Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2004, 20:56
aLackofColor
aLackofColor is offline
Hallo mensen,
Momenteel doe ik de havo en ik ben dit jaar blijven zitten en doe de derde klas dus weer overnieuw. Het probleem, ik vind de havo echt niks meer, en toon totaal geen motivatie of niks. Ik weet al welke richting ik op wil, namelijk onderwijs lerares op de basischool ofterwel de pabo. Ik wil graag dat op hbo niveau doen, maar kun je ook via mbo naar de hbo met deze richting of zul je persee de havo af moeten maken? Wat is slimmer?
Oud 19-12-2004, 21:07
Verwijderd
Ik meen dat je met een afgeronde MBO-opleiding niveau 4 aan het HBO kan beginnen. Het lijkt me echter wel verstandiger toch te proberen de HAVO af te ronden. Dat scheelt je toch 2 jaar.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 21:32
aLackofColor
aLackofColor is offline
Mja, oke als het 2 jaar scheelt. Als ik havo 3 afmaak waar kan je dan instromen op mbo, op mbo 3? En moet je daarna heel hbo nog afmaken?
Oud 19-12-2004, 21:45
Verwijderd
Als je een overgangsbewijs HAVO 3 - HAVO 4 hebt kun je beginnen met het 1e jaar van het MBO, niveau 4.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 21:46
Verwijderd
Ik geloof dat als je een relevante MBO-opleiding hebt gevolgd, je een paar vrijstellingen kan krijgen. Je zal heel het HBO moeten afmaken, ja.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 22:00
Verwijderd
Met een mbo niveau 4 diploma kun je naar de pabo, dat is dan gewoon nog 4 jaar. Alleen als je mbo niveau 4 onderwijsassistent hebt gedaan kun je de pabo verkort (vaak in 3 jaar) doen.

Als je voor de havo totaal geen motivatie hebt en dat voor mbo wel hebt, dan zou ik het via die weg doen...aan de andere kant, als je havo hebt gedaan kun je daarna veel meer... Stel dat je ooit toch iets anders wilt gaan doen oid, dan heb je meer aan havo.

En de mentaliteit op het mbo (en zeker bij spw/onderwijsassistent) is over het algemeen vaak heel anders dan op de havo ed...en de stof is waarschijnlijk ook wat eenvoudiger ed, 'k zou goed kijken of dat echt is wat je wilt ed voordat je een beslissing neemt...
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 00:00
Eva*
Eva* is offline
Niks ís slimmer, je moet doen waar jij je het beste bij voelt.

Citaat:
Leonoor schreef op 19-12-2004 @ 23:00 :
Als je voor de havo totaal geen motivatie hebt en dat voor mbo wel hebt, dan zou ik het via die weg doen...aan de andere kant, als je havo hebt gedaan kun je daarna veel meer... Stel dat je ooit toch iets anders wilt gaan doen oid, dan heb je meer aan havo.
Maar als eigenaar van een diploma MBO niveau 4 kun je ook de meeste kanten nog op. Je hoeft niet een aansluitende HBO-opleiding te doen.

Citaat:
Leonoor schreef op 19-12-1004 @ 23:00[/pl]:
En de mentaliteit op het mbo (en zeker bij spw/onderwijsassistent) is over het algemeen vaak heel anders dan op de havo ed...en de stof is waarschijnlijk ook wat eenvoudiger ed, 'k zou goed kijken of dat echt is wat je wilt ed voordat je een beslissing neemt...
Inderdaad. Dit lijkt me ook een goed punt om te gebruiken in je overwegingen.

Ik zag overigens dat iemand het had over dat de MBO-HBO-route meer jaren kost. Ondanks dat dat in feite niet relevant is, wil ik zeggen dat ik weet dat op het ROC van Amsterdam een opleiding Onderwijsassistent niveau 4 bestaat die 2 jaar duurt. Dit is wel een BBL-opleiding, wat betekent dat je voornamelijk (betaalde) stage loopt en daarnaast iets van 1 dag per week naar school gaat.
Deze opleiding zou jij met een overgangsbewijs van 3 naar 4 HAVO kunnen doen. En omdat je met een diploma Onderwijsassistent de PABO in 3 jaar kunt afronden, ben je in totaal 1 jaar korter bezig dan met een HAVO-HBO-route.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 00:09
Eva*
Eva* is offline
Ik zie trouwens net dat je in de buurt van Leeuwarden woont, dan lijkt Amsterdam me minder waarschijnlijk om een opleiding te volgen.
Maar kijk eens op http://www.friesepoort.nl/opleidinge...19&Hoofdmenu=2. Dit is één jaar langer dan de opleiding in Amsterdam, maar gezien je woonplaats meer geschikt.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 12:32
Verwijderd
Citaat:
Eva schreef op 20-12-2004 @ 01:00 :
Maar als eigenaar van een diploma MBO niveau 4 kun je ook de meeste kanten nog op. Je hoeft niet een aansluitende HBO-opleiding te doen.
Ik denk dat je met een havo-diploma qua vervolgopleiding toch meer kunt, gewoon omdat je meer algemene theoretische kennis hebt.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 16:34
Eva*
Eva* is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-12-2004 @ 13:32 :
Ik denk dat je met een havo-diploma qua vervolgopleiding toch meer kunt, gewoon omdat je meer algemene theoretische kennis hebt.
Is het niet zo dat HBO-opleidingen je meestal heel ander soort theorie voorschotelen dan de theorie op de HAVO? Het sluit vaak niet op elkaar aan, lijkt me.
Bovendien heb je met een MBO-opleiding juist weer meer kennis van de praktijk. Het hangt er maar net vanaf wat er voor die HBO het nuttigst is.
En anders moet je dan maar wat harder leren, maar dat kun je toch niet voorzien.

Laatst gewijzigd op 20-12-2004 om 22:12.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 16:57
PiMpJuiCe
PiMpJuiCe is offline
vmbo is vrijwel hetzelfde als havo qua stof alleen worden de cijfers soepeler berekent bij vmbo, maar het ligt er ook aan wat voor soort vmbo je doet, theoretisch, beroeps of wat dan ook
bij theoretisch wat ik heb gedaan was de stof bijna hetzelfde als havo, alleen de cijfers werden soepeler berekent. maar als je bijvoorbeeld vmbo beroeps doet dan is dat weer veeel meer praktijk en dat is wel heel anders als havo.
ik weet niet wat je nodig heb voor de PABO, maar als ik jou was zou ik gewoon lekker de havo afmaken, want ik snap niet waarom je bij vmbo ineens wel weer zin heb maar je kan idd via mbo naar hbo
alleen dat zal waarschijnlijk wel langer duren dus als ik jou was zou ik gewoon even me tandjes op elkaar zetten en lekker de havo afmaken want het verschil tussen vmbo theoritisch is vrij klein
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 17:48
Bo
Bo is offline
Je wordt niet toegelaten op het mbo omdat je geen overgangsbewijs van 3 naar 4 havo kunt overleggen.

Dat betekend dat je kunt kiezen voor 1 jaar havo en daarna 3 jaar mbo (niveau 4, onderwijsassistent) of 3 jaar havo.

Of je met mbo4 kunt instromen in het tweede jaar van de pabo of vrijstelling krijgt voor bepaalde vakken, hangt af van de school.

Persoonlijk zou ik kiezen voor de havo:
* het scheelt een jaar
* je hebt dan je middelbareschool diploma
* je hebt meer tijd je te orriënteren op een vervolgopleiding; je hebt namelijk geen garantie dat de opleiding mbo onderwijsassistent is wat jij zoekt. Als je een het denkniveau hebt van een havo scholier, is er een redelijke kans dat het mbo snel gaat vervelen..

Succes met je keuze!
Oud 21-12-2004, 10:28
Vice
Vice is offline
Citaat:
Bo schreef op 20-12-2004 @ 18:48 :
Als je een het denkniveau hebt van een havo scholier, is er een redelijke kans dat het mbo snel gaat vervelen..
Dat valt wel mee, hoor. Het is gewoon verschillend per MBO. Je hebt MBO's waar het nog heel schools gaat en gewoon nog vakken volgt. Bij andere MBO's heb je geen vakken meer, maar volg je colleges en heb je werkgroepen. En er zijn genoeg mensen van de HAVO die naar het MBO gaan, dus ga er maar vanuit dat ze daar wel rekening mee houden.
Oud 21-12-2004, 11:03
Samaris
Samaris is offline
Zelf ben ik van Havo/Ath naar MBO gegaan, niet omdat ik het niet aankon, maar omdat ik het onderwijs op de middelbare niet meer geschikt vond voor mezelf.

Ging allemaal prima, met MBO kun je alle kanten nog op, ookal doe je een beroepsopleiding.
Ik neem mezelf weer als voorbeeld. Eerst MBO Juridisch, nu HBO Engels.
En na het eerste jaar ga ik misschien (als mn inkomen en leven het toelaat) Engels studeren in groningen.

MBO 4 is wel wat makkelijk misschien, maar evenveel waard als een HAVO diploma.
Oud 21-12-2004, 13:40
Bo
Bo is offline
Citaat:
Vice schreef op 21-12-2004 @ 11:28 :
Dat valt wel mee, hoor. Het is gewoon verschillend per MBO. Je hebt MBO's waar het nog heel schools gaat en gewoon nog vakken volgt. Bij andere MBO's heb je geen vakken meer, maar volg je colleges en heb je werkgroepen. En er zijn genoeg mensen van de HAVO die naar het MBO gaan, dus ga er maar vanuit dat ze daar wel rekening mee houden.
Tja, ik heb zelf spw4 gedaan (waarmee zij wil doorstromen naar de pabo) met een mavo vooropleiding, en ik verveelde me waanzinnig. Zit nu op het hbo, en dat bevalt stukken beter.

Dat het per school verschilt zal best, maar je moet dezelfde compententies en kwalificaties behalen. De vorm waarin verschilt dus misschien, maar dat zal in de lesstof weinig verschil maken.
Oud 21-12-2004, 14:16
Miracle
Miracle is offline
Havo is een makkelijkere en beter weg.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 20:00
aLackofColor
aLackofColor is offline
He bedankt voor al jullie informatie, ik zal op school ook nog even overleggen met mijn decaan/deelschoolhouder. Maar er moet echt verandering in mijn houding komen, dit jaar gaat nog redelijk omdat ik veel stof al heb gehad, maar anders krijg ik volgend jaar precies hetzelfde probleem. Ik heb er me tmijn ouders ook over gehad, en zij hebben het liefst dat ik de havo afmaak, ook omdat ik anders geen kinderbijslag meer krijg. Mij lijkt opzich ook het verstandigst om toch de havo af te maken en dan door naar hbo. In maart zijn er vaak open dagen bij hogere beroeps scholen, dan ga ik wel even kijken en me afvragen van, wat wil ik nou? Maar in ieder geval bedankt voor de nuttige info
Oud 22-12-2004, 07:49
Verwijderd
Citaat:
Eva schreef op 20-12-2004 @ 17:34 :
Is het niet zo dat HBO-opleidingen je meestal heel ander soort theorie voorschotelen dan de theorie op de HAVO? Het sluit vaak niet op elkaar aan, lijkt me.
Bovendien heb je met een MBO-opleiding juist weer meer kennis van de praktijk. Het hangt er maar net vanaf wat er voor die HBO het nuttigst is.
En anders moet je dan maar wat harder leren, maar dat kun je toch niet voorzien.
Ik denk dat je erg veel aan basiskennis van vakken als de talen, maar zeker ook wiskunde en economie (en andere vakken ook wel) hebt.

Het ging over een bredere algemene kennis, dan heb je aan een smallere praktijk kennis niet zoveel.

En mbt de pabo, het heeft beiden z'n voordelen...hoewel ik denk dat het voor een mbo'er soms best lastig kan zijn omdat sommige vakken toch aansluiten bij minstens havo-kennis... Maar ja, praktijkervaring is opzich ook wel wer handig (al kun je die ook opdoen naast bv. je havo, door bv. bij een sportclub of een scouting te helpen ofzo).

@PiMpJuiCe: Ben ik het niet helemaal mee eens...en ik heb beiden (mavo (dus ongeveer vmbo tl) en havo) gedaan.

Laatst gewijzigd op 22-12-2004 om 07:52.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 09:20
Vice
Vice is offline
Citaat:
Admiration schreef op 21-12-2004 @ 21:00 :
He bedankt voor al jullie informatie, ik zal op school ook nog even overleggen met mijn decaan/deelschoolhouder. Maar er moet echt verandering in mijn houding komen, dit jaar gaat nog redelijk omdat ik veel stof al heb gehad, maar anders krijg ik volgend jaar precies hetzelfde probleem. Ik heb er me tmijn ouders ook over gehad, en zij hebben het liefst dat ik de havo afmaak, ook omdat ik anders geen kinderbijslag meer krijg. Mij lijkt opzich ook het verstandigst om toch de havo af te maken en dan door naar hbo. In maart zijn er vaak open dagen bij hogere beroeps scholen, dan ga ik wel even kijken en me afvragen van, wat wil ik nou? Maar in ieder geval bedankt voor de nuttige info
Dat is idd een goed idee. Op het HBO kunnen ze waarschijnlijk ook wel goed advies geven.
Oud 23-12-2004, 11:49
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Als je de havo beu bent kan je misschien het beste via mbo naar de pabo, dat je 2 jaar verliest is niet erg lijkt mij...

Maar via de havo kan je wel hbo gaan doen mits je voor een andere richting kiest, succes.
Oud 11-01-2005, 10:39
Verwijderd
als je eerst havo doet heb je meer basiskennis
als je eerst mbo doet heb je meer basisvaardigheden
voor allebei valt iets te zeggen.. maar als je havo kan zou ik toh havo doen, je hersens blijven trainen is heel belangrijk...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten