Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-12-2004, 10:05
Systematica
Systematica is offline
Over een aantal maanden wil ik heel graag een hele hoop brieven schrijven naar verschillenden vliegmaatschappijen om zo een baan te krijgen als stewardess.

Dit is een zeer gewilde baan en je wordt ook uitgenodigt op basis van de brief die je geschreven hebt.
Nu moet jouw brief er wel uispringen, wil je niet meteen afgewezen worden for the job.
Naast je CV moet je dus ook uitleggen wat de reden is waarom je daar wil werken en alle overige standaard informatie.

Mijn vraag is nu: Hoe maak je standaard informatie zo origineel mogelijk beantwoord, maar wel op een serieuze manier?

Ik heb nogal snle de neiging om een opsomming van feiten te geven, en eerlijkk gezegd denk ik niet dat dat ooit gelezen wordt.

P.s. iemand ervaring met deze solliciatie?

Alvast bedankt,
Oud 01-12-2004, 12:50
iamcj
iamcj is offline
Je maakt een nette, foutloze, op dat bedrijf toegespitste brief met onderbouwde argumenten van jouw kwaliteiten en waarom je juist bij hun wilt werken.

Je hebt bijvoobeeld zelf de goede service ondervonden, ze zijn de grootste van de wereld

En bij jouw werden bijvoorbeeld bepaalde kwaliteiten erg op prijs gesteld bij je stage, je kan goed met kinderen omgaan omdat je in een kinderdagverblijf werkt. Lastige klanten zijn voor jouw geen probleem omdat je op de klantenservice hebt gewerkt. Je bent stressbestendig omdat je op je stage om moest gaan met deadlines und so weiter. En dat is veel belangrijker dan een CV, die moet compleet zijn en is voor de rest toch vrijwel gelijk aan jouw "concurenten" vermeld relevante werkzaamheden.
Oud 01-12-2004, 13:35
Verwijderd
Is het niet noodzakelijk om tenminste een afgeronde vervolgopleiding tot stewardess te hebben gehad?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 13:38
Gothic
Gothic is offline
En uitleggen waarom je nu een tussenjaar doet... en niet door bent gegaan met een opleiding.
Oud 01-12-2004, 18:17
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-12-2004 @ 14:35 :
Is het niet noodzakelijk om tenminste een afgeronde vervolgopleiding tot stewardess te hebben gehad?
Niet altijd, sommige maatschappijen nemen zelfs studenten aan uit opleidingen die gericht zijn op toerisme (zoals de mijne)
En ze laten je dan door een keiharde training ploeteren (CanJet doet dat bijvoorbeeld) Hiervoor moet je alleen wel behoorlijke cijfers hebben en bv twee-talig of drie-talig voordat ze dus de moeite doen om je te trainen (Frans, Engels, Spaans)
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 18:31
AJMouse
AJMouse is offline
probeer maar wat te maken, en misschien met een lijst, gewoon hoe jij et zou doen. Wij kunnen je dan misschien wel tips geven over hoe je de brief kunt verbeteren en wat je met de lijst kunt.. Soms is een opsomming wél de juiste keuze!

Oud 01-12-2004, 22:53
Systematica
Systematica is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-12-2004 @ 14:35 :
Een opleiding voor stewardess is een interne opleiding. Het wordt gegeven door de maatschappijen zelf en het kan 6 weken (easyjet) tot 4 maanden (malaysia airlines) duren.
Je zou denken dat talen een eerste vereiste zijn. Maar meestal willen ze alleen dat je vloeiend engels spreekt.

Ik ken 1 opleiding die onafhankelijk staat van alle maatschappijen. Maar daarvoor moet je 21 zijn. En dat is dus 3 jaar wachten.
Oud 01-12-2004, 23:25
Verwijderd
Een brief schrijven is niet zo moeilijk. Wees kort en krachtig. Zet er alleen dingen in, waarvan je weet dat je toekomstige werkgever ze interessant vindt.

Moet ik nog opmerken dat je vautloos Nederlands moet schrijven ("je wordt ook uitgenodigt")?

Bedenk verder dat je brief bestemd is om uitgenodigd te worden, terwijl je cv de leidraad moet zijn tijdens het (eventuele) gesprek. Verkoop jezelf, maar niet te nadrukkelijk - het werkelijke verkopen doe je tijdens een gesprek.

Als je niet wordt uitgenodigd, dan is dat jammer, maar als je je aan de regels hebt gehouden, dan ligt het waarschijnlijk niet aan jou. Ter illustratie: ik krijg geregeld afwijzende brieven binnen met teksten als "we hebben 239 brieven binnengekregen en helaas ben jij afgewezen" - 239 dus.

Vrienden en vriendinnen van mij die op P&O werken, hebben mij in het verleden duidelijk gemaakt hoe zij selecteren. Dat is niet meer dan puur waar ze zin in hebben. Meestal liggen na selectie nog steeds 80 brieven voor hun neus en waarop moet je dan selecteren? Dan gaat men selecteren op zoiets futiels als hondenbezit (dog- or catperson?) - gebeurt echt. Dat soort dingen.

Moraal van dit verhaal: gewoon blijven proberen. En als je slim bent, dan maak je nu een afspraak met P&O daar en vraag je een rondleiding of zoiets, zodat je de mensen daar leert kennen. Er is geen betere manier dan via het informele circuit of via netwerken een gesprek te krijgen. Het opent deuren die anders gesloten voor je blijven.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 08:45
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
mijn zus vliegt bij transavia en is grondsterwadess bij globeground.

onderschat het niet. voor het vliegen krijg je een strenge cursus.. waar je ook veel punten bij moet scoren.

daarbij ben je zowieso nog te jong om te vliegen daar je daar 21 voor moet zijn. volgens mij moet je voor grond minimaal 18 zijn.

En een opleiding die richting op is ook heel belangrijk.

Als ze iemand kunnen krijgen met wel een opleiding in die richting of iemand zonder gaat die met toch echt voor.

Zou het niet onderschatten want ze zijn echt streng met de procedures tot het aannemen en dergelijke.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 11:13
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
Citaat:
MissKiss1985 schreef op [pl=14493021]02-12-2004 @ 09:
daarbij ben je zowieso nog te jong om te vliegen daar je daar 21 voor moet zijn. volgens mij moet je voor grond minimaal 18 zijn.

En een opleiding die richting op is ook heel belangrijk.

[/B]

jah, als je wilt vliegen, moet je dus minimaal 21 zijn en dat ben jij volgens mij nog niet, dus kun je dat ook niet...

maar goed anders moet je ook minimaal havo hebben,

maar goed.. moet je maar eens kijken..

maar volgens mij zoeken ze nu op dit moment niets, ( of ze moeten NU al weer bezig zijn voor het aankomend zomerseizoen
Oud 02-12-2004, 11:49
Verwijderd
Ik vond het al zo vreemd, ik zou toch zweren dat je daar inderdaad opleidingen voor hebt. Maar als er ook anderen solliciteren met überhaupt een afgeronde middelbare schoolopleiding, dan maak je natuurlijk geen schijn van kans. Je moet wel wat te bieden hebben. Men neemt nooit iemand aan op alleen z'n blauwe ogen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 12:10
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
inderdaad. zonder opleiding in die richting kan je het volgens mij echt wel vergeten.

daarbij willen ze mensen met levenservaring en ik denk niet dat je dat al erg hebt op je 17de.

ik wens je iig veel succes maar ik zal als je het echt wilt toch maar een opleiding gaan volgen in die richting!
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 12:11
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-12-2004 @ 12:49 :
Ik vond het al zo vreemd, ik zou toch zweren dat je daar inderdaad opleidingen voor hebt.
heb je inderdaad ook. Je kan natuurlijk toerisme doen maar dat zegt nog nix. je hebt ook specifiekere opleidingen.

zie www.nlc.nl

me zus heeft daar niet gezeten die heeft een verkorte opleiding gedaan.

4 jaar in een half jaar particulier..
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 15:13
Hoogvlieger
Hoogvlieger is offline
Er is idd een opleiding tot stewardess, maar deze is zeker niet vereist om te solliciteren bij een luchtvaartmaatschappij. Ook een toerisme/luchtvaart gerelateerde opleiding is niet noodzakelijk, daar 2 nichten (beiden stewardess bij KLM) dat ook niet hadden. Hier moet ik wel bij toevoegen dat het je kansen aanzienlijk vergroot.

Je bent erg jong en hebt weinig levenservaring. Hierdoor zijn je kansen om aangenomen te worden aanzienlijk kleiner. Echter, je kunt het natuurlijk proberen en mocht het niet lukken eerst wat anders proberen. Over een paar jaar kun je het natuurlijk altijd weer proberen.

Of je te jong bent (17) weet ik niet. Anders kun je nog altijd piloot worden (minimale leeftijd 17 jaar) .
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 17:33
skip
skip is offline
bovendien werven de meeste maatschappijen nu al en veelal ook via uitzendbureau's.

voor transavia moet je bij unique zijn, voor martinair bij vedior. klm heeft volgens mij nog steeds een wervingsstop. alleen hollandexel en dutchbird werven volgens mij nog direct, maar je solliciteert daar volgens mij door een formulier op de site in te vullen

en dan nog, over een paar maanden ben je al weer te laat. de eerste cursussen starten meestal in februari of maart en de laatste van een zomerseizoen meestal in juni of juli.

een opleiding voor stewardess is absoluut niet noodzakelijk, toerisme is een pre, maar ook geen vereiste. ze willen voornamelijk mensen die stressbestendig zijn, mensen die tegen ontzettende onregelmatigheid kunnen en die leuk met mensen om kunnen gaan. je moet wel minimaal havo of mbo hebben en je talen spreken, minimaal nederlands (abn) en engels. alle overige talen zijn een pre.

~SKIP~
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 21:19
Systematica
Systematica is offline
Citaat:
skip schreef op 05-12-2004 @ 18:33 :
bovendien werven de meeste maatschappijen nu al en veelal ook via uitzendbureau's.

voor transavia moet je bij unique zijn, voor martinair bij vedior. klm heeft volgens mij nog steeds een wervingsstop. alleen hollandexel en dutchbird werven volgens mij nog direct, maar je solliciteert daar volgens mij door een formulier op de site in te vullen

~SKIP~
Wow , heel erg bedankt voor de informatie.
Ik heb heel erg veel sites gechecked en bij de meesten staat er wel een vacature balkje of adresgegevens.
Maar is een uitzendbureau niet veel duurder dan gewoon iemand een CV laten opsturen? Bemiddeling lijkt mij duurder. Misschien moet je aan een uitzendbureau betalen wat iemands salaris had kunnen zijn...
Ik zou althans gewoon een advertentie geplaatst hebben.
Oud 06-12-2004, 18:14
skip
skip is offline
Citaat:
Systematica schreef op 05-12-2004 @ 22:19 :
Wow , heel erg bedankt voor de informatie.
Ik heb heel erg veel sites gechecked en bij de meesten staat er wel een vacature balkje of adresgegevens.
Maar is een uitzendbureau niet veel duurder dan gewoon iemand een CV laten opsturen? Bemiddeling lijkt mij duurder. Misschien moet je aan een uitzendbureau betalen wat iemands salaris had kunnen zijn...
Ik zou althans gewoon een advertentie geplaatst hebben.
heel graag gedaan !

ik weet niet hoe het zit met de kosten of bemiddeling via een uitzendbureau wel of niet duurder is. ik weet ook niet of je een contract bij de maatschappij zelf krijgt of via het uitzendbureau. daar kan ik op zich wel achter komen voor je. veel uitzendbureau's doen wel de werving al jaren voor verschillende maatschappijen.

maar ik denk dus, dat als je zelf brieven gaat sturen, je toch doorverwezen wordt naar de uitzendbureau's die de werving en selectie doen, dat is gewoon aan hen uitbesteedt.

let wel op, de uitzenbureau's doen veelal alleen maar de voorselecties en je hebt meerdere selectieronden voordat je zelfs maar naar de cursus mag.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 09:43
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
sja bij transavia en martin air.. allebei minimaal 21..

dus mischien toch eerst een opleiding gaan doen en daarna dus stewardess worden
Oud 07-12-2004, 10:00
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
Zou zowieso eerst een opleiding doen. Het is echt niet makelijk daar zomaar aangenomen te worden. Vaak wijzen ze je ook af op leeftijd.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 16:37
Systematica
Systematica is offline
Wat een kutzooi. Hoe vaak wordt je wel niet in je leven (af)gewezen op je leeftijd?

En daarna.... blijk je weer te oud te zijn
Oud 08-12-2004, 08:53
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
welkom op de wereld.

zo gaat dat nou eenmaal. op zich ook logisch dat ze mensen en jong en zonder diploma niet zo snel aannemen als iemand met wel een diploma en wat ouder.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 15:03
KLC
KLC is offline
Sorry voor de up.

Ik heb gevlogen als steward. Op dit moment studeer ik, maar ik wil het vliegen weer oppakken en daarnaast in deeltijd verder studeren. Ik heb nu een sollicitatie lopen bij KLM. Ik kan je zeggen dat je helaas veel en veel te jong bent voor stewardess. Het LIJKT misschien alsof stewardessen alleen hoeven te glimlachen en drankjes uit te delen, maar het werk houdt veel meer in. Alleen al de dagen en uren die je draait. Soms heb je een duty van 20 uur of langer. Op je 17e kun je dat niet aan. Daar komt nog eens bij dat je wettelijk gezien niet eens MAG vliegen onder je 18e. De meeste maatschappijen hanteren 21 als absoluut minimum voor vliegen. Je bent namelijk wel verantwoordelijk voor (afhankelijk van de toestellen die je vliegt) enkele honderden mensen. Op je 17e ben jij echt nog niet geschikt om in geval van een levensbedreigende situatie het hoofd koel te houden en jezelf en anderen in veiligheid te brengen. Je wordt ook echt niet 'zomaar' aangenomen. Als je geen vliegervaring hebt dan moet je toch minimaal werk hebben gedaan waaruit je talenkennis, servicegerichtheid en zelfstandigheid blijkt (bijvoorbeeld een baan in het buitenland). Een voltooide MBO-opleiding of HAVO of VWO moet je zeker hebben. Je engels dient vloeiend te zijn (de flight safety cursus is helemaal in het engels) en tijdens je werk dien je passagiers in foutloos engels te woord te kunnen staan. Middelbare school-Engels is niet voldoende. Het is zwaar werk, fysiek gezien en ook mentaal. Je krijgt te maken met jetlags, lange dagen en zeurende passagiers. Dit moet je zeker niet onderschatten. Je tijd in Nederland, thuis, wordt heel kostbaar. En als je thuis bent ben je constant aan het wassen en strijken voor je volgende vlucht.
OK, het lijkt nu alsof het werk niks aan is, maar het is natuurlijk fantastisch hoeveel je van de wereld ziet. En je krijgt er nog geld voor ook. Wacht gewoon totdat je een vervolgopleiding hebt gedaan, en probeer het dan. Maar ik moet je wel waarschuwen, vliegen is zo verslavend dat het gevaar bestaat dat je niets anders meer wilt Dat merk ik nu zelf ook. Ik kan het niet missen, maar wil niet het risico lopen dat ik straks geen voltooide WO-opleiding heb als ik het vliegen niet meer leuk vindt.
Mocht je vragen hebben dan kun je altijd PM-en.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 16:07
Balance
Balance is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-12-2004 @ 12:49 :
Ik vond het al zo vreemd, ik zou toch zweren dat je daar inderdaad opleidingen voor hebt. Maar als er ook anderen solliciteren met überhaupt een afgeronde middelbare schoolopleiding, dan maak je natuurlijk geen schijn van kans. Je moet wel wat te bieden hebben. Men neemt nooit iemand aan op alleen z'n blauwe ogen.
Je hebt er idd opleidingen voor, maar veelal zijn die van de vliegmaatschappijen zelf volgens mij. Je wordt dus aangenomen op grond van je brief, gesprek, etc. en mag dan pas die opleiding gaan volgen. Als je die afgerond hebt moet je soms opnieuw solliciteren om aan de bak te komen.
Oud 13-01-2005, 16:19
KLC
KLC is offline
Citaat:
Balance schreef op 13-01-2005 @ 17:07 :
Je hebt er idd opleidingen voor, maar veelal zijn die van de vliegmaatschappijen zelf volgens mij. Je wordt dus aangenomen op grond van je brief, gesprek, etc. en mag dan pas die opleiding gaan volgen. Als je die afgerond hebt moet je soms opnieuw solliciteren om aan de bak te komen.
Ja, het klopt dat er speciale opleidingen voor zijn. Een aantal van mijn ex-collega's hebben dat ook gedaan. Maar het lullige is, dat zo'n opleiding helemaal niets garandeert. Er is bijvoorbeeld de opleiding luchtvaartdienstverlening op het NLC (Nederlands Luchtvaart College), een MBO-opleiding. Maar iedereen met een voltooide MAVO-opleiding kan daar aan beginnen als hij of zij dat wil. Niets zegt dat diegene het type is dat maatschappijen zoeken en de vaardigheden bezit die een goede steward(ess) dient te hebben. Zoals ik zei; je kunt er beter voor zorgen dat je veel werkervaring opdoet in een servicegerichte omgeving. Dat garandeert honderd keer meer dan zo'n NLC. En de meeste mensen zijn nog te jong als ze van zo'n opleiding komen, en hebben niet genoeg werkervaring. Dan kun je beter eerst aan de slag gaan als bijvoorbeeld reisleidster, zodat je kunt aantonen dat je zelfstandig bent, en een vreemde taal beheerst.

En daarbij; niets zo veranderlijk als de luchtvaart. Het ene moment zoeken alle maatschappijen stewardessen, terwijl een 11 september zorgde voor een dramatisch instorting van de markt. En daar sta je dan met je luchtvaartdienstverlening. Je kunt niets anders dan luchtvaartdienstverlening, en het kan soms wel jaren duren voordat maatschappijen weer gaan werven. Kijk maar naar Amerika. Een vriendin van me is daar in 2001 aangenomen, vlak voor de aanslagen, en ze staat nog steeds op een wachtlijst. Ik denk dat ze helemaal nooit meer kan beginnen daar, want het gaat erg slecht met United.

Laatst gewijzigd op 13-01-2005 om 16:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten