Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2005, 17:09
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Beste mensen,

Omdat ik sinds kort ook een Home Theather Pc heb, en hiervoor eigelijk nog geen geschikt geluid had, heb ik nu 2 Bose speakers (type 3000XL, 70watt, 85watt max) aangesloten op een Technics versterker (type SU-8044K) ,hierop kun je 2 sets speakers aansluiten. De Technics versterker heb ik uiteraard aangesloten op de pc.

Ik heb het volgende probleem met de versterker:
Ik heb nu alleen de Bose speakers aangesloten, maar kan ze alleen op het "linker kanaal" aansluiten, het rechterkanaal "kraakt, en stoort" namelijk verschrikkelijk. Ik heb hiervoor al verschillende zaken veranderd, b.v. de kabel, andere speakers, de input veranderd, verschillende kanalen geprobeert. Maar op 1 of andere manier krijg ik gewoon geen fatsoenlijk geluid op het rechterkanaal, dus heb ik tot nu toe alleen maar mono geluid |

"Probleem" met speakers:
De 2 speakers zijn beschadigd, de "schuimrand" die om de woofer heenzit laat helemaal los, en op sommige plaatsen is zelfs het binnenwerk al te zien.
Om te laten zien wat ik bedoel heb ik hiervan 2 foto's genomen. De foto's zijn gemaakt van de speaker die er het ergst aan toe was, de andere speaker is ook beschadigd alleen hier ziet het schuim er nog grotendeels op, wel is het overal aan het loslaten.

foto1
foto1: Je ziet dat de "schuimrand" zowel boven als beneden al aan het los laten is.

Foto2
foto2: Zoals je ziet is de rand boven helemaal gescheurd, en lijkt het steeds verder "uit te scheuren" ,ook zie je al wat van het binnenwerk van de speaker.

Heeft iemand hier een idee wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn met de versterker? Ik kwam er zelf echt niet uit, ik heb alle mogelijke instellingen op de versterker ook geprobeert, en kon met de search op GOT ook niets vinden.

En heeft iemand misschien een idee, of suggesties wat ik het beste zou kunnen doen met de speakers? Is dit te reparen, en zo ja weet iemand dan wat dit ongeveer kost?
Of is het het beste om er nieuwe subwoofers in te zetten? Ik begrijp dat de situatie zoals deze nu is natuurlijk ERG nadelig is voor de kwaliteit van het geluid.

Bij voorbaat dank,

Laatst gewijzigd op 06-01-2005 om 17:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2005, 20:58
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Bose heeft in het verleden wel eens een redelijke speakerset afgeleverd, dat is wel 20 jaar terug. Of dat met deze set ook het geval is zou ik niet kunnen zeggen.

Volgens mij is er helemaal niets mis met je versterker, het gekraak wordt veroorzaakt doordat die schuimrand verteerd is. Dat spul is na 10 a 20 jaar gewoon op, en je hoeft er maar naar te kijken en het valt al uit elkaar.
Een vervangende unit kopen zal volgens mij vrij prijzig worden, en wat ook prijzig is, is die rand laten repareren, er zijn bedrijfjes die er een rubberen rand op kunnen zetten.
Alleen tsja, heeft je middentoner ook niet zo'n schuimrand?

Probeer anders eens contact te zoeken met Speaker en Co:
http://www.speaker-en-co.nl/
Ik kom wel eens in het filiaal in Rotterdam, en ze hebben er verstand van. Zij kunnen je vast wel vertellen of het het waard is om iets aan die set te laten doen, en zo ja, wat het dan zou kosten.
Oud 07-01-2005, 10:15
Poor twisted me
Het gekraak wordt niet veroorzaakt door de schuimrand die kapot is. Alleen als de speaker te hard staat, wordt er steeds meer van die schuimrand "uitgeblazen".

Ik heb alleen gekraak op het rechter kanaal, ik heb dit nu dus voorlopig opgelost door alle speakers aan het linkerkanaal te hangen, in principe mono dus.
Oud 07-01-2005, 11:41
Marcus
Marcus is offline
Versterker door laten meten door een prof, zelf niet aan kloten want dat loopt 9 van de 10 keer niet goed af voor de versterker.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 12:07
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 07-01-2005 @ 11:15 :
Het gekraak wordt niet veroorzaakt door de schuimrand die kapot is. Alleen als de speaker te hard staat, wordt er steeds meer van die schuimrand "uitgeblazen".
als je het zelf zo goed weet, waarom vraag je het dan??

wat sister al zei; een tripje langs speakers en co is nooit verkeerd.. die gasten zijn goed
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 12:41
Poor twisted me
Citaat:
twain4me schreef op 07-01-2005 @ 13:07 :
als je het zelf zo goed weet, waarom vraag je het dan??

wat sister al zei; een tripje langs speakers en co is nooit verkeerd.. die gasten zijn goed
Ik had in mijn verhaal hierboven al beschreven dat er ook iets mis was met de versterker, namelijk dat het rechterkanaal alleen maar kraakt.

Ik wilde graag weten of iemand van jullie misschien ervaringen heeft in het repareren van die schuimrand, of dat iemand die schuimrand misschien eens heeft laten repareren. Ik heb namelijk eens gehoord dat het repareren van deze schuimrand vaak duurder is als wat de speakers zelf nog waard zijn. En dat er vaak nieuwe speakers gekocht worden i.p.v. een reparatie.

Ik heb dus nu eens wat rondgekeken maar weet niet echt waar ik op moet letten als ik een nieuwe speaker in die behuizing wil zetten, zegmaar. Want de tweeter doet het nog perfect.
Oud 07-01-2005, 13:00
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 07-01-2005 @ 13:41 :
Ik wilde graag weten of iemand van jullie misschien ervaringen heeft in het repareren van die schuimrand, of dat iemand die schuimrand misschien eens heeft laten repareren. Ik heb namelijk eens gehoord dat het repareren van deze schuimrand vaak duurder is als wat de speakers zelf nog waard zijn. En dat er vaak nieuwe speakers gekocht worden i.p.v. een reparatie.
Daarom moet je contact opnemen met Speaker en Co. Die kunnen je zo vertellen of het nog waard is om er geld in te steken.

Citaat:
evil_angel schreef op 07-01-2005 @ 13:41 :
Ik had in mijn verhaal hierboven al beschreven dat er ook iets mis was met de versterker, namelijk dat het rechterkanaal alleen maar kraakt.
Waarom hang je dan dat hele leuterverhaal over je speakers op?
Oud 07-01-2005, 15:33
phoxetis
phoxetis is offline
waarom pletter je niet gewoon alles weg?

ik bedoel, die zooi koop je op de rommelmarkt voor een tientje, en dan werkt het (soms) nog ook
Reageren

Regels voor berichten