Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2005, 12:26
n1kk1
n1kk1 is offline
hey!!!
ik moet voor geschiedenis een werkstuk maken over de eerste vrouwelijke farao Hatshepsut
kan iemand mij misschien een intressant boek hierover aanraden?
alvast bedankt!
-xxx-
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2005, 19:54
Belgarath
Belgarath is offline
Je hebt meestal in de bieb wel een afdeling oudheid. Daar zou ik eens gaan kijken. Het enige wat ik zo weet is dat ze op afbeeldingen een baard heeft Cool onderwerp trouwens. Als je em af hebt wil ik em wel eens lezen.
Oud 09-01-2005, 14:33
pino123
pino123 is offline
'Hatsjepsoet
Hatsjepsoet, koningin van Egypte van 1484 tot 1468 v.C., behoorde tot de 18de dynastie. Na de dood van haar gemaal, Thoetmozes II, oefende zij het regentschap uit voor haar onmondige stiefzoon en neef Thoetmozes III, maar hield de volle koningsmacht tot haar dood in handen. Tegen de traditie in liet zij zich in het zevende nominale regeringsjaar van Thoetmozes III tot farao kronen; daarna liet zij zich meestal als mannelijk heerser afbeelden. Officieel was Thoetmozes III mederegent, maar zonder invloed. Twee mannen hadden tijdens haar regering grote macht: de hogepriester van de tempel van Amon in Karnak, Hapoeseneb, en de architect en beheerder van de tempelgoederen, Senmoet.

In plaats van de veroveringspolitiek van Thoetmozes I volgde zij een beleid van vreedzame betrekkingen met de nabuurstaten. Hierdoor kreeg in Mesopotamië het rijk van de Mitanni gelegenheid tot bloei te komen. De tempel van Amon in Karnak werd met nieuwe bouwwerken versierd, o.a. werden twee 30 m hoge obelisken opgericht. Evenals de farao's vóór haar liet Hatsjepsoet een rotsgraf voor zich aanleggen in het Dal der koningen, waarin zij ook de mummie van haar vader, Thoetmozes I, een laatste rustplaats gaf. In haar bouwstijl zette zij niet, zoals haar voorgangers, de Hyksostijd voort, maar zij knoopte aan bij de klassieke periode van het Middenrijk. Haar dodentempel in Deir el-Bahari vertoont overeenkomst met die van Mentoehotep uit de 11de dynastie en is daar onmiddellijk naast gebouwd.

Op het eind van haar regering werden de drie hoge machthebbers Hapoeseneb, Senmoet en Nehsi, de leider van de expeditie naar Poent, ten val gebracht. Alleen de vizier Weseramon bleef in het zadel. Zodra Thoetmozes III na haar dood de regering had overgenomen, begon hij haar monumenten te ontwijden en haar naam en beeltenis te vervangen door die van hemzelf en zijn twee voorgangers. Latere koningslijsten vermelden haar niet als wettige vorstin.'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten