Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2004, 15:02
Optima
Optima is offline

voor degene die m nog niet hekrend hadden: apollo en daphne. Hij wil haar, zij wil hem niet, en offert zichzelf op om aan hem te ontsnappen, en wordt boom.

Dit beeld van bernini heeft zoveel expressie, en zoveel details dat je er uren naar zou kunnen kijken. Je ziet het afgrijnzen en de angst op daphnes gezicht, en de geilheid en arrogantie in de ogen van apollo.
Oud 15-07-2004, 17:56
Verwijderd
Apollo en Daphne is inderdaad wel mooi. Ook "De School van Athene" vind ik erg mooi na hem in het echt te hebben gezien.

Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 09:48
Ratbout
Ratbout is offline
mogen gebouwen ook? het pantheon is zeker een kunstwerk

Oud 16-07-2004, 23:48
Verwijderd
Citaat:
Ratbout schreef op 16-07-2004 @ 10:48 :
mogen gebouwen ook? het pantheon is zeker een kunstwerk
Niet echt mythologisch, maar zeker een pronkstuk
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 17:45
Ratbout
Ratbout is offline
ow had ik niet geleest!

maarruh.. pan theon als in een tempel voor alle goden. beswel mythologisch dus, en op de geveldriehoek staan mythologische idngen afgebeeld!
Oud 18-07-2004, 12:41
Chayra-Ley
Chayra-Ley is offline
niet persé mijn favoriet, maar wel een prachtig kunstwerk IMHO:

'Het beeld van Lacoon': Lacoon had verdenkingen ten opzichte van het paard van Troje, en daarom zond Poseidon giftige zeeslangen om hemzelf en zijn zonen te vermoorden.

Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 17:40
Renske
Renske is offline
Of hier veel mythologie achter zit weet ik eigenlijk niet. Maar ik vind het een treffend stukkie Griekse kunst.
Oud 20-07-2004, 17:49
Briseïs
Briseïs is offline

Psyche & Cupido <3333

Ooit een keer het hele Louvre in 5 minuten doorgerend omdat ik deze nog moest zien.
Oud 27-07-2004, 22:48
Master Corax
Master Corax is offline
Apollo en Daphne en de Laokoon-groep behoren zeker tot mijn favoriete mythologische kunstwerken!
Maar aangezien jullie die al genoemd hebben en er nog zoveel andere mooie kunstwerken zijn heb ik gekozen voor het volgende kunstwerk: De roof van Persephone door Hades naar de Onderwereld.

Dit beeld is ook gemaakt door Bernini en is in het echt te zien in de Villa Borghese (Italië) (netzoals het beeld van Daphne en Apollo).
Ik ben er drie jaar geleden geweest toen ik met school in Rome zat. Ik vond het echt een geweldig beeld. Er waren natuurlijk veel meer mooie dingen te zien in die villa, maar 'Hades en Persephone' en 'Apollo en Daphne' waren voor mij toch echt de toppers. Toen de rest van mijn klasgenoten allang weer buiten was, liep ik nog steeds bij deze beelden te "kwijlen". Netzoals Optima zou ik uren naar deze beelden kunnen kijken.

Een ander geweldig beeld (wat me ineens te binnenschiet door de post van Briseis) is de Nikè van Samothrake!

Ik heb ooit ook een keer door het Louvre moeten rennen om in slechts een half uurtje onder andere dit enorme Hellenistische beeld te kunnen zien.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 00:12
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Master Corax schreef op 27-07-2004 @ 23:48 :
Een ander geweldig beeld (wat me ineens te binnenschiet door de post van Briseis) is de Nikè van Samothrake!
[afbeelding]
Ik heb ooit ook een keer door het Louvre moeten rennen om in slechts een half uurtje onder andere dit enorme Hellenistische beeld te kunnen zien.
oe, daar dacht ik vandaag toevallig nog aan
die is idd ook echt geweldig
Oud 31-07-2004, 17:22
Apomes
Apomes is offline
Ik ben pas terug van Griekenland rondreis en heb dus een boel kunstwerken kunnen zien maar mijn absoluut favoriet is

De hermes van Praxiteles(Olympia).
Als je kijkt in zijn ogen dat sta je ff verstomd, gewoon PRACHTIG!

