Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2005, 19:41
Spray rebel
Spray rebel is offline
ik heb mijn windows opnieuw moeten installeren omdat er enkele dingen niet meer deden, zoals internet.. er is waarschijnlijk iets fout gegaan want hij heeft het niet op de aparte windows "schijf" geinstall maar op de andere schijf.. Nu blijkt het als ik mijn comouter opstart dat ik er een zwart scherm komt waar ik uit 2 windows kan kiezen, dezelfde xp, maar de ene is de windows voor de installatie.. en daar doet het internet het op wodnerbaarlijke wijze ook weer op.. alleen nu zit ik met twee besturingsystemen, is het niet mogelijk om 1xp te verwijderen of uit te schakelen als besturingssysteem?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2005, 20:13
Viporizer
Viporizer is offline
Je kan in je bootloader de 2de windows weggooien. Maar dat lost niet het hele probleem op. Hiermee bereik je alleen dat je niet meer dat keuze scherm hebt.
Oud 23-01-2005, 20:15
Spray rebel
Spray rebel is offline
Kan je het misschien een klein beetje in mmmm lekentaal uitleggen wat ik dan moet doen, al bedankt!?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 20:29
freyk
freyk is offline
Doe het volgende:
  1. Start een windows xp en zoek uit op welke schijf deze staat:
    rechtermuisknop op "deze computer" -> eigenschappen -> tabblad geavanceerd -> omgevingsvariabelen. En kijk dan in je systeemvariabelen lijstje waar je windir staat.
  2. Als je windir c:\windows\ aangeeft dan moet je deze versie gebruiken om de andere te verwijderen.
    C:\ = c-schijf
    windows\ = mapje windows
  3. Het mapje windows wat op de andere schijf staat kan je gewoon dan rustig verwijderen. In jouw geval kan die misschien nu op de d: schijf staan.
  4. Na het verwijderd te hebben, herstart je je computer, selecteer weer je windows xp.
  5. Als laatste moet je je boot.ini bewerken gaan bewerken
    (start -> uitvoeren -> msconfig -> tabblad boot.ini -> alle opstartpaden controleren
Oud 23-01-2005, 20:44
Spray rebel
Spray rebel is offline
mmm dank je, maar snap het nog niet precies want windows kan je niet zomaar verwijderen?! is er geen makkelijkere manier om het uit te schakelen..?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 20:55
freyk
freyk is offline
Citaat:
Spray rebel schreef op 23-01-2005 @ 21:44 :
mmm dank je, maar snap het nog niet precies want windows kan je niet zomaar verwijderen?!
Tuurlijk wel, maar je kan moeilijk een "actieve" windows xp verwijderen.

Citaat:
Spray rebel schreef op 23-01-2005 @ 21:44 :
is er geen makkelijkere manier om het uit te schakelen..?
Ik zou het toch verwijderen, scheelt je weer schijfruimte.
Oud 23-01-2005, 21:29
Spray rebel
Spray rebel is offline
ok maar kan je de stappen dan even wat makkelijker uitleggen? want ik ben niet zo`n ster in computers, beetje windows, php, html kan ik wel, maar uitvoeren, dos en die dingen ben ik echt een nul in..
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 21:31
freyk
freyk is offline
Citaat:
Spray rebel schreef op 23-01-2005 @ 22:29 :
ok maar kan je de stappen dan even wat makkelijker uitleggen?
Ik snap niet wat jij moeilijk vind aan mijn handleiding?
Gebruik je de engelse versie, ofzo?
Zo nee, probeer het eens uit.
Zo ja, dan vertaal je mijn handleiding.

Laatst gewijzigd op 23-01-2005 om 21:34.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 21:33
Spray rebel
Spray rebel is offline
nou neej, maar stapje 2 snap ik niet zo goed..
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 21:38
freyk
freyk is offline
Citaat:
Spray rebel schreef op 23-01-2005 @ 22:33 :
nou neej, maar stapje 2 snap ik niet zo goed..
Omdat je twee versies op je computer hebt staan om je goede xp hebben om de andere te kunnen verwijderen.
Met de "goede xp" bedoel ik de windows xp die op je c-schijf staat.
Tijdens de tweede installatie van windows xp zal windows z'n data kopieéren naar een andere schijf.
  • Bijvoorbeeld:
  • Staat nu in je windir: c:\windows\ dan heb je de goede te pakken\

of
  • Staat nu in je windir: d:\windows\ dan heb je de verkeerde te pakken en zorgt ervoor dat je de windows opstart dat op je c-schijf staat.
Oud 23-01-2005, 21:42
Spray rebel
Spray rebel is offline
mmm nu hebk een probleempje volgens mij ik weet niet welke windows ik sowieso moet verwijdere.. .. want als ik het goed had stond windows altijd op een aparte schijf bij mij, de d.. Maar dat weet ik nu ook niet meer zeker, sorry
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 21:45
Shock
Shock is offline
Nu we het toch over de bootloader hebben ben ik zo brutaal om ook mijn vraag even te stellen

Op mijn computer stond als eerste windows 98SE (Nederlandse versie), maar ik heb Win2k (Engels) er overheen gezet. Hier kreeg ik dus de melding dat twee versies van verschillende talen elkaar niet hoefden, en dat 98SE overschreven zou worden door 2k. Best, maar in het bootmenu staat nog steeds 98SE. Is dit alleen omdat dat 'standaard' gebeurt bij een installatie van 2k naast een ander besturingssysteem, of staat 98SE er nog deels op? Ik wil alleen windows 2k overhouden, 98SE mag er helemaal af. Is alleen het bootmenu aanpassen voldoende, of staan er ook nog (veel?) bestanden van 98SE op?
Oud 24-01-2005, 07:56
freyk
freyk is offline
Citaat:
Spray rebel schreef op 23-01-2005 @ 22:42 :
want als ik het goed had stond windows altijd op een aparte schijf bij mij, de d.. Maar dat weet ik nu ook niet meer zeker, sorry
Tja, dat doe je jezelf aan.
(het is ook afteraden als leek om windows op een andere partitie te zetten in plaats van de primaire)

Maar goed, noteer je gewoon op een papiertje de beide windir's.
En vertel ons dan waar ze staan.
De windir's geven aan waar het hoofdmapje van windows zich bevind.
Oud 26-01-2005, 11:54
Spray rebel
Spray rebel is offline
Het is gelukt, bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten