Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2005, 23:12
Laura_89
Laura_89 is offline
Ja ik had ineens zin om te schrijven.. Is het iets? Laat het ff weten, alle kritiek is welkom Oh jah, het is fictie, dat je niet denkt dat ik zo'n gruwelijke vader heb

---

Een huisje in Duitsland, het zag er gezellig uit. Twee weken blijven we hier, dacht ik, dat wordt echt leuk! Ik was nog nooit in Duitsland geweest, maar ik voelde me er wel thuis. Buiten sneeuwde het en het was ijskoud, ik was blij dat ik binnen was. Mijn ouders namen de ene slaapkamer, ik moest met m’n zusje op de andere. Twee badkamers, dat is wel handig, maar je mag niet te lang douchen, zegt m’n ma, door een geiser of zo, ik weet het niet precies.

Het is nu twee, misschien drie jaar geleden dat we in Duitsland waren. Hoewel ik er niet veel meer van weet, kan ik me die ene avond nog heel goed herinneren. Ik had ruzie met mijn vader, maar ik zou niet meer weten waarom. Om kleine dingen waarschijnlijk, daar gaan die ruzies zo vaak over. Mijn zusje was aan het douchen, ik wou net gaan omkleden. Toen begon hij te schreeuwen.

“Ik sla je nog eens een keer helemaal verrot! Ik vermoord je nog eens een keer!”
“Kom, ga maar in onze badkamer”, zei m’n moeder. Waarom, dacht ik, ik heb toch geen ruzie met m’n zusje?
Maar oké, ik ging naar de andere badkamer. En mijn vader maar schreeuwen. “Ik vermoord je nog eens een keer!”
Daar kwam mijn moeder al weer, met een handdoek en een washand. “Kom”, zei ze, “Snel, ga in onze badkamer”.
Ik ging, ik liep, ik rende zo hard ik kon. Nog nooit was ik zo bang geweest, zo bang, voor mijn eigen vader. Ik kon het niet begrijpen, wat had ik misdaan? Wat maakt iemand zo boos om zijn eigen dochter te willen vermoorden? En zou hij het menen? Ik durfde niets te zeggen, ik vluchtte de badkamer in. Mijn hart klopte in mijn keel, ik was zo bang. Ik hoorde mijn vader tegen mijn moeder schreeuwen, hij was opgestaan. Gelukkig kon de deur op slot. Hij bleef maar schreeuwen. Dadelijk moet ik terug naar mijn eigen slaapkamer, schoot het door mijn hoofd. Hoe moet ik daar komen, ik durf niet langs hem, ik durf echt niet. Eerst die deur op slot, waar was die sleutel? Ik zocht in de laden van de kast. Nog steeds het geschreeuw. Ik zocht verder, op de kast, tussen handdoeken. Het duurde eeuwen, en ik hoopte dat mijn vader daar bleef. Op de wastafel vond ik de sleutel, stom om daar overheen te kijken. Maakt niet uit, dacht ik, haast je nou. Trillend stak ik de sleutel in het slot. Omdraaien, nu, maar naar welke kant? Het geschreeuw ging door, ik kon er niet meer tegen. Ik probeerde naar links, gelukkig, goede kant, schiet op. Een kwart, halve slag, hij bleef maar draaien. Geschreeuw, geschreeuw, ik hoorde het bijna niet meer. Het was alsof ik gewend aan raakte. Kon dat, kon je aan zoiets wennen? En die sleutel bleef maar draaien… Op slot. Eindelijk. Maar ik kon niet meer, ik voelde me slap. Uitgeput van angst, maar toch klaarwakker. Heel stil ging ik op de rand van het bad zitten, toen werd alles zwart.

“Open doen, nu meteen. Doe open!” Ik schrok wakker van gebonk op de deur, geschreeuw.
“Open!”
Nee, dacht ik, nooit zal ik open doen. Ik wilde roepen, maar er kwam geen geluid uit m’n keel. Weer gebonk.
“Nu open doen!”
En nog steeds die angst.

---
Oud 04-01-2005, 09:01
86dagreed
86dagreed is offline
ik vind het best redelijk beschreven, ook de vluchtige/paniekerige gedachten die daarbij komen kijken zijn wel goed opgeschreven.

Ik ben zelf niet zo'n fan van deze schrijfstijl, maar ik vind het wel redelijk gedaan. Alleen zou je de situatie nog iets meer kunnen uitdiepen, het is een beetje hot-naar-her situatie. Het einde 'nog steeds die angst'vind ik niet wat. het is pats-boem afgelopen, met een clichezin aan het eind.

maar zoals gezegd: best ok.
Oud 04-01-2005, 09:35
Laura_89
Laura_89 is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 04-01-2005 @ 10:01 :
ik vind het best redelijk beschreven, ook de vluchtige/paniekerige gedachten die daarbij komen kijken zijn wel goed opgeschreven.

Ik ben zelf niet zo'n fan van deze schrijfstijl, maar ik vind het wel redelijk gedaan. Alleen zou je de situatie nog iets meer kunnen uitdiepen, het is een beetje hot-naar-her situatie. Het einde 'nog steeds die angst'vind ik niet wat. het is pats-boem afgelopen, met een clichezin aan het eind.

thnQ =)
Oud 04-01-2005, 09:37
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 04-01-2005 @ 10:01 :

I agree.
Oud 04-01-2005, 09:55
Verwijderd
Best aardig, maar ik denk dat de angst ed. verder uitgediept zou kunnen worden. Het lijkt wel, ook al is het in de eerste persoon geschreven, alsof je er van ver af op neer kijkt, in vogelvluchtperspectief ofzo. Mede door dat mis ik de impuls om eventueel verder te lezen om de huidige open plekken in te vullen. Natuurlijk roept het stuk vragen in me op, maar het zijn niet echt brandende vragen. 86dagreed heeft wat mij betreft gelijk als hij zegt dat de paniekerige gedachten goed zijn beschreven, maar het is niet meer dan goed.

De kern van het verhaal geeft me een sterk 'en toen' gevoel. Bijvoorbeeld zinnen als
Citaat:
En die sleutel bleef maar draaien… Op slot. Eindelijk.
zijn wat mij betreft rampzalig. Het houdt me weg van het eigenlijke verhaal, nu lijkt met meer alsof het ene viswijf op de markt een verhaal uit haar jeugd vertelt tegen een ander viswijf.

Ik ga tegen de stroom in wat het einde betreft. Het einde is best redelijk als je de nadruk op de angst wilt leggen en als dit stukje op zichzelf staat. Met als laatste zin
Citaat:
En nog steeds die angst.
sluit je wat mij betreft elk vervolg uit.

Grim - maar het zal natuurlijk aan mij liggen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 11:36
Choking Duck
Choking Duck is offline
Ik vind het mooi.
De angst komt mooi naar voren, al weet ik niet of dat je bedoeling is.
Als er een vervolg komt ben ik daar wel erg benieuwd naar.
Oud 04-01-2005, 11:55
Anki
Anki is offline
Moah..ben het met Grim eens..
Oud 04-01-2005, 12:36
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Anki schreef op 04-01-2005 @ 12:55 :
Moah..ben het met Grim eens..
Oud 04-01-2005, 12:42
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind het op zich wel prettig lezen, maar het verhaal zelf.. Ik weet niet, het wordt me toch niet helemaal duidelijk hoe het nu precies zit met die badkamers en zo
Oud 04-01-2005, 18:21
terror4life
terror4life is offline
ik ben het ook met grim eens.

alleen ik ergerde mij op gegeven moment een beetje aan te veel het woord "ik". (of dat ligt aan mij)
Oud 04-01-2005, 22:30
Verwijderd
Citaat:
terror4life schreef op 04-01-2005 @ 19:21 :
ik ben het ook met grim eens.

alleen ik ergerde mij op gegeven moment een beetje aan te veel het woord "ik". (of dat ligt aan mij)
Soms, in die schaarse gevallen waar je in de ik-persoon schrijft, kom je dat woordje vaak tegen ja

Grim
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 16:22
terror4life
terror4life is offline
Citaat:
Grim schreef op 04-01-2005 @ 23:30 :
Soms, in die schaarse gevallen waar je in de ik-persoon schrijft, kom je dat woordje vaak tegen ja

Grim
mooi ben ik niet de enige
Oud 05-01-2005, 16:39
Landslide
Landslide is offline
Ik vind je niet bepaald overtuigend door een groot gebrek aan achtergrondinformatie. Je kunt het wel vaag willen houden, maar het doet echt aan je verhaal af als het niet duidelijk is waarom de vader boos is bijvoorbeeld.
Het 'en toen, en toen' idee stoorde me ook nogal.
Reageren

Regels voor berichten