Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2005, 17:11
Punkygirl
Punkygirl is offline
Hallo allemaal.
Het is weer een tijdje geleden dat ik hier een berichtje over mn paard heb gezet, maar ik heb weer eens wat vragen.

Aangezien het rijden en etc allemaal super gaat en ik tegenwoordig zelfs een sprongetje maak af en toe wil ik eens wat anders gaan doen. Gewoon voor de variatie.

Nu heeft vrijheids dressuur mijn aandacht getrokken.
Ik wil graag weten hoe je het beste je paard de trucs kunt aanleren, welke er allemaal zijn, welke gebaren er precies bij horen etc.

En hoeveel dagen per week zou je er ongeveer mee aan de slag moeten gaan? Iedere dag na t rijden een paar minuten?

Ik hoor t allemaal graag!

Punkygirl
Oud 24-01-2005, 17:32
MarMaar
MarMaar is offline
Ik heb samen met een vriendin een paard leren knielen
Dat deden we door een voetje te vragen en ondertussen een snoepje tussen zn benen te houden.
dit elke dag een keer of 2 herhaalt, en vervolgens proberen om het voetje vragen achterwegen te laten.
na een tijdje hoefden we alleen nog met de vingers te knippen tussen de benen, en daar ging ie al.

natuurlijk wel er voor zorgen dat het niet vanzelfsprekend word dat ie een snoepje krijgt.

succes ermee
xxx
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 17:41
duifeltje
duifeltje is offline
Kijk eens op www.bokt.nl --> forum--> [uz] (uit het zadel) en dan bij het sticky.
Daar staat echt heel veel info over vrijheidsdressuur.
Of kijk eens op pink-horizon.nl

Ik kan je iig zeggen dat je niet zomaar moet beginnen met vd. Ga vooraal geen dingen als steigeren aanleren en begin met dingen als "voetje geven" . Dat je paard dus gewoon zijn voetje optilt als jij bijv. op de schouder tikt (zacht).
En het is ook belangrijk dat de basis er goed inzit. Dit kan je ook allemaal op pink-horizon.nl lezen.

Heel veel succes
Oud 24-01-2005, 18:05
Punkygirl
Punkygirl is offline
dank je wel voor je reactie.

ik heb wel wat uitgeprobeerd ( ben ik nu heeeel erg slecht? )
omdat ik nieuwsgierig was hoe ze op de hulpen zou reageren.

Ik heb toen de hulpen voor steigeren gegevn..
armen gespreid omhoog doen, en "omhoog" erbij gezegt.
Ze steigerde toen ook meteen.. heb dr toen beloond, en een handje muesli gegeven.

Is dit nou heel erg, dat ik het zo heb gedaan?
Oud 24-01-2005, 19:40
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Punkygirl schreef op 24-01-2005 @ 18:05 :
dank je wel voor je reactie.

ik heb wel wat uitgeprobeerd ( ben ik nu heeeel erg slecht? )
omdat ik nieuwsgierig was hoe ze op de hulpen zou reageren.

Ik heb toen de hulpen voor steigeren gegevn..
armen gespreid omhoog doen, en "omhoog" erbij gezegt.
Ze steigerde toen ook meteen.. heb dr toen beloond, en een handje muesli gegeven.

Is dit nou heel erg, dat ik het zo heb gedaan?
pas maar wel op dat ze niet denkt dat ze voor steigeren een snoepje krijgt, je kan paarden ook perongeluk dingen aanleren die je helemaal niet wil dat je kleine zusje blij met gespreide arme op je paard afrent en dat dat paard denkt oh ja als ik nu steiger krijg ik een snoepje.

kan gevaarlijk zijn.
Oud 24-01-2005, 22:24
Roxy
Roxy is offline
kan erg leuk zijn voor jou en je pony, maar ik zou voordat je met dingen als steigeren begint eerst de basis wat meer onder de knie krijgen. Lees eens op verschillende sites wat dingen erover en begin met je pony met wat simpele dingen.
Oud 25-01-2005, 11:46
Punkygirl
Punkygirl is offline
Citaat:
Qimm schreef op 24-01-2005 @ 20:40 :
pas maar wel op dat ze niet denkt dat ze voor steigeren een snoepje krijgt, je kan paarden ook perongeluk dingen aanleren die je helemaal niet wil dat je kleine zusje blij met gespreide arme op je paard afrent en dat dat paard denkt oh ja als ik nu steiger krijg ik een snoepje.

kan gevaarlijk zijn.
ja ok dat snap ik.
maar komen nooit mensen bij haar behalve ik en een vriendin van mij. En zij weet er ook vanaf. dus gelukkig zal zoiets niet gebeuren.

Ik ga nu even wat opzoeken op het i-net erover..

Als iemand nog wil reageren, graag!
Oud 25-01-2005, 12:39
mopjaah
mopjaah is offline
Heey

Ik heb mijn paard ook een aantal dingen aangeleerd. Ze kan knielen, het compliment, buigen, knie geven, de spaanse pas, op het blok staan, steigeren, bokken(op commando) en de capriole.

Hoe je dat het best kan leren ligt er helemaal aan watvoor paard je hebt. Mijn oudste paard heb ik alles zonder snoepjes oid geleerd, die is echt heel werkwillig met dat soort dingen. Mijn andere paard, nu bijna 4 jaar, heeft dat veel minder.

Een vriendin van me heeft haar paard ook leren steigeren op commando, want ''mijnes kon dat ook en dat zag er wel stoer uit''. Gevolg: paard steigerd elke keer als ze een snoepje in haar hand heeft. Dat is ook de reden dat ik mijn jonge paard dat absoluut niet aanleer, ik ben al blij als ze uit zichzelf niet gaat steigeren.

Echt tips kan ik je verder niet geven, maar internet staat er vol van. Maar denk wel heel goed na waar je mee bezig bent, iets aanleren is makkelijker dan iets afleren...!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 13:15
duifeltje
duifeltje is offline
Ik heb zo vaak gehoord van mensen die problemen kregen met steigeren. Het lijkt allemaal hartstikke leuk maar zie maar eens van het kunstje af te komen als je pony het als een gewoonte gaat zien (en dat gebeurd soms al na 1 keer).

Mijn idee is gewoon dat je zoiets pas kan doen als je ontzettend ervaren bent en je pony alle andere kunstjes die er bestaan al gecontroleerd kan. En daar bedoel ik mee dat ze het niet te pas en te onpas gaat gebruiken omdat ze een snoepje wil.
Je moet zo goed weten op welk moment je wel en geen beloning moet geven dat ik het gevaarlijk vind om zoiets te proberen met steigeren.
Oud 25-01-2005, 17:15
Cindy!!!!!
Cindy!!!!! is offline
Zo ik zag war over vrijheids dressuur. Mijn paard kan op comando steigeren maar leer het niet zomaar zelf aan..Hij kan het etgen je gaan gebruiken..die van mij is het door een proffesional geleerd! Heb er wel een foto van
[IMG]http://groups.msn.com/_Secure/0SAANA9oUddyHKAc7xzWzKdDdMozrEdYO7sIGtdr7DKaErSAOw4u65egKK*l6hFmsNb423 B99QD77EpSwhD4STZE1QEV0PNNdbjssLM*fNhZGAAAAynI5Ag/DSC00442.JPG?dc=4675489087008620494[/IMG]
Zelf hebh ik enorm plezier van
Oud 27-01-2005, 11:49
Punkygirl
Punkygirl is offline
hij doet t niet.. de foto
Reageren

Regels voor berichten