Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2005, 14:23
Verwijderd
Hoi,

Heeft iemand van jullie misschien een idee hoe ik de bandjes van mijn videocamera kan gaan digitaliseren? Ik heb zo'n vaag vermoeden dat dat kan met een tv of video ingang, maar ik las ook een paar dingen over firewire enzo... In ieder geval, kan iemand me vertellen of dat kan met mijn videokaart (Nvidia GeForce Fx 5200 of Nvidia 4 440 GO) of met firewire of iets dergelijks? De camera en de bandjes (hi8) zijn stokoud (jaren 80 olé) dus daar zal wel geen firewire uitgang opzitten.

Alvast bedankt!

Krummeltje

P.S. Het leek mij hardware plus dat ik er geen topic over kon vinden. Ook heb ik al gegoogled en daar kan ik niet echt iets bruikbaars vinden. Vandaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2005, 18:10
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Je kunt een firewire kaart kopen in een computerzaak. Dat is in ieder geval je "best bet". Via de videokaart met een ingang zou het eventueel ook kunnen, maar ik betwijfel of je camera het ondersteunt.

Je moet het dan volgens mij exporteren met een speciaal programma, als je echt met bandjes werkt.
Oud 20-02-2005, 08:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Firewire heb je niks aan, dat is voor digitale videocamera's. Als je een analoge videocamera hebt, heb je een "capture kaart" nodig. Dat zit soms ook op videokaarten (zogenaamde "ViVo"; Video-in Video-out). Jij hebt dus Video-in nodig. Meestal is dat composiet (zo'n geel tulpplugje).

Merk op dat je voor capturen een vrij goede computer nodig hebt, indien je geen lost frames wilt hebben. Erg gemakkelijk en fool-proof is dat allemaal niet. Een goedkope capture kaart kost 40 euro ofzo.
Oud 20-02-2005, 11:37
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 20-02-2005 @ 09:29 :
Firewire heb je niks aan, dat is voor digitale videocamera's. Als je een analoge videocamera hebt, heb je een "capture kaart" nodig. Dat zit soms ook op videokaarten (zogenaamde "ViVo"; Video-in Video-out). Jij hebt dus Video-in nodig. Meestal is dat composiet (zo'n geel tulpplugje).
Ah, ik vond het al zo vreemd dat het ook kon met een analoge, maar ik heb vorig jaar toch echt voor school met een analoge camera met firewire geëxporteerd. Strange...

Citaat:
Merk op dat je voor capturen een vrij goede computer nodig hebt, indien je geen lost frames wilt hebben. Erg gemakkelijk en fool-proof is dat allemaal niet. Een goedkope capture kaart kost 40 euro ofzo.
Eens. Videobewerken vereist sowieso enorm veel "power". Dus als dat het plan was, moet je daar vantevoren nog eens even bij stilstaan voordat je uitgaven gaat doen

Het capturen zelf gaat op dezelfde snelheid als jouw camera het kan afspelen en je PC moet het dus ook in dat tempo verwerken, anders ga je data verliezen. Een beetje verlies is geen ramp, maar zoiets stapelt zich op.
Oud 20-02-2005, 12:11
Verwijderd
Ik heb de beschikking tot twee pc's, een laptop met amd 64 3000+ en een pentium 2.6 ghz, beide met 512 mb werkgeheugen. Dat moet toch wel lukken?

Een videokaart met een tv-in dus. Die videokaarten die ik in mijn openingspost noemde hebben dat dus niet?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 12:51
Gimme more beer
Je hebt nog geen videokaart genoemd, alleen de chipset en daaraan kan ik weinig zien. Wel weet ik dat de 5200 FX kaarten meestal géén TV-in ondersteunen. En die Nvidea 4 440 go, lijkt me erg sterk dat een notebook kaartje dat ondersteunt.

Een kaart ervoor kopen dus, ik heb er een gezien voor 35 euro. Dus opzich niet zo'n probleem, lijkt me

Die Pentium moet het volgens mij ook wel trekken. De kwaliteit zal overigens niet super zijn, maar dat kun je ook niet verwachten.
Oud 20-02-2005, 17:46
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 20-02-2005 @ 12:37 :
Ah, ik vond het al zo vreemd dat het ook kon met een analoge, maar ik heb vorig jaar toch echt voor school met een analoge camera met firewire geëxporteerd. Strange...
Als het echt een analoge cam is geweest, kan het ding zelf een interne DAC (Digitaal-Analoog Converter) hebben. Enige wat ik kan bedenken. Firewire is iig digitaal.

@krum: ja die CPUs zijn sterk genoeg.
Oud 20-02-2005, 18:17
MaHo
MaHo is offline
Er was daar zo'n speciaal apparaatje voor van Plextor, dat heb ik laatst gelezen in de Computeridee (van me vader, don't ask ). Ik geloof dat dat ding wel redelijk prijzig was, maar dan had je ook wel wat. Veel gebruiksgemak en bomvol kwaliteit. Ik zal dat artikel nog wel eens opzoeken om de precieze naam van dat beestie te kunnen noemen
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 18:20
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 20-02-2005 @ 12:37 :
Ik denk dat jij analoog/digitaal verwart met bandjes/{dvd's, hdd's en geheugenkaartjes}.

Ook digitale videocamera's gebruiken bandjes om het beeld op te slaan, maar dan in digitale vorm.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 19:49
Gimme more beer
Citaat:
Krekker schreef op 20-02-2005 @ 19:20 :
Ik denk dat jij analoog/digitaal verwart met bandjes/{dvd's, hdd's en geheugenkaartjes}.

Ook digitale videocamera's gebruiken bandjes om het beeld op te slaan, maar dan in digitale vorm.
Ik weet wel wat het verschil tussen analoog en digitaal is, hoor

Het vreemde was dat deze analoge cam slechts een firewire uitgang had. Maar het kan dus goed dat deze juist geoptimaliseerd was voor gebruik in een bepaalde situatie. Conversion inderdaad.

Uiteindelijk gaat er door een firewire kabel ook alleen maar digitale beeldinfo in een logische volgorde (alleen wat sneller), dus zo raar hoeft het niet te zijn.
Oud 21-02-2005, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 20-02-2005 @ 13:51 :
Je hebt nog geen videokaart genoemd, alleen de chipset en daaraan kan ik weinig zien.
Ik dacht een 128 mb videokaart, die 5200 FX. En die andere is 64 mb, maar daar wilde ik toch al niet zoveel mee doen, dus ik had al niet verwacht dat ie het kon.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 13:44
Gimme more beer
Citaat:
Krummeltje schreef op 21-02-2005 @ 11:42 :
Ik dacht een 128 mb videokaart, die 5200 FX. En die andere is 64 mb, maar daar wilde ik toch al niet zoveel mee doen, dus ik had al niet verwacht dat ie het kon.
Nee, maar je hebt geen merk genoemd bedoel ik. Dan weet ik dus ook niet of de uitgangen erop zitten. En even voor de duidelijkheid: Nvidia is geen merknaam van de kaart zelf
Oud 21-02-2005, 16:15
phoxetis
phoxetis is offline
Hi8 is uit 1989, dus zo jaren '80 kan het niet zijn.

Je kunt zoeken naar een Digital8 camcorder of videowalkman, die kunnen vaak Hi8 afspelen, poetsen het een beetje op (timebasecorrectie en ruisonderdrukking) en gooien het er over firewire weer uit.
Oud 02-03-2005, 13:37
Verwijderd
Citaat:
phoxetis schreef op 21-02-2005 @ 17:15 :
Hi8 is uit 1989, dus zo jaren '80 kan het niet zijn.

Je kunt zoeken naar een Digital8 camcorder of videowalkman, die kunnen vaak Hi8 afspelen, poetsen het een beetje op (timebasecorrectie en ruisonderdrukking) en gooien het er over firewire weer uit.
Hoe duur is dat precies, en waar kan ik dat vinden?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 15:20
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 02-03-2005 @ 14:37 :
ebay
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 17:09
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 02-03-2005 @ 14:37 :
€1300 nieuw, E-Bay voor €650 ofzoiets, en als het om 1 bandje gaat kun je mij misschien lief aankijken...

Edit: op marktplaats staat wel eens een Datavideo video-dac te koop voor zo'n 100 euro. Die doet analoog->firewire en terug.
Oud 03-03-2005, 04:24
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 02-03-2005 @ 18:09 :
€1300 nieuw, E-Bay voor €650 ofzoiets, en als het om 1 bandje gaat kun je mij misschien lief aankijken...
Ja eh, geef dan meteen de URL van de phoxvideo site erbij

Citaat:
Enlightenment schreef op 20-02-2005 @ 18:46 :
Als het echt een analoge cam is geweest, kan het ding zelf een interne DAC (Digitaal-Analoog Converter) hebben. Enige wat ik kan bedenken. Firewire is iig digitaal.
ADC dus.

Laatst gewijzigd op 03-03-2005 om 04:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten