Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2005, 12:32
Mari
Mari is offline
Jaja, weer een ondervraging van de S.com medewerker.
Deze keer een, vind ik persoonlijk, interessantere vraag:

Hoe komt het, volgens jou, dat de Nederlandse scholier meer alcohol drinkt dan scholieren uit andere Europese landen?

Denk hieraan bijv. aan drankreclames, aanlokkelijke promotie, slecht deurbeleid bij uitgaansgelegenheden, etcetera.
Of is alcohol drinken gewoon ingeburgerd in onze jongerencultuur?

Uitgebreid antwoorden mag, graag zelfs.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2005, 12:37
Verwijderd
Citaat:
Mari schreef op 19-01-2005 @ 13:32 :
Alcohol drinken is gewoon ingeburgerd in onze jongerencultuur.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 12:40
Verwijderd
Ik kan me niet herinneren dat ik voor het laatst een drankreclame zag eigenlijk. En ik heb daar ook niet iets bij gehad van; Dat moet ik proberen!.
Ik denk dat het een groot gedeelte opvoeding is. Ouders staan snel toe dat zoonlief of dochterlief een biertje mee drinkt of een glas wijn.
Dat is dus inburgering
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 12:41
Verwijderd
In Nederland zijn we gewoon een stuk toleranter tegenover D&A.

Ik bedoel.. hoevaak komt t wel niet voor dat 14/15 jarige knulletjes/dametjes op een feestje een fles wodka van 40% uit hun tas toveren? Hetzelfde geldt voor wiet. In Nederland zijn we, denk ik, een stuk goedgeloviger en toleranter als het aankomt op D&A. In Nederland mag je al drinken op je 16e, in Amerika op je 21e. In Nederland kan je ook gewoon makkelijker aan drank komen. Hier hoef ik mn ID niet eens te laten zien, in Frankrijk moest ik bij elk Kronenbourgje dat ik haalde mn pasje+camping-pasje laten zien. Hetzelfde geldt voor Belgie.. Daar moest ik ook voor peuken mn ID laten zien. Verder is drank in Engeland, maar ook in Frankrijk, stukken duurder. Toen ik Noorse studenten tegenkwam op een feest, waren ze zo dronken, omdat ze zoveel geld bij zich hadden, omdat in Noorwegen drank veel duurder is. Hier betaalden ze 5x minder.

Trouwens..
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Mari schreef op 19-01-2005 @ 13:32 :

Of is alcohol drinken gewoon ingeburgerd in onze jongerencultuur?
dit laatste dus, maar ook wel icm een matig deurbeleid in cafés/disco's e.d., op een normale vrijdagmiddag zijn er genoeg jongeren van <16 die op stratumseind in de kroeg zitten te zuipen/blowen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 12:42
Verwijderd
is het niet beter om een kwantitatief onderzoek te doen aan de hand van onbegeleide vragenlijstmethode en dan zelf verbanden leggen?

Geeft iig een beter resultaat dan dat wij gewoon maar zeggen wat we denken dat het is. want onze hypotheses kunnen makkelijk onwaar blijken.
En als s.com uitgaat van onze hypotheses zonder zelf een onderzoek te verrichten, krijg je een vervormd beeld.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 12:49
Verwijderd
Citaat:
vlep`un schreef op 19-01-2005 @ 13:42 :
dit laatste dus, maar ook wel icm een matig deurbeleid in cafés/disco's e.d., op een normale vrijdagmiddag zijn er genoeg jongeren van <16 die op stratumseind in de kroeg zitten te zuipen/blowen.
Al die kleuters in de altstadt.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 12:55
Mari
Mari is offline
Citaat:
sjek schreef op 19-01-2005 @ 13:42 :
is het niet beter om een kwantitatief onderzoek te doen aan de hand van onbegeleide vragenlijstmethode en dan zelf verbanden leggen?

Geeft iig een beter resultaat dan dat wij gewoon maar zeggen wat we denken dat het is. want onze hypotheses kunnen makkelijk onwaar blijken.
En als s.com uitgaat van onze hypotheses zonder zelf een onderzoek te verrichten, krijg je een vervormd beeld.
het wordt ten eerste geen diepgravend artikel. ik wil er gewoon wat meningen in verwerken, en dan kunnen de mensen die het lezen daar weer op reageren. (dat is althans het idee achter de site in aanbouw)
ten tweede zijn jullie de jongeren, dus wat jullie zeggen lijkt me redelijk representatief.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Lilith schreef op 19-01-2005 @ 13:41 :
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 13:04
Verwijderd
Dat doet mij eraan denken (het verhaal van Lilith), Nederland is anders ook aardig aan het doorslaan tegenwoordig met hun id-kaarten. Zaterdag vroegen ze MIJ om een id-kaart voor de sigarettenautomaat. Daar moet je 16 voor zijn dus. En ik ben 22...

Ik heb hem maar aangestaard iets gemompeld over "Ik zal het maar opvatten als een compliment" en toen mijn kaart onder zijn neus geduwd. Komop zeg.

Iig.

Verder nog iets: in de USA en Groot-Brittanië mag je ook al vanaf je 18e drinken, bier en wijn, hetzelfde als wij op ons 16e. Sterke drank moet je 21 voor zijn.

Ik denk dat het een enorm verschil in cultuur is. Nederland is enorm vrij, los opgevoed, scholen hebben weinig structuur (vergeleken met België al), België komt ook in de buurt, maar hun scholen zijn stukken strenger. In de USA is er niets voor jongeren, helemaal niets, we hadden een uitwisselingsstudente in de klas en die werd helemaal gek van alle feestjes en drankjes en disco's. In Amerika reden (want zij mocht al op haar 15e rijden) ze naar elkaar toe en zaten dan gewoon bij elkaar thuis, daar was niets te doen. Natuurlijk is dat ook een land van tegenstellingen, mensen kunnen daar echt in the middle of nowhere leven terwijl we hier altijd een stad op hoogstens 50km hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 14:57
Verwijderd
Het cannabisgebruik is in de VS wel 2x zo hoog.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 15:44
Envy
Envy is offline
Citaat:
Lilith schreef op 19-01-2005 @ 13:41 :
Juh.
In Finland ofzo (of anders een ander Scandinavisch land) worden om 5 uur 's middags gewoon gordijnen voor de drank getrokken en wordt het niet meer verkocht :\.
Oud 19-01-2005, 18:27
Risce
Risce is offline
omdat mensen nederland saai vinden?
Oud 19-01-2005, 21:39
Wammus
Wammus is offline
- Drankreclames:

Ik zie op tv vaak genoeg reclames voorbij komen voor drank. De meest bekende zijn ongetwijfeld de bReEzAh reclames. Dit zal er voor een deel mee te maken hebben. De reclames zijn toch met name gericht op wat jongere mensen. En die zijn daar nou eenmaal wat meer gevoelig voor.

-Aanlokkelijke promotie:

Ook in de winkels word reclame gemaakt voor drank. Het staat allemaal apart en in de supermarkt is het nou niet bepaald moeilijk te vinden. Ook dit zal jongeren aanspreken en die zullen hierdoor eerder overgaan tot het kopen van alcohol.

- Slechte controles in het algemeen:

Dit is volgens mij het meest waarschijnlijke. Ik zie hier in de kroegen genoeg jongeren rondlopen waarvan ik bijna zeker weet dat ze geen 16/18 zijn en toch mogen ze gewoon naar binnen en dus aan de drank. De controles zijn ondertussen wel wat strenger geworden maar er glippen er nog genoeg tussendoor. Ook in een supermarkt is het niet verbazingwekkend moeilijk om aan drank te komen want heel vaak word er hier toch echt niet om een legitimatie gevraagd.

Dat het economisch allemaal wat minder gaat en er dus steeds minder mensen uitgaan zal er ook wel wat mee te maken hebben. Jongeren krijgen toch steeds meer te besteden en gaan een stuk eerder uit. Daarentegen gaan de wat volwassenere mensen een stuk minder uit omdat die door stijgende kosten een stuk minder te besteden hebben en zich wel 2x bedenken voordat ze het een avond op een zuipen zetten of uberhaupt naar de kroeg gaan.

- Of is alcohol drinken gewoon ingeburgerd in onze jongerencultuur?:

Ook hier zal ongetwijfeld een grote kern van waarheid inzitten. Drugsgebruik over het algemeen trouwens is vrij ingeburgerd in Nederland en niemand kijkt meer heel raar op als je een joint opsteekt in een drukke winkelstraat of op een pleintje gaat zitten met een krat bier erbij. En dit is een beetje doorgeslagen op de jongeren (zie de hele BrEeZaH hype ^). Dat is nog wel het allermooiste voorbeeld.

- Opvoeding:

Ook dit zal er veel mee te maken hebben. Jongeren worden steeds vrijer opgevoed en er mag allemaal een stuk meer dan een jaar of 20 terug. (Toen het bv nog niet als normaal werd beschouwd dat vrouwen bier dronken). En als pa en ma het allemaal best vinden dat zoon of dochterlief een paar biertjes drinkt terwijl hij/zij nog geen 16 is dan is de grens om dat in de kroeg te doen natuurlijk al een stuk lager.
Oud 19-01-2005, 22:13
Rhinus
Rhinus is offline
In Brabant leer je pa je drinken als je nog jong bent. Is dat in de rest van NL ook?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 22:42
cha0s
cha0s is offline
^ Ja, zo ging 't bij mij ook. Rotterdamse ouders.
Oud 19-01-2005, 23:11
Wammus
Wammus is offline
Nope m'n ouders hebben me nooit echt aangemoedigt om te gaan drinken of drugs te gebruiken ofzo. Ze vonden het allemaal best dat ik af en toe wat dronk. En toen dat wat meer werd omdat ik uitging maakte dat ook allemaal weinig uit. Zolang ik het allemaal maar een beetje binnen de perken hou.

Met alcohol is dat best goed gelukt. Ik drink nu bijna niet en ben wel een flink aantal keer goed dronken geweest mja wie niet.... Maar niet dat ik overdreven vaak heel veel dronk.

Ik blow daarentegen wel aardig wat. Ze weten wel dat ik het doe maar niet hoe vaak en hoe veel en dat ga ik denk ik voorlopig maar zo houden ook...
Oud 20-01-2005, 12:19
coopergirl
coopergirl is offline
In vergelijking met turkije zijn we heilig.. Toen ik daar onlangs op vakantie was, onderging ik wel een culture shock.. Ik was in de veronderstelling dat ze ivm hun geloof geen alcohol mochten, nou de Raki (heerlijk anijs goedje 45% alcohol) stroomde er rijkelijk..

Zoals gezegd denk ik dat het in NL aardig ingeburgerd is bij het eten wijn te drinken, na de koffie een pilsje 's avonds te trekken e.d. En, voor de groep 12+ die ook meewillen doen hebben we de breezers e.d.
Oud 20-01-2005, 12:49
little nemo
little nemo is offline
ik heb nog steeds mn twijfels bij dat onderzoek, t kan ook aangetoond hebben dat de nederlandse jeugd opener is over drank dan in andere landen, wat me totaal niet onlogisch lijkt.
Oud 20-01-2005, 12:51
wann
wann is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 20-01-2005 @ 13:19 :
nou de Raki (heerlijk anijs goedje 45% alcohol) stroomde er rijkelijk..
Weet je zeker dat je raki bedoelt en geen ouzo? Op Kreta verwezen de Grieken naar dat spul als ouzo, iets voor vrouwen en vastelanders geloof ik. Zij drinken op het eiland raki, met zo'n 70-80% alcohol...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 12:55
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 20-01-2005 @ 13:49 :
ik heb nog steeds mn twijfels bij dat onderzoek, t kan ook aangetoond hebben dat de nederlandse jeugd opener is over drank dan in andere landen, wat me totaal niet onlogisch lijkt.
Mwoa, alcohol wordt onder de Nederlandse jeugd meer als 'ongevaarlijk' beschouwd dan in andere landen, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 13:00
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 20-01-2005 @ 13:55 :
Mwoa, alcohol wordt onder de Nederlandse jeugd meer als 'ongevaarlijk' beschouwd dan in andere landen, denk ik.
nouja, ook des te meer reden om er open over te zijn

en als dingen gevaarlijk/spannend zijn kan dat ook juist reden zijn om te gebruiken right
Oud 20-01-2005, 17:26
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 20-01-2005 @ 14:00 :
nouja, ook des te meer reden om er open over te zijn

en als dingen gevaarlijk/spannend zijn kan dat ook juist reden zijn om te gebruiken right
Hmm, het gebruik van heroïne is juist ontzettend gedaald omdat heroïne zo'n "junk"-imago heeft.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 18:18
adri1200
adri1200 is offline
Ik denk dat de opvoeding meespeelt

En ja als je niet gaat stappen of naar een stel maatjes van je gaat dan tel je niet meer mee . niet dat ik dat heb
Dit zie ik bij me zusje van 15 in het weekend als er vriendinnetjes zijn mama mogen we breezer .
Maar ja ik ben bijna nooit thuis maar dan valt het me wel op.

drugs is gewoon meer ingeburgerd dan in andere landen denk ik
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 18:39
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Mutant schreef op 19-01-2005 @ 14:04 :
Dat doet mij eraan denken (het verhaal van Lilith), Nederland is anders ook aardig aan het doorslaan tegenwoordig met hun id-kaarten. Zaterdag vroegen ze MIJ om een id-kaart voor de sigarettenautomaat. Daar moet je 16 voor zijn dus. En ik ben 22...

dat verschilt, want bij mij in de buurt kan je ook sterke drank halen, zonder wat te laten zien, gevolg, alle personen van 14/15 gaan daarheen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2005, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 19-01-2005 @ 14:04 :
Tssk.. dan weet ik niet bij wat voorn achterlijke gladiool jij hebt gestaan, maar hier krijg je t gewoon mee.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 20:07
Verwijderd
Een paar jaar terug ging een toenmalige klasgenoot van mij wiet halen. Hij was toen 15. Zonder problemen kreeg hij het mee. Maar toen hij vervolgens bij een benzinepomp shag wou halen om joints mee te draaien kreeg hij het niet mee.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 20:24
Verwijderd
in de middeleeuwen dronk iedereen al bier (van t grachtenwater)

je komt in nederland heel makkelijk aan alcohol.. het is "normaal" alcohol te gaan drinken vanaf bepaalde leeftijd (die steeds lager gaat liggen).. en denk dat nederlandse ouders ook niet zo moeilijk doen over alcohol..

en m'n wiet krijg k sinds m'n 15e/16e mee in m'n favo shop, de eerste keer dat ze m'n ID vroegen was ik een paar maanden 18...

en sigaretjes.. alleen als k een muts op heb vragen ze soms of k wel zestien ben.. en dan antwoord ik standaard: nee ik ben dertien!..

Laatst gewijzigd op 20-01-2005 om 20:26.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 21:03
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 20-01-2005 @ 18:26 :
Hmm, het gebruik van heroïne is juist ontzettend gedaald omdat heroïne zo'n "junk"-imago heeft.
uhuh

en junk is niet stoer
maar alcohol wel

nouja, dan nog is de methode van het onderzoek hoe dan ook objectief gezien niet zodanig dat je zomaar kan stellen dat in nederland de jeugd meer drinkt dan in andere landen. het is een mogelijke verklaring, maar er zijn er meer.
Oud 20-01-2005, 21:16
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik weet alleen maar dat het hier reuzenormaal is om te drinken en het je vanzelf aangeboden wordt als je 14/15 wordt.
Hoe dat gaat in andere landen weet ik niet.
Oud 21-01-2005, 00:14
Blenderhead
Blenderhead is offline
Nederland is gewoon gezellig
Oud 21-01-2005, 20:04
halveschizo
halveschizo is offline
nederlanders snappen hoe je een feestje bouwt
Oud 22-01-2005, 03:58
apekop123
apekop123 is offline
Wij zijn rijker, wij kunnen het betalen