Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2004, 15:43
Meza
Meza is offline
Ik ga een website maken over synesthesie.
Mensen die er mij wat info over kunnen geven of getuigenissen van het feit dat je het bezit, altijd welkom.

koningstim@hotmail.com

PS: ik heb het vooral met getallen, ik koppel ze aan kleuren, ook met klinkers heb ik het en met de dagen van de week.
Oud 10-11-2004, 15:51
coopergirl
coopergirl is offline
Ikzelf heb geen persoonlijke sensatie verhalen m.b.t synesthesie, echter vond ik er nog wel een betrouwbaar uitziende website over... (Voor het geval deze nog ontbrak in je verzameling)
Oud 10-11-2004, 15:59
Quiana
Quiana is offline
"Wat info" is wel erg breed; kan je wat specifieker zijn?

Kunnen anderen je ook wat meer helpen denk ik.
Oud 10-11-2004, 16:12
Daevrem
Daevrem is offline
Ik weet alleen wat over muziek en synesthesie.
Oud 10-11-2004, 16:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het zelf ook maar dan alleen met kleuren en getallen (althans voor de rest weet ik (nog) niet dat ik het heb). Als je specifieke vragen hebt of dingen wilt weten mag je het wel vragen.
Oud 10-11-2004, 17:58
Meza
Meza is offline
ik zou wat getuigenissen van mensen die het hebben op de website willen zetten.
Een kort tekstje over wie je bent en in welke mate je het hebt. bijvoorbeeld welke kleuren zie je bij welk getal of bij welk woord of letter of weekdag of zo...
zo kunnen we verschillende gevallen vergelijken en eventueel statistieken opmaken hierover...
Oud 10-11-2004, 18:36
CSN
CSN is offline
O, dit is interessant. Ik heb hier niet zo lang geleden (2 weken?) iets over gelezen en van het internet een soort zelf-test gehaald .. daar kwam wel uit dat ik het heb .. wie ben ik echter om mezelf een diagnose te geven (ook al deed ik dat op base van wat de site zei). Ik koppel woorden en getallen aan kleuren .. voorheen dacht ik trouwens dat iedereen dit deed.

Sinds ik slechts zo'n internet test heb gedaan denk ik niet dat je veel aan mijn stukje zou hebben.
Oud 10-11-2004, 21:25
Daevrem
Daevrem is offline
Mij werd ooit het boek "A Brief Tour of Human Consciousness" aangeraden. Het vierde hoofdstuk gaat over synesthesie.

Verder, bij muziek is de kleur die de luisteraar met synesthesie hoort voor iedereen anders. Het is dus niet universeel en het lijkt dus anders te zijn dan kleuren zien aan de hand van fotonen(licht), want dat lijkt wel universeel te zijn.
Oud 11-11-2004, 22:54
Verwijderd
in het boek 'The Emerging Mind' staat ook een hoofdstuk over synesthesie, dat heet 'Purple Numbers and Sharp Cheese', tis een boekje over rare dingen die de hersenen doen, best heel interessant

ik heb het ook trouwens, bij getallen en bij letters, m'n zusje ook, altijd al gehad, en altijd dezelfde kleuren. al zien we wel allebei heel andere kleuren bij dezelfde dingen
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 23:48
Meza
Meza is offline
wat ik ook wel eens heb is dat ik koude rillingen voel bij muziek. Heel opvallend is het, dat het altijd is bij dezelfde nummers. Ook koppel ik aan sommige liedjes kleuren maar ook niet alles. Vooral aan liedjes die ik zelf maak met mijn groep.
Als ik bij een cd meerdere kleuren zie door de verschillende nummers heen, vind ik het gewoonlijk een goede cd.
Als ik vaak dezelfde kleuren zie op één cd, dan vind ik 'm gewoonlijk saai.
Een cd kan dus bijvoorbeeld een paars-blauwe indruk nalaten, of een bruine-grauwe of net een zeer kleurrijke of zo...
Oud 11-11-2004, 23:49
Meza
Meza is offline
weet iemand toevallig welke soorten er allemaal bestaan

want de meestvoorkomende is blijkbaar het koppelen van getallen, woorden en klanken aan kleuren

maar we hebben 5 zintuigen dus wat komt er nog voor?
Oud 12-11-2004, 12:15
Nona
Nona is offline
De openingspost had ik liever op CG gehad, maar vanwege de vragen die je later ging stellen houd ik hem toch hier (dat wilde ik even kwijt ).
Oud 12-11-2004, 16:19
Daevrem
Daevrem is offline
Ik ken iemand die ook kleuren aan dagen van de week koppelt. Je hebt het dus ook met getallen en letters. En dingen als kleuren met emoties en gevoelens kennen we ook allemaal wel. En bijv blauw is koud en rood is warm.

Of iemand die tonen hoort als deze naar kleuren kijkt. Ze kan ook zeggen hoeveel een noot vals is door te horen hoe licht of donker de kleur is. Ze heeft dus ook absoluut gehoor.

Dit schijnt ook een interessant artikel te zijn:

http://www.sciam.com/print_version.c...A5809EC5880000
Oud 15-11-2004, 15:06
Meza
Meza is offline
klein voorbeeldje van hoe de site er gaat uitzien (mss nog enkele opmerkingen van jullie)

uiteraard kan je nog geen pagina's bekijken, dit is enkel standaard hoe het er gaat uitzien

http://users.pandora.be/groenendaalcollege/testsite/
Oud 15-11-2004, 18:09
Meza
Meza is offline
up
Oud 22-11-2004, 15:13
Meza
Meza is offline
er staat nu een forum op dat al gebruikt kan worden
Oud 22-11-2004, 16:47
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Meza schreef op 22-11-2004 @ 16:13 :
er staat nu een forum op dat al gebruikt kan worden
Uhm, meldt je site aan bij google, laat een link van jouw site op andere gelijkwaardige sites plaatsen et cetera. Met een beetje creatieve mind kun je ook op een ander -breder- vlak je website promoten.
Oud 21-01-2005, 10:44
Meza
Meza is offline
Er komt stillaan schot in de zaak, statistieken, zelftest, info over zintuigen en zo staan erop...
Het is alleen nog wat eenzaam op het forum, kom gerust eens langs...

alvast bedankt

www.synesthesie.be
Reageren

Regels voor berichten