Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2002, 18:26
TMLWKY
TMLWKY is offline
Dat vroeg ik me af.

De meeste mensen die snijden doen dit omdat ze het niet meer zien zitten, zich in de knoop voelen, zonder uitweg, gevangen, enz.

Zouden er ook (katholiek/protestants)-Christenen zijn die dit doen? Of richten zij zich in plaats daarvan op het hiernamaals?

En hoe zit het met mensen die een poging tot zelfmoord hebben gedaan? Hoe valt dit te combineren met Christendom?

Grtz,
F

PS Als dit op Psychologie thuishoort, verplaats het dan maar!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-07-2002, 13:05
Janicha
Janicha is offline
ja, ik ben er zo een. ik heb geen poging tot zelfmoord gedaan hoor maar ik snij wel ) en ben christen.

Maar neem van mij aan, als je jezelf snijdt, of zelfmoord pleegt, dan ben je zo in de war, en dan voel je je zo k*t dat je echt niet denkt, mag dat wel van God? Of hoe zou hij het vinden? tenminste, dat doe ik niet... ik voel me dan gewoon zo
dat ik dat soort dingen doe Mensend dat doen zijn psyghisch in de war en ik denk toch dat ze dan niet helemaal weten wat ze aan het doen zijn om dat moment.
Oud 15-07-2002, 13:11
Poziomka
Poziomka is offline
Veel mensen zijn gedoopt en gevormd enkel en alleen omdat het hun familie raar leek om het niet te doen. Iedereen die ze kennen is gedoopt en gevormd dus moeten hun kinderen ook gedoopt en gevormd zijn. Het kind zelf heeft dan niets te zeggen en als het op latere leeftijd niet meer geloofd in God of dergelijke dingen, dan is dat maar zo, het blijft zogezegd een christen. Deze groep christenen kunnen evengoed snijden of zelfmoord plegen als anderen, want ze hebben geen echt geloof in God of Jezus. Echte christenen, echter, die bewust geloven en weten waarin ze geloven zullen denk ik niet snijden of zelfmoord plegen, want zij kunnen altijd hoop putten uit hun geloof.
xxx
Poziomka
Oud 15-07-2002, 13:39
Verwijderd
'k heb maar één, zeer kort, antwoord: ja.

(en nee, ik ben niet gelovig)
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 16:27
Quiana
Quiana is offline
Kijk, ieder mens maakt fouten, ook de Christen...
Dat vind God erg, maar doordat Jezus voor onze zonden is gestorven kan je vergeven worden...
Tuurlijk zullen Christenen aan zelfmoord denken, snijden, whatever...
t zijn ook mensen... alleen krijgen ze vaak naderhand spijt, en maken het goed met God....
En Christenen komen waarschijnelijk makkelijker uit een depressie/whatever omdat ze vreugde,hoop etc. uit hun geloof putten...
Oud 15-07-2002, 16:29
Quiana
Quiana is offline
Ow btw, k denk dat je t al doorhad, ik ben dus christelijk.
Ik heb heel veel moeilijke dingen meegemaakt, en heb ook vaak gesneden, maar k ben er idd uitgekomen door op God te vertrouwen...
Mn leven is nog steeds niet fantastisch, maar k woon eindelijk in een normaal gezin, heb vrienden waar ik op kan vertrouwen, en ook al ben ik blijven zitten, ik weet gewoon dak dit jaar wel haal (moet ook wel hehe)
Oud 15-07-2002, 16:33
Infaustus
Infaustus is offline
als je zelfmoord pleegt ga je naar de hel.
Oud 15-07-2002, 18:38
jimmyO
jimmyO is offline
Ik zal voor je bidden Janicha! (als je dat goed vind natuurlijk) Ik weet niet wat het is, waarom je dat doet, maar je kan voor alles bij God terrecht! Onthoud dat Hij van je houd!
Oud 15-07-2002, 19:57
Joostje
Joostje is offline
christus pleegde ook zelfmoord, net als ongeveer alle martelaren. konden grotendeels hun dood voorkomen :/
Oud 16-07-2002, 08:46
xsten
xsten is offline
Ik weet zeker dat het juist onder de christenen gebeurt. Er zijn genoeg christenen die op het randje hangen van geloof en relativiteit. Als je in die fase zit, dat je plotseling niet meer weet of god wel alles voor jou doet en je opeens zelf moet leven... of niet, komen dat soort dingen des te vaker voor.

Plus dat veel christenen denken dat dat "hiernamaals" veel beter is dan het leven hier.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 16:57
Janicha
Janicha is offline
Citaat:
jimmyO schreef:
Ik zal voor je bidden Janicha! (als je dat goed vind natuurlijk) Ik weet niet wat het is, waarom je dat doet, maar je kan voor alles bij God terrecht! Onthoud dat Hij van je houd!
Dank je Jimmy, dat vind ik echt heel lief van je. En ik weet dat ik altijd bij hem terecht kan. Hij zorgt ontzettend goed voor me, en door mijn geloof kan ik hier ook uitkomen
Oud 16-07-2002, 17:21
liefebees
liefebees is offline
Citaat:
Betamethason schreef:

En Christenen komen waarschijnelijk makkelijker uit een depressie/whatever omdat ze vreugde,hoop etc. uit hun geloof putten...
er zijn genoeg dingen in het leven waar je vreugde aan kunt beleven en hoop van kunt krijgen, dus ik denk dat zowel christenen als atheisten even snel uit een depressie/<zo iets dergelijks> kunnen komen, alleen ligt het bij christenen meer voor de hand om dat te doen door middel van het geloven in god/jezus.
Oud 17-07-2002, 18:54
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
liefebees schreef:
er zijn genoeg dingen in het leven waar je vreugde aan kunt beleven en hoop van kunt krijgen, dus ik denk dat zowel christenen als atheisten even snel uit een depressie/<zo iets dergelijks> kunnen komen, alleen ligt het bij christenen meer voor de hand om dat te doen door middel van het geloven in god/jezus.
mee eens. Ik ben er daardoor ook uit gekomen. Maar dat was niet makkelijk. Niet makkelijker dan op een andere manier uit een depressie komen denk ik
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 19:46
Infaustus
Infaustus is offline
Citaat:
jimmyO schreef:

Oud 18-07-2002, 18:14
McCaine
McCaine is offline
Ik vind dit toch meer op Psychologie horen, aangezien topics die over zelfmoord gaan of daarmee te maken hebben daarheen moeten. Dat het dan gaat over gelovigen staat al in de topic-titel en is dus wel duidelijk IMHO.

Filosofie & Levensbeschouwing -> Psychologie
Oud 18-07-2002, 20:06
Anne
Anne is offline
Waarom zouden ze er niet zijn???
Oud 18-07-2002, 20:41
alpha
alpha is offline
Jeetje wat een vraag! Natuurlijk zijn die er! Waarom niet?
Omdat we in een god geloven? Dan kan je toch nog wel in de put zitten. Dan kan je toch nog wel ZO erg in de put zitten dat ze geen zin meer in het leven hebben en snijden/zelfmoord plegen?

Okay, ECHTE Christenen zul je bedoelen. Dat je denkt dat deze dat niet doen omdat zij geloven in god en blijven geloven dat altijd alles goed zal komen. Maar mensen die wel gelovig zijn maar niet supergelovig (zoals ik, ik kom niet vaak in de kerk en geloof niet alles wat de bijbel zegt) zullen eerder denken dat het, ondanks god, toch niet meer goed komt. Maar ik denk heus dat de ECHTE Christenen ook wel snijden/zelfmoord plegen.
Oud 21-07-2002, 13:32
JJzD
JJzD is offline
kijk op zich mag het niet
(lichaam tempel van de heoilige geest die moet je in ere houden (Roken drank enz ))

maar het zal cker gebeuren
ik weet wel dat christenen het niet makkelijker hebben omdat zij ook nog een God hebben om dingen mee te moeten rijmen
als je in toeval gelooft is lijden makkelijk uit te leggen maar niet met een liefdevolle God
Oud 21-07-2002, 13:53
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef:
Jeetje wat een vraag! Natuurlijk zijn die er! Waarom niet?
Omdat we in een god geloven? Dan kan je toch nog wel in de put zitten. Dan kan je toch nog wel ZO erg in de put zitten dat ze geen zin meer in het leven hebben en snijden/zelfmoord plegen?

Okay, ECHTE Christenen zul je bedoelen. Dat je denkt dat deze dat niet doen omdat zij geloven in god en blijven geloven dat altijd alles goed zal komen. Maar mensen die wel gelovig zijn maar niet supergelovig (zoals ik, ik kom niet vaak in de kerk en geloof niet alles wat de bijbel zegt) zullen eerder denken dat het, ondanks god, toch niet meer goed komt. Maar ik denk heus dat de ECHTE Christenen ook wel snijden/zelfmoord plegen.
het gaat er niet om dat ze geloven dat alles goed zal komen, het gaat er om dat je als 'echte' christen geen zelfmoord mag plegen of iemand pijn mag doen, inclusief jezelf. Als je zelfmoord pleegt geldt dat als een verschrikkelijke zonde en ga je volgens het geloof rechtstreeks naar de hel. Dat komt doordat er geloofd wordt dat je niets mag veranderen aan je lichaam en jezelf al zeker niet eerder mag doodmaken dan 'god het wil' of 'god je roept'. Met andere woorden, god zit boven te kijken en ziektes rond te sturen om mensen dood te krijgen, en voor je zo'n door-god-gestuurde-ziekte krijgt of aangereden wordt door een door-god-gestuurde-auto (of valt van een door-god-gestuurde-steiger, enzovoorts) moet je op de aarde blijven zitten. Doe je dat niet dan ga je tegen gods wil in en ben je dus fout bezig.
Het is dan ook zo dat degenen die zelfmoord plegen geen christelijke begravenis kunnen hebben - in elk geval niet met een afscheid in de kerk en een dominee die leuke stukjes voorleest uit de bijbel.

Daarom zul je dus maar heel weinig christenen krijgen die zelfmoord plegen of in zich snijden. De meeste suicidale christenen zullen eerder hun sjaal/muts(/jas/broek, het moet wel effectief zijn natuurlijk) 'vergeten' als ze s'winters boodschappen gaan doen en hopen dat ze op die manier eerder een enge doch goddelijke ziekte zullen krijgen.

Disclaimer: Ik zou kunnen zeggen dat sommige delen van dit stukje niet spottend en sarcastisch zijn bedoeld, en dat de christenen onder ons niet boos moeten worden. Maar dat zijn ze wel, dus van mij mag je
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 15:37
nogmaals
nogmaals is offline
Citaat:
Infaustus schreef:
hoe kan jij dat nou weten? vraag ik mij af?
Oud 21-07-2002, 15:58
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:
Zijn er ook Christenen die snijden/zelfmoord plegen?
Nee, Christenen doen dat nooit

Ik heb het levende voorbeeld hier achter me op de bank zitten. Mn moeder is christelijk maar doet wel aan automutilatie. Ze kan niet zonder.
Oud 21-07-2002, 16:07
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
nogmaals schreef:

hoe kan jij dat nou weten? vraag ik mij af?
Kun je niet weten maar t schijnt wel een algemene christelijke instelling te zijn.
Oud 22-07-2002, 21:05
alpha
alpha is offline
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Infaustus schreef:
--------------------------------------------------------------------------------

Er wordt gevraagt aan Christenen,
Citaat:
TMLWKY schreefkatholiek/protestants)-Christenen
Ik ben Katholiek, en Katholieken geloven niet in de hel. Zij geloven dat alle mensen goed zijn, ondanks hun daden, en dat dus iedereen in de hemel belandt.
Oud 23-07-2002, 11:05
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
alpha schreef:
quote:
Infaustus schreef:

Er wordt gevraagd aan Christenen,
Ik ben Katholiek, en Katholieken geloven niet in de hel. Zij geloven dat alle mensen goed zijn, ondanks hun daden, en dat dus iedereen in de hemel belandt.
Als iemand die zelf Rooms-Katholiek is opgevoed, maar geen binding meer heeft met dit geloof, moet ik je helaas tegenspreken. Katholieken geloven wel degelijk in de hel. In een repertorium van diverse schoolvakken uit 1955 kwam ik bij het hoofdstuk over godsdiensten bij de behandeling van het Rooms-Katholicisme de volgende passage tegen:
"De mens die het kwade blijft aanhangen tot aan zijn dood is al veroordeeld. Voor hem is de hel die een toestand van verscheurdheid is, waarin men met heel zijn wezen naar het goede dat God is, getrokken wordt, maar blijft volharden in de slechte van God afgekeerde wil waarin men stierf."
Ik ben zelf overigens van mening dat de hel als zodanig niet bestaat, maar dat het alleen als pressiemiddel dient om mensen in het gareel te houden, net zoals een totalitaire staat alleen maar bij de gratie van angst en onderdrukking kan bestaan.
Oud 25-07-2002, 15:02
girl18
girl18 is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:
Dat vroeg ik me af.

De meeste mensen die snijden doen dit omdat ze het niet meer zien zitten, zich in de knoop voelen, zonder uitweg, gevangen, enz.

Zouden er ook (katholiek/protestants)-Christenen zijn die dit doen? Of richten zij zich in plaats daarvan op het hiernamaals?

En hoe zit het met mensen die een poging tot zelfmoord hebben gedaan? Hoe valt dit te combineren met Christendom?

Grtz,
F

PS Als dit op Psychologie thuishoort, verplaats het dan maar!
hmmmmmmmzz natuurlijk doen die het ook.. dit is echt een achterlijke vraag hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2002, 10:50
gothicje
gothicje is offline
heej ik ben zelf wel katholiek maar ik geloof er niet heilg in ofzo, ik ga nooit naar de kerk (geloof in god eeen beetje verloren)
maar geloof me er zijn genoeg echte christenen die wel snijden ofzo, er zijn ook christenen die doen het niet om hun geloof maar meestal bedenken ze wel iets anders hoor!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 13:02
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Poziomka schreef:
Veel mensen zijn gedoopt en gevormd enkel en alleen omdat het hun familie raar leek om het niet te doen. Iedereen die ze kennen is gedoopt en gevormd dus moeten hun kinderen ook gedoopt en gevormd zijn. Het kind zelf heeft dan niets te zeggen en als het op latere leeftijd niet meer geloofd in God of dergelijke dingen, dan is dat maar zo, het blijft zogezegd een christen. Deze groep christenen kunnen evengoed snijden of zelfmoord plegen als anderen, want ze hebben geen echt geloof in God of Jezus. Echte christenen, echter, die bewust geloven en weten waarin ze geloven zullen denk ik niet snijden of zelfmoord plegen, want zij kunnen altijd hoop putten uit hun geloof.
xxx
Poziomka
zo'n iemand ben ik dus ook. wel de hele zooi gehad, maar het altijd al verschrikkelijk gevonden.
Tja ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar ik snij wel. Of ik ooit zelfmoord ga plegen weet ik niet, maar ik denk er wel aan.

Kuzzz

ps. dat ik snij heeft verder nix met het christen zijn te maken. ook niet om me ouders dwars te bomen. k heb eigenlijk nooit zo aan die verbinding gedacht
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten