ik misselijk ben lukt het me niet om te eten en als ik toch eet dat ik alleen maar misselijker word ik hoop dat ze snel over gaan en het gewenste effect bereik waarvoor ze bedoelt zijn. Het maakte me wel een beetje bang wat er in Masquerade reactie stond dat ze er anderhalve maand last van had toen de bijwerkingen wat verminderde. Ik hoop dat het ook wat minder wordt want zo trek ik het niet.

Groetjes Pasquale
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 17:41
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 23-12-2004 @ 13:07 :
Heb je het tegen mij?
Ik weet dat allang hoor.
Nee, ik wou alleen even slim doen
Het was meer om aan te geven dat het geen bijwerking is van het medicijn zelf, maar gewoon algemeen.
Oud 24-12-2004, 12:07
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
pskitje schreef op 23-12-2004 @ 18:37 :
Het maakte me wel een beetje bang wat er in Masquerade reactie stond dat ze er anderhalve maand last van had toen de bijwerkingen wat verminderde. Ik hoop dat het ook wat minder wordt want zo trek ik het niet.
Ja, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij persoonlijk. Ik reageer vrij langzaam op medicijnen. Ook duurt het eeuwen voordat bij mij verdovingen werken, of ze moeten me echt platspuiten
Dus maak je geen zorgen!! Het gaat echt wel over.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 21:14
metallica
metallica is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 21-12-2004 @ 23:12 :
Officieel wordt het ontraden omdat 1 glas alcohol gelijk staat aan het effect van 3 glazen bij een niet anti-depressivum gebruikend mens.
He, dat verklaart al iets, dan weet ik waarom ik er nu opeens beter tegen kan
Oud 03-01-2005, 01:22
MrOizo
MrOizo is offline
Citaat:
pskitje schreef op 20-12-2004 @ 19:05 :
Hoi mensen,

Ik heb vandaag citalopram voorgeschreven gekregen van een psychiater voor een depressie. Ik weet dus niet hoe ik er op reageer. Dus nu heb ik een vraagje aan de mensen die dit medicijn gebruiken en wat je persoonlijke ervaringen mee zijn. Bijvoorbeeld met alcohol of gewoon in het algemeen. Van welke bijwerkingen had jij zoal last.

Groetjes.
Persoonlijke ervaaringen zijn:

In het begin bijwerkingen: Misselijkheid, zweten, trillen (voorral de handen) beetje duizelig.

Daarna: lichte misselijkheid(?), niet veel energie kunnen geven in korte tijd (sporten gaat veel moeilijker, snel moe, maar als je stopt geen last meer (gevoel van weinig uithoudings vermogen) vermindering van emotionele gevoelens, vermindering van lichaamlijke gevoelens (aanrakingen, pijn (verdoofd gevoel zowel geestelijk als lichaamlijk)
Oud 03-01-2005, 01:29
tsip
tsip is offline
Citaat:
wat gebeurd er dan met je???

ik zit namelijk wel aan zware medicijnen en heb wel biertjes gedronken....
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 08:53
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
een shrink is een psychiater.

leer engels
Oud 03-01-2005, 20:06
metallica
metallica is offline
Citaat:
tsip schreef op 03-01-2005 @ 02:29 :
wat gebeurd er dan met je???

ik zit namelijk wel aan zware medicijnen en heb wel biertjes gedronken....
in hoeverre ik gemerkt heb gebeurt er niet erg veel. je kan gewoon minder tegen alcohol. maar ze zullen het niet voor niets zeggen, dus zal er ook nog wel iets anders bij komen...
Reageren

Regels voor berichten