Ik heb altijd vriendschappen met jongens gehad en gekoesterd, hoewel het de laatste jaren allemaal wel wat ingewikkelder is geworden. Af en toe werd een vriendschap vertroebeld door lust en/of verliefdheid. Toch vind ik deze vriendschappen erg waardevol en zou ik ze niet kwijt willen. Misschien dat ik een bepaalde spanning ook wel prettig vind, hoewel ik mijn grenzen ken. Ik ga graag met jongens om.
Het maakte ook allemaal niet zoveel uit, totdat ik een écht vriendje kreeg. Hij is helemaal niet bezitterig maar ik vraag me voor mezelf toch af hoe ik me nu moet opstellen in mijn 'jongensvriendschappen', juist omdat deze voor het grootste deel niet
puur vriendschappelijk waren; er speelt toch altijd wel een greintje spanning en elkaar leuk of aantrekkelijk vinden op de achtergrond mee. Dat is misschien ook voor een deel wat er zo leuk aan is

.
Met de vorige (en eerste) jongen op wie ik verliefd was, vind ik het nog nét even moeilijker. Ik was ontzettend hecht (bevriend)met hem en het is tussen ons toen op een vervelende manier beëindigd. Ik heb hem nooit kwijt willen raken en ook nooit helemaal vrede mee kunnen sluiten met dat gegeven. Alleen al om dat feit blijft hij me ontzettend veel doen, hoe verliefd ik ook ben op mijn nieuwe vriendje. Nu begint de vriendschap zich enigszins en voorzichtig te herstellen maar ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken. Aan de ene kant wil ik hem gewoon ontzettend graag in mijn leven, hij was (en is) heel belangrijk voor me. Ik heb het geprobeerd maar kan en wil geen afscheid van hem nemen. Aan de andere kant is dat misschien niet eerlijk omdat mijn gevoelens voor hem op het eind sterke liefdesgevoelens waren en we nooit meer helemaal terug kunnen naar de onbevangen vriendschap. Mijn vriendje kent het verhaal en is niet blij met het contact, maar zegt er verder niet zoveel over.
Het moeilijke is dat ik dit voor mezelf erg graag wil, maar weet dat ik het er erg moeilijk mee zou hebben als mijn vriendje hetzelfde zou doen. Ik wil hem geen pijn doen (hij is de liefste jongen die ik ken), maar ook mijn vriendschappen (en dan met name die jongen die zoveel voor me betekent) niet opgeven.
Ik heb nog weinig ervaring met relaties en weet niet goed hoe ik met dit soort dilemma's moet omgaan.
Wat vinden jullie ervan

?