Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2005, 13:28
Verwijderd
Maak/doe jij wel eens iets bij je gedichten, in artistieke zin?

Maak je er een schilderij bij, draag je het voor op muziek, schilder je het op je muur? Doe je zoiets wel eens bij andermans gedichten?
Of andersom, schrijf je wel eens een gedicht bij bijvoorbeeld een schilderij? Bij een foto? Of zoek je later iets op dat bij je gedicht past?
Waarom doe je dat? Of waarom doe je dat niet? Vind je dat een gedicht af is als je het eenmaal hebt opgeschreven?
Wat vind je ervan als anderen zoiets doen? Voegt het iets toe?

En zo ja, laten zien dan natuurlijk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2005, 13:45
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Ik heb weleens geprobeerd een gedicht te schrijven bij het schilderij 'het meisje met de parel' van Vermeer. Dat werd niks. Ik ga binnenkort wel toestemming vragen aan m'n ouders om dit op mijn slaapkamermuur te zetten:

Zachtjes waaien ze
de blaad'ren aan de bomen
Strelen het water
kietelen het lieflijk zacht,
tot niemand denkt aan later.

Met zwarte letter, en het liefst ook los uit de hand.

Laatst gewijzigd op 13-02-2005 om 17:25.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 14:35
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Iemand van het forum, Thalia geloof ik, heeft een strofe van een gedicht van mij op haar slaapkamerdeur geschilderd

Verder doe ik zulk soort artistieke dingen niet, eigenlijk
Oud 13-02-2005, 14:46
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Lang leve Plint!...

Zelf ben ik daar wel mee bezig; schrijfwerk en kunst.
(Laatst heb ik een schildering gemaakt bij een gedicht)

Ik zie dichten als schilderen met woorden en vind dat dat in principe voldoet.

Echter kan beeld het wel versterken; een extra dimensie.

Maar het moet niet (te) expliciet worden; ook met de artistieke kunsten er bij moet het de lezer/ kijker nog heel wat te denken over laten. Misschien juist nog wel een beetje meer.

Voor mijn afstuderen dit jaar ga ik waarschijnlijk een gedichtenboekje samenstellen; wellicht met eigen dichtwerk. Daarnaast het verbinden met (eigen) schilderkunst. En vanuit de theorie het vormgeven tot een methode (vanuit de muzisch agogische methodiek) voor de hulpverlening.
Oud 13-02-2005, 14:48
CSN
CSN is offline
Citaat:
Lang leve Plint!...
Ik vind dat trouwens een goed idee, een gedicht op je muur of deur. Misschien dat ik dat ook ga doen.
Oud 13-02-2005, 14:50
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
CSN schreef op 13-02-2005 @ 15:48 :
Ik vind dat trouwens een goed idee, een gedicht op je muur of deur. Misschien dat ik dat ook ga doen.

Hier hetzelfde. Ik ben het al een heel tijdje van plan, maar wacht op een eigen verblijf in Zwollie. Dan wil ik een muur gaan beletteren!
Oud 13-02-2005, 17:22
xineof
xineof is offline
Ik wil het altijd wel en heb ook vaak ideeën die soms uitgroeien tot een probeersel, maar ik heb me er nog nooit écht mee bezig gehouden. Misschien onder het mom van 'dat komt nog wel'.

Vooral gedichten in combintatie met schilderijen vind ik leuk. Wel schrijf ik wel eens een gedicht bij een foto of andersom.
Oud 13-02-2005, 17:22
traangast
traangast is offline
Ik doe dat nooit, ik hou daar niet zo van. Gewoon woorden, dat vind ik het mooist.
Oud 14-02-2005, 11:01
Reem
Reem is offline
Ik heb wel eens een poging gewaagd om een schildering te maken naar aanleiding van een gedicht. Eigenlijk was dat een opdracht van school, een paar jaar geleden. Een gedicht in mijn gebrekkig Engels, gecalligrafeerd op een achtergrond van een zonsopgang. Het ding hangt nog steeds op mijn kamer en ik vraag me wel eens af waarom. Tegenwoordig schrijf ik liever gewoon; schilderen is niet voor mij weggelegd.
Oud 14-02-2005, 11:23
Sketch
Sketch is offline
Ik heb wel een keer een gedicht bij een gebouw geschreven (architectuur kan ook kunst zijn toch?)
Waarom ik dat deed: tja, 'inspiratie', zomaar

Verder maak ik nooit een schilderij/tekening aan dehand van een gedicht. Als ik het gedicht mooi genoeg vind om er een tekening bij te maken, zou m'n tekening wel héél goed moeten zijn om iets aan het gedicht toe te voegen. Dus vandaar.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 12:02
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik heb een keer een paint-tekening bij een gedicht gemaakt:

Bomhoofd

En ook wel eens een gedicht in een photoshopsel verwerkt, en een gedicht met een bijbehorende foto, ook. Maar ik zou er meer gebruik van moeten/kunnen maken
Oud 14-02-2005, 13:56
Verwijderd
Mja, mijn held is Frank Nuyts en mijn eigen werken (schilderwerken) bevatten vaak gedichten. Verder vind ik het leuk om poëzie visueel te verbeelden. Ik maak kijkgedichten (naast schaap is er ook een flamigo, vogel en mus gekomen), visuele poëzie lukt me helaas niet altijd zo goed, en ik schrijf gedichten rond schilderijen of schilder dingen rond gedichten. Aangezien ik me met beide bezig hou, wil ik ze liefst ook combineren.

Paar voorbeelden (ik hoop dat ze het van daaruit doen, heb ze niet hier om ze los te uploaden en opslaan en ergens anders uploaden is nogal belachelijk):

(En ook wij)

(Roos)

Blauw Groen (niet echt een titel)

En dan heb ik natuurlijk mijn wc-tegeltekstproject gehad, mijn barproject, een raamgedicht, een vloergedicht, een lege-vogelkooi-gedicht enz enz. ik moet die foto's nog eens uploaden.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 13:57
Verwijderd
Als ze het niet doen, probeer eens met rechtermuisknop afbeelding weergeven.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 14:21
Sketch
Sketch is offline
dat werkt ook niet, er verschijnt gewoon niks, ik kan dus ook nergens rechtermuisklikken en afbeelding weergeven.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 14:29
Anoniem
ik heb voor ckv opdracht een gedicht gemaakt bij een schilderij uit de kunstuitleen in nijmegen. ik heb hem geloof ik wel es hier gepost..
ik wil ook als profielwerkstuk misschien een drieluik maken, en daar een gedichtenbundel bij. het is leuk om 2 van mijn favoriete bezigheden te combineren dichten en schilderen dus
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 14-02-2005 @ 15:21 :
dat werkt ook niet, er verschijnt gewoon niks, ik kan dus ook nergens rechtermuisklikken en afbeelding weergeven.
Zooi. Nuja, ze staan iig op www.mutany.deviantart.com (knippen en plakken in je browser?) Vreemde situaties.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 15:48
Sketch
Sketch is offline
degene die ik op je site heb bekeken kan ik hier nu ook zien
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 17:05
Verwijderd
hmm... Misschien slaat ie ze dan op ofzo .

Nu ja. Ik moet gewoon eens mijn eigen site fatsoenlijk afwerken, dan kan ik ook normaal linken.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 18:15
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Ik heb er wel is over nagedacht om er wat bij te tekenen en mss dan te verven maar d'r is nooit echt wat van gekomen.

Aangezien dit verhaal bekent is is het mischien een goed idee om een soort 'wedstrijd' oid te organiseren waar je een gedicht+tekening, schilderij, kleibeeld, of iets in die richting moet insturen... om mensen een duwtje in de rug te geven zegmaar ^^. of ?

Laatst gewijzigd op 15-02-2005 om 16:07.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 13:56
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik heb wel eens een foto bij een gedicht gemaakt, wel meer eigenlijk, maar verder ben ik er nooit zo doelbewust mee bezig geweest. sowieso kan ik wel ideeen opperen, en in mijn gedachten tekenen, maar ik krijg nooit op papier wat ik in mijn hoofd heb.
ik vind het ook niet nodig. het moet beiden op zich kunnen staan.

en muziek eigenlijk ook niet. ik krijg geen inspiratie van een schilderij. alleen van een verlaten perron .
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 14:38
audio bully
audio bully is offline
ik ben nog al een belabberde tekenaar, dus schilderen zit er al helemaal niet in.

Ik heb wel eens inspiratie uit een foto of een muziekstuk gehaald, dat kan soms echt het meest platte nummer van (bijwijze van spreken) britney spieers zijn, je kan dus niet echt zeggen dat ik het combineer maar het kan wel werken als inspiratiebron.

Verder hou ik muziek en dichten best wel gescheiden, omdat ik met dichten niet zo sirieus bezich ben als met muziek.
Oud 16-02-2005, 08:54
Verwijderd
Posten jullie ook nog eens wat, als dat makkelijk is, dat lijkt me wel leuk.
Mutant's dingen kan ik niet zien, maar dat ligt denk ik ook aan mijn (trage) computer... Ik bekijk ze wel even ergens anders.
Limaon, een gedicht bij 'het meisje met de parel' lijkt me wel heel bijzonder, maar lastig wel. Kwam je op het idee door dat boek?

Zelf doe ik trouwens nauwelijks dit soort dingen. Al heb ook ik soms wel ideeen in mijn hoofd, maar de uitvoering werkt dan toch niet. Ik ben er niet artistiek genoeg voor...
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 09:51
Sketch
Sketch is offline
Je moet Mutant even quoten, dan zie je welke urls ze heeft gebruikt, en die kun je dan in je adresbalk plakken.

Mijn gedicht heb ik hier al eens gepost. Narcissus heette dat, geloof ik.

Edit: mijn mislukte poging Mutants foto's te linken is verwijderd

Laatst gewijzigd op 16-02-2005 om 13:01.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 12:57
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Sketch schreef op 16-02-2005 @ 10:51 :
ik hoop dat ze bij mij wel werken
nope
Oud 16-02-2005, 17:33
Reynaert
Reynaert is offline
Ja, ik vind het interessant om verschillende disciplines te combineren, hoewel ik er nog niet echt veel ervaring mee heb. Laatst schreef ik het gedicht De Paradijsvogel en zocht daarna nog naar wat plaatjes van het dier toen ik een (in mijn ogen) heel mooie afbeelding tegenkwam, die kun je zien onder het gedicht. Verder wil ik nog gaan experimenteren met voordragen (met muziek), foto's, schilderen enzovoorts. Daarvan zal ik terzijnertijd zeker nog het een en ander laten zien, dus hou me in de gaten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten