Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2005, 10:23
2004
2004 is offline
Heeft iemand wel eens overwogen gelovig (bijvoorbeeld Moslim) te worden om psychische redenen? Je zou bijvoorbeeld kunnen aanvoeren dat iedereen toch zijn God nodig heeft, of het nou de Heer is, Ajax, Pringles-chips, Amstelbier of muziek van André Hazes. Dan is het natuurlijk het makkelijkst gewoon te geloven in God, een aantal malen per dag te bidden, en dan gelukkig proberen te zijn.

Bij mij is de gedáchte wel eens op te komen bijvoorbeeld Moslim te worden, of soefi. Ik vind de Islam eigenlijk wel een mooi geloof, omdat het vrij dichterlijk is, en omdat ik arabisch een mooie taal vind. Ook de aanbidding van God is vol overgave.

Toch leek het mij niet verstandig, en ik had het ook niet gekund. Het zou zelfbedrog zijn. Ik heb het nu niet meer nodig, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat wel nodig hebben. Het lijkt me ook verstandiger Christus tot je te nemen dan heroïne.

Volgens ene K. Marx was geloof het opium van het volk. Ik wil dat best geloven, maar voor de meeste mensen was dat een onbewust druggebruik. Is er iemand die hier bewust geloof zijn opium laat zijn omdat hij het anders niet redt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2005, 10:26
Verwijderd
Als je zodanig bewust in staat bent om je keuze op die manier te analyseren, dan is geloof een slechte keuze omdat dat immers berust op onwetendheid. Kun je beter echte drugs gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 10:29
2004
2004 is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-01-2005 @ 11:26 :
Als je zodanig bewust in staat bent om je keuze op die manier te analyseren, dan is geloof een slechte keuze omdat dat immers berust op onwetendheid. Kun je beter echte drugs gebruiken.
Denk je dat?

Ik kan mezelf best zo indoctrineren dat ik mij vol overgave vijf maal per dag richting Mekka voorover werp, denk ik. Nu ben ik ook niet zo'n a-theïst als jij denk ik bent, maar het beeld dat men over het algemeen heeft van God in de Islam is mij toch ook wel vreemd. Ik ben dan ook wel meer iemand voor een licht spirituele vorm van Christendom of voor soefisme, als we het toch over monotheïsme hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 10:36
Rodion
Rodion is offline
De 'echte post-modernist' is natuurlijk op zoek naar een doel in zijn leven, en dat kan hij best vinden in een religie. Maar de kern van het Christelijk geloof is dat je gelooft om God, en niet om zelf een doel te hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 10:39
Verwijderd
Citaat:
2004 schreef op 22-01-2005 @ 11:29 :
Denk je dat?

Ik kan mezelf best zo indoctrineren dat ik mij vol overgave vijf maal per dag richting Mekka voorover werp, denk ik. Nu ben ik ook niet zo'n a-theïst als jij denk ik bent, maar het beeld dat men over het algemeen heeft van God in de Islam is mij toch ook wel vreemd. Ik ben dan ook wel meer iemand voor een licht spirituele vorm van Christendom of voor soefisme, als we het toch over monotheïsme hebben.
Ik kan me natuurlijk niet verplaatsen in jou, dus ik weet niet met hoeveel overgave jij dat kunt doen en hoe je jezelf ertoe kunt dwingen. Ik kan dat in ieder geval niet. Daarom kan ik ook zonder al teveel moeite de stelling innemen dat ik nooit van mijn leven zal gaan geloven.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 10:41
2004
2004 is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-01-2005 @ 11:39 :
Ik kan me natuurlijk niet verplaatsen in jou, dus ik weet niet met hoeveel overgave jij dat kunt doen en hoe je jezelf ertoe kunt dwingen. Ik kan dat in ieder geval niet. Daarom kan ik ook zonder al teveel moeite de stelling innemen dat ik nooit van mijn leven zal gaan geloven.
Misschien kun je eerst een Bijbel neerleggen, dan drugs nemen, en dan de Bijbel gaan lezen.

Nee grapje. Het is idd per persoon verschillend, maar grijpen naar drugs of alcohol lijkt mij soms ook bset een bewuste keuze.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 11:18
Verwijderd
Ik ben gelukkig, ik heb dus geen geloof nodig.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 20:28
Envy
Envy is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-01-2005 @ 11:26 :
Oud 22-01-2005, 21:03
I C U
I C U is offline
Ik geloof niet omdat ik dat niet kan. Ik denk dat ik te graag bewijzen wil. Ik heb trouwens ook nooit de behoefte gehad om gelovig te worden toen ik het moeilijk had (en dus in God (oid) een steunpunt zou zien)
Oud 22-01-2005, 21:51
T_ID
T_ID is offline
Ik kan je verzekeren dat je bekeren puur om oogkleppen te kunnen opzetten op het gebied van levensvragen op z'n best irritant is als je het tegen eigen beter weten in doet.
Oud 23-01-2005, 01:02
Zwarte Reiger
Zwarte Reiger is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-01-2005 @ 22:51 :
Ik kan je verzekeren dat je bekeren puur om oogkleppen te kunnen opzetten op het gebied van levensvragen op z'n best irritant is als je het tegen eigen beter weten in doet.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 03:44
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-01-2005 @ 12:18 :
Ik ben gelukkig, ik heb dus geen geloof nodig.
ik ben gelukkig, maar met geloof wordt ik nog gelukkiger
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 03:45
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
denk je dat er ook maar 1 iemand is, die daarom gelooft?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 11:31
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 23-01-2005 @ 04:44 :
ik ben gelukkig, maar met geloof wordt ik nog gelukkiger
ik ben gelovig, maar daardoor niet perce gelukkiger, krijg eerder idee van niet dan wel. Maar het echt gelukkige deel (mocht je dat woord willen gebruiken) verwacht ik na men dood.
Oud 24-01-2005, 18:25
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
dat slaat dus helemaal nergens op.
ik kan best geloven in iets, waarvan ik zeker weet dat het niet zo is. dan blijf ik weten dat het anders is, maar dat is nog geen reden om niet te kunnen geloven. ik vind..maar het is..

maar goed, mss is dat persoonlijk.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 11:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 23-01-2005 @ 04:45 :
denk je dat er ook maar 1 iemand is, die daarom gelooft?
niet een iemand, hordes en hordes mensen.
Oud 25-01-2005, 13:31
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 25-01-2005 @ 12:10 :
je bedoelt iedereen?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:52
2004
2004 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 25-01-2005 @ 12:10 :
Ik denk niet dat ze het bewúst doen, maar ik ben het wel met je eens dat sommige mensen oogkleppen op hebben. Ophebben. Op hebben. Hmm.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 16:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 25-01-2005 @ 14:31 :
je bedoelt iedereen?
nee, slechts hordes mensen.
Oud 25-01-2005, 16:26
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat: