Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2002, 20:55
pvm
pvm is offline
Hier in m'n natuurkunde boek (de Newton methode) staat een vaag verhaal over losse en vaste katrollen en wat het gevolg is voor een kracht die je daarmee op iets uitoefent. Ik snap er dus helemaal niks van. Kan iemand me dit uitleggen of weet iemand een site waar dit uitgelegd staat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2002, 21:28
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
pvm schreef:
Hier in m'n natuurkunde boek (de Newton methode) staat een vaag verhaal over losse en vaste katrollen en wat het gevolg is voor een kracht die je daarmee op iets uitoefent. Ik snap er dus helemaal niks van. Kan iemand me dit uitleggen of weet iemand een site waar dit uitgelegd staat?
Bij een vaste katrol loopt het touw boven over de katrol heen en wordt een last die aan het touw is vastgemaakt omhooggetrokken door aan de andere kant van de katrol het touw naar beneden te trekken. De kracht die daarbij moet worden uitgeoefend is gelijk aan het gewicht van de omhoog te trekken last. Bij een losse katrol wordt het touw aan een kant boven de katrol vastgemaakt en loopt het touw onder over de katrol heen en wordt een last die aan het touw is vastgemaakt omhooggetrokken door aan de andere kant van de katrol het touw naar boven te trekken. De kracht die daarbij moet worden uitgeoefend is gelijk aan de helft van het gewicht van de omhoog te trekken last. Bovendien wordt de verplaatsing die je bij het gebruik van een vaste katrol zou hebben gehalveerd.
Oud 02-06-2002, 00:20
Joyce-b
Joyce-b is offline
Het enige dat een vaste katrol doet, is de richting van het touw veranderen.

Een losse katrol verdeelt de kracht dieje moet uitoefenen in tweeën.
Dus, stel, je hebt een gewicht van 500 N aan een losse katrol hangen, hoef je dus maar 250 N te tillen.
Wel is het zo dat de lengte van het touw dat je in moet halen 2x zo lang wordt.
Oud 02-06-2002, 08:57
Verwijderd
Citaat:
Joyce-b schreef:
Het enige dat een vaste katrol doet, is de richting van het touw veranderen.

De richting van het touw wordt veranderd. Dus de richting van de werkende kracht wordt ook veranderd (verbogen)
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 22:32
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

De richting van het touw wordt veranderd. Dus de richting van de werkende kracht wordt ook veranderd (verbogen)
en daardoor kun je aan een tiltouw gaan hangen waardoor je meer kracht kunt uitoefenen...
Oud 03-06-2002, 14:20
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef:

en daardoor kun je aan een tiltouw gaan hangen waardoor je meer kracht kunt uitoefenen...
En dat vat ik dan niet. Stel je weegt 800N dan is dat toch ook gelijk je maximale kracht? Maar m'n NKdocent zei zoiets dat je juist moest gaan trekken omdat je dan 2x zoveel kracht kan gaan uitoefen, als je recht na achter trekte. Maar dat was dan wel met een zeilboot zeilsom. Waar er dus 2 katrollen zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 18:47
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

En dat vat ik dan niet. Stel je weegt 800N dan is dat toch ook gelijk je maximale kracht? Maar m'n NKdocent zei zoiets dat je juist moest gaan trekken omdat je dan 2x zoveel kracht kan gaan uitoefen, als je recht na achter trekte. Maar dat was dan wel met een zeilboot zeilsom. Waar er dus 2 katrollen zijn.
Mogelijk dat er in de opgave over die zeilboot met losse katrollen wordt gewerkt. In dat geval zal de bewering van je leraar natuurkunde inderdaad opgaan.
Oud 03-06-2002, 22:03
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

als ik snap wat je bedoelt:

als je naaar achter trekt dan verricht je zowel arbeid naar achter als naar voren (je zet je schrap tegen de vloer) je geeft due niet je totale gewicht aan kracht. Echter, als je een katrol aan het plafond hangt en er zelf aan gaat hangen heb je geen wrijving met de grond en kun je je hele gewicht gebruiken
Reageren

Regels voor berichten