Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2005, 13:54
Lauraaaa
Ik heb een vraagje, misschien is het wel heel dom maar dat is dan maar niet anders

Dit staat er in mijn boek:

'Langs de kanalen in manchester kwamen vooral stoomspinnerijen.De spinfabrieken in Lancashire hadden eerst gebruikgemaakt van waterkracht. Maar omdat in Manchester de toevoer van voldoende water een probleem werd, verrezen hier al rond 1790 de eerste stoomspinnerijen. '

Maar als er de toevoer van water een probleem is en ze zetten het aan een kanaal, dan is er toch juist geen probleem meer met de toevoer van water? Of lees ik nou het hele stuk verkeerd?

Alvast bedankt..

Groetjes Laura
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2005, 16:06
Flit
Flit is offline
Wat ik eruit haal: Oorspronkelijk waren alle spinnerijen in Lanceshire op waterkracht. Toen verplaatstte dat zich naar Manchester waar dat water niet werkte met de waterkrachtcentrales. Daardoor werden stoomspinnerijen ontwikkeld.
Waarschijnlijk was dat kanaal niet geschikt voor waterkracht, of was dat water ergens anders voor nodig of kon het niet in de fabrieken komen of zo.
Maar ik vind het idd een vaag stukje tekst.
Oud 20-01-2005, 17:21
Pierreke
Pierreke is offline
Nou dat zit zo: (Goeie vraag overigens, zat wat over in het examen van vorig jaar. )

Doordat Manchester sterk groeide in die tijd, werden er in rap tempo van die waterkrachtspinnerijen gebouwd. Alleen je moet je voorstellen dat ook waterkracht opraakt. Als je teveel van die fabrieken achter elkaar zet neemt de kracht van het water af na iedere fabriek (de stroomsnelheid daalt). Als je er dus veel achter elkaar zet daar wara de stroomsnelheid niet veel kan stijgen 9dus in niet al te bergzaam gebied zoals daar het geval was) heb je aan t einde weinig kracht meer over. Dit werd op den duur dus een probleem!

Ik hoop dat je het nu wel snapt, mijn verhaal is een beetje vaag)
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 19:46
Lauraaaa
Citaat:
Pierreke schreef op 20-01-2005 @ 18:21 :
Nou dat zit zo: (Goeie vraag overigens, zat wat over in het examen van vorig jaar. )

Doordat Manchester sterk groeide in die tijd, werden er in rap tempo van die waterkrachtspinnerijen gebouwd. Alleen je moet je voorstellen dat ook waterkracht opraakt. Als je teveel van die fabrieken achter elkaar zet neemt de kracht van het water af na iedere fabriek (de stroomsnelheid daalt). Als je er dus veel achter elkaar zet daar wara de stroomsnelheid niet veel kan stijgen 9dus in niet al te bergzaam gebied zoals daar het geval was) heb je aan t einde weinig kracht meer over. Dit werd op den duur dus een probleem!

Nee je verhaal is helemaal niet vaag, in tegendeel zelfs! Ik begrijp het nu goed Hartstikke bedankt, nu kan ik weer verder
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 15:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
daar kan ik me niks van herinneren..
Welke vraag was dat?
Oud 21-01-2005, 15:43
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Balance schreef op 21-01-2005 @ 16:33 :
daar kan ik me niks van herinneren..
Welke vraag was dat?
Vraag 12:

Gebruik Bron 8 (een plaatje van een Mill met stromend water etc.)
Deze prent toomnt een belangrijke voorwaarde voor de vestiging van een Mill.

Noem 3 voorwaarden en leg uit waarom na 1840 zo'n vestigingsplaats de ontwikkeling van de (textiel)industrie vaak meer belemmerde dan bevorderde3

------------------------------------------------------------------------------------
Moet hier niet ongeveer hetzelde worden geantwoord?
het kan goed zijn dat ik me vergis, maar volgens mij is het antwoord op de vraag van Lauraaaa wel juist?!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 16:22
Belgarath
Belgarath is offline
Ik heb bij kanalen het stereotype idee dat ze a) gegraven zijn op een zo praktisch mogelijk manier (recht, geen bochtjes en watervalletjes) en b) een stuk vlakker en daarmee minder wild zijn dan riviertjes. Het lijkt me dat je uberhaupt maar weinig energie uit zo'n kanaal kunt halen, het water stroomt veel te langzaam.
Oud 24-01-2005, 15:27
Lauraaaa
Ik had het ook nog een keer aan mijn geschiedenisleraar gevraagd, en hij zei dat het aan het kanaal geplaatst werd, zodat het steenkool makkelijk naar die stoommachines toe gebracht kon worden, via de kanalen. Daarom werden er dus stoomspinnerijen bij de kanalen aangelegd
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 11:36
Stff
Stff is offline
Citaat:

dit verhaal klopt idd wel

De centrale vraag die bij dit onderwerp geldt is WAAROM de industrialisatie in de katroennijverheid nou juist in Lancashire begon.
Een van de redenen is dus dat waterkracht niet 'betrouwbaar' genoeg was, hierdoor was de behoefte aan innovaties zoals de stoommachine in Lancashire zeer groot.
Reageren

Regels voor berichten