ook favorieten
Apollo & Daphne
Lacoon groep
Nike
Persephone & hades
De slangengodin (Knossos)
Apollo Belvedere

Weet er trouwens iemand waar de Lacoon groep + apollo Belvedere staan tentoongesteld?
Oud 31-07-2004, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Apomes schreef op 31-07-2004 @ 18:22 :
Weet er trouwens iemand waar de Lacoon groep + apollo Belvedere staan tentoongesteld?
In het Vaticaans Museum allebei
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 15:51
Limbabanaan
Limbabanaan is offline
Jongens, wat doen jullie me aan?!?! Ik moet nog een heel jaar wachten voor ik Kug mag gaan doen, en nu maken jullie me helemaal lekker met deze prachtige beelden!!! Echt, ik kan hier wel uren naar kijken... Mijn persoonlijke favoriet qua kunstenaars is toch nog altijd Michelangelo. Hij heeft niet echt mythologische beelden e.d. gemaakt, maar heel veel van zijn werk is te vinden in Rome en Florence, een in Brugge en een paar in het Louvre, en dat zijn voor mij toch altijd weer hoogtepunten.
Oud 10-08-2004, 20:13
Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
Limbabanaan schreef op 10-08-2004 @ 16:51 :
Echt, ik kan hier wel uren naar kijken...
Welkom bij de club !
Leuk dat je Kunstgeschiedenis gaat studeren! Laat ons horen wat je er van vindt, als je eenmaal écht begonnen bent !
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 19:00
steefos
steefos is offline
Amor en Psyche ik heb staan zwijmelen in t louvre
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 01:23
Verwijderd
Citaat:
Kassandra schreef op 11-08-2004 @ 20:00 :
Amor en Psyche ik heb staan zwijmelen in t louvre
Wat vinden jullie eigenlijk van (ander werk van ) Canova?
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 01:37
Daevrem
Daevrem is offline
Oke, deze heeft 10 plaatjes, maar ik post ze toch, want daar gaat het topic toch om...

Beroemd japans zen schilderij:

Plaatjes met uitleg staan hier: http://terebess.hu/english/oxherd2.html
Oud 19-08-2004, 10:00
Verwijderd
Nikè van Samothrake
de stanza della segnatura met de school van athene van Rafael.
beeld van marcus aurelius
architectuur: pantheon, ark van constantijn
en het colloseum in El Jem (tunesie), wat naar mijn smaak mooier is dan die in rome, doordat de steensoort een warme kleur heeft, waardoor dat ding een totaal andere uitstraling krijgt.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 23:51
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
rxQueen schreef op 19-08-2004 @ 11:00 :
en het colloseum in El Jem (tunesie), wat naar mijn smaak mooier is dan die in rome, doordat de steensoort een warme kleur heeft, waardoor dat ding een totaal andere uitstraling krijgt.
Heet het daar ook colloseum dan?
Oud 20-08-2004, 12:12
Anaïs
Anaïs is offline
zelfde als Briseïs

dat van Amor en Psyche

'k heb het gezien jaar of 2 geleden in het Louvre, 't stond zo heel in een hoekje, maar toen ik het zag was ik erg aangegrepen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 23:18
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 20-07-2004 @ 18:49 :
[afbeelding]
Psyche & Cupido <3333

Ooit een keer het hele Louvre in 5 minuten doorgerend omdat ik deze nog moest zien.
Agree
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 08:54
Verwijderd
En welke kunstwerken zijn in Athene te bewonderen? Iemand trouwens tips over gidsen en reisroutes, want ik wil zoveel mogelijk zien .
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 09:32
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Mutant schreef op 25-08-2004 @ 09:54 :
En welke kunstwerken zijn in Athene te bewonderen? Iemand trouwens tips over gidsen en reisroutes, want ik wil zoveel mogelijk zien .
Wel, als je naar Athene alleen gaat moet je zeker en vast Het archeologisch museum bezoeken, De universiteit van Athene, de bibliotheek en het huis van de duitse archeoloog. (liggen allemaal op 1 weg).
Archeologisch museum:
Masker van Agammemon
Zeus/poseidon beeld
Beeld van Athene
En nog veele andere mooie werken.

Dan ga je richting Acropolis en bezoek je het, samen met het Acropolis museum (daar zie je de originele beelden van die vrouwen met hun haren enzo, namen vergeten...iemand ? )

Van de acropolis ga je naar de Tempel van Hephaistus (best bewaarde tempel van de oudheid), je ziet de tempel al vanaf de acropolis, niet ver wandelen.
Als je terugkomt van Hephaistus tempel kom je voorbij de agora & een door Amerikanen gemaakte zuilengang met klein museum (maar dat was gesloten toen ik er was)

Je gaat richting de toren van de winden - waar de prijzen werden vast gelegd

Dan bezoek je de tempel van Zeus met zijn resterende Corintische zuilen, en zo ga je richting het oude Olympische stadion.

Vergeet geen bezoekje aan de plaka & moustraki & Romeinse Agora.

Wanneer ga je naar Athene?

De beroemste beelden staan trouwens in Delphi (wagenmenner) & in het prachtige museum van Olympia (Hermes van Praxiteles, nike...)

Laatst gewijzigd op 25-08-2004 om 09:37.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 10:48
Verwijderd
De akropolis is waar ik voor ga dus Het is altijd mijn wens geweest om te gaan en ik ben bang dat het te laat is als ik nog lang wacht (met het vervallen van de tempels en het idee om het te sluiten voor het grote publiek om het te behouden). Misschien in oktober als we het nog geregeld krijgen, anders in het voorjaar.

En bedoel je de Kariatiden aan het Erechteion?

Maar ik zal er even een nieuw topic over openen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 20-08-2004 @ 00:51 :
Heet het daar ook colloseum dan?
over het algemeen wordt het wel het colloseum van el djem genoemd....ik zou zo even niet meer weten of het ook werkelijk die naam draagt, mar het IS wel een colloseum, wel iets kleiner als het colloseum in rome
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-09-2004, 19:43
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
rxQueen schreef op 17-09-2004 @ 14:04 :
over het algemeen wordt het wel het colloseum van el djem genoemd....ik zou zo even niet meer weten of het ook werkelijk die naam draagt, mar het IS wel een colloseum, wel iets kleiner als het colloseum in rome
Maar het Colosseum is niet éen colosseum maar hét Colosseum. Het is niet het soort gebouw dat zo heet, maar het is de naam, genoemd naar een enorm beeld van Nero dat ernaast stond, dat weer geïnspireerd was door de Kolos van Rhodos.
Oud 23-09-2004, 15:37
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 19-09-2004 @ 20:43 :
Maar het Colosseum is niet éen colosseum maar hét Colosseum. Het is niet het soort gebouw dat zo heet, maar het is de naam, genoemd naar een enorm beeld van Nero dat ernaast stond, dat weer geïnspireerd was door de Kolos van Rhodos.
dan ben ik toch wel eens benieuwd naar de officiële benaming hoor
Oud 23-09-2004, 23:37
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Apomes schreef op 23-09-2004 @ 16:37 :
Van het soort gebouw? Geen idee
Oud 24-09-2004, 12:15
Boogie
Boogie is offline
Zeus die een bliksem gooit. En de Venus van Milo.
Oud 28-09-2004, 15:26
Sasbeest
Sasbeest is offline

Amor en Psyche. Ik vind dat dit beeld heel veel liefde uitstraalt *Klik voor het hele beeld*

Weet er iemand wat dat is wat ze in (tussen) hun handen hebben?

Laatst gewijzigd op 28-09-2004 om 15:34.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 18:55
Leshy
Leshy is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 20-07-2004 @ 18:49 :
[afbeelding]
Psyche & Cupido <3333
Inderdaad een erg mooi beeld, heb 'm ook als header van mijn website
Citaat:
Amphitheatrum Flavium is de officiële naam van het Colosseum, het type bouwwerk is een amfitheater

Persoonlijk wil ik deze toevoegen aan de overigens inderdaad mooie voorbeelden die al voorbij zijn gekomen:

Excuses voor de slechte kwaliteit, ik moest haar met een telefoon-camera uit een boek vissen omdat ik niet de minste afbeelding van haar kon vinden op Internet.

Het is een moderne tinnen replica van een exact gelijk beeld dat in Olympia, Griekenland is teruggevonden, maar te beschadigd en fragiel was om volledig te restaureren. De serene rust in de ogen en de hoge kwaliteit vind ik persoonlijk echt heel erg mooi.

Laatst gewijzigd op 28-09-2004 om 18:58.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 19:14
Apomes
Apomes is offline
Is het Colosseum niet volledig rond?
Oud 28-09-2004, 19:35
Leshy
Leshy is offline
Dat houdt een amfitheater ook in

Klassieke theaters, zoals het theater van Epidauros, en latere Romeinse theaters waren normaliter ongeveer halfrond, en droegen dan ook gewoon de aanduiding theater.
Oud 28-09-2004, 22:03
Apomes
Apomes is offline
amfitheater [am·fi·the´a·ter]
(< Gr) (het;-s)

1. openluchtschouwburg in de klassieke oudheid met in een halve cirkel oplopende rijen zitplaatsen tegenover het toneel;

Encarta® - Naslagbibliotheek - Winkler Prins. © 1993-2004 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

trouwens op de boekjes van Epidavros zelf staat "Amfitheater Epidavros"
Oud 28-09-2004, 23:47
Leshy
Leshy is offline
Dat is opvallend. Zeker omdat ik netjes geleerd heb van mijn docenten dat het theater halfrond is, en het amfitheater juist rond. De boeken die ik hier heb staan spreken expliciet over het theater van Epidauros, het griekse woord theatron is zelfs hetgene waar wij het woord van hebben afgeleid.

Ook Wikipedia maakt het onderscheid:
Citaat:
Apart from function, the important outward distinction between an amphitheatre and a theatre is that an amphitheatre is round or oval in shape (whereas a theatre is semi-circular). However, an amphitheatre differs from a circus, which was used for racing and looked more like a very long, narrow horse shoe.
Op universiteits-sites wordt het verschil ook nog eens bevestigd:
Citaat:
A Roman theatre has a stage (pulpitum) on one side of the orchestra and the audience (cavea) on the other. An amphitheatre has the audience completely surrounding the "stage space."
http://lupus.northern.edu:90/wild/th100/CHAPT10.HTM

Toch vreemd dat Encarta ineens weer van een halfrond amfitheater spreekt, wat volgens de definities die ik geleerd heb, weer onmogelijk zou moeten zijn

Edit: Ook de Encyclopaedia Brittanica steunt deze visie.
Citaat:
Freestanding building of round or, more often, oval shape with a central area, the arena, and seats concentrically placed around it. The word is Greek, meaning “theatre with seats on all sides,” but as an architectural form the amphitheatre is of Italic or Etrusco-Campanian origin...

Laatst gewijzigd op 28-09-2004 om 23:50.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 18:00
Apomes
Apomes is offline
Gek idd,

Ik heb altijd geleerd dat een amfitheater halfrond is :$.
Oud 21-10-2004, 18:08
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Het Griekse woord amphi uit amfitheater, betekent letterlijk 'rondom', rond dus.

Volgens mij ontstaat er vaak verwarring tussen beide begrippen:

- amfitheater: arena waar de gladiatorengevechten gehouden werden, shows met wilde dieren e.d. (zoals het Colosseum in Rome)
- theater: in een halve cirkel of hoefijzervorm gebouwde cavea met daarvoor een scene waar o.a. tragedies en komedies opgevoerd werden (zoals het Romeinse theater in Orange (Frankrijk) waarvan de scene nog overeind staat of het Griekse theater van Epidauros)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 18:56
Limbabanaan
Limbabanaan is offline
Citaat:
rxQueen schreef op 19-08-2004 @ 11:00 :
Ja die is mooi he! En zo'n machtig gevoel als je daar binnen loopt. Vooral de klim van de catacomben tot de bovenste galerij is zeker de moeite waard!
Oud 23-01-2005, 18:59
Limbabanaan
Limbabanaan is offline
Citaat:
Amphitheater. En El Jem heette in Romeinse tijden Thysdrus, dus in feite hebben we het hier over het amphitheater van Thusdrus.
Oud 24-01-2005, 15:20
mjk
mjk is offline

Venus van Milo.
Reageren

Regels voor berichten