Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2005, 23:01
Verwijderd
Citaatje :

"Iedereen draagt op zijn rug een etiket, volgens hetwelk men hem beoordeelt en dat alleen hijzelf niet ziet."

Naarmate je iemand beter kent en meer om die persoon geeft wordt die persoon in jouw beleving knapper. Wanneer je een hoop ellend hebt meegemaakt is dat ook af te lezen aan het gezicht. Je koppelt iemands gezicht volledig aan z'n carakter.

Bij een onbekend persoon schets je direct een beeld van z'n karakter aan de hand van z'n uiterlijk.
Dit wordt wordt voornamelijk bepaald door z'n kleding stijl, lichaamstaal en en en iemands gezicht. Maar je kan iemands karakter van de buitenkant natuurlijk onmogelijk zeker weten. Toch komt m'n schatting van iemands karakter toch redelijk vaak in de buurt. Zonder kleding lijkt me dit al een stuk lastiger maar niet onmogelijk.

Voor m'n gevoel past iemands karakter perfect bij z'n gezicht, uitzonderingen daar gelaten van drugs, randwonden etc.
Maar komt dit nou doordat het karakter bekend is en het daardoor daarom perfect past, of niet ?
Stel dat twee vreemde mensen (die vrij dicht bij elkaar staan, zelfde taal/cultuur) van uiterlijk wisselen, zou je dat dan opmerken?

Aan de andere kant denk ik: wat een bullshit, iemand kan er lief en sociaal betrokken uitzien maar toch medogeloos en arrogant zijn. Maar toch..

In hoeverre zie jij verband tussen het 'gezicht' en karakter ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2005, 06:59
2004
2004 is offline
Als je in iemands ogen kijkt, kun je het hele verleden, het heden en de toekomst van die persoon daarin zien voltrekken. In één blik ligt alles besloten, één keer knipperen en je mist het.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 14:04
Jones
Citaat is mooi

Ik weet niet of een persoon knapper wordt naarmate je de persoon beter kent. (Dat kan namelijk ook negatief uitvallen) Hij/zij zal waarschijnlijk wel knapper worden naarmate je meer om die persoon zal gaan geven. (Met de gedachte erachter, als je om iemand geeft dicht je die persoon veel positieve eigenschappen toe die ook naar buiten zullen 'stralen' in zijn uiterlijk, of zoiets )

Ik denk dat iedereen een eerste indruk van iemand heeft en waar dan ook meteen een aantal karaktereigenschappen inzitten. Persoonlijk kijk ik niet zozeer naar kleding maar meer naar lichaamstaal en sociaal gedrag. Ik denk dus dat het meer een kwestie is dat je het gezicht kent en inmiddels het karakter ook en daarom 'denkt' dat het gezicht en het karakter bij elkaar passen.

Het is natuurlijk bullshit dat je van een gezicht een karakter kan aflezen. Een karakter is heel wat meer dan alleen een paar eigenschappen als droevig of snel op z'n tenen getrapt.

Je kan natuurlijk wel enkele dingen uit een gezicht halen, een bepaalde blik in iemands ogen, kraaienpootjes bij de ogen van het lachen, een frons op het voorhoofd, dat soort dingen. Maar een compleet karakter is in mijn ogen onzin
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 15:28
murwari
murwari is offline
In de psychologie bestaat een theorie dat je aan iemands uiterlijk wel informatie van de persoonlijkhied kan ontrekken. Echter bestaan er nog discussies over dit verband.

Maar globaal stelt men op gebied van de constitutie drie grote groepen voor:

Het endomorfe type
Sterke ontwikkeling van de buik en de zachte delen van het lichaam. Deze mensen zou men omschrijven als joviaal, relaxed, sociaal en ze houden van eten.

Het mesomorfe type
Sterke ontwikkeling van de spieren.
Deze mensen zou men omschrijven als personen die fysiek ingesteld zijn, moedig, competitief en assertief.

Het ectomorfe type
Gekenmerkt door een weinig vlezig lichaam.
Deze mensen zou men omschrijven als personen die eerst denken dan handelen, teruggetrokken en vaak artistiek.

Echter, dit zijn zeer stereotiepe beelden, ergens zal er wel iets van kloppen.
Oud 11-01-2005, 17:07
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Nou
Ik heb wel vaak dat mensen die ik op het eerste gezicht niet bijzoner mooi vind, na verloop van tijd knapper lijken/zijn in mijn ogen doordat ik hun karakter heb leren kennen en dat heel mooi vind.
Andersom kan ik op het eerste gezicht knappe mensen ook een stuk lelijker gaan vinden wanneer zij een stom karakter hebben.
Oud 12-01-2005, 20:56
Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Onzin, ik zie er altijd vrij arrogant uit of in ieder geval dat zeggen veel mensen. Ik ben het absoluut niet. Als mensen me leren kennen zeggen ze dat ook altijd.
Natuurlijk kun je zien of iemand bijv. blij of niet echt blij is, de standaard emoties dus maar dingen van het karakter kun je er echt niet vanaf lezen.
Oud 13-01-2005, 22:58
willypirate
willypirate is offline
Er is uiterraard een verband tussen gezicht en karakter. Maar dat is een dynamisch gegeven , omdat de expressie van het gezicht een emotionele uitdrukking van het karakter is. Naarmate men ouder word (en de huid minder flexibel en regenererend) , ontstaan de zogenaamde "karaktergezichten" . Dit omdat een bepaald type karakter ook merendeel emoties ervaart ( en er expressie aan geef ) die typerend zijn voor dat bepaalde karakter . Dwz ieder type karakter heeft typerende onderbewuste mechanismen , die voortdurend de aandacht vragen in het bewustzijn , waardoor de persoon overwegend dezelfde emoties ervaart. Hierbij moet men niet vergeten dat ook de uiterste emoties als liefde en haat kunnen worden gevoelt , maar dat deze niet overwegend aanwezig zijn. De overwegende emoties zijn die emoties , die gekoppeld zijn aan bepaalde onderbewuste mechanismen. Zoals bijvoorbeeld verlangen of afwijzen ,enz ,enz ,enz

Men kan ook aan iemands gezicht bijvoorbeeld aflezen , dat hij of zij een zware levensloop heeft gehad of niet. Alleen geld deze regel niet voor mensen die in emotioneel evenwicht zijn , omdat die beter sturing/verwerking van emoties hebben.

Laatst gewijzigd op 14-01-2005 om 00:05.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 14:08
Tio3a
Tio3a is offline
nou ik denk dat hoe iemand eruit ziet wel bepaald hoe je met hem omgaat, je past je aan aan hoe je verwacht dat iemand zal zijn. als je bij iemand in de smaak wilt vallen, ga je je gedragen zoals je denkt dat die persoon dat zou willen.
andersom kan dat dus ook.
dit heeft denk ik ook heel veel te maken met een eerste indruk die je krijgt van iemand. die is heel bepalend voor je omgang met die persoon, terwijl die alleen is gebaseerd op de eerste oogopslag.
ik denk dat je niet je gezicht zelf maar je uitdrukking meer passen bij je karakter. je gezicht krijg je gewoon, die is aangeboren, de uitstraling en de uitdrukking bepaal je zelf, die groeien in de loop van de tijd.
Oud 16-01-2005, 17:46
elledc
elledc is offline
Ik zie geen verband tussen karakter en gezicht.
Misschien wel tussen houding/klederdracht en karakter.
Maar een gezicht kan juist zoveel verbergen.
Een dokter uit de buurt bijvoorbeeld heeft een zeer vriendelijk en sereen gezicht. Maar onlangs verkrachtte hij een kind.
Als het dat is wat je bedoelt dan kan ik nog vele andere voorbeelden geven. Mijn conclusie is dat je niks kan afleiden uit enkel een gelaatsuitdrukking, niks. Bullshit dus.

Citaat:
Maar komt dit nou doordat het karakter bekend is en het daardoor daarom perfect past, of niet ?
Ja dus. Moest je die persoon totaal niet kennen dan is er geen enkel verband te leggen, wel vooroordelen maar deze berusten vaak niet op de realiteit.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 08:39
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 16-01-2005 @ 18:46 :
Ik zie geen verband tussen karakter en gezicht.
Misschien wel tussen houding/klederdracht en karakter.
Maar een gezicht kan juist zoveel verbergen.
Een dokter uit de buurt bijvoorbeeld heeft een zeer vriendelijk en sereen gezicht. Maar onlangs verkrachtte hij een kind.
Als het dat is wat je bedoelt dan kan ik nog vele andere voorbeelden geven. Mijn conclusie is dat je niks kan afleiden uit enkel een gelaatsuitdrukking, niks. Bullshit dus.

Ja dus. Moest je die persoon totaal niet kennen dan is er geen enkel verband te leggen, wel vooroordelen maar deze berusten vaak niet op de realiteit.
Die dokter is ziek! En ziekte kun je niet altijd aflezen van iemands gezicht . Maar zoals ik al eerder zei: " Er is uiterraard een verband tussen gezicht en karakter. Maar dat is een dynamisch gegeven , omdat de expressie van het gezicht een emotionele uitdrukking van het karakter is. "

Oud 17-01-2005, 08:41
Verwijderd
Ik denk dat het kan zijn dat er een verband is, maar ik ken ook genoeg mensen waarbij dat niet het geval is (maar goed, uitzonderingen bevestigen de regel oid is toch ook een gezegde oid?).
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 19:06
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik heb wel dat een persoon knapper wordt naarmate ik hem beter ken als ik 'm nog niet zo knap vond.
Komt denk ik meer doordat je zijn karakter en manier van doen steeds beter leert kennen en de mooie eigen dingen aan iemand herkent.
Oud 17-01-2005, 19:34
yavanna
yavanna is offline
Er bestaat wel een verband tussen gezicht en karakter, maar dat is dus lang niet altijd het geval. Vooral niet als iemand z'n gezicht heeft verbouwd
Ik had ergens gelezen dat mensen als ze verliefd worden op iemand, hun beeld van de ideale persoon op die persoon plaatsen, waardoor die er ineens een stuk knapper uit zal zien. Hierdoor ontstaat een grote aantrekkingskracht. Net als het gezegde: liefde maakt blind!
Dit geld in ieder geval voor mij want vorig jaar vond ik een jongen leuk en dus knap, maar nu niet meer, integendeel, hij is echt lelijk, en niet omdat hij erg verandert is, want zelfs als ik naar oude foto's kijk vind ik um lelijk (kan misschien ook komen omdat ik hem helemaal heb verdrongen in m'n hoofd toen het uitging...)
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 09:22
Psycho-test
Psycho-test is offline
.
Zeer interessant onderwerp, waarnaar reeds heel wat wetenschappelijk onderzoek gebeurd is !

Zo doet bvb de psycho-test een gok naar jouw uiterlijk op basis van een aantal psychologische uitspraken, gebaseerd op de stelling dat er wel degelijk een verband is tussen iemands uiterlijk en temperament ( het temperament is dit deel van de persoonlijkheid dat constant blijft over de jaren heen ).

Voor wie het ook eens wil proberen : http://www.psycho-test.net

Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 10:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Psycho-test schreef op 22-01-2005 @ 10:22 :
.
Zeer interessant onderwerp, waarnaar reeds heel wat wetenschappelijk onderzoek gebeurd is !

Zo doet bvb de psycho-test een gok naar jouw uiterlijk op basis van een aantal psychologische uitspraken, gebaseerd op de stelling dat er wel degelijk een verband is tussen iemands uiterlijk en temperament ( het temperament is dit deel van de persoonlijkheid dat constant blijft over de jaren heen ).

Voor wie het ook eens wil proberen : http://www.psycho-test.net

Ik heb daarstraks een mailtje van jou gekregen, waarin me gevraagd werd om opnieuw te proberen op jouw site te komen, aangezien me dat in eerste instantie niet was gelukt. Aangezien ik nooit op jouw site ben geweest, en aangezien ik het niet op prijs stel om te worden benaderd op de manier waarop jij dat deed, wil ik je hierbij zeer dringend, doch ook zeer beleefd, verzoeken om dat soort geintjes voortaan achterwege te laten.
Oud 22-01-2005, 12:41
hasseltboy
hasseltboy is offline
Bij hele gemene mensen kan je soms zien, dat ze heel gemeen zijn. Soms.
Oud 22-01-2005, 15:13
Luna
Luna is offline
Nee, ik ben het hier totaal niet mee eens. Het is een mooie gedachte maar ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat ik mensen totaal verkeerd beoordeeld heb op hun uiterlijk en dat is niet zo goed..
Oud 22-01-2005, 15:59
Jules
Jules is offline
Op grond van dat gezicht maak je je eerste indruk, en je behandelt iemand ook naar die eerste indruk. Dus als je denkt: dat zal wel een grapjas zijn geef je onbewust veel 'voorzetjes' en als je denkt dat het een nerd is behandel je diegene ook weer anders = self-fulfilling prophecy.
Oud 22-01-2005, 16:02
Verwijderd
Ik ben het niet eens met "
Naarmate je iemand beter kent en meer om die persoon geeft wordt die persoon in jouw beleving knapper. " Als ik mensen beter leer kennen en ze vrienden worden, "verdwijnt" hun uiterlijk grotendeels voor mij. Het innerlijk wordt gewoon het enige belangrijke. Met als nadeel dat ik het niet merk als ze nieuwe schoenen hebben of naar de kapper zijn geweest

Ik denk dat het voor een deel wel waar is: stel: je bent een onvriendelijk, slecht persoon, dan straal je dat uit naar iedereen en doen mensen ook niet echt vriendelijk tegen jou, waardoor je een ongelukkigere of neutrale gezichtsuitdrukking krijgt. Zelf bedacht...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten