Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2004, 21:13
INDOctrinatie
INDOctrinatie is offline
Wie weet er meer over Khat? Ik weet dat t een soort van cafeine/cocaplant is waar Somaliers en Jemenieten op kauwen. Ik heb gelezen dat t een verhoogde concentratie geeft, betekent dat dat je t dan goed kan gebruiken tijdens een toets bijvoorbeeld? (misschien een domme vraag)

wie weet er meer over khat?
Oud 26-04-2004, 09:03
Mir-idiotA
hm, als dat is wat ik bij Yorintravel zag...
...dan is het een kalmerend middel waar je op kauwt (ze stoppen het in een blad). Het word knalrood, en je tanden worden dus ook knalrood. Het is ook érg bitter.

maar voor mensen die een verhoogde concentratie willen bij een toets hebben we al jaaaaaren geleden een middel geimporteerd: koffie. Dus waarom zou je Khat o.i.d. willen, wat op koffie lijkt, terwijl we koffie hebben?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 11:14
Bleater
Bleater is offline
Ik meende dat ik ooit een docu op tv gezien over khat. In de Bijlmer zijn er hele volkstammen aan verslaafd schijnt. Ze hadden het ook over khat dealers, waar vrij veel overlast van was. Heb er zelf geen ervaring mee. Maar het is idd een blad waar je op moet kauwen.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 12:57
Verwijderd
zoeken:

Wat is het?
Qat, khat of chat is een plantaardig product met een stimulerende werking. Het wordt gehaald uit de bladeren van een Oost-Afrikaanse struik die wel 20 meter hoog kan worden. Door zijn hoogte heeft de struik erg veel weg van een boom. Qat lijkt qua vorm op een laurierblad en wordt sinds de dertiende eeuw in Jemen, Somalië, Ethiopië en Kenia als genotmiddel gebruikt. Qat was er eerder dan koffie. Qat wordt in Nederland bijna niet gebruikt. Alleen mensen die in Nederland verblijven en afkomstig zijn uit de streken waar de plant voorkomt, gebruiken het. De qat wordt dan per vliegtuig vervoerd.

gebruikswijze
Qat wordt gebruikt door op het blad te kauwen. Het sap wordt doorgeslikt. De gekauwde bladeren worden als een balletje tegen de binnenkant van de wang in de mond gehouden. Na 10 minuten kauwen wordt het restant uitgespuugd of doorgeslikt.
In Jemen zou 80 procent van de bevolking Qat gebruiken. Dit ondanks het feit dat de islam ieder middel verbiedt dat een roes veroorzaakt. Het middel vervult een sociale functie en wordt gebruikt om de sociale contacten te verstevigen. Zogenaamde Qat-zittingen zijn vooral onder welgestelde moslims heel gewoon. Die zittingen gaan als volgt. Een groep vrienden of goede bekenden - bij voorkeur een groep van dertig mensen - komt in de middag bijeen. Vóór het nuttigen van Qat eten ze gezamenlijk een uitgebreide maaltijd in de hoop dat daardoor bepaalde onaangename effecten van Qat achterwege zullen blijven. Men krijgt een plaats op de grond toegewezen, afhankelijk van iemands positie en aanzien in de groep. De gereinigde Qat-bladeren liggen in het midden en iedereen pakt een aantal bladeren. Het kauwen gebeurt met de linkerhelft van de mond. Onder het kauwen drinkt men grote hoeveelheden water of rookt men een waterpijp. De uitgekauwde vezels van de bladeren worden uitgespuugd in een speciale kom. Hoe meer men in vervoering geraakt, des te meer er gediscussieerd wordt. Het is gebruikelijk om onderlinge ruzies tijdens deze Qat-sessies of Qat-zittingen uit te praten. Bij arme mensen is het ritueel minder omslachtig. De sociale functie is dezelfde(1).

Wat doet het?
Het werkzame bestanddeel in Qat is het alkaloïde cathinon dat vooral in jonge verse bladeren zit. Deze stof vertoont wat chemische structuur betreft overeenkomsten met amfetamine. Het meeste effect krijgt men als de bladeren binnen 48 uur worden genuttigd. Omdat Qat alleen vers prettig werkt, wordt het hoofdzakelijk gebruikt in landen waar de struik groeit. Van de gedroogde bladeren kan overigens wel thee worden gezet.
Het kauwen op Qat geeft een amfetamine-achtig effect. Het stimuleert en werkt opwekkend. Gebruikers worden actief, moeheid en honger verdwijnen en je praat makkelijker. De effecten treden na 20 minuten op en kunnen enkele uren aanhouden. Een bijwerking kan diarree zijn.

Verslavingskans
Van Qat kun je lichamelijk en geestelijk afhankelijk raken. De verslavingskans wordt beperkt door de gebruikswijze. Door het kauwen kun je niet zo snel veel werkzame stof binnenkrijgen. In landen waar het gebruikt wordt zie je wel dat sommigen grote delen van hun inkomen aan Qat besteden, Bij stoppen kunnen onthoudingsverschijnselen optreden zoals: vermoeidheid, slaapzucht, trillen en milde depressieve gedachten(2).

Overige risico’s
Het gebruik van Qat veroorzaakt een verhoging van de bloeddruk, hartslag en ademhalingsfrequentie. Bij overmatig gebruik zie je stemmingswisselingen en emotionele labiliteit. Bij chronisch gebruik van Qat kunnen gebruikers uitgeput raken en last krijgen van langdurige slapeloosheid, lusteloosheid en hallucinaties (2). Chronisch gebruik kan ook leiden tot impotentie en geheugenstoornissen(3).

De wet
Qat en de werkzame stof cathinon staan niet in de opiumwet. Qat is dus niet verboden.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 13:43
INDOctrinatie
INDOctrinatie is offline
Okee klinkt niet zoo chill, die laatste alinea's.

Maar er zijn toevallig geen mensen die t een keer gebruikt hebben?
Oud 26-04-2004, 16:19
Verwijderd
Ach wat er in die laatste 2 alinea's staat kun je ook bij speed, coke, ephedra, xtc enzo krijgen (eigenlijk alles wat oppenend is).
En ik denk dat qat dan wel wat milder is. Maar hier in NL mot je er dus thee van zetten. Lijkt me wel grappig om een keertje te proberen...ooit als ik geld over heb.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 16:42
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
INDOctrinatie schreef op 26-04-2004 @ 14:43 :
Okee klinkt niet zoo chill, die laatste alinea's.

Maar er zijn toevallig geen mensen die t een keer gebruikt hebben?
Mhow, you get used to it. De eerste keer dat ik in formaat "30" 'roken is dodelijk'
zag, keek ik eveneens ietwat beduusd, bedremmeld...*

*met een knipoog
Oud 26-04-2004, 17:58
Verwijderd
mwa lijkt me wel leuk, behalve dan die diarree
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 13:31
Verwijderd
Wel eens gegeten... naja, gekauwd... Uitgespuugd, was vies.
(was tussen 8 en 12 jaar oud...) (In Jemen)
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 17:57
apekop123
apekop123 is offline
toen kreeg je toch ook coca thee??
Oud 28-04-2004, 20:25
Verwijderd
Dat was toen ik 4 of 5 ofzo was
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 11:35
freak on a leash
freak on a leash is offline
[QUOTE]Mir-idiotA schreef op 26-04-2004 @ 10:03 :
hm, als dat is wat ik bij Yorintravel zag...
...dan is het een kalmerend middel waar je op kauwt (ze stoppen het in een blad). Het word knalrood, en je tanden worden dus ook knalrood. Het is ook érg bitter.

volgens mij is wat je hier beschrijft niet khat, maar beetle nut
Oud 07-06-2005, 17:01
Mir-idiotA
upppje

ik heb het maar eens even uitgeprobeert. Ik werd er niet bepaald wakkerder van en kauwde me een rotje. Kreeg er alleen maar droge strot van, en je moet maar door en door en doorkauwen. Beter 1 snuifje van het een of ander dan maar! stuk relaxter!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 01:37
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Bij ons in de stad zit er een gedoogd qat dealcentrum tegenover het politieburo. Kunnen de mannen van de wet mooi een oogje in het zijl houden.

Best een goed initiatief denk ik
Oud 13-06-2005, 12:08
Verwijderd
mja denk het ook, in tilburg is ie al een aantal keer afgewezen
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 21:44
Verwijderd
Je krijgt er geen knalrode tanden van, maar wordt er wel vaag van.... In de popschool liep een afrikaan die het een tijdje deed, maar die keek tijdens en na het kauwen niet heel helder uit zijn ogen...
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 08:27
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Mir-idiotA schreef op 07-06-2005 @ 18:01 :
upppje

ik heb het maar eens even uitgeprobeert. Ik werd er niet bepaald wakkerder van en kauwde me een rotje. Kreeg er alleen maar droge strot van, en je moet maar door en door en doorkauwen. Beter 1 snuifje van het een of ander dan maar! stuk relaxter!
upJE?? 't is een up van ruim een jaar
Oud 14-06-2005, 09:56
Verwijderd
Ach ja, scheelt een topic ^^
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 10:59
Verwijderd
ja en het wordt netjes aangekondigt
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 11:58
Mir-idiotA
ik ben wel een net meisje