Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2005, 13:50
Nona Star
Nona Star is offline
Ik zit met een nogal vervelende situatie op mijn werk. Mijn baas en bazin zijn echte workaholics en verwachten van hun personeel ongeveer dezelfde inzet. Nou is het niet verwonderlijk dat je wilt dat het goed gaat met je zaak, maar ik vind zelf dat ze hier nogal in doordraven mbt hun personeel. Ze verwachten absolute perfectie met een systeem uit de middeleeuwen; elk verkocht product moet worden opgeschreven op een kladblokje bijvoorbeeld. Er is geen computer die de dagomzet bepaalt of bijhoudt wat er in het magazijn staat. Er is geen camerasysteem om diefstal te voorkomen of iig op te nemen. Alles gebeurt met de hand.
Dan wil er nog wel eens wat mis gaan, logisch. Het komt wel eens voor dat er een groot kasverschil is, niemand weet waar dat geld dan heen gaat. En we hebben al vaak voorgesteld om te investeren in een computersysteem zodat alle in- en uitgaven konden worden getraceerd.
Mijn filiaalleidster vaak de dupe van deze fouten, die wij als personeel natuurlijk niet expres maken (maar met zo'n ssyteem kun je er donder op zeggen dat dat erin zit). Zo zou ze deze week een dag vrij hebben, maar dat is subiet ingetrokken na een diefstal in de winkel. Ze werkt 6 dagen in de week en heeft sinds dat ik er werk (half september) nog geen één dag vrij gehad.
Ik wil graag weten hoe ik hier een instantie voor in kan schakelen zonder dat ik lid ben van een bond.
Oud 24-01-2005, 14:24
Verwijderd
Heb je al eens met die mensen zelf gepraat? Even ervan uitgaande dat ze de arbeidsomstandigheden en werktijden naleven, kun je natuurlijk het beste eerst met die mensen gaan praten en met het gezamenlijke personeel het probleem voorleggen. Anders staan ze ook vrij raar te kijken wanneer je zomaar ineens met een externe instantie op de stoep staat.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 15:01
Nona Star
Nona Star is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-01-2005 @ 15:24 :
Heb je al eens met die mensen zelf gepraat? Even ervan uitgaande dat ze de arbeidsomstandigheden en werktijden naleven, kun je natuurlijk het beste eerst met die mensen gaan praten en met het gezamenlijke personeel het probleem voorleggen. Anders staan ze ook vrij raar te kijken wanneer je zomaar ineens met een externe instantie op de stoep staat.
Mja we hebben al eens een personeelsvergadering gehad, maar daar waren zij dan zelf niet bij aanwezig
Werktijden leven ze ook niet na, we krijgen dan wel in de pauze doorbetaald maar we hebben lang geen half uur per dag pauze. In de 'pauze' mogen we ook niet meer de winkel uit om een broodje te halen bij de bakker. Niet dat we ooit te laat waren ofzo, maar ze hebben ons gewoon liever in de winkel.
Ik vraag me af of ze ons dat wel op mogen leggen.
Oud 24-01-2005, 15:29
Verwijderd
Nouja, voorop staat natuurlijk altijd het feit dat je gewoon kunt weigeren dat werk te doen, maar als je volkomen van die mensen afhankelijk bent en je baan absoluut niet kwijt wilt kun je eens denken aan het inschakelen van de arbeidsinspectie. Ik zie verder ook geen echte instantie die iets anders zou kunnen doen dan praten.

Vergeet niet dat een vakbond ook niet zoveel kan doen. Die kunnen ook hoogstens praten of proberen collectieve actie onder het personeel te organiseren, maar als het een klein bedrijf is met een paar werknemers dan heeft dat ook weinig zin.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 15:56
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
De arbeidsinspectie eens inschakelen. maar voerleg dat wel met je collega's.
Reageren

Regels voor berichten