Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2004, 00:05
D@mien
D@mien is offline
het heeft even geduurt (een half jaar) maar het lijkt alsof nu ook deze notebook er de brui aan heeft gegeven. ik was data via mn netwerk aan het overpompen en dat ging ineens ziekelijk traag...eigelijk gebeurde er niets meer...geen HDD activiteit, helemaal niets...als ik iets anders op mijn notebook wilde doen ging dat niet, want het systeem reageerde voor geen meter meer....een harde reset was de enige oplossing...vervolgens duurde het rebooten zeker iets van 5 minuten, wat op een AMD Athlon 64 3000+ zeker niet normaal is...zeker niet aangezien ik geheel virus en spywarevrij ben...
Ik scandisk draaien natuurlijk...en die deed over de C schijf al meer dan een uur (stap 4 vond ie het moeilijkst...de rest was ie binnen de minuut doorheen) en de D schijf heb ik maar afgekapt bij stap 4, want dat ging anders nóg langer duren, aangezien de D schijf 50GB is en mn C 10GB....
Na dat drama probeerde ik ff Desert Combat Final te spelen (performance check), wat eergisteren nog redelijk stabiel liep...al vond ik em toen ook al schokerig en traag..ik zou dr vandaag een defrag overheen gooien...anyways: hij was na meer dan 2 minuten nog nieteens op de helft van de map met laden..terwijl ik er eergisteren met 2 minuten écht wel in was...

mn notebook is een Acer Aspire 1501LMi
ingewanden:
AMD Athlon 64 3000+
512MB DDR SDRAM
Ati Radeon 9600
60GB HDD
Ik draai XP pro met alle beschikbare updates.
Ik ben dus ook virus en spywarevrij (ook hijackthis geeft een prima resultaat...nix mis mee), dus daar ligt et niet aan..

Ik plaats het bij hardware, omdat een oud klasgenoot met dezelfde notebook vorige maand hetzelfde probleem kreeg...ook ineens beestachtig traag etc. dus ik denk meteen aan een hardwareprobleem...formatten hielp bij hem geen moer...dus ik wil daar liever mn tijd niet aan verdoen.

kan iemand bedenken wat er mis is?? Ik heb nl nogal een groot probleem als het gaat om reparatie bij de Acer, omdat ze zo vlug zijn als dikke stront en ik niet wéér mn jaar wil verkloten omdat ik 4 maanden moet w88 op een goed werkende bak....vandaar dat ik eerst 100% zeker wil weten dat het een hardware probleem is voordat ik de pleuris weer laat uitbreken in Den Bosch...
Oud 14-12-2004, 00:29
Jolt
Jolt is offline
Gebruik Tune Up Utilitys eens, die hebben ook relaxte proggies. Om schoon te houden, en up te tune.

Je zou eventuel een format in overweging nemen, doe eens defragementeren helpt ook vaak.
Oud 14-12-2004, 01:14
D@mien
D@mien is offline
kga de defrag zo aanzetten...(eerst ff 15% van mn schijf leegmaken...) en dan hopen dat ie om een uur of 11 klaar is...want op dit moment is mijn 7 jaar oude desktop nog sneller...
Oud 14-12-2004, 01:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je HDD draait in PIO mode, mogelijk. Of je HDD heeft ernstige bad sectors of is aan zn einde toe. Dat is wat in mij op komt.

Voor de rest zou je SiSoft Sandra kunnen gebruiken om te controleren welke onderdelen van je computer traag zijn. www.sisoftware.co.uk
Oud 14-12-2004, 12:42
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-12-2004 @ 02:39 :
Je HDD draait in PIO mode, mogelijk. Of je HDD heeft ernstige bad sectors of is aan zn einde toe. Dat is wat in mij op komt.

Voor de rest zou je SiSoft Sandra kunnen gebruiken om te controleren welke onderdelen van je computer traag zijn. www.sisoftware.co.uk
Wat is PIO mode? (en hoe kan ik dat checken?)
Hoe kan ik met SiSoft Sandra dat controleren ? Ik krijg nl een soort van Aida32 idee als ik het programma zo zie...
Oud 14-12-2004, 12:55
Koen
Koen is offline
Citaat:
D@mien schreef op 14-12-2004 @ 13:42 :
Wat is PIO mode? (en hoe kan ik dat checken?)
In PIO modus moet de CPU zich bemoeien met alle data die de hard disk schrijft / leest. In DMA modus is dat veel minder nodig. Vandaar dat PIO modus véle malen trager is dan (U)DMA.

Als je in je apparaat beheer kijkt, dan je IDE/ATA controllers, dan zoek je het IDE kanaal op waar je HD aan hangt (primair of secundair, zal hoogstwaarsch. primair zijn), -> eigenschappen, geavanceerde instellingen, dan zie je daar de overdrachtsmodus voor je apparaat. Als bij 'huidige overdrachtsmodus' PIO staat, is je HD óf niet goed ingesteld in je BIOS óf verrot, en in dat laatste geval heb je een probleem. Als er '(U)DMA modus X' staat is er niks aan de hand, en moet je je probleem ergens anders zoeken. Dan nog kan ie wel defect zijn btw.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 13:08
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Koen schreef op 14-12-2004 @ 13:55 :
In PIO modus moet de CPU zich bemoeien met alle data die de hard disk schrijft / leest. In DMA modus is dat veel minder nodig. Vandaar dat PIO modus véle malen trager is dan (U)DMA.

Als je in je apparaat beheer kijkt, dan je IDE/ATA controllers, dan zoek je het IDE kanaal op waar je HD aan hangt (primair of secundair, zal hoogstwaarsch. primair zijn), -> eigenschappen, geavanceerde instellingen, dan zie je daar de overdrachtsmodus voor je apparaat. Als bij 'huidige overdrachtsmodus' PIO staat, is je HD óf niet goed ingesteld in je BIOS óf verrot, en in dat laatste geval heb je een probleem. Als er '(U)DMA modus X' staat is er niks aan de hand, en moet je je probleem ergens anders zoeken. Dan nog kan ie wel defect zijn btw.
Bij overdrachtsmodus staat: "DMA, indien beschikbaar"
en bij Huidige overdrachtsmodus staat: "PIO-modus"
stront aan de knikker dus...hoe kan ik checken of het in BIOS goed is geconfigureerd??
Oud 14-12-2004, 13:46
Koen
Koen is offline
Bij 't opstarten op 'del' of 'F2' drukken (of een andere toets, dat varieert per bios, staat er wel zodra die opstart). In mijn bios staat 't onder 'advanced' en dan 'primary master'. Overigens is in mijn bios die modus gewoon gelockt, maar misschien dat jij 'm zelf in kan stellen. Staat daar 'PIO' bij transfer mode ipv 'DMA' en kan je 'm niet wijzigen, dan vrees ik dat je HD stuk is.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 13:52
M@rco
M@rco is offline
Als je toch in je BIOS bezig bent, kijk gelijk even of "IDE Busmaster" (of iets dergelijks) aan staat. Staat die nl. op Disabled, dan werkt DMA ook niet.
Oud 14-12-2004, 13:58
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Koen schreef op 14-12-2004 @ 14:46 :
Bij 't opstarten op 'del' of 'F2' drukken (of een andere toets, dat varieert per bios, staat er wel zodra die opstart). In mijn bios staat 't onder 'advanced' en dan 'primary master'. Overigens is in mijn bios die modus gewoon gelockt, maar misschien dat jij 'm zelf in kan stellen. Staat daar 'PIO' bij transfer mode ipv 'DMA' en kan je 'm niet wijzigen, dan vrees ik dat je HD stuk is.
Aangezien het een notebook is, is het BIOS ook erg beperkt...het is over het algemeen alleen maar kijken naar instellingen zonder dat je iets kan wijzigen..behalve de manier van booten is er weinig in te stellen...ik zie ook niets staan wat met mn HDDs te maken heeft...
Oud 14-12-2004, 14:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Haha, meteen goed.

PIO betekent enorm hoge CPU belasting bij I/O. Bij 6MB/s zit je al tegen de 100% CPU. PIO mode betekent niet alleen een trage hardeschijf, maar door de hoge load ook stotteren/schokken van spellen elke keer wanneer er schijfactiviteit is.

Waarom je schijf in PIO mode draait kan zijn om verschillende redenen:
  • In je BIOS staat Ultra DMA mode uitgeschakeld
  • Je hardeschijf is niet helemaal lekker meer
  • Je kabel is beschadigd
  • Je hebt niet de juiste IDE drivers geinstalleerd voor je chipset
Bij mij was mijn hardeschijf stuk, gloednieuwe 160GB Hitachi 7K250. Kom je pas na tijdje achter.

Wat voor chipset heeft jouw laptop?
Oud 14-12-2004, 14:32
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-12-2004 @ 15:04 :
Haha, meteen goed.

PIO betekent enorm hoge CPU belasting bij I/O. Bij 6MB/s zit je al tegen de 100% CPU. PIO mode betekent niet alleen een trage hardeschijf, maar door de hoge load ook stotteren/schokken van spellen elke keer wanneer er schijfactiviteit is.

Waarom je schijf in PIO mode draait kan zijn om verschillende redenen:
  • In je BIOS staat Ultra DMA mode uitgeschakeld
  • Je hardeschijf is niet helemaal lekker meer
  • Je kabel is beschadigd
  • Je hebt niet de juiste IDE drivers geinstalleerd voor je chipset
Bij mij was mijn hardeschijf stuk, gloednieuwe 160GB Hitachi 7K250. Kom je pas na tijdje achter.

Wat voor chipset heeft jouw laptop?
wat ik van 'Sandra' kan ophalen is:
Chipset 1
Model: Acer Inc Apollo K8HTB CPU to PCI Bridge
Bus(sen): ISA AGP PCI IMB CardBus USB Firewire/1394 i2c/SMBus
versie: 1.02
Front Side Bus Snelheid: 2x 796MHz (1592MHz data rate)
Databreedte Invoer/Uitvoer 16-bit / 16-bit
IO Queue Depth: 3 verzoeken

Chipset 2
Model: Advanced Micro Devices AMD Athlon 64/ Opteron HyperTransport Technology/ Configuration
Bus(sen): ISA APG PCI IMB CardBus FireWire/1394 i2c/SMBus
Front Side Bus: 2x 796MHz (1592MHz data rate)
Maximale FSB Snelheid/Max geheugen snelheid: 2x 1000MHz / 2x 200MHz
Databreedte Invoer/Uitvoer: 16-bit / 16-bit
IO Queue Detth: 8 verzoeken

Is dit wat je nodig hebt?
Oud 14-12-2004, 14:43
]{ing
]{ing is offline
klik bij sandra op 'ATA/ATAPI Informatie'
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 00:05
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
]{ing schreef op 14-12-2004 @ 15:43 :
klik bij sandra op 'ATA/ATAPI Informatie'
Welke info moet ik dan hebben? dr staat een heleboel mij niets zeggende informatie...ik zie wel dat mn HDD volgens mij vrij heet is...54 graden lijkt me wat aan de hoge kant...
Oud 15-12-2004, 08:19
D@mien
D@mien is offline
Update:
Na een zoektocht op google kwam ik op een site terecht die mij uitlegde hoe ik de DMA in XP weer aan zou kunnen zetten...omdat XP em automatisch uitzet na een aantal errors oid...
na dat gedaan te hebben stond hij weer terug in Ultra DMA mode 5.
Zn oude snelheid heeftie nog niet terug volgens mij....
[EDIT] Hij is wel sneller, maar ik heb het idee dat het sneller zou moeten kunnen...zéker de netwerkverbinding...hij deed er zo'n 10 minuten over met 100Mbit om 600Mb te verschepen...et dat is te lang lijkt me...

Laatst gewijzigd op 15-12-2004 om 08:42.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 08:42
M@rco
M@rco is offline
Het zou goed kunnen dat je harde schijf gewoon kapot aan het gaan is, zeker met een temperatuur van 54 graden... da's vragen om problemen.

Kijk ff wat voor type harde schijf het is, ga naar de website van de fabrikant en download daar zo'n tooltje om je harde schijf te checken.
Oud 15-12-2004, 09:26
Koen
Koen is offline
Citaat:
M@rco schreef op 15-12-2004 @ 09:42 :
Het zou goed kunnen dat je harde schijf gewoon kapot aan het gaan is, zeker met een temperatuur van 54 graden... da's vragen om problemen.
Jep. Zo heb ik ook een Maxtor in m'n Linux bak gehad, waarbij als ik DMA inschakelde ik de ene error na de andere kreeg, en de schijf zelf nog steeds vrij traag was. Het werkte dan wel, maar soepel was anders. Nu hangt ie in een andere bak gewoon in PIO mode, en dat werkt wel goed, alleen wel traag natuurlijk.

Ik denk dat je in Windows dezelfde methode toepast als ik destijds in Linux: DMA forceren en kijken waar je uitkomt. Windows hoort echter zelf te zien of DMA mogelijk is of niet, en zoniet dan zet ie dat niet voor niks uit. Zal dus wel niet erg goed gaan werken, vrees dat de HD echt rijp is voor de HD-hemel.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 09:38
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Koen schreef op 15-12-2004 @ 10:26 :
Jep. Zo heb ik ook een Maxtor in m'n Linux bak gehad, waarbij als ik DMA inschakelde ik de ene error na de andere kreeg, en de schijf zelf nog steeds vrij traag was. Het werkte dan wel, maar soepel was anders. Nu hangt ie in een andere bak gewoon in PIO mode, en dat werkt wel goed, alleen wel traag natuurlijk.

Ik denk dat je in Windows dezelfde methode toepast als ik destijds in Linux: DMA forceren en kijken waar je uitkomt. Windows hoort echter zelf te zien of DMA mogelijk is of niet, en zoniet dan zet ie dat niet voor niks uit. Zal dus wel niet erg goed gaan werken, vrees dat de HD echt rijp is voor de HD-hemel.
Ik heb alleen een registersleutel weggegooid zodat windows opnieuw ging kijken of ie DMA kon gebruiken of niet...(tenminste, zo begrijp ik het uit de tekst van bovengenoemde site..)
Ik ben nu de schijf aan et defraggen, kijken of dat iets oplevert...ik hou iig mn backups voor het geval dat ie de geest geeft...maar ik wacht in dat geval tot ie naar de maan gaat (iig voordat mn garantie verstreken is) zodat ze bij de Acer niet gaan zeuren dat ik me aanstel ofsow... alsof ik bewust mn HDD ga slopen om hem vervolgens 4 weken te missen...

Mn bak draait nu iig oneindig veel sneller dan toen ie nog in PIO stond...hij boot nu in een normale tijd..ik hoef geen eeuwen te w88 totdat de verkenner opent en ik kan meerdere dingen tegelijk doen..etc.
Oud 15-12-2004, 09:43
D@mien
D@mien is offline
*vloek*
net weer ff in apparaatbeheer gekeken(ik vond hem weer erg traag ineens...), en hij is weer teruggeschoten in PIO modus...ik denk dus maar dat ik hem als kapot moet beschouwen...
[EDIT] Voor het geval ze et in de computerwinkel vragen: Zou het helpen om de schijf te formatten? of is dat zonde van de moeite (wat ik dus denk)[/EDIT]

Laatst gewijzigd op 15-12-2004 om 09:49.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 11:21
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
M@rco schreef op 15-12-2004 @ 09:42 :
Kijk ff wat voor type harde schijf het is, ga naar de website van de fabrikant en download daar zo'n tooltje om je harde schijf te checken.
Toshiba MK-6021 GAS
Toshiba zegt op zn site dat ie geen diagnostic tools heeft...dat wordt dus zoeken naar een 3rd party tool...
Oud 16-12-2004, 00:55
D@mien
D@mien is offline
Ik heb mn D schijf geformat (= partitie) en dat duurde dik 2 uur...ik ga nu niet mn C schijf formatten omdat ik daar het nut niet van inzie...morgen dus maar ff boos worden in de winkel...
Oud 16-12-2004, 03:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Serieus boot eens met een Linux liveCD (of FreesBIE, BSD livecd). Cdtje branden en daarvan booten, dan kijken of hij je HDD goed herkent of dat je vage DMA errors krijgt. Dan weet je zeker dat het niet aan je software (windows installatie) ligt. Ik vrees dat je HDD brak is.
Oud 16-12-2004, 17:56
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 16-12-2004 @ 04:05 :
Serieus boot eens met een Linux liveCD (of FreesBIE, BSD livecd). Cdtje branden en daarvan booten, dan kijken of hij je HDD goed herkent of dat je vage DMA errors krijgt. Dan weet je zeker dat het niet aan je software (windows installatie) ligt. Ik vrees dat je HDD brak is.
Kzal knoppix es proberen...die meot ik nog ergens hebben liggen...
Oud 16-12-2004, 23:29
D@mien
D@mien is offline
Kheb net Knoppix geboot en hij geeft geen DMA errors oid...ik ben een n00b in Linux, dus is et ff zoeken naar DMA info...
Oud 17-12-2004, 12:25
Koen
Koen is offline
Om iets met DMA te kunnen doen in Linux moet je eerst hdparm installeren, mocht dat er nog niet op staan.

Vervolgens kan je DMA aanzetten met:

Code:
hdparm -d1 /dev/hdx
De x in 'hdx' staat voor je drive, zal waarschijnlijk 'hda' zijn.

Vervolgens kan je de read speed testen met:

Code:
hdparm -tT /dev/hdx
Uiteraard opnieuw de x vervangen voor je device name.

Als je hier bij het testen errors krijgt, is er iets aan de knikker. Misschien kan je de resultaten van deze test hier even posten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2004, 16:40
D@mien
D@mien is offline
Ik wou gisteren mn C: schijf formatten, maar bij 85% viel spontaan mn laptop uit..ik kon daarna XP weer in, en kep met 'sandra' de temp gecheckt, en die was toen 58%....lijkt me dus genoegzeggend...daarna tegen beter weten in nog eens geprobeerd te formatten, maar toen viel ie na 20% alweer uit...
kep dus blijkbaar ook last van oververhitting...de Fans draaien op een goed tempo en af en toe oko erg hard...dat doet et teminste..
Oud 17-12-2004, 16:42
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Koen schreef op 17-12-2004 @ 13:25 :
Om iets met DMA te kunnen doen in Linux moet je eerst hdparm installeren, mocht dat er nog niet op staan.

Vervolgens kan je DMA aanzetten met:

Code:
hdparm -d1 /dev/hdx
De x in 'hdx' staat voor je drive, zal waarschijnlijk 'hda' zijn.

Vervolgens kan je de read speed testen met:

Code:
hdparm -tT /dev/hdx
Uiteraard opnieuw de x vervangen voor je device name.

Als je hier bij het testen errors krijgt, is er iets aan de knikker. Misschien kan je de resultaten van deze test hier even posten?
daar zal ik voor de zekerheid vanavond nog ff naar kjken..
Oud 07-01-2005, 19:41
D@mien
D@mien is offline
Even een update, voor de geinteresseerden:

Na hem weggebracht te hebben naar de winkel, hebben ze daar via de recovery CDs de fabrieksinstellingen hersteld en toen werkte hij gewoon....ik heb via Ghost mn oude installatie van XP teruggezet in een minuutje of 20, geen problemen dus...schijf staat nogsteeds in UDMA type 5..dus lijkt goed te zitten...

Volgens de gast waarmee ik in de winkel sprak doet zo'n recovery CD meer dan alleen et OS te vervangen...hij schijnt ook et BIOS te resetten en de hardware opnieuw in te stellen oid...klopt dit?
Oud 07-01-2005, 19:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hardware instellen? Firmware bijwerken ofzo?

Het is wel zo dat die OEM recovery CDs specifiek voor een computermodel met bijbehorende hardware gemaakt is. Maar dat het nu werkt zal wellicht eerder liggen aan het feit dat er drivers voorgeïnstalleerd zijn die zijn getest.
Oud 07-01-2005, 22:07
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-01-2005 @ 20:49 :
Hardware instellen? Firmware bijwerken ofzo?

nee maar wel IRQ etc etc etc... en idd zoon cdtje gebruikt vaak aangepaste en/of geteste drivers
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 22:11
D@mien
D@mien is offline
Ik heb nu een image van een clean install van XP pro erop gezet, en hij doet et nog als een zonnetje...dus specifiek aan de XP van de acer ligt et niet...
Oud 08-01-2005, 17:03
D@mien
D@mien is offline
Update: Hij is nu al 2 uur bezig met scandisk....ik had em laten draaien omdat het netwerkverkeer veel te traag was..(3 uur over 2.5Gb is véél te lang...) hij had geen probleem met het verschepen van 40GB gisteren, maar vandaag ging ie ineens weer traag worden...als ie klaar is met scandisk maar weer es kijken of ie weer in PIO modus staat

[EDIT]
Staat niet in PIO-modus...gewoon in UDMA-5....
kep net ff met SiSoft Sandra de temp gemeten, en hij geeft 47-48 graden aan....is dit voor een laptop normaal, of is et gewoon fout?
[/EDIT]

Laatst gewijzigd op 08-01-2005 om 19:59.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 18:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Misschien had je het al gezegd maar had je nou nog die disk utility gebruikt om te testen?
Oud 09-01-2005, 19:24
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-01-2005 @ 19:05 :
Misschien had je het al gezegd maar had je nou nog die disk utility gebruikt om te testen?
SiSoft Sandra bedoel je?
Oud 10-01-2005, 13:14
D@mien
D@mien is offline
kzit nu tijdens een netwerktransfer van zo'n 8GB Sandra te draaien, en hij geeft aan dat mn HDD 56-57 graden is.....kan het probleem dan geen oververhitting zijn?
Toen ik em vanochtend aanzette ging het netwerkverkeer optimaal (dit kan ik makkeijk zien omdat dan mn desktop een cpu belasting heeft van 100%....en nu is et max. 30%...dus daar zit iets niet goed...)en na een minuut of wat ging ie weer gruwelijk traag....
Oud 10-01-2005, 13:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
D@mien schreef op 09-01-2005 @ 20:24 :
SiSoft Sandra bedoel je?
Nee b.v. Hitachi Disk Utility of Maxtor etc, van die utilities die je op diskette / CD moet zetten en van moet booten. Die moet je opzeker draaien, kun je je schijf testen.
Oud 10-01-2005, 13:34
phoxetis
phoxetis is offline
Gaat er nog iemand Spinrite van meneer GRC.com noemen, of moet ik dat nu doen?
Oud 10-01-2005, 13:34
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-01-2005 @ 14:32 :
Nee b.v. Hitachi Disk Utility of Maxtor etc, van die utilities die je op diskette / CD moet zetten en van moet booten. Die moet je opzeker draaien, kun je je schijf testen.
mijn HDD is van de Toshiba..en die maken die tools niet....kan ik zomaar een andere util gebruiken?
Oud 10-01-2005, 13:36
M@rco
M@rco is offline
Als ik me niet vergis kan die van Seagate ook andere schijven dan Seagate testen... mss het proberen waard
Oud 10-01-2005, 13:39
]{ing
]{ing is offline
HD Tach is wel handig als je de snelheid wilt controleren
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 13:56
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
]{ing schreef op 10-01-2005 @ 14:39 :
HD Tach is wel handig als je de snelheid wilt controleren
Hij geeft een error bij de 'Sequential Read Test' bij de long bench...
Oud 10-01-2005, 14:16
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 10-01-2005 @ 14:34 :
Gaat er nog iemand Spinrite van meneer GRC.com noemen, of moet ik dat nu doen?
kga ff opzoeken waar ik die kan 'kopen'...
Oud 10-01-2005, 16:50
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
D@mien schreef op 10-01-2005 @ 15:16 :
kga ff opzoeken waar ik die kan 'kopen'...
op grc.com, de shop voor de brave burger
Oud 10-01-2005, 17:22
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 10-01-2005 @ 17:50 :
op grc.com, de shop voor de brave burger
ik ga geen 90 Euri uitgeven voor een prog die ik 1x gebruik...
Oud 12-01-2005, 19:38
D@mien
D@mien is offline
Ik heb em vandaag weer weggebracht....en de gast die me hielp dacht dat Bittornado de oorzaak kon zijn...terwijl ik BT niet non-stop aan heb staan en hij zonder twijfel niet op de achtergrond draait...en ook zonder BT geinstalleerd te hebben draait ie kut...

Die gast zei ook dat een temperatuur van 58 graden voor een laptop HDD normaal is....in hoeverre klopt dit? Ik heb nl gelezen dat 60 graden een gevaarlijk hoge temperatuur is voor desktop HDDs...en voor laptop HDDs lijkt mij dit niet anders...
Oud 12-01-2005, 19:40
Jolt
Jolt is offline
58 Graden is idd wel errug veel, rond de 40 is normaal bij desktops met een geringe airflow.

Maar bij een laptop is helemaal geen airflow soms niet eens een fan. Dat zou je ff moeten googlen.

Citaat:
Dit is veelal wel op de datasheet van de specifieke harddisk op de (support)website van de harddiskfabrikant te vinden. Over het algemeen ligt deze rond 55°C. Dit is wel de maximum temperatuur. Het beste is daarom om 45°C aan te houden, zo heb je nog een leuke marge over.

Laatst gewijzigd op 12-01-2005 om 19:48.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:48
M@rco
M@rco is offline
Voor een harde schijf is 58 graden idd erg veel. Notebookschijven mogen wel íets warmer worden (dan desktopschijven), maar met 58 graden verbaast het me niks dat die drive naar z'n grootje aan het gaan is.
Oud 12-01-2005, 22:41
phoxetis
phoxetis is offline
sja, verzin eens een houten blokje aan de achterkant van je laptop ofzo, zou kunnen helpen qua koeling.
Oud 13-01-2005, 00:02
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 12-01-2005 @ 23:41 :
sja, verzin eens een houten blokje aan de achterkant van je laptop ofzo, zou kunnen helpen qua koeling.
de luchttoevoer zit bovenop...en et is nog een fan die de hele zooi naar binnen blaast ook...koeling genoeg lijkt me dan...
Oud 13-01-2005, 00:12
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 12-01-2005 @ 23:41 :
ehm, ik bedoel dus ONDER de laptop aan de achterkant, dat-ie schuin staat. eh, beetje jammerlijk verwoord in m'n vorige post
Reageren

Regels voor berichten